Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2007, 19:35   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard Vlaamse beweging ontstaan uit het Orangisme?

Dat zegt Wikipedia althans. Hoewel men het niet beschouwt als een betrouwbare bron heb ik ze nog nooit op onwaarheden kunnen betrappen.
Citaat:
In vroeger jaren (kort na 1830) bestonden de aanhangers van het orangisme uit 3 groepen:
  • de taalminnaren: dezen stelden het Nederlands als cultuurtaal centraal, en betreurden de afscheiding van hun Noordelijke broeders, zeker omdat deze gepaard ging met een ernstige sociale achterstelling. Voorbeelden: Prudens Van Duyse, Jan F. Willems, ...
  • zij die er economisch voordeel bij hadden: onder het bewind van Willem I kende het Zuiden een ongekende bloei, door een sterk uitgebreid onderwijs, introductie van nieuwe industrieën en het aanleggen van nieuwe wegen. In de haven van Antwerpen kwamen goederen van de Nederlandse koloniën binnen, en in Gent bloeide de textielproductie. Na 1830 ging het land economisch sterk achteruit, en kende het vele orangisten uit deze categorie. Bijzonder is dat hier veel Franstalige fabrikanten bij waren.
  • zij die meenden dat de Nederlanden een legitiem land waren, geruggesteund door het Congres van Wenen in 1815: België kon slechts gelegitimeerd worden door een langdurig, stabiel bestuur.
De laatste groep verdween op enkele uitzonderingen na, de eerste twee, vooral de taalminnaren, groeiden uit tot de Vlaamse Beweging.
Mijn vraag is dus... ontstond de Vlaamse Beweging aanvankelijk als een beweging die terugkeer naar Nederland nastreefde, of was het er puur op gericht een Vlaamse staat op te richten? Ik vraag mij af of daar bronnen over zijn, omdat het mij doet afvragen hoe de Vlaamse beweging is geëvolueerd, en of ze een verschuiving in prioriteiten heeft gehad. Het is immers zo dat voor de meeste Vlaamse bewegingen nu, het nastreven van hereniging met Nederland, eerder bijzaak is dan hoofdzaak.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830)
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 19:49   #2
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zegt Wikipedia althans. Hoewel men het niet beschouwt als een betrouwbare bron heb ik ze nog nooit op onwaarheden kunnen betrappen.

Mijn vraag is dus... ontstond de Vlaamse Beweging aanvankelijk als een beweging die terugkeer naar Nederland nastreefde, of was het er puur op gericht een Vlaamse staat op te richten? Ik vraag mij af of daar bronnen over zijn, omdat het mij doet afvragen hoe de Vlaamse beweging is geëvolueerd, en of ze een verschuiving in prioriteiten heeft gehad. Het is immers zo dat voor de meeste Vlaamse bewegingen nu, het nastreven van hereniging met Nederland, eerder bijzaak is dan hoofdzaak.

Dat zou je van een bepaald oogpunt wel kunnen stellen, ja. Maar niet helemaal. De orangistische beweging in Vlaanderen van 1830-1839 was gericht op hereniging met het Noorden, om het rijk te herstellen, of omdat zij Willem 1 trouw wilden blijven en niet Leopold van Saksen-Coburg die niemand kende, of omdat ze voorzagen dat ze onderdrukt zouden worden door de Walen. In het laatste geval zou je kunnen spreken van een 'Vlaamse Beweging'. Jan Frans Willems, soms de vader van de Vlaamse Beweging genoemd, was ook een orangist.
De orangistische beweging in het Zuiden veranderde in de Vlaamse Beweging in 1839, toen Koning Willem 1 België erkende en daarmee voor de Vlamingen de deur definitief dichtdeed, wat vele orangisten verbitterde. Toen streefden deze bewuste Vlamingen naar bescherming binnen België, en begon er stil verzet tegen de Franse overheersing.

Dus je kunt het orangisme in het zuiden wel ongeveer de voorloper van de Vlaamse Beweging noemen, als je kijkt naar het willen beschermen van de eigen identiteit, en ook een beetje naar het pro-Nederlands zijn (al zijn Vlaamse Bewegers tegenwoordig niet altijd pro-Nederlands, maar velen wel).
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 20:00   #3
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

De Vlaamse beweging streefde in het begin voor de erkenning van de taal, niet voor onafhankelijkheid. Orangisten waren eerder industrielen die het goede beleid van Willem I op industrieel vlak waardeerden. Ik denk niet dat flamingantisme en orangisme gelinkt zijn.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 20:06   #4
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna Bekijk bericht
De Vlaamse beweging streefde in het begin voor de erkenning van de taal, niet voor onafhankelijkheid. Orangisten waren eerder industrielen die het goede beleid van Willem I op industrieel vlak waardeerden. Ik denk niet dat flamingantisme en orangisme gelinkt zijn.
Waarom gebruikt het CD&V de kleur "oranje" ?
Heeft dat met orangisme te maken?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 20:11   #5
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Geen idee, ga het ze vragen!

