![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Triniteit, beter bekend als de Heilige Drievuldigheid, is één van de belangrijkste kernslagen van het christendom. Talloze mensen hebben er mee gesukkeld ze proberen te begrijpen - wat voor sommigen neerkwam om te proberen er de grap niet van in te zien - op school, catechese, &c. Nu staan velen er sceptisch tegenover.
Ze duikt hier soms op in discussies, maar ik vraag me af wat het beeld onder christenen (en anderen zijn uiteraard ook welkom) over de Triniteit is. Sommigen zullen afkomen met dogma, anderen met wat hun kritische geest heeft overgebracht (mensen mogen hun eigen evaluatie maken van God's woord - Rom. 14:1-12). Mijn eigen beeld is tweeledig: "symbolisch" en "realistisch". De symboliek van de Triniteit ligt volgens mij in het vasthouden aan het één-in-drie concept, dat voorschreven is, maar dan als interpretatie van de grondslag van het leven van de aardse mens: Waarheid (God), Weg (Jezus) en Geweten (Heilige Geest). Hoe ik dat in de realiteit invul, heb ik pas recent in mijn kamer ondervonden met de Westminster Larger Catechism in de hand en een grote kaart van Europa aan de muur. Ik las: "Question 8: Are there more Gods than one? Answer: There is but one only, the living and true God." Hoe kan één iets zich in drie manifesteren? Hoe kan een mens omgaan met het concept 'Rusland'. Hij kan er naar op reis gaan en het zien, voor de hand liggend. Maar wat als zijn reisbestemming, of hetgeen hij wil doorgronden, zo enorm is, zo onbereikbaar, dat zoiets onmogelijk is (1: God)? Wel, uiteraard, dan kan hij er een foto van bekijken. Moskou, steppen in Siberië - foto's laten hem een glimp zien van 'wat', 'waar', 'hoe', &c. 'Rusland' is (2: Jezus). Uit het land, en uit de foto, komen zijn overpeinzingen voort (3: Heilige Geest). En zo lezen we ook: "Question 10: What are the personal properties of the three persons in the Godhead? Answer: It is proper to the Father to beget the Son, and to the Son to be begotten of the Father, and to the Holy Ghost to proceed from the Father and the Son from all eternity."
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Alscollega libertair wil je graag laten kennis maken met het werk van Jan Borger en zijn boekje "het spiritueel anarchisme".Daarin is er ook zakkens te lezen over de triniteit.
Een link :http://www.ibizweb.nl/borger/ Het boek zelve vond ik op de anarchistische boekenbeurs te Gent,ik weet niet waar je die nog op andere plaatsen zou kunnen vinden.
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Zoals het meeste in de christelijke wereld is ook de drievuldigheid gepikt van vroegere godsdiensten/gewoonten. Bijvoorbeeld uit de Hindoe godsdienst:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer moet men daar allemaal niet achter zoeken. Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 08:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ge kunt er allicht tienduizenden boeken mee vullen om het uit te leggen, maar in de grond blijft het zever in pakskes.
Ik vond het het ideale onderwerp om godsdienstleraren mee lastig te vallen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En Constantijn was tevreden, maar lang heeft het niet geduurd of de christenen zaten mekaar weer in het haar. Tot grote woede van Constantijn. Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe je het ook draait of keert, de Triniteit, dogmatisch of niet dogmatisch, is een kernslag binnen het christendom en betrekkelijk wat andere godsdiensten, en een punt vooruit voor veel mensen - ik bedoel, veel mensen hebben er een mening over of een gevoel bij. Ik probeerde te vragen wat die mening of dat gevoel van anderen was. Dat is al.
Laatst gewijzigd door lombas : 29 augustus 2007 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() ![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom die smiley?
