Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2007, 15:23   #1
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard Kersttoespraak van de koning

Kersttoespraak van Koning Albert

Citaat:
Dames en Heren,

De Koningin, ikzelf en gans onze familie wensen U van harte een vrolijk kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar.

Op politiek vlak heeft het jaar dat nu ten einde loopt, onbetwistbaar een harde periode gekend. Gelukkig hebben gekende Belgische eigenschappen zoals creativiteit, gezond verstand en zin voor compromis het uiteindelijk gehaald.

Tijdens een andere moeilijke periode, in 1981, schreef mijn broer, koning Boudewijn, heel terecht, en ik citeer: "Ik weet dat de beproeving daar is, dat ze talrijke medeburgers ongerustheid en leed bezorgt, maar ik weet ook dat het in moeilijke tijden is dat België het best reageert. Ik geloof rotsvast in de toekomst van ons land omdat ik vertrouwen stel in het kunnen van de Belgen wanneer ze in het nauw worden gedreven.” Einde citaat.

Een regering kon worden samengesteld om dringende problemen aan te pakken. Een hervorming en modernisering van onze federale staat worden op stapel gezet. Ik dank iedereen die daar op een of andere manier heeft toe bijgedragen.

Maar ik meen ook dat die moeilijkheden voor iedereen besluiten inhouden voor de toekomst. Samen met U wens ik er enkele onder ogen te nemen.

1. Om te beginnen lijkt het me onontbeerlijk de omgang en de contacten tussen verantwoordelijken op alle vlakken uit onze verschillende Gemeenschappen en Gewesten verder uit te bouwen en te versterken. Men heeft soms de indruk dat onze betrekkingen met het buitenland beter georganiseerd en gestructureerd zijn dan deze binnen ons eigen land. Bij een onontbeerlijke openheid van geest, bij wederzijds respect en tolerantie, mogen we onze naaste buren niet vergeten, burgers van eenzelfde land. We dienen de opbouwende dialoog tussen hen te bevorderen. Dat zal iedereen ertoe brengen te luisteren en begrip te hebben voor de gevoeligheden van de anderen en samen vooruit te gaan.

2. Ik heb het al meermaals gezegd, maar ik wil er nadrukkelijk op terugkomen: het is noodzakelijk, in het bijzonder voor onze jongeren, de taal van andere gemeenschappen goed te kennen. Het is een vorm van burgerzin die maar al te lang werd verwaarloosd. Nochtans is het overduidelijk de eerste voorwaarde om elkaar als burgers van verschillende gemeenschappen ten volle te begrijpen en te waarderen. Taalonderwijs is nu zodanig gemoderniseerd dat er geen excuus meer bestaat om die inspanning niet op vroege leeftijd aan te vatten. De ervaring leert bovendien dat het een hoogst belangrijke troef is bij het solliciteren naar een betrekking.

3. Toenadering vraagt ook een vorm van verzoening tussen de gemeenschappen. In de loop van onze geschiedenis zijn er zeker collectieve onrechtvaardigheden gebeurd. Het is van belang die wonden te boven te komen en alles in het werk te stellen om de goede verstandhouding in de hand te werken, teneinde samen een gemeenschappelijke toekomst op te bouwen. Die doelstelling is niet utopisch. Is de Europese eenmaking zelf, alles welbeschouwd, niet gestoeld op een verlangen naar verzoening?

4. Ten slotte meen ik dat we ons allen samen moeten inzetten voor de verwezenlijking van wervende projecten. Vooreerst lijkt het me mogelijk, binnen een Europa in opmars, een voorbeeld te worden van een maatschappij waarin verschillende culturen harmonieus samenleven binnen eenzelfde entiteit en er elkaar wederzijds verrijken. Dit is geen droombeeld. Ik zei al, op 21 juli, dat ik daarvan alvast vele tekenen bemerk in onze Regio’s en Gemeenschappen, in verschillende culturele, sociale, economische of universitaire kringen, zowel bij jongeren als bij ouderen. Het komt erop aan in die geest verder te ijveren. Gehecht zijn aan zijn gemeenschap of regionale identiteit, de goede verstandhouding in zijn land bevorderen en werken aan het Europa van morgen, zijn doelstellingen die volkomen verenigbaar zijn. Naast die grote doelstelling bestaan er nog op andere gebieden tal van wervende projecten die we gezamenlijk kunnen verwezenlijken. Ik vermeld er maar twee die me nauw aan het hart liggen. België kan op het vlak van ontwikkelingswerk bijdragen tot de verbetering van de levensomstandigheden van de bevolking in derdewereldlanden, in het bijzonder van de bewoners van Centraal-Afrika die al zo fel werden beproefd. Maar ook in ons eigen land, waar we onze economie verder stimuleren, is het noodzakelijk de armoede doeltreffender te bestrijden. Immers, ze breidt uit onder veel nieuwe en zorgwekkende vormen, wat een aanpassing en versterking van onze armoedebestrijding vergt.