Ik heb al wel eens gehoord dat de CD&V graag samenwerking wil met Nederland (ze noemt de Nederlandse cultuur zelfs een zustercultuur van de Vlaamse), maar dat de CD&V echter geen splitsing van België wil.

Nog tijdens de Belgische omwenteling gingen er petities rond in Gent en Antwerpen tegen de afscheiding, heb ik eens gelezen. In die petities zwoeren de ondertekenaars tevens trouw aan Koning Willem der Nederlanden. Dus dat lijkt wel op orangisme en flamingantisme tegelijk!
Oud 4 oktober 2007, 20:11   #6
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
er was niks over. Roze zagen ze niet zitten

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 20:23   #7
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Nederland had je toch ook een strijd tussen de Orangisten en Patriotten/Republikeinen.
Het was dus niet typisch Vlaams

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(Nederland)

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 4 oktober 2007 om 20:25.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 20:56   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland had je toch ook een strijd tussen de Orangisten en Patriotten/Republikeinen.
Het was dus niet typisch Vlaams

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(Nederland)
Je link bestaat niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 21:05   #9
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je link bestaat niet.
Jawel, je moet alleen het haakje ) nog toevoegen, dat is buiten de link gevallen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_%28Nederland%29
Oud 4 oktober 2007, 21:15   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Vlaamse beweging is onstaan aan het front tijdens WW1 en heeft zelfs niets te maken met Orange en de Orangisten en het was niet om een terugkeer naar Nederlnd te bekomen, maar om een erkenning van de Vlaamse taal binnen België.
De meeste mensen van het begin van de Vlaamse beweging waren zelf grote Belgicisten en koningsgezinde mensen.
Zelfs na WW2 in de jaren 50 en 60 waren de Vlamingen zelfs erg koningsgezind en hadden zij nog een grote vaderlandse liefde.

De Vlaamse beweging heeft dus steeds enkel om de gelijkstelling van de vlamingen tegenover de Walen en franstalige adel gestreden, pas na WW2 en naar de koningskwestie en de scholenstrijd is de Vlaamse beweging over het splitsen van België begonnen, dit als drukkingsmiddel tegen de Walen en franstalige Vlamingen.

Maar zelf nu is die niet echt gewonnen voor een terugkeer naar Nederland, dit is enkel een optie om haar taal en rechten voor Vlaanderen te bekomen, geen streefdoel, en dat is het ook nooit geweest.

Laatst gewijzigd door Jantje : 4 oktober 2007 om 21:17.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 00:06   #11
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ja! Wij eisen hereniging met Nederland!!
Oud 5 oktober 2007, 06:22   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ja! Wij eisen hereniging met Nederland!!
Unionist!!
Oud 5 oktober 2007, 12:09   #13
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Vlaamse beweging is onstaan aan het front tijdens WW1 en heeft zelfs niets te maken met Orange en de Orangisten en het was niet om een terugkeer naar Nederlnd te bekomen, maar om een erkenning van de Vlaamse taal binnen België.
De meeste mensen van het begin van de Vlaamse beweging waren zelf grote Belgicisten en koningsgezinde mensen.
Zelfs na WW2 in de jaren 50 en 60 waren de Vlamingen zelfs erg koningsgezind en hadden zij nog een grote vaderlandse liefde.

De Vlaamse beweging heeft dus steeds enkel om de gelijkstelling van de vlamingen tegenover de Walen en franstalige adel gestreden, pas na WW2 en naar de koningskwestie en de scholenstrijd is de Vlaamse beweging over het splitsen van België begonnen, dit als drukkingsmiddel tegen de Walen en franstalige Vlamingen.

