Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 maart 2023, 16:08   #1
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.795
Standaard EV Fraude erger dan "sjoemeldiesels".

"een effectief rijbereik van 410 kilometer. Of liefst 81% van de beloofde 504 kilometer."

Wanneer het eerste proces ?

https://www.autogids.be/autonieuws/d...box=1679926897
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 16:32   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.871
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
"een effectief rijbereik van 410 kilometer. Of liefst 81% van de beloofde 504 kilometer."

Wanneer het eerste proces ?

https://www.autogids.be/autonieuws/d...box=1679926897
Niet, onze EU (r)overheden willen dat we elektrisch gaan rijden, als we rijk genoeg zijn.

Het is ook een prima methode om "ons, die net rijk genoeg willen zijn" aan de kerktoren te binden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 maart 2023 om 16:34.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 18:06   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
"een effectief rijbereik van 410 kilometer. Of liefst 81% van de beloofde 504 kilometer."

Wanneer het eerste proces ?

https://www.autogids.be/autonieuws/d...box=1679926897
ik plak even en dan heb ik niet meer verder gelezen
Citaat:
GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 27-03-2023

Het theoretische rijbereik van de Skoda Enyaq Coupé RS iV bedraagt 504 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.
Testomstandigheden Skoda Enyaq RS
Aantal testkilometer: 1.000 km
Weer: zomer, droog en warm (18 - 25° C)
Testrijder: Cédric Derèse
Tiens hebben we nu al zomer? of zijn ze in Spanje gaan testen, 1000 km?
Lijkt wel pure clickbait - uit verveling? - een artikel in de momenteel koude lente over een test in de zomer? zonder details nada niks.
1 automodel maar, geen 3 of 5 of 10... van de elfendertig BEV, ze menen het. geeuw...

° Nog een eerdere bron Autogids - van verleden maand - over een werkelijk uitvoerige degelijke test bij zeer koude omstandigheden in Noorwegen, die we zelden gaan hebben in Vlaanderen. Slechtere omstandigheden gaat men hier nauwelijks vinden, en dat geldt niet alleen voor BEV maar ook voor zuipende ICEs (en HEVs/PHEVs niet vergeten) die dan nog meer van hun normverbruik gaan afwijken dan een degelijke BEV.
... en niet toevallig staat dezelfde Skoda Enyaq iV Coupé RS daar ook bij de 5 verliezers (maar enkel in de winter) :
Citaat:
2 Skoda Enyaq iV Coupé RS 510 km 338 km -33,79%
Daar had ik trouwens onlangs al een draad over (5 februari 2023), maar de typische fudders zijn die al vergeten:
>>>
Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=267851
Echte wintertest BEV Noorwegen tot -10°C, 29 BEV.
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/t...uto-koude.html

Welke elektrische auto's verliezen nauwelijks rijbereik onder koude omstandigheden?

GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 07-02-2023

Wat blijft er bij -19 graden Celsius nog over van de actieradius van een elektrische auto? En welke EV-modellen leveren bij dergelijke koude dan het minste rijbereik in? Een Noors onderzoek brengt duidelijkheid.

Het is geen geheim dat het effectieve rijbereik van een elektrische auto doorgaans lager ligt dan de door de constructeur gecommuniceerde WLTP-cijfers. En dat verschil wordt enkel groter wanneer er koude in het spel is, want dan verliezen de batterijen een heleboel efficiëntie. Maar hoe groot is de impact van koude temperaturen op het rijbereik eigenlijk? En welke elektrische modellen leveren het meeste range in wanneer het kwik onder nul zakt?

Noors onderzoek brengt duidelijkheid. Een selectie van de belangrijkste EV-modellen op de markt werd verzameld voor een gezamenlijke ecorit bij -19 graden Celsius. Het doel van deze test? Zover mogelijk geraken op een batterijlading én het beloofde WLTP-rijbereik zo dicht mogelijk benaderen. Er werd gereden tot de batterij van de elektrische auto het daadwerkelijk voor bekeken hield.

En de winnaar is...

De Tesla Model S kwam het best uit deze uithoudingstest bij winterse omstandigheden. Het opgegeven rijbereik van de geteste Standard Range bedraagt 634 kilometer, waar er tijdens het onderzoek 530 km van overbleven. Dat is een verlies van slechts 16,4% tegenover het WLTP-cijfer. Slechts een elektrische auto deed nog beter dan de Tesla Model S: de Maxus Euniq 6. Deze in België voorlopig niet te koop aangeboden monovolume hield het na 317 kilometer voor bekeken, maar verloor slechts 10,45% op het officiële WLTP-rijbereik.

Ook de MG Marvel R (-16,76%), de MG 5 (-17,63%) en de Kia EV6 (-17,69%) konden een uitstekende verhouding tussen het beloofde en het effectieve rijbereik voorleggen.

RANKING MODEL RIJBEREIK WLTP RIJBEREIK TEST VERSCHIL
1 Maxus Euniq 6 354 km 317 km -10,45%
2 Tesla Model S Standard Range 634 km 530 km -16,40%
3 MG Marvel R 370 km 308 km -16,76%
4 MG 5 380 km 313 km -17,63%
5 Kia EV6 GT 424 km 349 km -17,69%
6 Tesla Model X Plaid 534 km 444 km -18,23%
7 MG ZS EV 440 km 352 km -20,00%
8 MG 4 425 km 338 km -20,47%
9 BMW iX1 428 km 337 km -21,26%
10 BYD Han 521 km 406 km -22,07%


En de verliezers zijn...

