![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Kan men erover spreken?
Regelmatig staan de kranten er vol van. In alle landen heeft het plaats. Wat kan men er tegen doen? Wat kunnen politici ondernemen? Wat gaat Wallonië allemaal ondernemen om Charleroi terug op het goede pad te zetten? Hoe zit het met de rest van ons land? Hoe kan men Vlaanderen sparen? Wat gaan bepaalde politieke partijen doen om het te vermijden? En tenslotte wat kunnen ambtenaren er aan doen? Als er geen débat komt is dat al een teken aan de wand of niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zoals bij het wielrennen : diegenen die ze pakken buitensmijten - simpel en effectief.
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() De politiek moet ten dienste staan van zijn bevolking, niet ten dienste van zichzelf en de eigen portemonee.
Met andere woorden: de politiek moet de doelstellingen nastreven die voor de bevolking belangrijk zijn en niet hun eigen belang vooropstellen. Ik stel voor: Meer controle! Hoe? Door invoeren van directe democratie bijvoorbeeld bindende referenda op volksinitiatief. Verkiezingen op tijd organiseren kan ook helpen, zo kunnen politiekers die er hun voeten aanvegen tot de orde geroepen worden. Misschien moet er ook wel eens iets veranderen aan de manier waarop wij verkiezingen organiseren. Meer transparantie! De ABBB zijn al een goede aanzet maar nu moeten we ook de adminstratie vereenvoudigen. Ook het aantal beleidsniveau's moet dringend omlaag, zo stel ik mij vragen bij het nut van de provinciale en federale beleidsniveau's. Ook de talloze kabinetten en kabinetsmedewerkers zijn totaal overbodig .
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en beginnen bij justitie : lees ons dossier over justitie www.neutr-on.be Laatst gewijzigd door neutron : 17 januari 2008 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Bijkomend zou het ook nog goed zijn te snoeien in de uitgaven van de overheid zo hoeven er ook minder inkomsten te worden gegenereerd en is er ook minder geld om te smossen.
Goede ideeën kan u altijd hier kwijt: http://www.stophetgesmos.be/default.aspx?page=home
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Het was me nog niet opgevallen dat de kranten regelmatig vol staan over corruptie. Maar, inderdaad, volgens de Corruptie Perceptie Index ( http://www.transparency.org/news_roo...cpi_2007_table ) van Transparency International, doen we het nog slechter dan de Verenigde Staten, waar zowat alles kan, als je er maar genoeg smeergeld tegenaan gooit.
De oplossing van TI bestaat er voor een groot gedeelte uit dat de bevolking staat op haar informatierecht: http://www.ifap.ru/library/book115.pdf . Volgens mij zijn de hoge ambtenaren van Singapore zo goed betaald dat ze minder makkelijk te verleiden zijn dan die van Laos, bijvoorbeeld. Bij corruptie of machtsmisbruik denk ik echter eerder en onwillerkeurig aan politiemiddens dan aan politici, maar dat is misschien ook maar mijn perceptie i.p.v. de gevraagde analyse. Toch had ik bijvoorbeeld graag geweten waarom we met nieuwjaar zo bang moesten zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. ~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Effectief: Absoluut niet Als het dopingsverbod effectief was dan werd er niemand meer gepakt omdat ze allen schoon zouden zijn. Ondertussen is het controlebedotten een ware sport geworden, meer nog dan het wielrennen zelf. Ironie...
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik heb jaren zonder daarbij veel na te denken geld in het boekske gestoken om mijn auto gekeurd te krijgen. Sinds kort moet ik me ergeren dat ze me telkens een herkeuring laten betalen. De enige verandering is dat ze het nu louter doen om te koeioneren, wat volgens mij erger is. Verder begrijp ik niet goed wat de Walen met onze corruptie te maken hebben. Zijn er dan Walen op dit forum om u van hun recht op antwoord te dienen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- volksjury. De rechterlijke macht en de politici zijn dermate verstrengeld dat ze de dans toch ontspringen als het proces door een politiek benoemd rechter wordt gevoerd. - kei- maar dan ook keiharde straffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() zoals in China, doodstraf invoeren voor al dat gespuis...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor de rest, wees niet zo gierig, en steek wat meer geld in het boekske. Alles heeft nu eenmaal zijn prijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Bij de autokeuring zijn die praktijken toch al wel een heel tijdje voorbij.
