![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Caroline Gennez (sp.a) - 1 tot 7 maart "Waar Stevaert als voorzitter zijn pijlen meer richt op het binnenland, is het de taak van ondervoorzitster Gennez om zich meer te concentreren op Europa. Onlangs bewees ze nog slagkracht in huis te hebben door de publicatie van haar boek ‘Beste Euro |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Enkele jaren geleden sloot Europa het Everything but Arms agreement. Dat geeft de armste ontwikkelingslanden markttoegang zonder invoerrechten voor alle producten behalve wapens.
Het akkoord is al ingegaan, maar de invoerheffingen gelden voorlopig nog voor rijst en suiker. Voor rijst is in de laatste Mid-term review van het landbouwbeleid een oplossing gevonden: de boeren die nu rijst in de EU telen krijgen veel directe steun, zonder dat ze verder moeten boeren. Maar grotere problemen worden verwacht voor suiker, waarvan het akkoord pas in 2008-09 zal ingaan. Zo wordt verwacht dat een uitvoering van het Everything But Arms (EBA) agreement zal resulteren in zo'n 50.000 (Zo'n 35.000 als je de normale rationalisatie in rekening neemt) verloren jobs in de Europese suikerindustrie. http://europa.eu.int/comm/agricultur...r/index_en.htm Vandaar mijn vraag: steunt SP.A dit akkoord? Want ik hoor aan de linkerzijde altijd pleiten voor lagere invoerrechten voor ontwikkelingslanden, maar ik vrees dat ze in praktijk als het erop aankomt toch maar verder de markt beschermen om jobs te redden. De discussie is met name in België belangrijk: we zijn 's werelds 5e grootste exporteur van suiker. En het zou kunnen dat we bij dalende prijzen de industrie volledig kunnen verliezen (al zijn we bij de meest efficiëntste landen, die de laagste prijzen kunnen verdragen). Tiense suiker heeft al beslist om bepaalde investeringen niet te doen tot er meer zekerheid was. Dit alles omdat suikerproductie ver van de evenaar eigenlijk oninteressant is. Suiker is zonne-energie, zonder extra voedingswaarde, en in de tropen valt er zo meer energie. Daarnaast is de teelt van suikerbiet arbeidsintensief, vereist het veel herbiciden (kleine planten), vernielt het de bodem enorm (1/5e van de oogst is grond). Daartegenover staat suikerriet, wat een eenvoudig te telen meerjarige plant is, die weinig eisen aan de bodem stelt. |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Gaat het hier nu over mondializering of globalizering ? De aandeelhouders van de suikerfabrieken kunnen gemakkelijk in de
suikerrietlanden (behalve Cuba ?) gaan investeren ipv de suikerbietlanden & de mensen werkzaam in de suikerbietlanden kunnen zachtjesaan andere sektoren betrekken. De lonen in de suikerrietlanden moeten hoe dan ook omhoog - vraag is of het afschaffen van invoerrechten en subsidiebarrières hier aan zullen bijdragen.
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In feite is het zo dat de landen in het Zuiden dan een mogelijkheid krijgen om hun inwoners meer inkomen te geven. Of ze het doen hangt dan -volgens mij- vooral van zichzelf af. Het is dan in elk geval niet meer onze fout. Nu maken we dat onmogelijk. |
|
![]() |