Uit de Noorse actieradiustest blijkt ook dat er een heleboel elektrische wagens zijn die echt niet van de koude houden. De Toyota bZ4X kreeg de rode lantaarn aangebonden, want van de vooropgestelde 503 kilometer aan rijbereik blijft er in de praktijk nauwelijks 323 kilometer over - dat is een verlies van 35,79%. Ook de Skoda Enyaq iV (-33,73%) en de Mercedes EQE (-33,39%) bibberden bij -19 graden Celsius harder dan de andere elektrische auto's die deelnamen.

Opvallend: de Model X (-18,23%) hield zich kranig, maar de Model Y (-25,93%) scoorde minder overtuigend dan de Tesla Model S die de elektrische endurancetest won. Ook bij de VW-modellen zijn de verschillen tussen de technisch nochtans nauwverwante Skoda Enyaq iV en de VW ID.Buzz (-24,02%) of de VW ID.5 (-28,14%) best groot.

RANKING MODEL RIJBEREIK WLTP RIJBEREIK TEST VERSCHIL

1 Toyota bZ4X 2WD 503 km 323 km -35,79%
2 Skoda Enyaq iV Coupé RS 510 km 338 km -33,79%
3 Mercedes EQE 300 614 km 409 km -33,39%
4 BMW i7 60e 595 km 424 km -28,74%
5 VW ID.5 525 km 376 km -28,14%

Bron: Motor.no
° En voor eens te vergelijken met de EV-rijkunsten van Autogids-testrijder Cédric Derèse ergens op een zomere piste? , heb ik even de lente-zomertest van die Skoda Enyaq Coupé RS door Noorse bestuurders opgezocht, op hun vast heuvelachtig traject en vastgelegde route en hun snelheden, die haalde daar 497 km door een geoefende BEV-rijder (Målt av NAF)...
En de "zomerse" omstandigheden waren daar toen allesbehalve ideaal, zeker niet echt zomers zoals wij die meestal kennen:
Citaat:
De test is uitgevoerd bij wisselend Noors zomerweer, met temperaturen tussen de 7 en 15 graden en neerslag tijdens delen van de test.
Soit, die Noorse koude zomertest gaf toen nog ietsje **beter resultaat dan de WLTP-norm van 491 km**, die in de zomer 2022 nog 491 km bedroeg, in februari was die WLTP-norm naar 510 km gezet, de redenen ken ik niet, software-optimalisaties misschien?

Dus wat (vertaald) leesplezier van een degelijke rijbereiktest tot de batterij echt "leeg" is. (ttz tot op zijn onaantastbare bricking reserve)
Citaat:
Test av rekkevidde: Skoda Enyaq Coupé RS

Skoda Enyaq Coupé RS kjørte 338 kilometer i vintertesten og 497 kilometer i sommertesten.

Sommer
Oppgitt for testbil 491 km Rekkevidde (WLTP**)
17.8 kWh/100km Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF 497 km
Rekkevidde målt sommeren 2022

14.9 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2022


Vinter
Oppgitt for testbil 510 km Rekkevidde (WLTP**)
16.2 kWh/100km Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF 338 km
Rekkevidde målt vinteren 2023
21.4 kWh/100km Forbruk målt vinteren 2023

Wij testen dit:
- De actieradius van de auto bij zomer- en winterritten.
- Wat gebeurt er als de auto een bijna lege batterij krijgt en zonder stroom komt te zitten.

Bereik in de zomer

De Skoda Enyaq Coupé RS is getest in de zomer van 2022. De test is uitgevoerd bij wisselend Noors zomerweer, met temperaturen tussen de 7 en 15 graden en neerslag tijdens delen van de test.
Over de testauto:
WLTP-bereik voor de Skoda Enyaq Coupé RS: 491 km
Het uitrustingsniveau van de testauto: Niet openbaar gemaakt
Netto batterijpakket: 77 kWh
Banden: 235/45 R21 voor en 255/40 R21 achter
Prijs: Niet openbaar gemaakt

Testresultaat
De Enyaq Coupé heeft in totaal 497 kilometer gereden. Dat is 6 kilometer langer dan de aangegeven WLTP-actieradius van de auto.

Op 10 procent resterende batterijcapaciteit had de bestuurder 414 kilometer gereden. De auto reed 51 kilometer nadat de auto aangaf dat er nog 0 procent op de accu zat. De auto bevond zich 242 meter boven de zeespiegel toen hij stopte. In totaal was het gemiddelde verbruik 14,9 kWh/100 km.

Actieradius in de winter
De Skoda Enyaq Coupé RS werd getest in de winter van 2023. Het testtraject bood alles, van rustig rijden in de stad tot veeleisende bergbeklimmingen, met temperaturen tussen 0 en min 19 graden.

Over de auto in de test:
WLTP-bereik voor de Skoda Enyaq Coupé RS: 510-516 kilometer
Het uitrustingsniveau van de testauto:
Ultra-uitrustingspakket, Netto batterijpakket: 77 kWh
Banden: Continentaal Vikingcontact 7
Voor: 235/55/R19 , Achter: 255/50/R19
Prijs testmodel: NOK 682.073

Testresultaat
De Skoda Enyaq Coupé RS reed 338 kilometer in de wintertest. Dat is 159 kilometer korter dan de auto reed in de zomertest.
Met 338 kilometer eindigde de Enyaq Coupé RS ongeveer in het midden van
het veld ten opzichte van de 28 andere elektrische auto's in de wintertest van 2023.

De Enyaq Coupé RS reed in de wintertest 33,7 procent korter dan het opgegeven WLTP-bereik. Slechts twee auto's in de test hadden een grotere afwijking tussen de gemeten actieradius en de opgegeven WLTP-range dan de Enyaq Coupé RS.