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb die studie vereenvoudigd hier uitgelegd, want na ze verschillende keren doorgelezen, ging de frank vallen. En zo moeilijk is hhhhhhhhhhet ook weer niet. BijbelStudie: Begrip God en Zoon van God Dit woord , dit begrip geeft nogal wat verwarring. Het woord, of begrip God is niet de eigen- naam van iemand. Het is een taalkundige grammaticale soortnaam ,dat aanduid: het gaat over het Opperwezen, wat of wie aanbidding toekomt. Webster’s woordenboek definitie is volgende: Elk van een categorie wezens, die men zich als bovennatuurlijk en onsterfelijk voorstelt, (2) een mannelijke godheid (3) een afgod of idool (4) een verafgood ding of persoon (5) de Schepper en Heerser van het universum. Maar wie stellen we ons nu als zodanig voor en komt nu die aanbidding en verering boven alles toe? En wie\wat heeft alles te betekent in u leven? Echter de ware God, Wie aanbidding cq verering toekomt , heeft Zich aan de mens bekend gemaakt, nadat deze zich van Hem had afgekeerd. Wie is nu deze god? De God die zich aan Abraham heeft bekend gemaakt. De echte God is persoonlijk en vormt een drie-éénheid. Dat is niet hetzelfde als 3 goden, of 3 diverse verschijningvormen van één God. Drie-enig zegt: 3 personen en toch één wezen, één natuur, één in identiteit. Het één zijn van God ligt niet in een getalsmatige één, een numerieke 1 , maar in een identiteits -eenheid. In de franse vertaling staat het juiste weergegeven uit de grondtekst : Hoor Israel onze God (Elohim) zijn Uniek, dwz enig in soort. Wezen of identiteit heeft te maken met “wat” iemand is, persoon te maken met “ wie” iemand is. Het duidt op de hoedanigheid van iemand. Het wezen ,het zijn van God , het Opperwezen omvat drie personen: Vader, Zoon en H Geest. Vergelijk met een drieling. Dit zijn drie apparte personen en toch wezensidentiek. De ééheid het eén-zijn ligt in hun identiteit, niet in hun aantal. Een volgende vergelijking kan het ook duidelijk maken. Op de zaak hebben we een directie. Die bestaat uit: algm. directeur, technisch directeur en economisch directeur Ze zij met 3 man, 3 directeurs en toch is er maar één directie. We spreken niet van drie directies, maar toch zijn die drie personen evenveel waard in gezag en functie enz: ze zijn alle drie directeur. Er is 1 directie bestaande uit 3 personen. Zo analoog aan die vergelijking is er één God (directie) die bestaat uit, omvat, drie personen: God de Vader, God de Zoon en God H Geest. Drie afzonderlijke personen die samen een éénheid vormen met evenveel gezag enz. We spreken niet van drie Goden. We christenen geloven in één God of beter is eigelijk te zeggen: één Godheid , omvattende drie Goddelijke personen. Door een foute uitleg komen de moslims ertoe te denken dat wij in drie goden geloven. En het foute begrip van Zoon Gods dat de moslim heeft komt door de foute leer die Mohammed hoorde. Geen enkel christen gelooft zoals de moslim veronderstelt dat een christen gelooft: drie goden Jezus Maria en God. Het Zoon zijn is een geestelijk iets: drukt een relatie uit tussen 2 Personen. Jezus is de eeuwige Zoon van de Vader die er altijd geweest is. En heeft nix met sex te doen. Maria was de moeder van Jezus , als mens, van zijn menselijke hoedanigheid, niet van Zijn goddelijk Wezen. Dat is een wonder Jezus is Mens met twee naturen: goddelijk en menselijk. Daarom is de uitspraak van de katholieke kerk ook nie juist over Maria: moeder Gods. Natuurlijk heeft God geen moeder, das onzin. Maria is de moeder van de mens Jezus van Nazareth. En eigelijk is het beter te zeggen: een maagdelijke conceptie. Jezus is de Tweede Adam zoals de bijbel zegt. Adam viel in zonde en kon geen verlossing geven en ook zijn nakomelingen niet. Dus Gods eeuwige Zoon koos vrijwillig naar de wereld te komen. Daarom is Jezus een nieuwe mens. Daarom kon Hij het offer brengen, het volmaakte offer En de Vader accepteerde het en gaf het bewijs door de mens Jezus Christus uit de dood op te wekken, want de straf was gedragen, het oordeel voorbij. Hand 31:17. Dit bewijs gaf Hij aan de wereld Wat deed Jezus nu precies. Door de zonde is de relatie van elke mens met God verbroken. Christelijk geloof is eigelijk geen religie of godsdienst leer: het gaat om relatie tussen twee personen Schepper en schepsel, God en mens. De mens kan met alle goede bedoelingen die relatie niet herstellen, want het oordeel ligt op hem. Gods reddingsplan 1 Joh 5:11-12 En dit is het getuigenis: dat God ons eeuwig leven heeft gegeven, en dit leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. Laatst gewijzigd door stropkeuh : 29 augustus 2007 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Deze Geloofsbelijdenis van Athanasius (in het Latijn: Symbolum Athanasianum of Quicunque vult) is een uiteenzetting van de triniteit die wordt toegeschreven aan Athanasius (295-373), aartsbisschop van Alexandrië. In de liturgie werd deze belijdenis opgelezen bij de zondagse priem in de westerse kerk; zij wordt niet gebruikt in de oosterse kerk:
Tekst in Nederlandse vertaling:
Oorspronkelijke Latijnse tekst: Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat zorgde voor problemen en daarom zette Constantijn de bisschoppen onder druk om tot een oplossing te komen. Trouwen Athanasius werd verbannen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb Nietzsche nog niet gelezen en ken geen enkele quote van hem.
En wat was er niet juist in wat ik zei?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik moet iedere keer opnieuw denken aan mijn tante Trinie als ik de titel van dit topic lees.
![]() |
#18 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Nietzsche is niet compatibel met pubers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Tuurlijk gaat er niemand antwoorden, ge hebt het volume van uw geluidskaart gedempt.
![]() |