Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2008, 11:16   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Gelukkig nieuwjaar ??

... en hier en daar zelfs een brandend voertuig ...

Ik wens iedereen hier een betere start dan dat je morgen naar je bank zou moeten om je spaarsenten te gaan overschrijven naar de rekening van de garagist ...

En verder vooral geen Franse toestanden, waar het dit jaar ook "kalmer was dan vorig jaar" (slechts 372 voertuigen in brand gevlogen op nieuwjaarsnacht, dus 7 persent minder dan vorig jaar). Wabliefteru ??

De Zorgen van deze morgen (on line)

Brusselse hulpdiensten kregen bijna 1.000 oproepen
De Brusselse hulpdiensten hebben tijdens de nieuwjaarsnacht bijna 1.000 oproepen gekregen. Dat is opvallend veel meer dan tijdens een gewone nacht. Hoewel er 320 ziekenwagens moetsen uitrijden - dat zijn er uitzonderlijk veel - zijn er geen ernstige voorvallen te melden.

Tussen middernachten 8 uur 's ochtends moest de brandweer iets meer dan 950 keer uitrijden. Dat was vooral voor vuilbakken die in brand werden gestoken en hier en daar zelfs een brandend voertuig. Volgens de brandweer gaat het om vandalenstreken zoals die altijd voorkomen bij de jaarwisseling. (belga/tdb)

Le Monde

"La nuit a été relativement calme, sans incidents notables, il y a eu très peu d'affrontements directs avec les forces de sécurité, tandis que dans les quartiers sensibles la tension a été nettement moins forte que les années précédentes", a résumé un porte-parole de la direction générale de la police nationale (DGPN), mardi 1er janvier.

Le nombre des véhicules brûlés était en régression �* 6 heures : 372 véhicules avaient été incendiés, contre 397 l'année précédente, soit une baisse de 6,72 %.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 14:50   #2
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Doe lakoniek ze ook doen over deze zogenaamde "vandalenstreken". De mensen die hiervoor gepakt worden moeten zoveel noeste arbeid doen dat ze ze de schade dubbel terugverdienden. Plus nog natuurlijk de vergoeding voor de schade die ze hebben aangericht.
Oud 1 januari 2008, 15:02   #3
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik wens iedereen hier een betere start dan dat je morgen naar je bank zou moeten om je spaarsenten te gaan overschrijven naar de rekening van de garagist ...

En verder vooral geen Franse toestanden, waar het dit jaar ook "kalmer was dan vorig jaar" (slechts 372 voertuigen in brand gevlogen op nieuwjaarsnacht, dus 7 persent minder dan vorig jaar). Wabliefteru ??

De Brusselse hulpdiensten hebben tijdens de nieuwjaarsnacht bijna 1.000 oproepen gekregen. Dat is opvallend veel meer dan tijdens een gewone nacht. Hoewel er 320 ziekenwagens moetsen uitrijden - dat zijn er uitzonderlijk veel - zijn er geen ernstige voorvallen te melden.

Tussen middernachten 8 uur 's ochtends moest de brandweer iets meer dan 950 keer uitrijden. Dat was vooral voor vuilbakken die in brand werden gestoken en hier en daar zelfs een brandend voertuig. Volgens de brandweer gaat het om vandalenstreken zoals die altijd voorkomen bij de jaarwisseling. (belga/tdb)

Le Monde

"La nuit a été relativement calme, sans incidents notables, il y a eu très peu d'affrontements directs avec les forces de sécurité, tandis que dans les quartiers sensibles la tension a été nettement moins forte que les années précédentes", a résumé un porte-parole de la direction générale de la police nationale (DGPN), mardi 1er janvier.

Le nombre des véhicules brûlés était en régression �* 6 heures : 372 véhicules avaient été incendiés, contre 397 l'année précédente, soit une baisse de 6,72 %.

Citaat:
Bijna 400 auto's in brand gestoken in Frankrijk
In Parijs en omgeving waren zowat 13.000 politieagenten op de been.Zoals elk jaar in Frankrijk hebben jongeren in de nacht van het oude op het nieuwe jaar honderden auto's in brand gestoken. Ongeveer 260 vandalen werden opgepakt, deelde de politie mee.

