Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2008, 14:22   #1
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Grootste Belg in 2008 heilig verklaard

De Grootste Belg, pater Damiaan Jozef Deveuster, wordt volgens de nieuwsbrief van de picpussen, de congregatie waartoe pater Damiaan behoorde, wellicht in oktober in Rome heilig verklaard.
Citaat:
Heiligverklaring Pater Damiaan mogelijk al dit jaar

BRUSSEL (RKnieuws.net) - De uit Tremelo afkomstige pater Damiaan De Veuster, "de apostel van de melaatsen", wordt mogelijk dit jaar heiligverklaard. Dat meldt de nieuwsbrief van de Paters van de Heilige Harten, de congregatie waartoe pater Damiaan behoorde.

Mgr. Robert J. Sarno van de Congregatie voor de Heiligverklaringen bracht in november jongsteleden een bezoek aan Hawaï voor een gesprek met de vrouw uit Honoloulu, die door tussenkomst van de zalige Damiaan op onverklaarbare wijze zou genezen zijn van kanker. Hij sprak er ook met haar familieleden. In januari of februari licht hij zijn bevindingen toe aan de commissie van theologen in Rome.

Pater Damiaan werd in 1995 zalig verklaard. In 2005 werd al eens een wonder aan hem toegeschreven, maar dat werd toen uiteindelijk niet erkend. Het aartsbisdom Mechelen-Brussel is de belangrijkste promotor van de heiligverklaring, maar het onderzoek naar het wonder gebeurde onder impuls van het bisdom Honololu omdat het wonder daar plaatsvond.

De (overigens atheïstische) arts Dr. Walter Y.M. Chang, die Audrey Toguchi onderzocht, publiceerde al in oktober 2000 zijn bevindingen in de ’Hawaii Medical Journal’. Daarin bevestigde hij dat de longkanker van de Hawaïaanse vrouw geleidelijk, zonder enige vorm van therapie verdween, “na gebeden te hebben tot de zalige Damiaan en na bedevaarten van de patiënte naar Kalaupapa.”

Op 18 oktober 2007 oordeelde de Medische Commissie van de Congregatie voor de Heiligverklaringen dat de genezing van de vrouw ’onverklaarbaar’ is. Als ook de theologische commissie jaar tot hetzelfde besluit komt, kan er al op korte termijn een decreet met de erkenning van het wonder door pater Damiaan gepubliceerd worden en kan Damiaan mogelijk al in oktober heilig verklaard worden. (tb)
Onbetwijfelbaar terecht om zo'n man heilig te verklaren.

Laatst gewijzigd door Judokus : 1 januari 2008 om 14:24.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 14:31   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Met alle respect voor Pater Damiaan, maar de laatste jaren wordt er door het Vaticaan de ene na de andere ofwel zalig ofwel heilig verklaard. Vooral Johannes Paulus II kon er wat van.

Nou ja, het is altijd leuk voor de Belgen zo'n heiligverklaring (veronderstel ik).
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 14:40   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Met alle respect voor Pater Damiaan, maar de laatste jaren wordt er door het Vaticaan de ene na de andere ofwel zalig ofwel heilig verklaard. Vooral Johannes Paulus II kon er wat van.

Nou ja, het is altijd leuk voor de Belgen zo'n heiligverklaring (veronderstel ik).
Hij was in elk geval de Grootste Belg in het Nederlandstalige gedeelte van het land. Jacques Brel zie ik nog niet zo snel heilig verklaard worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2008, 15:29   #4
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hij was in elk geval de Grootste Belg in het Nederlandstalige gedeelte van het land. Jacques Brel zie ik nog niet zo snel heilig verklaard worden.
Pater Damiaan is ook wel hoog geëindigd bij 'Le plus grand Belge'. Bij de Franstaligen kwam hij op de derde plaats.

Toch veelzeggend voor dit land dat er twee verschillende 'Grootste Belgen' zijn. Zo zie je dat er ook 2 verschillende Belgiës bestaan.
Oud 1 januari 2008, 21:10   #5
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Het is ergens te begrijpen dat de Vlamingen op een Vlaming stemmen, en de Walen op een Waal, ook al is Pater Damiaans' verdienste op menselijk vlak stukken groter dan die van Jacques Brel.
Oud 2 januari 2008, 06:46   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ergens te begrijpen dat de Vlamingen op een Vlaming stemmen, en de Walen op een Waal, ook al is Pater Damiaans' verdienste op menselijk vlak stukken groter dan die van Jacques Brel.
Jacques Brel een Waal?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 08:43   #7
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jacques Brel een Waal?
Waal=Franstalige Belg.
Ik weet wel dat er mensen zijn die het graag over "Franstalige Vlamingen hebben", maar in de praktijk is zoiets een contradictie. Want sociologisch/cultureel/... bestaan die niet.(want verfranste Vlamingen hebben zich losgemaakt van hun Vlaamse cultuur, waardoor ze niet langer als Vlaming kunnen beschouwd worden).
Oud 2 januari 2008, 13:55   #8
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Waal=Franstalige Belg.
Ik weet wel dat er mensen zijn die het graag over "Franstalige Vlamingen hebben", maar in de praktijk is zoiets een contradictie. Want sociologisch/cultureel/... bestaan die niet.(want verfranste Vlamingen hebben zich losgemaakt van hun Vlaamse cultuur, waardoor ze niet langer als Vlaming kunnen beschouwd worden).
Pater Damiaan was op de eerste plaats een Universele Vlaming, die naar Molokaï trok en daar zich over de meest verstotene soort der mensheid, namelijk melaatsen, ging ontfermen. Daarom oogst hij respect in de hele wereld, zelfs in de V.S. is hij een geliefde heilige/zalige. Daar spreken ze over 'Father Damien'.

We mogen terecht trots op hem zijn, maar hij overstijgt ons Vlaanderen: hij is universeel, zelfs tot in de hemel toe.
Oud 2 januari 2008, 14:42   #9
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jacques Brel een Waal?
Bwa, vraag aan een Waal of JB een Waal was, en het merendeel zal positief antwoorden.

Maar ik geef toe, men kan er over debatteren, de ene keer beschouwde hij zichzelf als een halve Vlaming, de andere keer gruwde hij van de Vlamingen.

Ik persoonlijk beschouw hem meer als een Waals iemand dan als een Vlaams iemand, maar bon, ik ga daar niet echt over discuteren hoor. Zijn liedjes blijven mooi.
Oud 2 januari 2008, 18:15   #10
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Bwa, vraag aan een Waal of JB een Waal was, en het merendeel zal positief antwoorden.

Maar ik geef toe, men kan er over debatteren, de ene keer beschouwde hij zichzelf als een halve Vlaming, de andere keer gruwde hij van de Vlamingen.

Ik persoonlijk beschouw hem meer als een Waals iemand dan als een Vlaams iemand, maar bon, ik ga daar niet echt over discuteren hoor. Zijn liedjes blijven mooi.

JB was de eerste FDF'er
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 19:28   #11
system
Banneling

Standaard

Ik wil onder de aandacht van de geïnteresseerden brengen dat het, vandaag 14 januari, de feestdag is van de H. Nina van Georgië, van Peerke Donders (1887, een soort verkapte Nederlandse Damiaan) en vooral, ja vooral de feestdag is van een gekende Limburger, met name Valentinus Paquay, alius het heilig paterke van Hasselt.

Het is maar dat men het weet.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2008 om 19:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be