Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Overleeft haar partij het opblazen van het kartel SP.A/Spirit
Nee, ze verdwijnen 12 42,86%
Ja, maar ze halen de kiesdrempel nooit meer. 14 50,00%
Ja, en ze geraken zelfs over de keisdrempel 1 3,57%
Ja, ze zullen zelfs nog groeien want de SP.a remde hen af 1 3,57%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2007, 07:38   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Voorzitter van kleinste kartelpartner wil kartel opblazen!!!!!!

Nee, niet het kartel CD&V/N-VA, maar die van dat mislukte kartel

Citaat:
Spirit twijfelt aan kartel met sp.a
Spirit bekijkt de komende maanden of het doorgaat met het kartel met sp.a. In een interview geeft voorzitster Bettina Geysen maandag toe dat er spanning op het kartel zit.

Overdreven
Geysen vindt onder meer dat haar kartelpartner overdreven reageerde op de eis van Bert Anciaux om toegelaten te worden tot het octopusoverleg. "Van je eigen kartelpartner verwacht je niet dat hij je afmaakt", aldus Geysen.

Eisen
Haar partij gaat strengere eisen stellen. Zo eist Spirit goede plaatsen op de kartellijst voor de Vlaamse verkiezingen van 2009. Voor de federale verkiezingen moest de partij zich tevreden stellen met een aantal strijdplaatsen.

Spanning
Volgens Geysen moet de spanning zich de komende maanden uitkristalliseren in de ene of de andere richting. "Ofwel gaan we samen door, ofwel scheiden onze wegen. Die beslissing zal vooral afhangen van de mate waarin we voor onze eigen visie kunnen gaan en waarin we onze eigen ideologie op de kaart kunnen zetten." (belga/mvl)
Voorzitster Geysen gaat ons mss eindelijk verlossen van Bertje den bleiter.

Ik hoop dat Spirit het kartel opblaast, dan zijn we eindelijk van die partij verlost.

Laatst gewijzigd door Jantje : 31 december 2007 om 08:01.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 07:45   #2
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, neit het kartel CD&V/N-VA, maar die van dat mislukte kartel

Ik hoop dat Spirit het kartel opblaast, dan zijn we eindelijk van die partij verlost.
Doet die partij zoveel pijn. Lijkt me nochtans een heel kleintje. Flaminganten kunnen daar toch niet bang van zijn?
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 08:03   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Doet die partij zoveel pijn. Lijkt me nochtans een heel kleintje. Flaminganten kunnen daar toch niet bang van zijn?
Van die partij is iedereen bang, vooral van haar stichter.
Gij weet niet hoeveel geld die vent uitgeeft aan de meest mogelijk onzin zeker.
Oud 31 december 2007, 08:37   #4
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
?? die partij is zelf flamingant, waarom zouden flaminganten daar dan schrik voor moeten hebben?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 08:52   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
?? die partij is zelf flamingant, waarom zouden flaminganten daar dan schrik voor moeten hebben?
Spirit is wel de minst Vlaamse gezinde partij van de drie dochters van de VU.
Soms krijg ik zelfs de indruk dat ze Waalser gezind is dan het FDF.
Oud 31 december 2007, 10:10   #6
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Nee, niet het kartel CD&V/N-VA, maar die van dat mislukte kartel

Inderdaad, dat ze maar doen!

Dat Spirit nooit de kiesdrempel zal halen en dat SP.A nog dieper wegzakt, dit kan ik enkel toejuichen!
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 10:25   #7
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die beslissing zal vooral afhangen van de mate waarin we voor onze eigen visie kunnen gaan en waarin we onze eigen ideologie op de kaart kunnen zetten.
ROFL

Iemand op de hoogte van de eigen visie en eigen ideologie van dat handjevol postjespakkers?
Oud 31 december 2007, 10:30   #8
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Heeft SPIRIT een ideologie? Ze staan een beetje voor alles en niets.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 10:31   #9
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Het enige goede dat ze hebben verwezenlijkt is het kelderen van het akkoord over BHV die paars wou goedkeuren met een tonnenvracht toegevingen voor de franstaligen.
Oud 31 december 2007, 10:35   #10
Kamiel
Vreemdeling

