Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2010, 09:20   #1
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard Schooluniform ter bevordering van de integratie?

De zoveelste aanslepende discussie op dit subforum over hoofddoeken en andere religieuze hoofddeksels, waarbij als argumentatie ook kledingvoorschriften op scholen betrokken werden, deed bij mij het idee rijzen dat het invoeren van een schooluniform op alle door de overheid betaalde scholen(*) wel eens integratiebevorderend zou kunnen werken.

Immers, scholen zijn plaatsen waar m.i. uitsluitend kennisoverdracht dient plaats te vinden, en geen plaatsen voor politieke of religieuze vorming. En door elke leerling hetzelfde uniform te laten dragen, heft men op school alle eventuele sociale, culturele en religieuze verschillen en ongelijkheden op, en kan men zich concentreren op de overdracht danwel absorbtie van kennis.

Zo'n schooluniform dient dan ook volkomen neutraal te zijn en zonder uitzondering voor elke leerling te gelden. Dus schooluniformen met daarboven of daarop uitingen van politieke, religieuze of enige andere levensbeschouwelijke aard kunnen niet. Geen hoofddoeken boven zo'n uniform, geen keppels, geen kruisjes erop, geen witte puntmutsen of Mao-petjes, geen buttons met logo's van politieke partijen, enzovoorts enzovoorts. Gewoon een overhemd, blazer en broek of rok, en verder niets anders.



(*) Dit veronderstelt uiteraard dat die door de overheid betaalde scholen volstrekt neutraal zijn, en op geen enkele wijze religieus, politiek of op andere levensbeschouwelijke wijze gebaseerd zijn. Dat soort scholen mag van mij wel bestaan, maar dan uitsluitend door eigen privémiddelen gefinanciëerd, en niet door belastinggeld. En zolang dat soort scholen de door de overheid vastgelegde criteria maar handhaven. Maar goed, dat is een andere discussie en in deze discussie niet van toepassing.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 10:16   #2
Sunny
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 1.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
De zoveelste aanslepende discussie op dit subforum over hoofddoeken en andere religieuze hoofddeksels, waarbij als argumentatie ook kledingvoorschriften op scholen betrokken werden, deed bij mij het idee rijzen dat het invoeren van een schooluniform op alle door de overheid betaalde scholen(*) wel eens integratiebevorderend zou kunnen werken.

Immers, scholen zijn plaatsen waar m.i. uitsluitend kennisoverdracht dient plaats te vinden, en geen plaatsen voor politieke of religieuze vorming. En door elke leerling hetzelfde uniform te laten dragen, heft men op school alle eventuele sociale, culturele en religieuze verschillen en ongelijkheden op, en kan men zich concentreren op de overdracht danwel absorbtie van kennis.

Zo'n schooluniform dient dan ook volkomen neutraal te zijn en zonder uitzondering voor elke leerling te gelden. Dus schooluniformen met daarboven of daarop uitingen van politieke, religieuze of enige andere levensbeschouwelijke aard kunnen niet. Geen hoofddoeken boven zo'n uniform, geen keppels, geen kruisjes erop, geen witte puntmutsen of Mao-petjes, geen buttons met logo's van politieke partijen, enzovoorts enzovoorts. Gewoon een overhemd, blazer en broek of rok, en verder niets anders.



(*) Dit veronderstelt uiteraard dat die door de overheid betaalde scholen volstrekt neutraal zijn, en op geen enkele wijze religieus, politiek of op andere levensbeschouwelijke wijze gebaseerd zijn. Dat soort scholen mag van mij wel bestaan, maar dan uitsluitend door eigen privémiddelen gefinanciëerd, en niet door belastinggeld. En zolang dat soort scholen de door de overheid vastgelegde criteria maar handhaven. Maar goed, dat is een andere discussie en in deze discussie niet van toepassing.

Ik ben tegen. Moslims moeten leren respect opbrengen voor kledingreglementen van scholen, bedrijven, overheden, etc.
Punt uit. Er hoeft zelf niet over gediscussieerd te worden.
Zo'n schooluniformen zijn niets anders dan een vorm van appeasement.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 10:22   #3
Ephialtes
Burger
 
Geregistreerd: 17 augustus 2010
Berichten: 199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Ik ben tegen. Moslims moeten leren respect opbrengen voor kledingreglementen van scholen, bedrijven, overheden, etc.
Punt uit. Er hoeft zelf niet over gediscussieerd te worden.
Zo'n schooluniformen zijn niets anders dan een vorm van appeasement.
De vergelijking die ik maakte is louter ethisch-juridisch.

