![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Grootste Belg, pater Damiaan Jozef Deveuster, wordt volgens de nieuwsbrief van de picpussen, de congregatie waartoe pater Damiaan behoorde, wellicht in oktober in Rome heilig verklaard.
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 1 januari 2008 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Met alle respect voor Pater Damiaan, maar de laatste jaren wordt er door het Vaticaan de ene na de andere ofwel zalig ofwel heilig verklaard. Vooral Johannes Paulus II kon er wat van.
Nou ja, het is altijd leuk voor de Belgen zo'n heiligverklaring (veronderstel ik). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Toch veelzeggend voor dit land dat er twee verschillende 'Grootste Belgen' zijn. Zo zie je dat er ook 2 verschillende Belgiës bestaan.
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Het is ergens te begrijpen dat de Vlamingen op een Vlaming stemmen, en de Walen op een Waal, ook al is Pater Damiaans' verdienste op menselijk vlak stukken groter dan die van Jacques Brel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Waal=Franstalige Belg.
Ik weet wel dat er mensen zijn die het graag over "Franstalige Vlamingen hebben", maar in de praktijk is zoiets een contradictie. Want sociologisch/cultureel/... bestaan die niet.(want verfranste Vlamingen hebben zich losgemaakt van hun Vlaamse cultuur, waardoor ze niet langer als Vlaming kunnen beschouwd worden).
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
We mogen terecht trots op hem zijn, maar hij overstijgt ons Vlaanderen: hij is universeel, zelfs tot in de hemel toe.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Bwa, vraag aan een Waal of JB een Waal was, en het merendeel zal positief antwoorden.
Maar ik geef toe, men kan er over debatteren, de ene keer beschouwde hij zichzelf als een halve Vlaming, de andere keer gruwde hij van de Vlamingen. Ik persoonlijk beschouw hem meer als een Waals iemand dan als een Vlaams iemand, maar bon, ik ga daar niet echt over discuteren hoor. Zijn liedjes blijven mooi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
JB was de eerste FDF'er |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Ik wil onder de aandacht van de geïnteresseerden brengen dat het, vandaag 14 januari, de feestdag is van de H. Nina van Georgië, van Peerke Donders (1887, een soort verkapte Nederlandse Damiaan) en vooral, ja vooral de feestdag is van een gekende Limburger, met name Valentinus Paquay, alius het heilig paterke van Hasselt.
Het is maar dat men het weet. Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2008 om 19:35. |
![]() |
![]() |