Kamiel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
ROFL

Iemand op de hoogte van de eigen visie en eigen ideologie van dat handjevol postjespakkers?
spirit is een links-liberale partij die wil evolueren naar een confederaal systeem.. Het zijn linkse Vlaams-nationalisten.
Oud 31 december 2007, 10:42   #11
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kamiel Bekijk bericht
spirit is een links-liberale partij die wil evolueren naar een confederaal systeem.. Het zijn linkse Vlaams-nationalisten.
Ja hoor
Oud 31 december 2007, 10:44   #12
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Links liberaal, de derdeweg, boter noch vis. Vlaamsnaionalisten? Eerder Vlaamsregionalisten, ook op Vlaamsgezindheid willen ze niet all the way gaan.
Oud 31 december 2007, 10:48   #13
Kamiel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Links liberaal, de derdeweg, boter noch vis. Vlaamsnaionalisten? Eerder Vlaamsregionalisten, ook op Vlaamsgezindheid willen ze niet all the way gaan.
Ze willen inderdaad geen volledige onafhankelijkheid voor Vlaanderen, maar een confederaal stelstel waar België enkel nog defensie en enkele andere restbevoegdheden heeft. Ik las onlangs hun invulling van artikel 35 en dat was niet uitgebreid.. (ik zoek de link effe)
Oud 31 december 2007, 10:55   #14
Kamiel
Vreemdeling

Standaard

hun uitleg over artikel 35 staat op www.gemeenschapisleuk.be onder de noemer "nog concreter"

Persoonlijk vind ik de uitleg over de federale restbelastingen niet echt concreet..

Het is anders wel een interessante mening in het huidige debat.
Oud 31 december 2007, 11:04   #15
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Er zou sprake zijn van dat ze samen met groen! willen werken, ik hoop uit de grond van mijn hart dat groen! hier niet aan gaat beginnen
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 12:16   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Links-liberaal of recht-communistisch.
Zo twee van die bepalingen die gewoon onmogelijk zijn.
En Bert den Bleiter kennende is hij al helemaal niet te vinden voor een confereraal België, want het is een te grote beperking van de machten.

En Vlaams, zeker niet, want het was juist omdat de VU te Vlaams-nationaal was dat hij zijn Spirit heeft opgericht binnen de VU.
Want hij hoopte (en is er nog in geslaagd ook) op regeringsdeelnamen als zijn partij het Vlaams-nationalisme liet vallen.

Spirit is een zuivere partij van postjespakkers en zit totaal niets in met het Belgisch volk en nog minder met het Vlaamse volk.

Als zij morgen van de PS een paar goede posten krijgen aangeboden en een paar goede plaatsen op de verliezingslijsten, wel dan kan je er donder op zeggen dat ze een kartel vormen met de PS.
Oud 31 december 2007, 12:20   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickmaes1604 Bekijk bericht
Er zou sprake zijn van dat ze samen met groen! willen werken,
Daar is al een paar maal spraken van geweest, het was ook Spirit die de eerste maal de SP.A overhaalden om Groen! een kartelvoorstel te doen.

Citaat:
ik hoop uit de grond van mijn hart dat groen! hier niet aan gaat beginnen
Ik hoop het ook, want het is bij Spirit enkel te doen om meer verkozenen en meer postjes te kunnen binnen halen.

Ze zouden nog niet verlegen zijn om Groen! enkel de plaatsen als lijstduwers te gunnen bij kartelvorming.
Oud 31 december 2007, 12:58   #18
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Samengaan met Groen!?

Jamais! Groen! zit in één fractie met Ecolo, is eigelijk weer een unitaire familie aan het worden. Ecolo gaat nooit, maar dan ook nooit, met een dochterpartij van de V.U. in één fractie zitten.

Groen! zal dus moeten kiezen, Vlaamser worden en SPIRIT binnenhalen. Of Belgisch blijven en in één fractie blijven met Ecolo.

Moest Staes nu voorzitter geworden zijn, dan was de kans op een kartel Groen!-Spirit groter. Maar met Vogels als voorzitter gebeurd dat nooit.

SPIRIT dat alleen opkomst bij de verkiezingen, zal een 3-4 % halen. Dit omdat ze héél veel media-aandacht zullen krijgen, meer dan ze electoraal waard zijn. Maar de kiesdrempel zullen ze nergens halen.

Ze zullen niet alleen naar de verkiezingen gaan, moest dat toch zo zijn. Zal het zonder Anciaux zijn, die zit dan allang veilig bij de SP.A.
Oud 31 december 2007, 13:20   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Samengaan met Groen!?