Maar zelf nu is die niet echt gewonnen voor een terugkeer naar Nederland, dit is enkel een optie om haar taal en rechten voor Vlaanderen te bekomen, geen streefdoel, en dat is het ook nooit geweest.
Nee, je verwart de Frontbeweging met de Vlaamse Beweging. de frontbeweging is inderdaad in WO1 ontstaan, als onderdeel van de Vlaamse Beweging, maar die laatste was er al lang hoor! In de periode 1830-1914 heeft de Vlaamse Beweging gestreden voor taalrechten, en in die periode kwamen er ook de eerste taalwetten. Ik begrijp niet hoe je dat over het hoofd kunt zien!
Oud 5 oktober 2007, 12:18   #14
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Nu krijgen de orangisten wel heel veel krediet. Zeker als je weet dat de eerste Orangisten hoofdzakelijk de franstalige elite uit Gent waren.
Gent had heel wat voordelen gekregen onder Willem, maar uiteindelijk is de geschiedenis van Vlaanderen veel breder dan die och god 15 jaartjes bij de Nederlanden.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 12:34   #15
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung Bekijk bericht
Nu krijgen de orangisten wel heel veel krediet. Zeker als je weet dat de eerste Orangisten hoofdzakelijk de franstalige elite uit Gent waren.
Gent had heel wat voordelen gekregen onder Willem, maar uiteindelijk is de geschiedenis van Vlaanderen veel breder dan die och god 15 jaartjes bij de Nederlanden.
15 Jaartjes?
http://webh01.ua.ac.be/storme/vereen...hestaeten.html
Oud 5 oktober 2007, 13:00   #16
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik spreek over de periode waarin de Nederlanden geen voortdurend wisselende besturen meer had. Je had weliswaar de provinciën waaronder graafschap Vlaanderen maar dat waren enkele enorm woelige eeuwen. De Spanjaarden, de Fransen, de Habsburgers en dan weeral een Frans bestuur tot 1814 (Waterloo).
Er zijn dus slechts 15 jaartjes waarvan je echt kan zeggen dat er een orangistisch bestuur geweest is over Vlaanderen.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 13:47   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Nee, je verwart de Frontbeweging met de Vlaamse Beweging. de frontbeweging is inderdaad in WO1 ontstaan, als onderdeel van de Vlaamse Beweging, maar die laatste was er al lang hoor! In de periode 1830-1914 heeft de Vlaamse Beweging gestreden voor taalrechten, en in die periode kwamen er ook de eerste taalwetten. Ik begrijp niet hoe je dat over het hoofd kunt zien!
Idd, de front beweging heeft de Vlaamse beweging groot gemaakt en die bestond idd reeds vroeger, maar was niet echt zeer actief.
Maar ze streed idd voor meer taalrechten voor de Vlamingen en is nooit Orange gezind geweest, Orange was trouwens een familie die toen zelf nog Frans sprak en het Nederlands amper machtig.
Het was voor de Vlaamse beweging dan ook geen optie om terug bij Nederland te gaan, want ook daar sprak de adel nog frans of engels.
Oud 5 oktober 2007, 17:15   #18
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Idd, de front beweging heeft de Vlaamse beweging groot gemaakt en die bestond idd reeds vroeger, maar was niet echt zeer actief.
Niet echt zeer actief?! Misschien nog maar eens de encyclopedie van de Vlaamse beweging doornemen, periode 1788-1914: http://users.pandora.be/frankie.schram/tijd/1788.html.

Citaat:
Orange was trouwens een familie die toen zelf nog Frans sprak en het Nederlands amper machtig.
Vreemd wel dat men probleemloos functioneerde aan het hoofd van een eentalig Nederlands land. Het Nederlands amper machtig?

Willem I en II waren vanwege hun opgroeien aan buitenlandse hoven inderdaad Franstalig opgevoed en daardoor tweetalig. Willem III, die aan het Nederlandse hof opgroeide en in 1849 koning werd, was echter Nederlandstalig, net als al zijn opvolgers.

Citaat:
Het was voor de Vlaamse beweging dan ook geen optie om terug bij Nederland te gaan, want ook daar sprak de adel nog frans of engels.
Klinkklare onzin. Het grootste deel van de adel bestond/bestaat pas sinds de regeerperiode van Willem I. Hij verhief veel regentenfamilies in de adelstand. Hoewel deze het Frans, dé wereldtaal van die tijd, natuurlijk wel beheersten, waren zij allerminst Franstalig. Sterker nog, het waren juist mensen in deze kringen die als eerste Algemeen Beschaafd Nederlands gingen spreken! Zij vormden bovendien grotendeels de bestuurlijke en maatschappelijke elite en ook daar was Nederlands de enige taal.

De enige plaats in Nederland waar adel Franstalig opgevoed werd, was Limburg, meer bepaald Maastricht en omstreken. Men sprak er echter ook Limburgs, Duits en Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 18:41   #19
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
er was niks over. Roze zagen ze niet zitten
de holibi beweging bestond toch nog niet?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2007, 08:18   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna Bekijk bericht
Toch wel, hoor. Mensen als Jan Frans Willems en Prudens van Duyse, grote namen in de jonge Vlaamse Beweging (waarvan de eerste trouwens de titel "vader van de Vlaamse Beweging" heeft gekregen), waren uitermate orangistisch gezind. Pas nadat duidelijk was geworden dat België een voldongen feit was en dat er schijnbaar geen weg terug was, legden die mensen zich erbij neer en ijverden voor taal- en cultuurrechten in het jonge België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be