Ziedaar, Dames en Heren, de overwegingen die ik met U wou delen in deze periode van het jaar waar de vrede zo dikwijls ter sprake wordt gebracht. Vrede nastreven gebeurt eerst in eigen land en in het hart van elkeen.

Nogmaals, vrolijk kerstfeest en gelukkig Nieuwjaar.

Een tekst die mijns inziens veel goeie elementen bevat maar nogal vrij dubbelzinnig is, en door elke gemeenschap anders geinterpreteerd zal worden.
Oud 24 december 2007, 15:24   #2
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht

Een tekst die mijns inziens veel goeie elementen bevat maar nogal vrij dubbelzinnig is, en door elke gemeenschap anders geinterpreteerd zal worden.
Wat verwacht je anders van iemand die zijn gedacht niet mag zeggen in het openbaar?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 15:32   #3
Public energy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Le Soir heeft zo ook een heel eigen interpretatie van bepaalde passages:

Citaat:
Tijdens een andere moeilijke periode, in 1981, schreef mijn broer, koning Boudewijn, heel terecht, en ik citeer: "Ik weet dat de beproeving daar is, dat ze talrijke medeburgers ongerustheid en leed bezorgt, maar ik weet ook dat het in moeilijke tijden is dat België het best reageert. Ik geloof rotsvast in de toekomst van ons land omdat ik vertrouwen stel in het kunnen van de Belgen wanneer ze in het nauw worden gedreven.” Einde citaat.
Je kan dit interpreteren als in het nauw gedreven door de onderlinge verschillen, maar Le Soir zit hierin een duidelijke terechtwijzing naar de N-VA:

Citaat:
Le courroux du Palais est tout aussi limpide. Se mettant une fois encore sous l'ombre tutélaire de son frère, le chef de l'Etat cite Baudouin au sortir des grandes réformes institutionnelles des années 80. Une façon habile et très rude de dire que les Belges sont « acculés » �* céder aux revendications autonomistes.
« Acculés » ? Une manière de condamner, sans les citer bien sûr, les petits partis qui font leur miel des revendications communautaires, jusqu'�* gripper notre bon vieux système.
Oud 24 december 2007, 15:40   #4
Public energy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Voor verzoenende taal hoeft de koning duidelijk niet op Le Soir te rekenen:

Citaat:
On peut être sûr que la Flandre qui n'en finit pas de ne pas guérir de sa condition dans le premier siècle de l'Etat belge et des « humiliations » vraies et présumées subies lors des deux Guerres Mondiales, interprètera cette phrase �* sa façon. Car on sait que les Flamands, tous partis confondus, font un amalgame entre « pardon » et « amnistie » pour les collaborateurs de 1940-45.
Oud 24 december 2007, 15:45   #5
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat verwacht je anders van iemand die zijn gedacht niet mag zeggen in het openbaar?
lol, da's eigenlijk. wat kan die pee eigenlijk komen zeggen ? .... dingen die iedereen al weet.

tis wel al iets dat hij zegt dat de gemeenschappen elkaars taal moeten kennen en kunnen. al is dat natuurlijk omdat hij weet ( of eerder, het hem zo gezegd is want bijster slim zal hij wel nt zijn ) dat de vlamingen ( althans sommigen onder hen ) op die manier te paaien zijn. al weet natuurlijk iedereen dat dat dit alles enkel dient ter veiligstelling van zijnen portemonnee.

nu ja, de koning heeft ook ne keer iets mogen zeggen ,dat hij nu vr de rest van het jaar en volgend jaar mr zwijgt.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 16:13   #6
Plot
Burger

Standaard

Een zielig pleidooi pro domo.
Lees, eigen jobje eerst.
En wat centraal Afrika betreft, dat hij begint met het onmetelijk fortuin dat zijn familie erfde van volkerenmoordenaar Leopold II terug te geven aan de Congolezen.
Plot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 16:34   #7
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
We kénnen dat gedacht, hij heeft het tijdens de formatie duidelijk genoeg laten zien: de Noord-Belgen moeten vooral in hun ondergeschikte rol blijven.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 16:55   #8
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Who cares wat die ouwe mislukkeling van de roze balletjes te zeggen heeft ?
Oud 24 december 2007, 21:21   #9
Gargamel
Banneling