Punt is dat scholen vrij zijn bepaalde kledingeisen te stellen... er bestaat geen wet die zulks verbiedt. Ik herinner me ook geen straatprotesten, betogingen, WOEH!-toestanden of processen van ouders en kinderen omdat het dragen van een schooluniform verplicht wordt gesteld.

Waarom dan zo'n publieke commotie voor een hoofddoek, die in een seculiere samenleving eveneens als een kledingstuk moet worden aanzien.

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 10 september 2010 om 10:23.
Ephialtes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 10:32   #4
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Ik ben tegen. Moslims moeten leren respect opbrengen voor kledingreglementen van scholen, bedrijven, overheden, etc.
Punt uit. Er hoeft zelf niet over gediscussieerd te worden.
Zo'n schooluniformen zijn niets anders dan een vorm van appeasement.
Nee hoor. Appeasement zou zijn als er boven zo'n schooluniform een hoofddoek gedragen zou mogen worden. Dat is hier beslist niet het geval. Integendeel, dat kopvod hoort niet bij het schooluniform en moet derhalve gewoon af op school.

Wensen moslims (en anderen uiteraard) zich hier niet aan te conformeren, dan zijn ze niet welkom op zo'n school, en gaan ze maar naar een privéschool, door henzelf betaald natuurlijk, waar ze wel hun kopvod op mogen hebben. Het bezoeken van zo'n privéschool kan dan op termijn gezien worden als deel van de remigratievoorbereidingen naar het land van herkomst (van de (groot-)ouders). Daar zal dit soort mensen zich immers veel gelukkiger voelen omdat ze daar naar hartelust hun geloof en cultuur zonder gestoord te worden, kunnen beleven. Maar goed, ook dit is een andere discussie.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 10:52   #5
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Nee hoor. Appeasement zou zijn als er boven zo'n schooluniform een hoofddoek gedragen zou mogen worden. Dat is hier beslist niet het geval. Integendeel, dat kopvod hoort niet bij het schooluniform en moet derhalve gewoon af op school.

Wensen moslims (en anderen uiteraard) zich hier niet aan te conformeren, dan zijn ze niet welkom op zo'n school, en gaan ze maar naar een privéschool, door henzelf betaald natuurlijk, waar ze wel hun kopvod op mogen hebben. Het bezoeken van zo'n privéschool kan dan op termijn gezien worden als deel van de remigratievoorbereidingen naar het land van herkomst (van de (groot-)ouders). Daar zal dit soort mensen zich immers veel gelukkiger voelen omdat ze daar naar hartelust hun geloof en cultuur zonder gestoord te worden, kunnen beleven. Maar goed, ook dit is een andere discussie.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 11:07   #6
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
De zoveelste aanslepende discussie op dit subforum over hoofddoeken en andere religieuze hoofddeksels, waarbij als argumentatie ook kledingvoorschriften op scholen betrokken werden, deed bij mij het idee rijzen dat het invoeren van een schooluniform op alle door de overheid betaalde scholen(*) wel eens integratiebevorderend zou kunnen werken.

Immers, scholen zijn plaatsen waar m.i. uitsluitend kennisoverdracht dient plaats te vinden, en geen plaatsen voor politieke of religieuze vorming. En door elke leerling hetzelfde uniform te laten dragen, heft men op school alle eventuele sociale, culturele en religieuze verschillen en ongelijkheden op, en kan men zich concentreren op de overdracht danwel absorbtie van kennis.

Zo'n schooluniform dient dan ook volkomen neutraal te zijn en zonder uitzondering voor elke leerling te gelden. Dus schooluniformen met daarboven of daarop uitingen van politieke, religieuze of enige andere levensbeschouwelijke aard kunnen niet. Geen hoofddoeken boven zo'n uniform, geen keppels, geen kruisjes erop, geen witte puntmutsen of Mao-petjes, geen buttons met logo's van politieke partijen, enzovoorts enzovoorts. Gewoon een overhemd, blazer en broek of rok, en verder niets anders.