13.000 agenten
Bijna 400 voertuigen gingen in vlammen op. Verscheidene politieagenten raakten licht gewond. Straatgevechten met de politie bleven evenwel uit. In Parijs en omgeving waren zowat 13.000 politieagenten op de been. Na de dagenlange rellen in Parijse voorsteden in november vreesde de politie zware incidenten.

Vuurwerk
Op de Champs-Élysées vierden ongeveer 400.000 mensen het nieuwe jaar in een uitgelaten sfeer. In de Franse hoofdstad was er om veiligheidsredenen opnieuw geen vuurwerk. Talrijke mensen staken zelf vuurwerk af, hoewel dat verboden was. (afp/tdb)
De geneugten van de multiculturele samenleving. Allemaal te danken aan links, die het verrijkend blijft vinden.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 15:22   #4
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Le Monde

Tja, je kan wel dromen van een wereld waarin de overgang van oud naar nieuw zonder zatte apestreken en vandalisme gebeurt, maar dat is niet echt realistisch. Ik zou daar dus niet te somber van worden.

Het is ook een beetje een probleem dat met schaal te maken heeft. Hoe groter de mensenmassa (bijvoorbeeld in grote steden), hoe meer kans op (eventueel ernstige) incidenten. Zo vallen bij het carnaval in Rio jaarlijks doden, niemand die daar nog van opkijkt, maar als er hier een vuinisbak in de fik gaat dan is het direct voorpaginanieuws. Misschien moet de Vlaming dus even verder kijken dan zijn neus lang is zoals in je signature staat, zich realiseren dat de wereld geen ongevaarlijke en lieflijke plaats is en daarmee leren leven.

En het goede nieuws voor Brussel is dat er geen bom is ontploft en dat er geen ernstige incidenten waren.
Oud 1 januari 2008, 17:59   #5
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Tja, je kan wel dromen van een wereld waarin de overgang van oud naar nieuw zonder zatte apestreken en vandalisme gebeurt, maar dat is niet echt realistisch. Ik zou daar dus niet te somber van worden.

Het is ook een beetje een probleem dat met schaal te maken heeft. Hoe groter de mensenmassa (bijvoorbeeld in grote steden), hoe meer kans op (eventueel ernstige) incidenten. Zo vallen bij het carnaval in Rio jaarlijks doden, niemand die daar nog van opkijkt, maar als er hier een vuinisbak in de fik gaat dan is het direct voorpaginanieuws. Misschien moet de Vlaming dus even verder kijken dan zijn neus lang is zoals in je signature staat, zich realiseren dat de wereld geen ongevaarlijke en lieflijke plaats is en daarmee leren leven.

En het goede nieuws voor Brussel is dat er geen bom is ontploft en dat er geen ernstige incidenten waren.
Men vind altijd erger: een dakloze in België is beter af als een dakloze in Moscou, hier worden mensen op de bus doodgestampt maar in Soedan vallen er dagelijks doden, hier krijgt een jongere af en toe een vermaning van de politie, en een halfuur werkstraf, in Rio de Janeiro schieten flikken en illegale privé milities dagelijks kinderen preventief omver...
Men vind altijd erger dus, maar dat is helemaal geen reden om wat hier gebeurt te minimaliseren. Voorkomen is beter als genezen, en als men alles altijd maar wegwuift, zoals u doet, dan zou het hier wel eens even erg kunnen worden als in Rio en elders...Maar is dat mischien uw wens (voor het nieuwe jaar bvb) ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 18:55   #6
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

De voordelen van de multiculturele onzin.
Bedankt, sossen !
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 22:51   #7
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Zag net op VTM nieuws beelden van nieuwjaar op Grote Markt in Brussel.
Scheerhoofden werden door politie weggesleept, teringzooi, ondanks de controle.
Enkele honderden mensen in Centrum Brussel en toch stampei, relletjes, politie en gedoe.

Schril contrast met hoe het er in NY op Times Square aan toegaat, waar een miljoen mensen gewoon rustig staan te feesten en te zoenen.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 23:10   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een auto in brand steken is nu wel net iets erger dan een zatte 'apestreek'.

