![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() We weten dat het reeds te laat is om "het tij te keren", voor de rest is het "business as usual" toch bij de kiezers. De wereldleiders denken er lichtjes anders over, maar houden hun ogen ook vooral op de openbare opinie gevestigd : niemand zal grote maatregelen nemen - goede voornemens zijn gratis.
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Ik heb mijn rubberbootje al klaar staan in mijn kelder
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() Trouwens, de temperaturen in Groenland vallen nu nog mee. Het is daar ooit heel warm geweest. (misschien vandaar de naam Groenland? wie weet). Klimaat is een cyclus, get used to it. Of het nu rapper gaat nu, kan zijn, maar tegenhouden kan je niet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Maar wij hebben de cyclus nu verstoord. Normaal gezien zou groenland in deze periode niet mogen opwarmen. En idd, hiermee gaat het sneller dan ooit.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is dus oppassen met zulke beweringen omdat men niet zeker weet of ze kloppen, en omdat als ze dat wel doen, ze nog minder zo rechtlijning mogen geïnterpreteerd worden. Uit een andere bron: Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 12 juni 2007 om 13:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We gaan eens effe logisch nadenken. Als de noordpoolkap alleen afsmelt komt er netgeteld niks bij, want net zoals een glas met een ijsblokje niet overloopt als het ijs smelt, gaat ook de oceaan niet "overlopen" En ik zie niet in hoe de ijskap van Groenland groot genoeg kan zijn om effe 70% van het aardoppervlak te overspoelen met 8 meter water....
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
http://www.knmi.nl/kenniscentrum/zeespiegelstijging/
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 12 juni 2007 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De ijskap van Groenland heeft een totaal volume van 2,85*10^6 km^3. Even een vereenvoudigde rekenoefening om te zien of de grootte-orde klopt (we nemen aan dat heel de aarde bedekt is met water, ipv 70%, en dat de massadichtheid van ijs en water gelijk zijn): Volume bol = 4/3*Pi*straal^3 4/3*Pi*6372,805^3-4/3*Pi*6372,797^3 = 4082823,12 km^3. Dat komt behoorlijk in de buurt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Komaan Groentje, dat kan toch heel wat dramatischer. Moet ik het dan doen voor u?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||
|
![]() Over Groenland verschenen recent volgende artikels
1. Svalbard summer melting, continentality, and sea ice extent from the Lomonosovfonna ice core Aslak Grinsted et al JOURNAL OF GEOPHYSICAL RESEARCH, VOL. 111, D07110, doi:10.1029/2005JD006494, 2006 Uit het abstract: Continentality was greatest during the Little Ice Age but decreased around 1870, 20–30 years before the rise in temperatures indicated by the δ18 O profile. The degree of summer melt was significantly larger during the period 1130–1300 than in the 1990s. bron: http://www.agu.org/pubs/crossref/200...JD006494.shtml 2. Greenland warming of 1920-1930 and 1995-2005 Chylek Petr et al Geophysical Research Letters, Volume 33, Issue 11, CiteID L11707 het abstract luidt: We provide an analysis of Greenland temperature records to compare the current (1995-2005) warming period with the previous (1920-1930) Greenland warming. We find that the current Greenland warming is not unprecedented in recent Greenland history. Temperature increases in the two warming periods are of a similar magnitude, however, the rate of warming in 1920-1930 was about 50% higher than that in 1995-2005. bron: http://adsabs.harvard.edu/abs/2006GeoRL..3311707C Ik wil je echter ook niet de getuigenis onthouden die Dr. Akasofu gedaan heeft voor de Amerikaanse senaat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb nog enkele figuren toegevoegd, voor de uitleg, klik vorige link Laatst gewijzigd door Pieke : 12 juni 2007 om 22:28. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Met je laatste bericht wil je dus aantonen dat het smelten van de ijskap en de temperatuursstijging ooit sneller is gegaan en sterker is geweest nl. in de MWP? Jammer dat de grafieken niet verder gaan dan 2000 wel. Ook wel sterk dat men die MWP er zo uit kan lichten, gegeven het feit dat hij lokaal was. Aan deze grafieken te zien is er ijzersterke evidentie voor deze MWP die thans geen breed wetenschappelijk draagkracht kent. Dat een opwarming aan de polen een stuk sneller gaat dan globaal was me ook al duidelijk. Maar ik ben nu te moe om artikels te zoeken die iets anders beweren. Daarnaast vraag ik me af wat voor zin het heeft om terug te kijken en te wijzen naar het verleden, behalve onze schuldgevoelens reduceren en onszelf wijsmaken dat het dan allemaal nog zo erg niet is misschien? (Waardoor we tijd verliezen om te voorkomen dat het erger wordt.) Edit: Toch even een paar grafiekjes erbij gehaald. ![]() En deze: http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/globa.../medieval.html ![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 juni 2007 om 01:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||||
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb het nog niet over de MWP gehad, en zeker niet in de vorige post. Als je de legenden bekijkt van de bijgevoegde figuren, zie je trouwens dat ze niet verder gaan dan 1725. De stijging van de temperatuur op de Noordpool is vergelijkbaar met die van de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Aarhg, Mann's grafiek. Je weet toch dat die tegenwoordig met een korrel zout genomen moet worden. Je kan zeggen en denken van McIntyre en McKintrick wat je wil, zij hebben het debat omtrent die reconstructies geopend, die geleid hebben tot de discreditatie van Mann's hockey stick in publicatie van von Storch in science. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wette wa. Lekker plat gezegd. Laat de mensen die verdreven worden van hun tropische paradijsjes of hun grootsteden Groenland dan bevolken.
Ik ga heel hard tegenwringen als er aan mijn comfort geraakt wil worden. En ik zie het wel zitten "Vilvoorde Plage"
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Het is niet zo dat Groenland van vandaag op morgen ijsvrij zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() [quote=Pieke;2726354]Het is soms verwonderlijk wat slaapgebrek in combinatie met wat examenstress kan doen, je begint namelijk dingen te zien en te lezen die er niet staan
![]() Ik heb het nog niet over de MWP gehad, en zeker niet in de vorige post. Als je de legenden bekijkt van de bijgevoegde figuren, zie je trouwens dat ze niet verder gaan dan 1725. De stijging van de temperatuur op de Noordpool is vergelijkbaar met die van de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw. Hierover gaan we blijkbaar blijvend van mening verschillen. Het is niet verwonderlijk dat de Mann-kliek (Mann-Hansen-Biffra-Joneshet bestaan van de MWP ontkennen, omdat dit regelrecht ingaat tegen hun eigen winkel. Ik zal hierover eens een draad openen. [quote] Oei oké. ![]() Het eerste artikel dat je citeerde linkt wel naar de MWP. Bij het diagonaal verderlezen heb ik de datums overgeslaan. ![]() Over Mann's hockeystick krijg ik een flashback gevoel. NewScientist heeft er ook uitleg aan besteed in zijn Climate Myths bijlage. http://environment.newscientist.com/...change/dn11646 Citaat:
Het is vooral belangrijk te weten welke mechanismes nu aan de basis liggen. Alleen zo kunnen we er iets aan doen. Gelukkig weten we dat al. Wat betreft de sterke en snelle smelting van Groenland in de eerste helft van de vorige eeuw ga ik op zoek naar een verklaring. Het globale beeld zag er toen zo uit: ![]() Het globale gemiddelde van de recentste decennia lag hier duidelijk hoger dan dat van in de jaren 20 - 40. Er moet dus daar iets specifiek geweest zijn waardoor de ijskap sneller en sterker smolt ondanks een lagere globale temperatuur en een lager CO2-gehalte als nu.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 juni 2007 om 14:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Verder gaand op mijn vorige post:
Hebbes: ![]()
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Waarom haal je nu al voor de 2de keer in deze draad er curves bij over de gemiddelde globale temperatuur, terwijl je onderwerp toch Groenland is?
|
![]() |
![]() |