Bij een resterende batterijcapaciteit van 10 procent had de bestuurder 308 km gereden. De auto reed niet meer nadat de accu 0 procent aangaf.
In totaal was het gemiddelde verbruik in de test 21,4 kWh/100 km. De auto stopte op 494 meter boven zeeniveau, op weg naar Dombås.

Dit is hoe het was om zonder stroom te zitten

De eerste waarschuwing voor een laag batterijniveau kwam uit op 20 procent, met nog 63 km op de meter.
De tweede waarschuwing kwam uit op 7 procent. De auto ging in de schildpadmodus. De derde waarschuwing kwam met een geschatte resterende actieradius van 20 km. De airconditioning stopte bij 5 procent.
Met nog 8 km op de teller reed de bestuurder 80 km/u, voordat al het vermogen snel verminderde. Bij 1 procent verloor de auto vermogen en stopte volledig.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmode...enyaq-coupe-rs
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k
"een effectief rijbereik van 410 kilometer. Of liefst 81% van de beloofde 504 kilometer." Wanneer het eerste proces ?
Citaat:
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmode...enyaq-coupe-rs

Bereik in de zomer

De Skoda Enyaq Coupé RS is getest in de zomer van 2022. De test is uitgevoerd bij wisselend Noors zomerweer, met temperaturen tussen de 7 en 15 graden en neerslag tijdens delen van de test.
Over de testauto:
WLTP-bereik voor de Skoda Enyaq Coupé RS: 491 km
Het uitrustingsniveau van de testauto: Niet openbaar gemaakt
Netto batterijpakket: 77 kWh
Banden: 235/45 R21 voor en 255/40 R21 achter
Prijs: Niet openbaar gemaakt

Testresultaat

De Enyaq Coupé heeft in totaal 497 kilometer gereden. Dat is 6 kilometer langer dan de aangegeven WLTP-actieradius van de auto.
Op 10 procent resterende batterijcapaciteit had de bestuurder 414 kilometer gereden. De auto reed 51 kilometer nadat de auto aangaf dat er nog 0 procent op de accu zat. De auto bevond zich 242 meter boven de zeespiegel toen hij stopte. In totaal was het gemiddelde verbruik 14,9 kWh/100 km.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2023 om 18:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 19:09   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Vervolg, nog een bevestiging van ADAC (ecotest) dat die test van autogids niet veel waard is. Wslk zijn ze ook gestopt bij 0% indicatie.

ADAC haalde alvast 452 km.
1.
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...oupe-rs-iv.pdf

Dank großer Batterie (77 kWh netto) ist das Thema Reichweite tatsächlich ein erfreuliches. Im Ecotest schafft der Testwagen bis zu 450 km, bis er zwingend wieder an die Ladestation muss. Und dort geht es ziemlich schnell, bis 178 kW Ladeleistung waren unter günstigen Bedingungen drin.

Ecotest Verbrauch/Reichweite 19,5 kWh/100km/452 km
Batteriegröße gesamt/nutzbar 82 kWh/77 kWh
komplette Vollladung mit Ladeverlusten 88,2 kWh

Verbrauch pro 100 km (WLTP) 17,2 kWh
... bovendien heb ik mogelijk enkele kemels in de tekst van autogids gelezen.

1. De verhouding verbruik/WLTP-rijbereik is heel anders dan autogids zijn rijbereik bepaalde, het lijkt er wel verdacht veel op dat autogids gewoon de benutbare batterijcapaciteit deelde door het afgelezen verbruik, wat natuurlijk niet kan door de factor recuperatief opladen. (tenzij autogids enkel vlotte (snel)wegen gereden heeft, dat kan het natuurlijk... )
Autogids heeft 1000 km gereden, was eenmaal van 100% naar 0% dan niet genoeg? Autogids meet sowieso geen brutoverbruik zoals ADAC dat wel deed (na 3 faze laden 11kW (19,5 kWh/100 km))

2. Het max oplaadvermogen is 175 kW en niet 135 kW.

2e bron: https://ev-database.org/nl/auto/1631...aq-Coupe-iV-RS

Autogids schreef:
Batterij en laadkenmerken Skoda Enyaq RS
Batterij: lithium-ion
Capaciteit: 77 kWh (nuttig)
Spanning: 400 V
Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
Maximaal laadvermogen: 135 kW (gelijkstroom)

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Skoda Enyaq RS
Elektrisch verbruik: 17,3 kWh/100 km
Rijbereik: 504 km

77 kWh/17,3 kWh/100 km = 445 km de rest (of 59 km extra) komt tijdens de WLTP-rijden er recuperatief bij. WLTP cyclus is ca. 43 % stadsverkeer, zie snelheden in bijlage.

Getest verbruik en rijbereik Skoda Enyaq RS
Testverbruik: 18,6 kWh/100 km
Effectief rijbereik: *410 km
Test- versus normverbruik: 81%

77 kW/18,6 kWh/100 km = *414 km, recuperatief min 4 km? lol er zijn natuurlijk geen 2-3 cijfers na de komma, en er wordt afgerond..., imho.

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldw...cedure#Class_3
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  800px-Class_3b.svg.png‎
Bekeken: 14
Grootte:  58,7 KB
ID: 117746  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2023 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 20:10   #5
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet, onze EU (r)overheden willen dat we elektrisch gaan rijden, als we rijk genoeg zijn.

Het is ook een prima methode om "ons, die net rijk genoeg willen zijn" aan de kerktoren te binden.
Vooreerst: de EU wil niets en beslist niets. Het zijn de regeringen van de leden van de EU die een gemeenschappelijk doel hebben beslist en dat doel willen bereiken.

De prijs van een BEV is voor de gewone burger inderdaad een bijna onoverkomelijke hindernis.

Maar een BEV bindt je niet aan de kerktoren. Dat is overdreven.