(*) Dit veronderstelt uiteraard dat die door de overheid betaalde scholen volstrekt neutraal zijn, en op geen enkele wijze religieus, politiek of op andere levensbeschouwelijke wijze gebaseerd zijn. Dat soort scholen mag van mij wel bestaan, maar dan uitsluitend door eigen privémiddelen gefinanciëerd, en niet door belastinggeld. En zolang dat soort scholen de door de overheid vastgelegde criteria maar handhaven. Maar goed, dat is een andere discussie en in deze discussie niet van toepassing.
Tegen ! Onze kinderen moeten geen slachtoffer zijn van die achterlijke religie. Wij moeten de moed hebben om die achterlijke religie te verbieden op basis van mensen rechten. De islam tast de rechten van de mensen aan. Op basis van dit verbieden. Weg met die achterlijke barbaarse cultuur. Wij moeten neen zeggen aan die linkse landverraders.

Laatst gewijzigd door grimbergen : 10 september 2010 om 11:08.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 13:50   #7
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Weer van die achterlijke voorstellen op basis van moslimangst.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 13:57   #8
Sunny
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 1.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Weer van die achterlijke voorstellen op basis van moslimangst.
Moslimangst bestaat niet. Gefundeerde islamkritiek of kritiek op een gescleroseerde woestijnideologie daarentegen wel. En maar goed ook.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 13:59   #9
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
De zoveelste aanslepende discussie op dit subforum over hoofddoeken en andere religieuze hoofddeksels, waarbij als argumentatie ook kledingvoorschriften op scholen betrokken werden, deed bij mij het idee rijzen dat het invoeren van een schooluniform op alle door de overheid betaalde scholen(*) wel eens integratiebevorderend zou kunnen werken.

Immers, scholen zijn plaatsen waar m.i. uitsluitend kennisoverdracht dient plaats te vinden, en geen plaatsen voor politieke of religieuze vorming. En door elke leerling hetzelfde uniform te laten dragen, heft men op school alle eventuele sociale, culturele en religieuze verschillen en ongelijkheden op, en kan men zich concentreren op de overdracht danwel absorbtie van kennis.

Zo'n schooluniform dient dan ook volkomen neutraal te zijn en zonder uitzondering voor elke leerling te gelden. Dus schooluniformen met daarboven of daarop uitingen van politieke, religieuze of enige andere levensbeschouwelijke aard kunnen niet. Geen hoofddoeken boven zo'n uniform, geen keppels, geen kruisjes erop, geen witte puntmutsen of Mao-petjes, geen buttons met logo's van politieke partijen, enzovoorts enzovoorts. Gewoon een overhemd, blazer en broek of rok, en verder niets anders.



(*) Dit veronderstelt uiteraard dat die door de overheid betaalde scholen volstrekt neutraal zijn, en op geen enkele wijze religieus, politiek of op andere levensbeschouwelijke wijze gebaseerd zijn. Dat soort scholen mag van mij wel bestaan, maar dan uitsluitend door eigen privémiddelen gefinanciëerd, en niet door belastinggeld. En zolang dat soort scholen de door de overheid vastgelegde criteria maar handhaven. Maar goed, dat is een andere discussie en in deze discussie niet van toepassing.
Er is wel wat voor te zeggen. Niet enkel vanuit het standpunt dat dit een manier kan zijn om het gedoe rond hoofddoeken te beëindigen maar er zijn nog voordelen. Zoals in die andere thread werd aangehaald : het voorkomen van competitiegedrag in de aard van "mijn rok is mooier dan de jouwe", "mijn shirt heeft een coolere tekening dan de jouwe" en dergelijke. Verder zou men jongeren dan ook beter herkennen en mogelijk spijbelaars vlugger terugvinden.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:13   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
het voorkomen van competitiegedrag in de aard van "mijn rok is mooier dan de jouwe",
In geval van uniformen wordt dat dikwijls vervangen door "mijn school is beter dan de uwe". Dat zou nog grotere problemen voor integratie kunnen opleveren.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 september 2010 om 14:13.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:19   #11
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Ik ben geen voorstander van schooluniformen. Maar als een school die wil invoeren is dat haar goed recht.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:34   #12
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In geval van uniformen wordt dat dikwijls vervangen door "mijn school is beter dan de uwe". Dat zou nog grotere problemen voor integratie kunnen opleveren.
Dat gebeurt ook wel zonder uniformen, hoor.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:50   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat gebeurt ook wel zonder uniformen, hoor.
Maar meer mét uniformen. Ik zie dat in het land waar ik woon en ben blij dat mijn kinderen op een vrijere (Franse) school zitten en niet een of andere geüniformeerde amerikaanse school met bijhorend superieur groepsgevoel.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:53   #14
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat gebeurt ook wel zonder uniformen, hoor.
Ik heb de indruk dat geüniformeerde studentenkleding dit soort gedrag net cultiveert.
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:55   #15
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

