Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2024, 10:06   #1
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard kunnen we het werk los zien van de schrijver/acteur/muzikant/... [?]

Ik merk vaak, dat mensen [en bij momenten betrap ik me er zelf op] steeds vaker artiesten, acteurs, muzikanten, ... gaan mede beoordelen, op basis van hun persoonlijke keuzes, politieke standpunten, of schandalen waarin ze verwikkeld raken.

Waar ik heen wil, is dat ik merk dat er een interessante verschuiving merkbaar wordt: zodra iemand in opspraak komt [of een politiek getinte uitspraak doet, of standpunt inneemt], verandert vaak de perceptie van het publiek over hun werk. Films die ooit als meesterwerken werden beschouwd, worden ineens moeilijk om naar te kijken. Liedjes die jarenlang geliefd waren, verliezen plots hun glans ...

Dit roept de vraag op: kunnen we het werk los zien van de schrijver/acteur/muzikant/... [?]

Neem bijvoorbeeld Kevin Spacey, een acteur die jarenlang werd geprezen om zijn briljante vertolkingen in films als American Beauty en series als House of Cards. Na beschuldigingen van seksueel wangedrag, zagen we een golf van afkeuring waarin niet alleen hij werd veroordeeld, maar ook zijn oeuvre. Plots werd het voor velen moeilijk om naar zijn werk te kijken zonder dat schandaal in gedachten te houden.

Hetzelfde geldt voor muzikanten zoals Bruce Springsteen, wiens politieke uitspraken voor een deel van zijn fanbase genoeg waren om zich van hem af te keren, zelfs al blijven zijn songs muzikaal van hoge kwaliteit.

Dit fenomeen laat zien hoe sterk we ons laten beïnvloeden door het persoonlijke imago van een artiest. Het lijkt bijna alsof het werk minder waardevol wordt, simpelweg door de acties of woorden van de schrijver/acteur/muzikant. Maar is dat echt zo? Wordt een geweldige film ineens minder goed omdat een van de acteurs zich heeft misdragen? Wordt een briljant nummer ineens onbeluisterbaar omdat de zanger een politiek standpunt inneemt waar we het niet mee eens zijn?

In hoeverre telt het persoonlijke leven van een kunstenaar mee bij de waardering van hun werk? Kunnen we nog objectief genieten van een lied of een film als we weten dat de maker iets heeft gedaan waar we ons ongemakkelijk bij voelen? Of zijn we onbewust geneigd ons te laten beïnvloeden door de buitenwereld, en verliezen we daarbij het vermogen om kunst op zijn eigen merites te beoordelen?

Wat denken jullie? Is het mogelijk om het werk te scheiden van de maker, of zijn we altijd vooringenomen door de context van wie achter de kunst zit?

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2024, 16:38   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
....
Wat denken jullie? Is het mogelijk om het werk te scheiden van de maker, of zijn we altijd vooringenomen door de context van wie achter de kunst zit?
Iedere mens doet daarmee wat hij wil, in alle mogelijke nuances van beoordelingselementen.
Maar wie niet kan nuanceren, noch in de ene noch in de andere richting, verliest per definitie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2024, 23:25   #3
CUFI
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht

GA je er dan van uit dat iedereen dezelfde beslissing moet maken? Hangt die keuze bij u van een ander af dan?

"Ah jullie luisteren niet meer naar X want mening Y, ik luister nu ook niet meer?"
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 09:26   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eigenlijk wel de meeste artiesten zijn links en groen je zou dus naar zo goed als niks meer kunnen kijken, luisteren of lezen. Maar als ze activistisch worden en het trekt op geen kloten zap ik wel weg natuurlijk.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 13:39   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Narren, tamboeren ... die fijne kritiek op de machthebber ... en de machthebber die dat (soms) kan verdragen van die gasten ... vergelijkbaar (van ver) met een grap uithalen met je vrienden ...
misschien wel het unieke DNA bij uitstek van de Westerse (echte) cultuurmens.