Jamais! Groen! zit in één fractie met Ecolo, is eigelijk weer een unitaire familie aan het worden. Ecolo gaat nooit, maar dan ook nooit, met een dochterpartij van de V.U. in één fractie zitten.
Ecolo en Groen! zijn idd terug één partij aan het worden en zijn idd hun regionale politiek aan het opgeven.
Maar vergeet niet dat Spirit allang niet meer te herkennen is als dochterparij van de VU. Deze partij lijkt tegenwoordig meer op een splinterpartij van de BCP
Citaat:
Groen! zal dus moeten kiezen, Vlaamser worden en SPIRIT binnenhalen. Of Belgisch blijven en in één fractie blijven met Ecolo.
Groen! zal niets kiezen, het zal Spirit die zal moeten kiezen, of Groen! worden of bij de SP.A blijven of verdwijnen
Citaat:
Moest Staes nu voorzitter geworden zijn, dan was de kans op een kartel Groen!-Spirit groter. Maar met Vogels als voorzitter gebeurd dat nooit.
Ik denk niet dat Staes Spirit zou hebben binnen gelaten, Spirit is immers een partij die enkel op regeringsdeelnamen aast en Groen! is niet meer zo happy op regeringsdeelname. Zij hebben hun lesje geleerd.
Citaat:
SPIRIT dat alleen opkomst bij de verkiezingen, zal een 3-4 % halen. Dit omdat ze héél veel media-aandacht zullen krijgen, meer dan ze electoraal waard zijn. Maar de kiesdrempel zullen ze nergens halen.
of ze alleen gaan opkomen, zou ik niet te snel uitsluiten, ze lijden in die partij aan grootheidswaanzin en denken dat de SP.A kleiner is dan zij.
Citaat:
Ze zullen niet alleen naar de verkiezingen gaan, moest dat toch zo zijn. Zal het zonder Anciaux zijn, die zit dan allang veilig bij de SP.A.
Anciaux zal nooit bij SP.A gaan, daar is zijn ego te groot voor en er zijn daar nog een paar oude SP'ers die hem liever zien gaan dan komen.
Bertje den bleiter word in politieke kringen niet echt hoog ingeschat hoor.
Oud 31 december 2007, 14:04   #20
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ecolo en Groen! zijn idd terug één partij aan het worden en zijn idd hun regionale politiek aan het opgeven.
Maar vergeet niet dat Spirit allang niet meer te herkennen is als dochterparij van de VU. Deze partij lijkt tegenwoordig meer op een splinterpartij van de BCP

Groen! zal niets kiezen, het zal Spirit die zal moeten kiezen, of Groen! worden of bij de SP.A blijven of verdwijnen

Ik denk niet dat Staes Spirit zou hebben binnen gelaten, Spirit is immers een partij die enkel op regeringsdeelnamen aast en Groen! is niet meer zo happy op regeringsdeelname. Zij hebben hun lesje geleerd.

of ze alleen gaan opkomen, zou ik niet te snel uitsluiten, ze lijden in die partij aan grootheidswaanzin en denken dat de SP.A kleiner is dan zij.

Anciaux zal nooit bij SP.A gaan, daar is zijn ego te groot voor en er zijn daar nog een paar oude SP'ers die hem liever zien gaan dan komen.
Bertje den bleiter word in politieke kringen niet echt hoog ingeschat hoor.
Dat Anciaux niet hoog wordt ingeschat, daar kan ik inkomen. Maar hij is het enige "stemmenkanon" van SPIRIT. Bekijk het als een Sauwens, decennia ruzie met de CD&V maar naar welke partij ging hij?

Dat ze aan grootheidswaanzin lijden, daar volg ik u in, ik zie ze ook alleen opkomen. Maar het zal enkel de linkerzijde nog meer verzwakken, misschien dat ze wat ex-V.U. stemmen kunnen wegsnoepen bij Groen! en wat Rode Leeuwen weghalen bij de SP.A. maar het zal gene vette zijn.

Vergeet echter niet hoe Elio SPIRIT bestempelde na de B-H-V onderhandelingen van 2005: "Ce petit parti nationaliste." Wallonië bekijkt SPIRIT nog altijd zo, er zijn 4 duivels in Vlaanderen. SPIRIT, LDD, N-VA en VB, in die volgorde en van een kwelduiveltje tot Satan himself.

Geen enkele, maar dan ook geen enkele Franstalige partij gaat in 1 fractie zetelen met SPIRIT en volgens mij ligt die unitaire fractie Vogels nauwer aan het hart dan een eventueel kartel met SPIRIT.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be