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Volgens die controleurs waren mijn lichten jaar op jaar niet goed afgesteld. Op den duur ging ik er geen tweede keer meer mee naar de garage omdat die ze niet beter dan perfect konden regelen. Bij herkeuring was het, oh wonder, voor die controleurs altijd goed, zelfs als er niets was veranderd. Inmiddels ga ik met dezelfde wagen al een paar jaar naar een andere keuringsdienst, waar het probleem zich tot nu toe niet heeft gesteld. Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet van deze streek ben, en dat men in mijn gemeente niet erg gesteld is op indringers. Ze leven nog zoals de Amish, met nogal archaïsche ideeën over wie er op hun grondgebied welkom is. Als jij geen last hebt van corruptie dan is dat waarschijnlijk omdat je de burgemeester al van kindsaf kent. Laatst gewijzigd door DannyS : 18 januari 2008 om 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om dat te weten zal men wel eerst afzonderlijke cijfers over de vlamingen en de walen moeten publiceren. Heb zo wel eens cijfers gezien over de schoolresultaten van de vlamingen en walen (in een internationale contest). Alhoewel vlaanderen ook dalend was, moest men wallonie in de onderste regionen gaan zoeken, op verre afstand van vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Mogen wij forumbezoekers zo vrij zijn om een paar voorbeelden te brengen?
Wie weet hoe het gesteld is met dit geval: Bron: DE PERS nl Vastgoedschandaal ‘Afrekening in het politieke milieu’ Financietoren parel in de kroon van Breevast Door: Eric Smit Gepubliceerd: woensdag 21 november 2007 23:35 Update: woensdag 21 november 2007 23:58 De Nederlandse vastgoedbaas Frank Zweegers van vastgoed- concern Breevast speelt mogelijk een rol in een corruptieschandaal waarbij een voormalige Belgische minister zou zijn omgekocht. De Belgische justitie doet op dit moment een strafrechtelijk onderzoek naar de transactie die eind 2001 werd gedaan. ‘Het onderzoek nadert de afronding’, laat de woordvoerder van onderzoeksrechter Jeroen Burm van het parket Brussel weten. Het strafonderzoek naar de vastgoedtransactie kwam op gang nadat de Bijzondere Belastinginspectie (de Belgische variant van FIOD-ECD) in het kader van een eigen fraudeonderzoek verdachte betalingen op het spoor kwam. De betalingen, die in verband met de verkoop van de Financietoren werden verricht en tussen de 1 en 2 miljoen euro zouden bedragen, waren volgens de BBI afkomstig uit Nederland. Ze werden gedaan ten gunste van het Luxemburgse vennootschap SA American Holding van de Belgische vastgoedlobbyist Rony van Goethem. Van Goethem zou warme banden onderhouden met Breevast van Frank Zweegers. Zweegers is een succesvolle vastgoedondernemer die een hoge positie bekleedt op de Quote rijkenlijst. Hij staat in de Nederlandse vastgoedwereld bekend als een keiharde zakenman. Breevast groeide onder leiding van Zweegers uit tot een van de grootste kantorenbeleggers van Nederland. Het beheert een portfolio van rond de vier miljard euro. Eind 2006 deed het bedrijf een recorddeal toen het voor 1 miljard 99 kantoren kocht. Begin vorig jaar kocht Zweegers zijn partner Eijk de Mol van Otterloo uit. Frank Zweegers stamt uit een Brabantse familie die ooit een kapitaal vergaarde met handel in landbouwmachines. Volgens De Morgen werd mogelijk een deel van de ‘commissiegelden’ via de Luxemburgse vennootschap naar de voormalige Belgische minister van Overheidsbedrijven Rik Daems overgemaakt. Daems is lid van de partij Open Vlaamse Liberalen en Democraten (Open Vlb) van voormalig premier Guy Verhofstadt. Hij was zes jaar geleden verantwoordelijk voor de verkoop van een serie overheidsgebouwen waarvan