Wat niet belet dat ik mijn gedacht heb bij vb. veel van die betogende Gentenaars die een soort tafellaken als sjaal gebruiken. Tot in de zeverende dag toe.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 oktober 2024, 14:22   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Narren, tamboeren ... die fijne kritiek op de machthebber ... en de machthebber die dat (soms) kan verdragen van die gasten ... vergelijkbaar (van ver) met een grap uithalen met je vrienden ...
misschien wel het unieke DNA bij uitstek van de Westerse (echte) cultuurmens.

Wat niet belet dat ik mijn gedacht heb bij vb. veel van die betogende Gentenaars die een soort tafellaken als sjaal gebruiken. Tot in de zeverende dag toe.
Je weet toch ook dat Groen & Co een boontje hebben voor Hamas & Co.
Oud 28 oktober 2024, 14:26   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Een journalist vroeg Claes waar hij zat toen de Augusta smeergelden werden verdeelt. Willy verklaarde dat hij piano zat te spelen tijdens de 7de dag.

Achteraf heeft hij nog met AlbertoOOO als duo opgetreden.

Mijnheer de burgemeester trad op in Antwerpen toen Affligem door een storm van de kaart werd geveegd.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 28 oktober 2024 om 14:27.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 14:47   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Als ge u bij elke film of liedje moet gaan bezighouden met de moraliteit van de acteurs, muzikanten, schrijvers, producers, etc. dan kunt ge beter even gaan wandelen of fietsen.

En uiteraard, als iemand iets gedaan heeft dat helemaal niet door de beugel kan, dan kunnen bijvoorbeeld filmmakers beslissen om de man/vrouw niet meer te casten.
Maar retroactief cancelen is idioot.
Oud 28 oktober 2024, 15:42   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Als je puur op basis van hun werk gaat beoordelen is er natuurlijk geen reden om een artiest anders te bekijken wanneer er bepaalde zaken uit zijn privé-leven boven water komen.

Als je (om maar bij je voorbeeld te blijven) Bruce Springsteens muziek altijd goed gevonden hebt, is er geen reden om die plots niet goed meer te vinden zodra je zijn politieke voorkeur kent.
De muziek op zich is immers niet veranderd.

Waar natuurlijk wel iets voor te zeggen is, is wanneer je zo'n artiest gaat boycotten en dan niet omdat je zijn muziek of kunst plots niet meer goed vindt, maar omdat je wil voorkomen dat hij nog langer geld verdient aan jou bewondering.

Zo zou iemand kunnen zeggen: "Ik luister niet langer naar Bruce's muziek of koop niet langer zijn werk omdat ik niet wil dat hij met die verdiensten een voor mij onaanvaardbare kandidaat gaat steunen."
Oud 28 oktober 2024, 15:55   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Andersom kan ook.

Veel katholieken zullen de muziek van Slayer als "duivelswerk" beschouwen.
Bekijk hun hoezen en lees hun teksten en je kan het die mensen niet kwalijk nemen. Hell Awaits, Necrophiliac, Angel of Death, Alter of Sacrifice, God Hates us All...

Toch is Tom Araya een katholiek.
Wat duidelijk maakt dat werk en persoonlijkheid niet persé moeten matchen.
Oud 28 oktober 2024, 23:46   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Een journalist vroeg Claes waar hij zat toen de Augusta smeergelden werden verdeelt. Willy verklaarde dat hij piano zat te spelen tijdens de 7de dag.

Achteraf heeft hij nog met AlbertoOOO als duo opgetreden.

Mijnheer de burgemeester trad op in Antwerpen toen Affligem door een storm van de kaart werd geveegd.
ik ben er vrij zeker van dat de Willy toch nog om zijnen bruinen enveloppe gereden is op het partijhoofdkwartier. net voor de Frank alles in brand liet steken.
Oud 28 oktober 2024, 23:52   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Andersom kan ook.