Citaat:
Ik ben wel eens benieuwd naar jouw relativeringsvermogen als ze jouw auto in de fik steken.

Citaat:
Zelfs al was er een grote bom ontploft met vele slachtoffers, dan nog zouden bepaalde types van hier op het forum beweren dat er niets aan de hand is.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 23:15   #9
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zelfs al was er een grote bom ontploft met vele slachtoffers, dan nog zouden bepaalde types van hier op het forum beweren dat er niets aan de hand is.
en dat het de schuld van de USA was, natuurlijk. En dat de CIA erachter zat.
En dat de veiligheidsdiensten hun werk niet doen.
En dat Israêl er belang bij had.
same old, same old...
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 23:32   #10
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Zag net op VTM nieuws beelden van nieuwjaar op Grote Markt in Brussel.
Scheerhoofden werden door politie weggesleept, teringzooi, ondanks de controle.
Enkele honderden mensen in Centrum Brussel en toch stampei, relletjes, politie en gedoe.

Schril contrast met hoe het er in NY op Times Square aan toegaat, waar een miljoen mensen gewoon rustig staan te feesten en te zoenen.
idd, en dat allemaal dankzij die 'verrijkende' multiculturele samenleving.

en ja, dit terzijde, geert hoste zijn conference dit jaar was enorm slecht, erbarmelijk slecht. nt gekeken ? no probs, zeker niets gemist.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 10:46   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Somber ben ik gelukkig nog niet, 't is mijn karakter niet.

Maar euforisch ben ik anderzijds al evenmin.

Om je even beter te begrijpen, wou ik je vragen: hoeveel maandweddes moet jij neertellen voor een nieuwe wagen die ik mij zou willen aanschaffen, onder andere om met mijn halve trouwboek en drie kleinkinderen komfortabel naar Bobbejaanland te kunnen rijden in de summer of 08 ?

En hoeveel maandweddes moet een kassierstertje van den Aldi neertellen voor hare fiesta (haren kleine auto bedoel ik hé, geen erotische toestanden) of hare polo?

Vergeef me dat ik op deze feestdagen daar toch even bij stilsta, tussen een crêmant en een oestertje of twaalf.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 2 januari 2008, 19:34   #12
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Somber ben ik gelukkig nog niet, 't is mijn karakter niet.

Maar euforisch ben ik anderzijds al evenmin.

Om je even beter te begrijpen, wou ik je vragen: hoeveel maandweddes moet jij neertellen voor een nieuwe wagen die ik mij zou willen aanschaffen, onder andere om met mijn halve trouwboek en drie kleinkinderen komfortabel naar Bobbejaanland te kunnen rijden in de summer of 08 ?

En hoeveel maandweddes moet een kassierstertje van den Aldi neertellen voor hare fiesta (haren kleine auto bedoel ik hé, geen erotische toestanden) of hare polo?

Vergeef me dat ik op deze feestdagen daar toch even bij stilsta, tussen een crêmant en een oestertje of twaalf.
Ik kan me best inleven in de verontwaardiging van mensen die door baldadigheden hun zuurbetaalde eigendom in rook zien op gaan, en ik zeg ook niet dat men niet al het mogelijke moet doen om daar paal en perk aan te stellen. Alleen denk ik dat je realistisch moet blijven en ergens aanvaarden dat er bij massa-evenementen altijd wel zulke incidenten zullen gebeuren, ondanks alle middelen die worden ingezet om ze te voorkomen. Je hebt natuurlijk dan direct weer mensen die gaan staan roepen dat er een leger van duizenden politieagenten op de been moet worden gebracht, of dat alles strikt verboden en gecontroleerd moet worden op die dagen, maar waar ga je dan heen en wie gaat dat betalen?