Mijn huidige bedrijfswagen komt aan het eind van zijn contract en zal vervangen worden door een BEV. Niet dat ik er enthousiast over ben, maar ik had gewoon geen keuze.

Dus ben ik mij al wat aan het inleren, en het valt me niet tegen.
OK, echt lange tochten richting Italië zal ik er niet direct mee ondernemen, maar voor binnenlands gebruik lijkt het redelijk. En er komen elke dag nieuwe snellaadpalen bij, en de apps van de auto's, of van onafhankelijke sites zoals vb ANWB.nl worden steeds beter.
Dus dat zal denk ik wel lukken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 20:13   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Kan het zijn dat draadstarter zijn geliefde plug-in hybride bedoelde?

Plug-in hybrides zijn pure oplichting, aldus Zwitserse onderzoekers. Ze verbruiken gemiddeld 230 procent meer dan wordt opgegeven en verdienen het niet om door de overheid gesubsidieerd te worden.

Het Zwitserse kanton Wallis heeft een onderzoek naar de milieuvoordelen van plug-in hybrides laten uitvoeren. Maar met die voordelen blijkt het niet zo goed te zitten. Testritten op een rollenbank tonen aan dat plug-in hybrides zo'n 230 procent meer benzine verbruiken dan door de fabrikanten wordt opgegeven. In plaats van 1,5 tot 2,0 liter per 100 kilometer, kwamen de onderzoekers tot 4,0 tot 7,0 liter per 100 kilometer.

https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...en%20uitvoeren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2023 om 20:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 22:16   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.871
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vooreerst: de EU wil niets en beslist niets. Het zijn de regeringen van de leden van de EU die een gemeenschappelijk doel hebben beslist en dat doel willen bereiken.
Dat schrijf ik dan toch ook. De EU (r)overheden. De "landsleidende" politici in't algemeen dus.
Citaat:
De prijs van een BEV is voor de gewone burger inderdaad een bijna onoverkomelijke hindernis.
De gewone burger moet gaan kiezen tussen "luxe" in het dagelijkse leven, of persoonlijke mobiliteit. En dat is een moeilijke keuze uiteindelijk.
Citaat:
Maar een BEV bindt je niet aan de kerktoren. Dat is overdreven.
Het gaat wel de persoonlijke mobiliteit sterk inperken.

Citaat:
Mijn huidige bedrijfswagen komt aan het eind van zijn contract en zal vervangen worden door een BEV. Niet dat ik er enthousiast over ben, maar ik had gewoon geen keuze.
Oh, u hebt geen persoonlijke wagen meer?
Citaat:
Dus ben ik mij al wat aan het inleren, en het valt me niet tegen.
OK, echt lange tochten richting Italië zal ik er niet direct mee ondernemen, maar voor binnenlands gebruik lijkt het redelijk. En er komen elke dag nieuwe snellaadpalen bij, en de apps van de auto's, of van onafhankelijke sites zoals vb ANWB.nl worden steeds beter.
Dus dat zal denk ik wel lukken.
Zulke lange tochten doe ik zelfs niet met mijn Duitse ICE monovolumer. Als ik zo ver wil reizen in Europa, neem ik wel de trein, en zorg ik voor een lokaal voertuig.
Op dat vlak ben ik de "ideale BEV" gebruiker.
Helaas zie ik de nadelen van een BEV op dat vlak.
Het wordt wel heel moeilijk onafhankelijk te blijven van de goodwill van de EU overheden.
Dat samen met de redelijk lompe prijzen voor die hoop toeters en bellen op wielen maakt me afkerig van de huidige vorm van BEV.

En ja, de reclame van autofabrikanten is frauduleus, maar da's eigen aan het concept "we moeten verkopen".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 08:53   #8
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kan het zijn dat draadstarter zijn geliefde plug-in hybride bedoelde?

Plug-in hybrides zijn pure oplichting, aldus Zwitserse onderzoekers. Ze verbruiken gemiddeld 230 procent meer dan wordt opgegeven en verdienen het niet om door de overheid gesubsidieerd te worden.

Het Zwitserse kanton Wallis heeft een onderzoek naar de milieuvoordelen van plug-in hybrides laten uitvoeren. Maar met die voordelen blijkt het niet zo goed te zitten. Testritten op een rollenbank tonen aan dat plug-in hybrides zo'n 230 procent meer benzine verbruiken dan door de fabrikanten wordt opgegeven. In plaats van 1,5 tot 2,0 liter per 100 kilometer, kwamen de onderzoekers tot 4,0 tot 7,0 liter per 100 kilometer.

https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...en%20uitvoeren.
Mijn plug-in is properder dan u 2 oude krellen waar je blijft mee stinken en luchtvervuilen......ik rij het grootste elektrisch met elektriciteit van mijn zonnepanelen met mijn plug-in .....en als de synthetische brandstoffen er zijn rij ik verder met mijn plug-in op die brandstof.

Als je een plug-in gebruikt zoals het moet verbruikt die wel de fabriekswaarden .....je bolt 100km en je stopt .

Als je met een EV bolt zoals de Duitsers na de val van "de muur tegen 90km/u " haalt die de fabriekswaarden nog niet nog steeds zeker 20% minder door laadverliezen.

Laatst gewijzigd door chris k : 28 maart 2023 om 08:54.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 09:16   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een echt schandaal.

Al die nieuwe technieken, peperduur opdringen en hun verbruik en vervuilingen zijn stukken hoger dan de oude auto's.

Weg er mee!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 09:56   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Ik zal nog eens alles plakken voor mensen die snel vergeten.

Citaat:
https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...-dan-opgegeven

Plug-in hybrides zijn pure oplichting, aldus Zwitserse onderzoekers.

