![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Studenten jagen de woonkosten de hoogte in
Studenten huren tegenwoordig meer dan vroeger met een groepje van een stuk of 4 of 5 samen een huis af. Dat is goedkoper dan een kamer huren en dus begrijpelijk. Langs de andere kant jagen ze de huurprijzen omhoog omdat verhuurders dat evengoed begrepen hebben. In tijden van woningnood en duurte op de huurmarkt maakt men dus veel andere mensen rechtstreeks slachtoffer van dit spelletje vraag en aanbod. Mensen met een gezin, kinderen en ouderen dus en in ruimere zin alle zwakkeren in de maatschappij. Beetje egoïstisch allemaal. Dus moeten de scholen, de stad zelf en andere verantwoordelijke instanties de studenten niet op een andere manier tegemoet komen om hun iets betaalbaar aan te bieden? Of kunnen studenten samen niet iets ondernemen in die aard zoals studentenhuizen kopen of bouwen? Ik denk dan soms aan gebouwen stads gebouwen al dan niet industrieel die leegkomen en waar de koopsom som iets zoals een symbolische euro is of zou kunnen zijn.
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Studenten moeten ook wonen.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Precies en zijn daar geen andere uitwegen in?
Al die slimmen samen, kunnen ze niks bedenken?
|
|
|
#4 |
|
Banneling
|
dat is nu juist eens een slimme oplossing: huisje huren en de kosten delen.
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, dat moet niet.
|
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zaterdag in Amsterdam wandelden we voorbij een erg mooi pand, waarop een grote spandoek hing in de zin van "Ik ben student - dus ik kraak".
Dat is de spirit. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Denk eens als een verhuurder en je snapt het wel.
|
|
|
#9 |
|
|
De overheid jaagt veel meer de huurprijzen omhoog d.m.v. idiote verhuurregels, vestigingsregels, ruimtelijk "beheer", etc.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom kan de univ en de stad samen niet bv de leopoldskazerne afhuren voor hun studenten?
Een immens gebouw die staat te verkrotten. Enkel wat kunst ateliers worden daar in gebruik genomen. Geen 5 minuten wandelen van de univ. ![]() 't is trouwens aangekocht door Gent voor iets meer dan 3 miljoen euro. Komaan zeg, tegenwoordig heb je amper nog een rijhuis voor dat geld.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 1 oktober 2007 om 11:49. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nou stel dat je een huis te huur hebt voor pakweg 500€ en er komen 5 studenten in die anders al snel 200 of 250€ de man betalen per kamer.
Dan zit je met verlies natuurlijk. Dus drijf je de prijs op.
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
|
Citaat:
dat die hun plan eens leren trekken hé. maar nee, want dan zouden ze misschien eens moeten werken... |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Volgens één of ander onderzoek zitten de meeste mensen in een nogal laag inkomen. Veel meer dan men laat vermoeden althans. Meer dan de helft alvast. Werkende mensen wel te verstaan.
|
|
|
#15 |
|
Banneling
|
Studenten hebben ook een laag inkomen. Op die fils de papa natuurlijk na die centen genoeg hebben...
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat studenten nu eens gewoon durven toegeven dat ze hun eigen boontjes niet kunnen doppen. Anders hadden ze al lang zelf een oplossing bedacht.
|
|
|
#17 | |
|
|
Studenten afschaffen. Punt uit.
|
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
idd, laten we voor eens en altijd werk maken van al wie niet wil werken.
Er zijn nu al te veel knelpunt beroepen door hun schuld. Nu ook nog eens de woningmarkt laten kapot maken door die pubers is er over.
|
|
|
#19 |
|
Europees Commissaris
|
Studenten denken gewoon anders en eigenlijk hebben ze gelijk. Stel dat ze gezamenlijk een huis zouden kopen ipv te huren zitten ze er op het moment zelf en achteraf wel mee. De meeste studenten willen zich daar gewoon niet mee bezig houden en eigenlijk is dat normaal. Studenten moeten zich focussen op studeren (en plezier maken) en niet op huizenjacht gaan. Eigenlijk heeft een student daar gewoon allemaal geen boodschap aan, ze huren een kamer, blijven er een twee �* drie jaar en zijn nadien weer weg. Sommigen huren na één jaar gewoon ergens anders omdat ze zich daar beter voelen en verder veronderstel ik dat studenten bitter weinig blijven hangen waar ze studeerden eenmaal gedaan met de studies.
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat ze zelf het geld niet hebben daar ben ik wel akkoord mee. Maar ze zijn mondig genoeg om dergelijke inspanningen te eisen van de campussen en zelfs van de stad zelf. Tenslotte als de steden en campussen willen dat ze bij hun komen, mogen ze daar iets voor in de plaats stellen.
|
|