Als je uitgaat van een zeker onvermijdelijk risico, dan kan je je zoveel mogelijk preventief voorbereiden door bijvoorbeeld je auto op een bewaakte parking of bij vrienden buiten de stad te gaan parkeren. Zelf heb ik geen auto, maar mocht ik er een hebben dan zou ik toch twee keer nadenken om die met oudejaarsavond zomaar ergens op straat te parkeren waar veel mensen samenkomen.
Oud 2 januari 2008, 19:52   #13
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je uitgaat van een zeker onvermijdelijk risico, dan kan je je zoveel mogelijk preventief voorbereiden door bijvoorbeeld je auto op een bewaakte parking of bij vrienden buiten de stad te gaan parkeren. Zelf heb ik geen auto, maar mocht ik er een hebben dan zou ik toch twee keer nadenken om die met oudejaarsavond zomaar ergens op straat te parkeren waar veel mensen samenkomen.
Dan moet je al extra betalen om je auto ongeschonden te behouden EN moet je nog tevoet naar en van die parking. Zou het niet eenvoudiger zijn om de leiders van die bendes op te zoeken, hén te betalen en dan krijg je een certificaat om achter de voorruit te leggen, zodat ze weten dat JIJ beschermgeld betaald hebt en dat ze dus JOUW wagen niet in brand mogen steken?
Dan kun je je wagen tenminste in de buurt van je huis parkeren.
Mensen kopen een wagen, om mobiel te zijn. Wat jij voorstelt (bij vrienden buiten de stad parkeren), is het tegendeel, want dan moet je nóg te voet of met het openbaar vervoer.
Misschien is het toch eenvoudiger om echt repressief op te treden tegen mensen die dingen in brand steken (jaja, ook als ze andersgepigmenteerd zijn, maar JUIST DAAR knelt het schoentje.) En brandstichten is toch al iets heel anders dan een zatte apestreek. (plassen in een brievenbus bvb)
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 20:01   #14
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Dan moet je al extra betalen om je auto ongeschonden te behouden EN moet je nog tevoet naar en van die parking. Zou het niet eenvoudiger zijn om de leiders van die bendes op te zoeken, hén te betalen en dan krijg je een certificaat om achter de voorruit te leggen, zodat ze weten dat JIJ beschermgeld betaald hebt en dat ze dus JOUW wagen niet in brand mogen steken?
Dan kun je je wagen tenminste in de buurt van je huis parkeren.
Mensen kopen een wagen, om mobiel te zijn. Wat jij voorstelt (bij vrienden buiten de stad parkeren), is het tegendeel, want dan moet je nóg te voet of met het openbaar vervoer.
Misschien is het toch eenvoudiger om echt repressief op te treden tegen mensen die dingen in brand steken (jaja, ook als ze andersgepigmenteerd zijn, maar JUIST DAAR knelt het schoentje.) En brandstichten is toch al iets heel anders dan een zatte apestreek. (plassen in een brievenbus bvb)

Echt preventief optreden kan enkel indien dat verrijkend crapuul de toegang tot dit land onzegd wordt. Helaas hebben de linkse partijen ze broodnodig als kiesvee en houden ze dus de sluizen open. Eigen rood partijbelang eerst, n'est-ce pas?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 20:02   #15
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen denk ik dat je realistisch moet blijven en ergens aanvaarden dat er bij massa-evenementen altijd wel zulke incidenten zullen gebeuren, ondanks alle middelen die worden ingezet om ze te voorkomen.
Het soort maatschappij dat jij ons hier aanraadt is rot, doodvermoeid en nihilistisch. Jij vertelt ons hier dat we de criminaliteit maar moeten accepteren en dat die in onze wereld alle rechten heeft. Ik verwerp jouw maffiamaatschappij met alle kracht, voor alle kinderen die recht hebben op hoop en een normaal leven. Een maatschappij die het "realistisch" vindt dat bij feesten auto's in brand gestoken worden, hoort daar niet bij.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 2 januari 2008 om 20:05.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 20:06   #16
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
idd, en dat allemaal dankzij die 'verrijkende' multiculturele samenleving.

en ja, dit terzijde, geert hoste zijn conference dit jaar was enorm slecht, erbarmelijk slecht. nt gekeken ? no probs, zeker niets gemist.