Ze verbruiken gemiddeld 230 procent meer dan wordt opgegeven en verdienen het niet om door de overheid gesubsidieerd te worden.

Het Zwitserse kanton Wallis heeft een onderzoek naar de milieuvoordelen van plug-in hybrides laten uitvoeren. Maar met die voordelen blijkt het niet zo goed te zitten. Testritten op een rollenbank tonen aan dat plug-in hybrides zo'n 230 procent meer benzine verbruiken dan door de fabrikanten wordt opgegeven. In plaats van 1,5 tot 2,0 liter per 100 kilometer, kwamen de onderzoekers tot 4,0 tot 7,0 liter per 100 kilometer.

Plug-in hybrides combineren slechtste eigenschap brandstofauto's en EV's

Je reinste zwendel, noemen ze plug-in hybrides. De auto's combineren de slechtste eigenschap van modellen met een verbrandingsmotor (de uitstoot) met die van EV's (het hoge gewicht). Plug-in hybrides hebben een grotere batterij dan gewone hybrides, waarmee ze een afstand elektrisch kunnen rijden, vaak tussen de 50 en 100 kilometer. Het meest efficiënt zijn ze als ze consequent aan de laadpaal worden gelegd om de batterij op niveau te houden.

Zelfs als je trouw je plug-in hybride oplaadt, kom je niet aan het WLTP-verbruik

Maar zelfs als je zo gedisciplineerd bent, komt een stekkerhybride bij lange na niet aan het opgegeven WLTP-verbruik, aldus de Zwitserse onderzoekers. Laat je de accu leeg en ga je toch op weg, dan moet de benzinemotor veel harder werken dan in een brandstofauto, vanwege het hoge gewicht dat hij moet meeslepen. En dat heeft zijn weerslag op de efficiëntie, die keihard keldert.

Zwitsers kanton Wallis heeft subsidies voor stekkerhybrides afgeschaft

Plug-in hybrides zijn alleen in de stad interessant, concluderen de analysten, omdat ze dan optimaal van de **volledig elektrische modus gebruik kunnen maken. Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek heeft het kanton Wallis besloten om de subsidies voor stekkerhybrides af te schaffen. In Nederland betalen plug-in-rijders slechts 50 procent van de wegenbelasting.

Het zijn neppe elektrische auto's, die gebouwd zijn voor laboratoriumtests

Het is niet de eerste keer dat een onderzoek negatief uitvalt voor plug-in hybrides. De Engelse organisatie Transport & Environment concludeerde dat het "neppe elektrische auto's" zijn, "gebouwd voor laboratoriumtests en belastingvoordelen, niet voor de praktijk." De conclusie luidde: "Zelfs in ideale omstandigheden, met een volle batterij, stoten de auto's veel meer uit dan in de advertentie staat. Alleen als je langzaam rijdt, blijven de CO2-emissies binnen de perken, anders niet."
De min of meer genormde Ecotest (verbruikstest) van ADAC bevestigen die cijfers. Ik had hier al ergens een voorbeeld geplakt van een plug-in hybride van BMW, maar het had evenzo Audi, Mercedes, enzovoort kunnen zijn, de ene overdrijft wat meer dan de andere. Het zijn Compliance Cars van de gemakkelijkste soort.

**Ook in hun pure electrische mode geschakeld verbruiken alle plug-in hybrides een ## pak meer kWh als een in grootte en gewicht vergelijkbare BEV zou doen (QED onderaan), is niet meer als logisch want ze slepen dan evenzo al het ICE-gewicht mee, samengevat:
Citaat:
Plug-in hybrides combineren slechtste eigenschap brandstofauto's en EV's
- De ICE-constructeurs benutten elk gaatje in de emissie-wetgeving om de wettelijk opgelegde CO2 van hun wagenpark te halen.

- Dus zolang de trage EU de WLTP niet aanpast voor plug-in hybrides zullen de constructeurs kunnen verder doen.

Dat kan nog bijna 2 jaar duren (2025), hier de eerste insidergeruchten van goed 1 jaar geleden.
Citaat:
EU WERKT AAN STRENGERE EMISSIETEST VOOR PLUG-IN HYBRIDES

MET DATA UIT DE PRAKTIJK

4 februari 2022 om 14:10

De Europese Unie is van plan om de testmethode voor het bepalen van de uitstoot van plug-in hybrides strenger te maken. Dat zeggen twee insiders tegenover persbureau Reuters. Daarmee reageert de EU op de kritiek dat plug-in hybrides bij de huidige testmethode resultaten produceren die soms wel tot vier keer onder de werkelijke uitstoot in de praktijk liggen. Deze beslissing kan ertoe leiden dat fabrikanten in de toekomst hun CO2-targets mislopen.

Bij de aangepaste testmethode lijkt het er volgens de bronnen op dat men gebruik gaat maken van de praktijkdata van de verbruiksmeters in de boordcomputers van auto's. De aangepaste test wordt naar verluidt ergens rond 2025 van kracht. Een ambtenaar van de Europese Commissie zei dat er daarvoor momenteel een voorgesteld amendement aan de Euro 6-emissienorm op tafel ligt. Daarin wordt de 'utiliteitsfactor' van een plug-in hybride, hoe ver hij kan komen op elektriciteit, gebaseerd op data uit de verbruiksmeters. De ambtenaar in kwestie kon daar echter geen details over verschaffen. Branchevereniging ACEA meldt tegenover Reuters dat men al wel gaat beginnen met het verzamelen van data uit de praktijk.

