![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Hallo mods en mede-forummers, ik heb een juridische vraag over personal messages en fora.
Stel dat een administrator van een bepaald forum (niet dit forum) uit persoonlijke berichten citeert, los uit de context (pm's die niet naar de administrator zijn gestuurd), omdat hij een persoonlijke vendetta wil uitvoeren, en deze losse citaten uit de privé-conversatie van iemand anders, naar iemand anders, in een publieke draad post, is dat dan een schending van de privacy of van het briefgeheim? Is er hier iemand die hier meer over weet? Is dit al wettelijk geregeld?
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Intuïtief zou ik zeggen van niet. De wetgever as such een beetje kennende wrslk wel, of gewoon (nog) niet wettelijk geregeld. Zekerhed kan ik echter niet geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar de vraag is wel of het zwaar genoeg zal zijn voor een rechtszaak en of dit zal volstaan voor een aparte wet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() denk dat je hiertegen weinig kan beginnen.
hoe bewijs je een pm op een forum voor de rechtbank ? als je gevoelige informatie in poco-land wil verzenden, doe dat via msn of iets anders. daar heb je ietwat controle, want zoals je je terecht afvraagt, is er weinig kans dat er iets tegen kan worden gedaan. hangt natuurlijk ook veel van de interpretatie af, en die interpretatie zal afhangen van hetgeen waarover het gaat. een pm over negationisme zal anders beoordeeld worden dan eentje met een doodsbedreiging aan filip dewinter, ook al is die bedreiging vervat in een pm aan een mede-forummer, waartussen FDW zich niet bevind, voor zover ik weet, al kan ik me natuurlijk ook vergissen. een privé-bericht posten kan dus denk ik wel, want er kan geen bewijs van het tegendeel geleverd worden ( dat het dus om een openbaar gemaakt privé-bericht gaat ) tenslotte bestaat er zoiets als copy/paste en kan men alles naar zijn/haar hand zetten. een persoonlijke vendetta, mja, da's altijd miserie, vermijden is de boodschap. als je het echt wil weten, ga dan eens kijken op een juridisch forum. http://www.juridischforum.be/forum/
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een pm van mijzelf. En de inhoud heeft ook niets te maken met negationisme of zo. Gewoon, een privé-conversatie over andere mensen, niet bedoeld als publieke post.
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Kijk eens, wat betekent dat, het briefgeheim? Betekent dat je brieven die je krijgt niet openbaar mag maken?
Onzin natuurlijk, wie dat beweert speelt met woorden en speculeert erop dat zijn toehoorders niet verder nadenken. Wie iets op papier/mail zet en het aan iemand anders verstuurt, doet daarmee wmb afstand van zijn eigendomsrecht: het wordt dan het eigendom van degene aan wie het gericht is. Ik zou nog wel eens willen zien welke wet mij verbiedt om welke brief/mail/PB dan ook openbaar te maken als ik dat nuttig vind, en welke rechtbank me dat zou verbieden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De inhoud ervan mag in principe enkel op een site worden geplaatst met de toestemming van de auteur. Het spreekt voor zich dat er zich een juridische problemen kan stellen. De meest voor de hand liggende kwestie is de mogelijke inbreuk op de privacy. Zonder op de details in te gaan, zou de publicatie van andermans e-mail ( met het doel te schaden ) zonder diens toestemming onder meer kunnen worden beschouwd als een onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens, een onrechtmatige kennisname van telecommunicatiegegevens en een schending van het briefgeheim. http://www.iusmentis.com/maatschappi...soonsgegevens/ http://www.privacycommission.be/nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Straks gaan ontvoerders processen winnen omdat hun dreigbrieven aan de politie overgemaakt zijn en hun privacy als dusdanig geschonden is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen juridisch expert, maar het lijkt me dat je niet sterk staat. Je gebruikt de PM faciliteiten van een forum dat prive-bezit is. Lelijk van de mods om dat te misbruiken, maar je gebruikt nog altijd hun forum op hun voorwaarden. Het is misschien de moeite waard om hun voorwaarden eens na te lezen en te zien wat ze beloven/claimen qua privacy voor je juridische hulp inroept.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat jij op hun forum post/verstuurt is volgens mij wettelijk gezien eigendom van hun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() De idee dat een brief of mail nog je exclusieve eigendom zou zijn nadat je hem aan iemand verstuurd hebt, is bespottelijk. Van het moment dat je hem verstuurt, geef je hem af. De bestemmeling is dan vrij om er mee te doen wat hem goed dunkt. Wat de wet daar al dan niet over zegt, kan daar niets aan veranderen.
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 6 maart 2008 om 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En enkel verzender en ontvanger mogen de inhoud bekent maken. En buiten die twee personen, kan enkel de rechtbank een vordering doen om de inhoud van zo'n bericht bekent te maken, hoewel daar zelfs beperking voor zijn. Een administrator mag de niet aan hem gerichte berichten dus niet eens kunnen opendoen. Enkel de webmaster mag hier aankunnen, maar deze slechts openen onder gerechtelijk bevel en onder juridisch toezicht. Email, pm's en pb's vallen namelijk onder dezelfde wetgevingen als sms, post, fax en telefoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die misbruik maakt van zijn functie binnen een forum om niet aan hem geadresseerde post open te doen kan daar zelfs zwaar voor gestraft worden en verschillende jaren computerverbod krijgen en levenslang verbod om nog een forum te modereren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
moderator mag zo'n bericht zeker lezen, wie zijt gij om dat te verbieden ofzo ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zelfs postings op een forum zijn wettelijk beschermt en mogen niet zonder toelating op een ander forum over gezet worden. Citaat:
Citaat:
Duidelijk genoeg. Laatst gewijzigd door Jantje : 6 maart 2008 om 21:30. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() dan overtreedt gmail dus die wet? want scant emails op inhoud en geeft zo advertenties?
en btw, pm's op een forum is iets anders als email hé |
![]() |
![]() |