't Was inderdaad maar poverkes. Ik was jaren fan van Hoste maar sinds verleden jaar merk ik toch een zekere artificiele terughoudendheid. Bovendien heb ik de indruk dat deze cabaretier zijn conference misbruikt om zijn politieke voorkeur te etaleren of om ons een pocobrainwashing te geven. Amper iets over "Bluetooth" maar tot in den treure des te meer over YLT. En al helemaal niets over allochtonen, criminaliteit (moord op politieagente).......maar WEL een Freddy Willockxs in het publiek...... dan weet je het wel.
Geef mij dan maar 1000 keer liever Raf Coppens ... daar lag ik dubbel bij, en zijn show duurt dan nog eens volle 20 minuten langer.

Als je beide shows gezien hebt dan weet je dat er iemand niet voluit gegaan is...... een cabaretier die de gevoeligste onderwerpen links laat liggen is geen cabaretier meer!!!!!! De titel voor zijn volgende conference kan beter zijn: "Geert Hoste veel te braaf"

Geert Hoste heeft zijn onderwerpen benaderd zoals de media het heeft over "jongeren".

Laatst gewijzigd door Amaj : 2 januari 2008 om 20:34.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 20:26   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me best inleven in de verontwaardiging van mensen die door baldadigheden hun zuurbetaalde eigendom in rook zien op gaan, en ik zeg ook niet dat men niet al het mogelijke moet doen om daar paal en perk aan te stellen. Alleen denk ik dat je realistisch moet blijven en ergens aanvaarden dat er bij massa-evenementen altijd wel zulke incidenten zullen gebeuren, ondanks alle middelen die worden ingezet om ze te voorkomen. Je hebt natuurlijk dan direct weer mensen die gaan staan roepen dat er een leger van duizenden politieagenten op de been moet worden gebracht, of dat alles strikt verboden en gecontroleerd moet worden op die dagen, maar waar ga je dan heen en wie gaat dat betalen?

Wie heeft hier een leger van duizenden flikken gevraagd?

Maar wat ik wel eens zou willen weten: hoeveel brandstokers of vandalen hebben ze effektief gepakt op nieuwjaarsnacht, en wat zal hen door het gerecht aangerekend worden?

Oud 2 januari 2008, 21:34   #18
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het soort maatschappij dat jij ons hier aanraadt is rot, doodvermoeid en nihilistisch. Jij vertelt ons hier dat we de criminaliteit maar moeten accepteren en dat die in onze wereld alle rechten heeft. Ik verwerp jouw maffiamaatschappij met alle kracht, voor alle kinderen die recht hebben op hoop en een normaal leven. Een maatschappij die het "realistisch" vindt dat bij feesten auto's in brand gestoken worden, hoort daar niet bij.
Je legt me hier heel wat dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik ga hier dus niet verder op in, lees eerst eens wat er staat ajb.
Oud 2 januari 2008, 21:37   #19
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft hier een leger van duizenden flikken gevraagd?

Maar wat ik wel eens zou willen weten: hoeveel brandstokers of vandalen hebben ze effektief gepakt op nieuwjaarsnacht, en wat zal hen door het gerecht aangerekend worden?
Ik had het ook niet over jou specifiek met dat leger agenten, maar over de reflex van bepaalde mensen om naar extreem repressieve middelen te grijpen om dit soort fenomenen tegen te gaan.

Het valt te hopen dat zoveel mogelijk vandalen bij de kraag zijn gevat, maar aangezien de politie niet overal tegelijk kan zijn zal het denk ik maar om een minderheid gaan.
Oud 2 januari 2008, 21:39   #20
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je legt me hier heel wat dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik ga hier dus niet verder op in, lees eerst eens wat er staat ajb.
Ik weet heel goed wat jij geschreven hebt en ik zeg idd dat als een meerderheid van mensen jouw raad zou opvolgen, dat zou uitmonden in een maffiamaatschappij. Ik hoef je bericht niet meer te herlezen om dat te bevestigen en de houding die jij hier aanraadt te verwerpen. Ik pleit integendeel voor een maatschappij waarin men geen enkele vorm van criminaliteit als "realistisch" terzijde schuift, en waarin men de slachtoffers niet kleineert zoals jij doet.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be