De gewijzigde testmethode moet er uiteindelijk voor zorgen dat de resultaten op papier een betere afspiegeling geven van de werkelijkheid. Bij plug-in hybrides is de uitstoot namelijk sterk afhankelijk van de afstanden die met de auto worden gereden en in hoeverre zijn eigenaar hem trouw aan de lader hangt. Bij de huidige WLTP-testmethode wordt al meer gebruik gemaakt van data uit de praktijk dan voorheen, maar uiteindelijk komen de plug-in hybrides er vaak toch nog een stuk rooskleuriger uit dan ze in de werkelijkheid zijn. Uiteindelijk is het dus nog maar de vraag in hoeverre fabrikanten ze kunnen blijven gebruiken om hun CO2-doelstellingen op papier te halen, aangezien de uitstoot van plug-in hybrides met de voorgestelde wijziging in de testmethode wel eens een stuk hoger zou kunnen uitvallen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...g-in-hybrides/
## QED:
Een plug-in hybride, de BMW X5 xDrive45e verbruikte 37,7 kWh/100 km in zijn pure elec-modus, leeggewicht 2510 kg:
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...onic-sport.pdf
BMW X5 xDrive45e M Sportpaket Steptronic Sport
Fünftüriges SUV der oberen Mittelklasse (290 kW / 394 PS)

BMW gibt eine elektrische Reichweite von bis zu 85 km nach WLTP an – bei verhaltener Fahrweise und hohem Innerortsanteil ist das sogar zu schaffen. Der reine Stromverbrauch liegt bei 37,7 kWh/100 km (inklusive Ladeverluste).
Länge/Breite/Höhe 4.922/2.004/1.745 mm

EcoTest-Verbrauch 4,1 l/100km
Stadt/Land/BAB 8,2/9,9/12,1 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 97 g/km (WTW* 224 g/km)

Reichweite 750 km
Innengeräusch 130 km/h 65,2 dB(A)
Fahrzeugbreite (inkl. Außenspiegel) 2.225 mm
Leergewicht/Zuladung 2.510/640 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 400/805/1.585 l
## De zwaarste E-Suv van BMW, de BMW iX, leeggewicht 2562 kg, verbruikt 20,4 kWh/100km en haalt een rijbereik van 610 km:
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...x-xdrive50.pdf
BMW iX xDrive50
Fünftüriges SUV der oberen Mittelklasse (385 kW / 523 PS)

Länge/Breite/Höhe 4.953/1.967/1.696 mm

Ecotest-Verbrauch 20,4 kWh/100km
Stadt/Land/BAB k.A.
CO2-Ausstoß Ecotest 0 g/km (WTW* 102 g/km)
Reichweite 610 km
Innengeräusch 130 km/h 63,6 dB(A)
Fahrzeugbreite (inkl. Außenspiegel) 2.240 mm
Leergewicht/Zuladung 2.562/583 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 395/810/1.520 l

Verbrauch/CO2

+ Im Elektrozyklus des Ecotest wurde ein durchschnittlicher
Stromverbrauch von 20,4 kWh pro 100 km ermittelt. Diese
Verbrauchsangabe beinhaltet auch die Ladeverluste bei 3-
phasiger Ladung mit 16 A; um die netto 105,2 kWh große
Batterie einmal komplett von leer auf voll zu laden, werden
125,2 kWh benötigt
. Das Antriebssystem des iX ist angesichts
seines eher ungünstigen Karosserieaufbaus bemerkenswert
effizient, allerdings könnten die Ladeverluste etwas niedriger
ausfallen.

Legt man den gemischten Betrieb (innerorts, außerorts,
Autobahn) des Ecotest zugrunde, ergibt sich für den ElektroBMW eine Reichweite von über 600 km. Aus den 20,4 kWh/100
km errechnet sich eine CO2-Bilanz von 102 g pro km (Basis
deutscher Strommix von 500 g/kWh, veröffentlicht 11/2020,
gültig für das Berichtsjahr 2021). Das ergibt im CO2-Bereich des
Ecotest sehr gute 49 von 60 möglichen Punkten.
Der Verbrauch inklusive Ladeverluste liegt innerorts bei etwa
17,3, außerorts bei etwa 21,4 und auf der Autobahn bei etwa 22,1
kWh/100 km. Der iX ist also in der Stadt am sparsamsten
unterwegs, dort sind also noch höhere Reichweiten möglich.
Sparsam ausgelegte elektrische Verbraucher wie die
Klimatisierung (Wärmepumpe Serie) und eine optimierte und
aktive Aerodynamik (cw-Wert von 0,25) unterstützen dabei,
eine möglichst gute Reichweite zu erzielen. Zum Vergleich: Ein
etwa gleich großer BMW X5 kommt auf einen cw-Wert von 0,31.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 maart 2023 om 10:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 10:23   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vooreerst: de EU wil niets en beslist niets. Het zijn de regeringen van de leden van de EU die een gemeenschappelijk doel hebben beslist en dat doel willen bereiken.

De prijs van een BEV is voor de gewone burger inderdaad een bijna onoverkomelijke hindernis.

Maar een BEV bindt je niet aan de kerktoren. Dat is overdreven.

Mijn huidige bedrijfswagen komt aan het eind van zijn contract en zal vervangen worden door een BEV. Niet dat ik er enthousiast over ben, maar ik had gewoon geen keuze.