Standaard

Die zeiker kan men kont kussen,evenals zijn putana
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 21:48   #10
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Waar zit de geheime boodschap deze keer?
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 21:55   #11
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Als je de kersttoespraken van Albert II achterstevoren afspeelt, krijg je volgens mij een oproep tot satanistische groepsex.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 22:17   #12
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor verzoenende taal hoeft de koning duidelijk niet op Le Soir te rekenen:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...4-568205.shtml dus

Maar eh, bij Le Soir twijfel ik altijd, is dit een "column" (zoals er in de Knack ook altijd eentje van bijvoorbeeld de hoofdredacteur staat) of een artikel?
Oud 24 december 2007, 22:30   #13
Public energy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...4-568205.shtml dus

Maar eh, bij Le Soir twijfel ik altijd, is dit een "column" (zoals er in de Knack ook altijd eentje van bijvoorbeeld de hoofdredacteur staat) of een artikel?
De 'édito's staan bij débats, en dit staat bij actu, dus ik vermoed dat dit een gewoon artikel is. Le soir lag vandag gratis in de rekken, we hadden het kunnen checken.

Het beste stukje was ik trouwens nog vergeten:

Citaat:
Dès lors, sous le prétexte louable de panser les plaies de l'Histoire et redire en quelque sorte �* la Flandre « Je vous ai compris », le Roi rouvre un dossier dont on aurait souhaité qu'il reste clos �* jamais.

Laatst gewijzigd door Public energy : 24 december 2007 om 22:30.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 22:31   #14
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Who cares wat die ouwe mislukkeling van de roze balletjes te zeggen heeft ?
Hij is nog altijd uwe koning, of ge da nu leuk vindt of ni.
Oud 24 december 2007, 23:01   #15
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

In onze familie was de koninklijke kersttoespraak jaarlijks een verplicht nummer. Lachen was dat ten tijde van Boudewijn met zijn Frans accent. Is Albert's Vlaams beter of is die toespraak nog altijd een komedisch uurtje?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 23:10   #16
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
In onze familie was de koninklijke kersttoespraak jaarlijks een verplicht nummer. Lachen was dat ten tijde van Boudewijn met zijn Frans accent. Is Albert's Vlaams beter of is die toespraak nog altijd een komedisch uurtje?
Albert II spreekt onberispelijk Nederlands. Voor een Duitser is zijn Duits wel een beetje aarzelend.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 23:19   #17
VlaamseKracht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Hij is nog altijd uwe koning, of ge da nu leuk vindt of ni.
Sja...onze Koning.
Is heel "democratisch" verkozen geweest door ons volk en blijft aan de macht dankzij een "democratische" staatsgreep...
VlaamseKracht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 13:00   #18
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht Bekijk bericht
Sja...onze Koning.
Is heel "democratisch" verkozen geweest door ons volk en blijft aan de macht dankzij een "democratische" staatsgreep...
Maar is wel afkomstig uit een Germaans broedervolk.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 13:14   #19
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. Ik heb het al meermaals gezegd, maar ik wil er nadrukkelijk op terugkomen: het is noodzakelijk, in het bijzonder voor onze jongeren, de taal van andere gemeenschappen goed te kennen. Het is een vorm van burgerzin die maar al te lang werd verwaarloosd. Nochtans is het overduidelijk de eerste voorwaarde om elkaar als burgers van verschillende gemeenschappen ten volle te begrijpen en te waarderen. Taalonderwijs is nu zodanig gemoderniseerd dat er geen excuus meer bestaat om die inspanning niet op vroege leeftijd aan te vatten. De ervaring leert bovendien dat het een hoogst belangrijke troef is bij het solliciteren naar een betrekking.
Zegt onze Koning nu van zijn vrouw - en onze Koningin - dat die geen/weinig burgerzin heeft?

O ja... zij dient inderdaad niet te solliciteren naar een betrekking...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 13:26   #20
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:

iemand die pleit voor een doorgedreven taalkennis en zijn hele familie stuntelt nederlands. Een vazal van de Brusselse fransdolle stokers pleit voor verdraagzaamheid. Hij kan op geen treffender manier zijn eigen nutteloosheid demonstreren
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be