Veel katholieken zullen de muziek van Slayer als "duivelswerk" beschouwen.
Bekijk hun hoezen en lees hun teksten en je kan het die mensen niet kwalijk nemen. Hell Awaits, Necrophiliac, Angel of Death, Alter of Sacrifice, God Hates us All...

Toch is Tom Araya een katholiek.
Wat duidelijk maakt dat werk en persoonlijkheid niet persé moeten matchen.
ik denk dat daar een vrij grote factor shock bijzit, of humor, kijk naar Kevin Smith met Dogma, die ging met zijn tegenstanders wat lachen tijdens een straat interview waarbij geen hond doorhad dat de regisseur van die goddeloze prent gewoon met hun stond te kletsen.

https://www.youtube.com/watch?v=xs58-U4Ys_g
Oud 29 oktober 2024, 09:50   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik denk dat daar een vrij grote factor shock bijzit, of humor, kijk naar Kevin Smith met Dogma, die ging met zijn tegenstanders wat lachen tijdens een straat interview waarbij geen hond doorhad dat de regisseur van die goddeloze prent gewoon met hun stond te kletsen.

https://www.youtube.com/watch?v=xs58-U4Ys_g
Ik denk dat Slayer meer op de shock-factor mikte met hun teksten en hoezen dan dat Araya dat doet met de mededeling dat hij een katholiek is.
Hij loopt daar zelden mee te koop in intervieuws ofzo.

Ma soit: "shock" en "Slayer" in één zin... het past wel.
Oud 29 oktober 2024, 10:20   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik denk dat Slayer meer op de shock-factor mikte met hun teksten en hoezen dan dat Araya dat doet met de mededeling dat hij een katholiek is.
Hij loopt daar zelden mee te koop in intervieuws ofzo.

Ma soit: "shock" en "Slayer" in één zin... het past wel.
Tja, het gegeven blijft dat de meeste mensen niet schijnen te begrijpen dat het holocaust verhaal in Angel of Death een aanklacht is tegen die gebeurtenissen.

In het algemeen gesproken, de "ze zingen over de holocaust dus zijn het nazi's" reactie is tamelijk dom.
Oud 29 oktober 2024, 11:52   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tja, het gegeven blijft dat de meeste mensen niet schijnen te begrijpen dat het holocaust verhaal in Angel of Death een aanklacht is tegen die gebeurtenissen.

In het algemeen gesproken, de "ze zingen over de holocaust dus zijn het nazi's" reactie is tamelijk dom.
Hetzelfde gaat op voor Ramstein he,
Oud 29 oktober 2024, 12:47   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je weet toch ook dat Groen & Co een boontje hebben voor Hamas & Co.
Tuurlijk weet ik dat. Dacht jij dat ik dat niet wist? Want dan moet je mijn berichten trachten te lezen EN te begrijpen.

Oud 29 oktober 2024, 12:52   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zolang racistische politiekers terug aan de slag mogen, ...

Oud 30 oktober 2024, 08:37   #18
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Zet daar maar de Strangers bij!

De media geven uiteraard het voorbeeld he, de mensen volgen slaafs zoals gewoonlijk (net zoals bij de coronakomedie).
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2024, 09:12   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hetzelfde gaat op voor Ramstein he,
Van Rammstein ken ik alleen "Mutter," toen ik die LP de eerste keer hoorde wist ik dat dit niet meer verbeterd kon worden.
Oud 30 oktober 2024, 11:20   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Van Rammstein ken ik alleen "Mutter," toen ik die LP de eerste keer hoorde wist ik dat dit niet meer verbeterd kon worden.
Hun clip voor Duitshland is nogal controversieel, dat is te zeggen voor mensen die de rest van de geschiedenis van duitsland niet kennen en luid facist roepen als ze bepaalde scenes in de clip zien. Nochtans geniaal stukje film.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be