Dus ben ik mij al wat aan het inleren, en het valt me niet tegen.
OK, echt lange tochten richting Italië zal ik er niet direct mee ondernemen, maar voor binnenlands gebruik lijkt het redelijk. En er komen elke dag nieuwe snellaadpalen bij, en de apps van de auto's, of van onafhankelijke sites zoals vb ANWB.nl worden steeds beter.
Dus dat zal denk ik wel lukken.
Bedrijfswagen of salariswagen?
In loondienst of eigen baas?
Het is moeilijk voor te stellen dat een baas akkoord kan gaan dat zijn werknemers met bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden onder werktijd koffiepauzes zouden moeten houden aan laadpalen omdat ze anders met hun BEVke niet tot bij de klanten kunnen geraken.
Bijkomend probleem behalve werktijdverlies, werknemers die de kantjes ervan af lopen, klantenverlies, is op tijd werkende snellaadpalen te vinden op de route naar die enkele, overgebleven klanten die ze nog kunnen bedienen in het tijdsbestek van 8 uur.
De baas en de klanten die de factuur moeten oprapen zullen lachen...de klanten die niet kunnen bediend worden zullen ook niet lachen.

Misschien moeten de politieke idioten dan maar bijspringen met subsidies voor zowel klantenverlies als ter compensatie van elke laadbeurt onder werktijd met hun BEV onderweg om klanten te kunnen bedienen en hun job te kunnen doen.
De groene transitie naar co2-neutraal mag toch wat kosten, alles om de planeet te redden, nietwaar?

Met een plug-in hybride als bedrijfswagens (voor beroepsdoeleinden, dus geen salariswagens!) is de klantenbediening nog verzekerd, met volledig elektrische brol BEV niet meer. Dan is de politiek weer de schuld van faillisementen maar dat is blijkbaar weer de bedoeling.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 28 maart 2023 om 10:29.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 10:34   #12
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Bedrijfswagen of salariswagen?
In loondienst of eigen baas?
Het is moeilijk voor te stellen dat een baas akkoord kan gaan dat zijn werknemers met bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden onder werktijd koffiepauzes zouden moeten houden aan laadpalen omdat ze anders met hun BEVke niet tot bij de klanten kunnen geraken.
Het is inderdaad moeilijk voor te stellen omdat zoiets niet gebeurt. Ondernemers die hun werknemers meer dan 400 km per dag laten rijden hebben wel wat andere problemen dan een werknemer die 20 minuten aan een laadpaal moet hangen tijdens zijn lunchpauze

99.9% van de werknemers moet minder dan 400 km per dag afleggen. Dus het probleem dat je hier tracht voor te stellen bestaat niet.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 28 maart 2023 om 10:34.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 14:07   #13
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is inderdaad moeilijk voor te stellen omdat zoiets niet gebeurt. Ondernemers die hun werknemers meer dan 400 km per dag laten rijden hebben wel wat andere problemen dan een werknemer die 20 minuten aan een laadpaal moet hangen tijdens zijn lunchpauze

99.9% van de werknemers moet minder dan 400 km per dag afleggen. Dus het probleem dat je hier tracht voor te stellen bestaat niet.
Gij droomt ook nog dat werknemers op weg naar een klant onnodig hun lunchpauze gaan opofferen, hangend aan een laadpaal, om nog tot bij de klant te kunnen geraken?
Nergens vindt je precieze cijfers over hoeveel bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden er zijn.
Om te kunnen liegen worden salariswagens voor uitsluitend werk- woonverkeer, firmawagens van leidinggevenden en bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden op ene hoop gesmeten en allemaal over dezelfde kam geschoren.
Het is onmogelijk voor sectoren met veelvuldige verplaatsingen voor beroepsdoeleinden om nog rendabel te kunnen zijn met een elektrisch wagenpark.
En dat is waarschijnlijk ook weer het doel: de economie en de middenmoot nog wat verder verwoesten.

Overigens zullen ze dan toch snel moeten zijn om nog de bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden te dwingen tot een elektrisch wagenpark want het is stilaan afgelopen met die elektrische brol:
https://pnws.be/de-verbrandingsmotor...en-vanaf-2035/
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 14:17   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij droomt ook nog dat werknemers op weg naar een klant onnodig hun lunchpauze gaan opofferen, hangend aan een laadpaal, om nog tot bij de klant te kunnen geraken?
Nergens vindt je precieze cijfers over hoeveel bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden er zijn.
Om te kunnen liegen worden salariswagens voor uitsluitend werk- woonverkeer, firmawagens van leidinggevenden en bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden op ene hoop gesmeten en allemaal over dezelfde kam geschoren.
Het is onmogelijk voor sectoren met veelvuldige verplaatsingen voor beroepsdoeleinden om nog rendabel te kunnen zijn met een elektrisch wagenpark.
En dat is waarschijnlijk ook weer het doel: de economie en de middenmoot nog wat verder verwoesten.

Overigens zullen ze dan toch snel moeten zijn om nog de bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden te dwingen tot een elektrisch wagenpark want het is stilaan afgelopen met die elektrische brol:
https://pnws.be/de-verbrandingsmotor...en-vanaf-2035/
Integendeel er is bij 99,9 % helemaal geen tijdverlies meer door bij te tanken met die fossiele brol.

Maar droom maar - overdag - rustig verder, stoort niemand.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
99.9% van de werknemers moet minder dan 400 km per dag afleggen. Dus het probleem dat je hier tracht voor te stellen bestaat niet.
En moesten ze wat meer dan 400 km rijden (of slechte weersomstandigheden), na 5 minuten aan een snellader heeft men er ~100 km rijbereik bij. Dus nemen we maar best 99,999999 %

Volgens recent laadonderzoek Nederland waren er 5% van 1.574 respondenten die gemiddeld MINDER dan 10 minuten snelladen, als ze al eens zelden moesten snelladen, 35% van de respondenten doen het namelijk nooit.
https://ecar.nl/wp-content/uploads/2...oek-2022_0.pdf blz 6 en 29. (blz 16 : laadmix snelladen is amper 8%)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 maart 2023 om 14:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 14:33   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Gij droomt ook nog dat werknemers op weg naar een klant onnodig hun lunchpauze gaan opofferen, hangend aan een laadpaal, om nog tot bij de klant te kunnen geraken?
Nergens vindt je precieze cijfers over hoeveel bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden er zijn.
Om te kunnen liegen worden salariswagens voor uitsluitend werk- woonverkeer, firmawagens van leidinggevenden en bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden op ene hoop gesmeten en allemaal over dezelfde kam geschoren.
Het is onmogelijk voor sectoren met veelvuldige verplaatsingen voor beroepsdoeleinden om nog rendabel te kunnen zijn met een elektrisch wagenpark.
En dat is waarschijnlijk ook weer het doel: de economie en de middenmoot nog wat verder verwoesten.

