![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De rattachistische/waals-separatistische partijen deden het niet goed.
"Wallon" kwam op in Namen, Luik en Henegouwen. Zij behaalden 8688 stemmen, of 0.13% (in heel België dan) RWF (zonder RBF) erbij deze keer blijkbaar, haalde 26240 stemmen, of 0.39% (in heel België) Maar wat me opvalt is dat die laatste wel in Vlaanderen zelf scoort, zelf in kantons die eentalig Vlaams zijn zonder faciliteiten voor Franstaligen! Wie zijn die mensen?! http://verkiezingen2007.belgium.be/n...tab_e2602.html In kanton Asse bijvoorbeeld behaalde RWF 76 stemmen. Het is zielig weinig maar het zijn er nog altijd 76. ![]() http://verkiezingen2007.belgium.be/n...tab_e2702.html In het kanton Halle, waartoe drie faciliteitengemeenten (Rode, Drogenbos, Linkebeek) behoren, zijn het er 168. Wat ik eigenlijk nog zoek en jammer genoeg niet vind is welke gemeenten in Vlaams Brabant tot welk kanton behoren. ![]() Nu goed, het blijft iets marginaler(hoewel Wallon en RWF nog altijd beide beter scoren dan BUB ![]() Wallonië willen we natuurlijk wel onafhankelijk zien gaan of richting Frankrijk.... maar Brussel is een andere zaak, en de Vlaamse randgemeenten nog veel meer. ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 11 juni 2007 om 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen verbazing dat ze zo slecht scoren. Er is geen enkele credibiliteit in hun ideeën. En men moet ook realist zijn : ze hebben bijna geen media-aandacht op de RTBF of RTL-TVI. Ja, ik had Gendebien (de RWF voorzitter) een keer in "Mise au point" gezien : lachwekkend. Zelfs Daerden is minder dom dan Gendebien..........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
En Frankrijk zal zijn ondeelbare en overal gelijk principes moeten aanpassen voor een stad, want "la seule langue est le français", hoe gaan ze dat toepassen op een stad waar zoveel mensen op dit moment officieel onderwijs volgen in het Nederlands? Maar ik blijf het gek vinden dat mensen in de o zo geliefde kieskring BHV hun stem geven aan een partij die voor hen niks kan doen. Ik ben er vrij zeker van dat Asse en omstreken niet bij Frankrijk zullen gaan hoor.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gendebien komt nog meer in de Vlaamse media, dan in de Waalse media.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() Jaani, wat vind jij van de Waalse separatisten? Zou jij Wallon steunen? RWF niet zeker? ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
RWF bevalt me minder: is rattachistisch en burgerlijk-rechts. Rattachisme is gewoon een gevolg van het Waalse minderwaardigheidsgevoel. Sinds het ineenstuiken van de Waalse economie, zitten ze in et zuiden van het land met een enorm minderwaardigheidsgevoel, gecombineerd met een nog groter meerderwaardigheidsgevoel. Ze voelen zich minderwaardig als "Waal" (omdat ze niet op eigen benen kunnen staan), maar voelen zich meerderwaardig als "Franstalige" (omdat zij het Frans beschouwen als een wereldtaal, superieur aan het Nederlands). Ik vind het eigenlijk een beetje zielig wanneer ik zie dat Wallonië zich moet optrekken aan Frankrijk. Ze zijn volledig het geloof in het eigen kunnen verloren. De Waals-separatisten geloven tenminste dat ze er op eigen kracht bovenop kunnen geraken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Wallon zegt niet letterlijk : ze mogen Brussel hebben, doe ermee wat je wil...maar als ik tussen de lijnen door lees lijkt het niet dat ze er rouwig om zouden zijn moest Brussel niet bij Wallonië komen. Ik denk dat ze Voeren als Waalser zien dan Brussel. ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Op de site van de vrt ziede het al redelijk duidelijk. Als je alle gemeentes ongeveer wat weet liggen (of je moet er een kaartje bijpakken).
http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...uitslagenkaart het triestige is dat in de kieskring zaventem de MR de grootste partij is, met maingain(zoals in heel BHV) als stemmentrekker nr 1 Een beetje verder op dezelfde site kan je je postcode invoeren waarbij hij je naar het juiste kanton stuurt; http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw.../zetels_senaat |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Even signaleren dat ik voor het franstalig forum van Toudi.org volgende samenvatting had gemaakt - met grafiekjes - van de verkiezingsresultaten van de franstalige autonomisten, separatisten, rattachisten en regionalisten. Heb het hier online gezet :
http://1000gp.ovh.net/~octopuls//toudi/wallonie2007.htm ![]()
WWW.DELEEUWENDEHAAN.BE : twee en meertalig discussie en uitwisselingsplatform voor Waalse republikeinen, Vlaamse autonomisten, Franstalige rattachisten en Brusselse en Duitstalige regionalisten van diverse horizonten en gezindten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Inderdaad dat is wat ik onlangs zei. Als we de Franstaligen kunnen overtuigen van de voordelen om aan te sluiten bij Frankrijk en dus op separatistische partijen te stemmen dan heb je sowieso Waalse kiezers die al tegen het systeem België zijn. Het systeem België houd immers de Vlamingen in die communautaire eisen stellen. De dag dat het gebeurt kunnen ze beter voorbereid zijn. Nu ja gezien de weinige stemmen maak ik me geen illusies, om te zien of er potentieel is moet er vooruitgang zijn in de electorale cijfers bij iedere verkiezing. Dat is meestal een goede indicator.
Pour les Wallons: Votez RWF |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() Ik vind het goed dat ook de Walen zich liever afscheiden van Belgie. Helaas zijn het er tot nu toe slechts weinigen, vroeger (voor de economische neergang in de jaren 50) waren ze met veel meer.
Werner Somers, schrijver van 'Het Belgische Ongeluk', vermeldt in zijn boek dat bij het Waals nationaal congres op 20-21 oktober 1945, waaraan 1.500 congressisten deelnamen, waarvan bij de 1e stemming 1.046 Walen hun stem uitbrachten. Het resultaat: 17 voor behoud van Unitair Belgie (unionisme) 391 voor een autonoom Wallonie (federalisme) 154 voor een onafhankelijk Wallonie (separatisme) 486 voor aansluiting bij Frankrijk (rattachisme) Het geeft aan hoe de situatie was voor de jaren 50, toen de economie neerging en Wallonie zich vastklampte aan Vlaanderen. Dat dit 1945 is en WO II net voorbij is zal ook veel invloed hebben gehad. |
![]() |
![]() |