Het is bovendien uitermate belachelijk om uit angst/afkeer voor 1 bepaalde levensbeschouwing dan maar ineens alle mogelijke uitingen van eender welke overtuiging te verbieden.
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:55   #16
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar meer mét uniformen. Ik zie dat in het land waar ik woon en ben blij dat mijn kinderen op een vrijere (Franse) school zitten en niet een of andere geüniformeerde amerikaanse school met bijhorend superieur groepsgevoel.
Zou dat ook niet kunnen liggen aan het feit dat het een "amerikaanse" school is?
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 15:00   #17
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
Het is bovendien uitermate belachelijk om uit angst/afkeer voor 1 bepaalde levensbeschouwing dan maar ineens alle mogelijke uitingen van eender welke overtuiging te verbieden.
Daar hebt u natuurlijk gelijk in. Alleen is al dat gedoe van : "we moeten voorzichtig zijn want we mogen de moslims niet op hun teentjes trappen" zo uit de hand aan het lopen dat er toch echt wel maatregelen moeten genomen worden. En als de heisa om de hoofddoeken op die manier kan opgelost worden, waarom dan niet. Ik geef toe dat het erop lijkt of men bang is voor een confrontatie. Maar vergeet niet dat we te maken hebben met heel jonge mensen en hen betrekken in confrontaties is ook niet aan te raden.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 15:09   #18
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Daar hebt u natuurlijk gelijk in. Alleen is al dat gedoe van : "we moeten voorzichtig zijn want we mogen de moslims niet op hun teentjes trappen" zo uit de hand aan het lopen dat er toch echt wel maatregelen moeten genomen worden. En als de heisa om de hoofddoeken op die manier kan opgelost worden, waarom dan niet. Ik geef toe dat het erop lijkt of men bang is voor een confrontatie. Maar vergeet niet dat we te maken hebben met heel jonge mensen en hen betrekken in confrontaties is ook niet aan te raden.
Vestimentaire eenheidsworst opleggen gaat jonge mensen beschermen tegen botsende levensbeschouwingen?
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 15:17   #19
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben geen voorstander van schooluniformen. Maar als een school die wil invoeren is dat haar goed recht.
Een moslimschool in Anderlecht met een hoofddoek als uniform ?
Be aware what you wish for..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 15:18   #20
Ephialtes
Burger
 
Geregistreerd: 17 augustus 2010
Berichten: 199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Daar hebt u natuurlijk gelijk in. Alleen is al dat gedoe van : "we moeten voorzichtig zijn want we mogen de moslims niet op hun teentjes trappen" zo uit de hand aan het lopen dat er toch echt wel maatregelen moeten genomen worden. En als de heisa om de hoofddoeken op die manier kan opgelost worden, waarom dan niet. Ik geef toe dat het erop lijkt of men bang is voor een confrontatie. Maar vergeet niet dat we te maken hebben met heel jonge mensen en hen betrekken in confrontaties is ook niet aan te raden.
Waarom zou een kledingvoorschrift zich niet kunnen beperken tot het bannen van eender welk hoofddeksel? Je hebt geen volledig schooluniform nodig om de hoofddoek te verbieden. Punt is dat een school vrij is deze keuzes te maken en een ruime marge heeft bij het invullen van concrete vestimentaire regels.

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 10 september 2010 om 15:24.
Ephialtes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be