Overigens zullen ze dan toch snel moeten zijn om nog de bedrijfswagens voor beroepsdoeleinden te dwingen tot een elektrisch wagenpark want het is stilaan afgelopen met die elektrische brol:
https://pnws.be/de-verbrandingsmotor...en-vanaf-2035/
1. U denkt dat mensen aan zo een paal staan te kijken hoe het percentage oploopt?

2. Veel bedrijven hebben ondertussen laadpalen staan die openbaar beschikbaar zijn. Die 0.001 inefficiente vertegenwoordigers die meer dan 400 km per dag rijden, kunnen dus aan zo een paal hangen terwijl ze binnen zijn bij de klant. 400 km per dag. In Belgie betekent dat al snel een uur of 6 rondrijden. Op een werkdag van 8 uur kan dat nogal tellen.

3. Het is VEEL rendabeler om als bedrijf met elektrische wagen te rijden. Elke fleetmanager in Belgie zal u dat vertellen. De TCO van zo een vehikel is een stuk lager dan die van een diesel/benzine. U mag natuurlijk met eigen berekeningen komen die deze TCO's naar de prullenmand verwijzen.

U zoekt problemen die er in de realiteit helemaal niet zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 28 maart 2023 om 14:36.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 15:49   #16
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.739
Standaard

We zullen nog zien.
Nu worden bedrijven gelokt naar elektrische brol door de fiscale aftrek af te bouwen, eerst nul fiscale aftrek voor fossiele brandstofwagens, nu ook nul fiscale aftrek voor plug-in hybride om iedereen maar als volledig elektrische melkkoe te kunnen strikken...met ook nog extra investering voor laadpalen.(die mogen ze misschien dan weer wel tijdelijk fiscaal aftrekken? )
Tot....de rantsoenering van elektriciteit door fake black-outs en vermeende schaarste.
En dan zijn ze gejost en kunnen ze hun faillissement aanvragen omdat ze niet meer mogen opladen en niet meer kunnen werken.
De tijd zal het leren.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 19:26   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
"een effectief rijbereik van 410 kilometer. Of liefst 81% van de beloofde 504 kilometer."

Wanneer het eerste proces ?

https://www.autogids.be/autonieuws/d...box=1679926897
Inderdaad.
Als men processen wil voeren tegen de sjoemeldiesels moet men ook processen voeren tegen fabrikanten van elektrische auto's die het beloofde rijbereik niet halen.
Dit is een veel groter bedrog en daar hebben de kopers van elektrische auto's véél meer schade door.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 20:12   #18
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad.
Als men processen wil voeren tegen de sjoemeldiesels moet men ook processen voeren tegen fabrikanten van elektrische auto's die het beloofde rijbereik niet halen.
Dit is een veel groter bedrog en daar hebben de kopers van elektrische auto's véél meer schade door.
In het verhaal van de sjoemeldiesels gaat het niet over het niet halen van het bereik, want dat halen wagens met verbrandingsmotor ook gewoonweg niet. Het verhaal gaat over het sjoemelen met de co2 uitstoot. U haalt de dingen door elkaar. Waarschijnlijk bewust
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 20:40   #19
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zal nog eens alles plakken voor mensen die snel vergeten.



De min of meer genormde Ecotest (verbruikstest) van ADAC bevestigen die cijfers. Ik had hier al ergens een voorbeeld geplakt van een plug-in hybride van BMW, maar het had evenzo Audi, Mercedes, enzovoort kunnen zijn, de ene overdrijft wat meer dan de andere. Het zijn Compliance Cars van de gemakkelijkste soort.

**Ook in hun pure electrische mode geschakeld verbruiken alle plug-in hybrides een ## pak meer kWh als een in grootte en gewicht vergelijkbare BEV zou doen (QED onderaan), is niet meer als logisch want ze slepen dan evenzo al het ICE-gewicht mee, samengevat:

- De ICE-constructeurs benutten elk gaatje in de emissie-wetgeving om de wettelijk opgelegde CO2 van hun wagenpark te halen.

- Dus zolang de trage EU de WLTP niet aanpast voor plug-in hybrides zullen de constructeurs kunnen verder doen.

Dat kan nog bijna 2 jaar duren (2025), hier de eerste insidergeruchten van goed 1 jaar geleden.


## QED:
Een plug-in hybride, de BMW X5 xDrive45e verbruikte 37,7 kWh/100 km in zijn pure elec-modus, leeggewicht 2510 kg:


## De zwaarste E-Suv van BMW, de BMW iX, leeggewicht 2562 kg, verbruikt 20,4 kWh/100km en haalt een rijbereik van 610 km:
Mijn plug-in verbruikcijfers:
346,8km.....kunnen bijtanken 6,03 liter ....geeft gemiddelde verbruik 1,74 l/100. En die zijn minder dan de fabriekscijfers .

Nu gij met uw nepcijfers uit de boekskes.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2023, 20:47   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
(...)
Oh, u hebt geen persoonlijke wagen meer?
(...)
Tuurlijk heb ik nog een persoonlijke wagen. Die zullen we voor de langere tochten gebruiken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be