![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Een veertigtal aktievoerders van het Taal Aktie Komitee trok gisterenavond (12/11) verkleed als hippie naar het gemeentehuis van Wezembeek-Oppem. Er werden affiches aangebracht met daarop een vredesteken en de boodschappen “Vlaanderen tegen imperialisme” en “Nooit meer oorlog”. Voor het gemeentehuis werden gelijkaardige boodschappen gekalkt, op de muren werden met stoepkrijt bloemetjes en hartjes getekend. Aktievoerders bevestigden ook een tiental gevingerverfde kartonnen borden aan het gemeentehuis dat hiermee officieel werd omgedoopt tot vredeshuis. Dit alles op de tonen van Micha Mara’s “Ik hou van alle Zes” en onder het zingen van vredesliederen. We wensten de waarnemend burgemeester van Wezembeek-Oppem voor de keuze te stellen: aanvaarden dat Wezembeek-Oppem een Vlaamse gemeente is die volgens Vlaamse regels wordt bestuurd of ontslag. Bij ontstentenis van de burgemeester schatten we zelf diens antwoord in en dus werd een C4 aangebracht op de muren van het gemeentehuis.
De lokale politie kwam ter plaatse maar liet begaan.Aanleiding voor deze aktie vormt de oorlogszuchtige taal die waarnemend burgemeester van Hoobrouck d’Aspre (MR) vorige week donderdag (8/11) sprak naar aanleiding van de Vlaamse stemming van het BHV-splitsingsvoorstel (We verkeren in staat van oorlog. Ik ben voor het principe ‘oog om oog, tand om tand’. De houding van de Nederlandstaligen gisteren is onaanvaardbaar in een democratisch land. Ik zie niet in waarom ik in dit geval de Vlaamse wetgeving moet respecteren. We zullen ons organiseren en ik ben voor scherpe reactie).François van Hoobrouck zou een voorbeeld moeten zijn voor de inwoners van Wezembeek-Oppem en wordt geacht de burgervader te zijn van éénieder van hen. Hij slaagt hierin duidelijk niet. Hij kan een provocatieve gemeenteraad samenroepen, maar een belangrijke gemeenteraad (bespreking van beleidsplan) die normaal gisteren had moeten plaatsvinden werd eind vorige week afgelast. Hij hield zich de voorbije weken overigens ook onledig met het bezoeken van handelaars in zijn gemeente om hen aan te porren om voorrang te verlenen aan het Frans. Een grotere campagne voor de uitbreiding van Brussel met onder meer Wezembeek-Oppem zou in voorbereiding zijn. En nu is er dus de oorlogszuchtige taal en de aankondiging om zich niet gebonden te voelen door de Vlaamse regelgeving.We vragen Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen om de burgemeester af te zetten. In geen geval mag zijn benoeming (net als die van de burgemeesters van Kraainem, Linkebeek en Sint-Genesius-Rode overigens) als pasmunt gebruikt worden in de lopende regeringsonderhandelingen.Voor een Vlaamse en groene gordel. Bron: politics.be
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Originele actie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanavond heeft de VRT in 'Koppen' een reportage over TAK:
http://www.een.be/televisie1_master/...ek/index.shtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() François van Hoobrouck is een schurftige hondelul. Ik begrijp het gewoon niet...als die lui zo nodig alles in het Frans willen, waarom rotten ze gewoon niet op enkele kilometers naar het zuiden toe. Hebben ze drol in de plaats van hersenen? Jeetje toch, wat een debiele mensen.
|
![]() |
![]() |