de Financietoren het kroonjuweel was. Bij de vastgoedtransactie zou Breevast zich ook mogelijk schuldig hebben gemaakt aan fiscale fraude. Naast het strafrechtelijke onderzoek speelt er nog een rechtszaak rond de verkoop van de Financietoren. Deze werd aangespannen door een partij die in 2001 een bod deed op het Brusselse vastgoed, de Belgische vastgoedfirma Robelco. Robelco stelt dat de Belgische overheid ernstige procedurefouten heeft gemaakt rond de verkoop van de Financietoren en het ernaast gelegen Rijksadministratief Centrum (RAC) dat ook door Breevast werd overgenomen. Robelco heeft eerder dit jaar de Belgische Staat aangeklaagd en eist dat de vastgoedtransactie ongedaan wordt gemaakt. De woordvoerder van Breevast laat weten beide kwesties met veel vertrouwen tegemoet te zien. Het mag al bijna geen verrassing meer heten dat de vastgoedwereld in een kwaad daglicht komt te staan. Nadat de laatste jaren talrijke affaires aan het licht kwamen rondom de hoofdstedelijke onderwereld, kwam vorige week een omvangrijk schandaal naar buiten rond het Philips Pensioenfonds. België laat in deze ontwikkeling ook van zich horen. Eind oktober onthulde de Belgische krant De Morgen een pikant schandaal waarbij het Nederlandse vastgoedconcern Breevast van de Brabander Frank Zweegers een centrale rol inneemt. Eind 2001 kocht Breevast de parel uit de kroon uit een omvangrijke vastgoedportfolio van de Belgische overheid. Bij die transactie zouden mogelijk steekpenningen zijn betaald aan de Belgische minister Rik Daems. Daems zou via de Luxemburgse vennootschap van de vastgoedlobbyist Rony de Goethem zijn betaald. De betalingen zijn onderwerp van een strafrechtelijk onderzoek van de Belgische justitie. Volgens De Morgen was Breevasteigenaar Zweegers direct betrokken bij de aankoop van het prestigieuze vastgoedproject. Charles Huijskens, de Nederlandse woordvoerder van Breevast, ontkent dat het Nederlandse vastgoedconcern deel uitmaakt van het onderzoek van de Belgische justitie. ‘Ons is medegedeeld dat dit niet het geval is’, aldus Huijskens. De woordvoerder van de onderzoeksrechter laat weten dat hij geen verdere informatie kan verschaffen over de partijen die onderwerp zijn van het justitiële onderzoek. Ook de transactie zelf is sinds april van dit jaar onderwerp van een rechtszaak die het Belgische vastgoedbedrijf Robelco tegen de Belgische overheid heeft aangespannen. Volgens Robelco zouden er verschillende onregelmatigheden rond de verkoop, een zogenaamde sale en lease back- constructie, hebben plaatsgevonden. Hoewel vooraf duidelijk was dat de huurder, de Belgische overheid, niet meer zou gaan betalen, werden niet lang na de verkoop toch de huren verhoogd. ‘Iedereen wist hoe de zaak in elkaar stak,’ zegt een betrokkene. ‘Het was overduidelijk doorgestoken kaart’. Dat doet overigens weinig kenners verbazen. ‘Zo gek is deze kwestie niet’, zegt een Nederlandse vastgoedondernemer die veelal in Vlaanderen actief is. ‘Ik ken geen bieding in België die niet van te voren is geregeld. Dat deze zaak aan het licht komt heeft daarom waarschijnlijk meer te maken met een afrekening in het politieke milieu’. Breevast kijkt er vanzelfsprekend anders tegenaan. Volgens het vastgoedbedrijf is er met de verkoop van de Financietoren en het RAC niets aan de hand. ‘Het is een transparante openbare verkoop geweest die via advertenties in verschillende media publiekelijk is gemaakt,’ zegt woordvoerder Huijskens. ‘De Belgische Staat liet zich indertijd bijstaan door Arthur Andersen (de consultancyfirma die na het Enronschandaal uiteenviel) en in totaal zijn er door negen partijen elf biedingen gedaan. Ik stel ook nog eens vast dat Robelco niet eens de laatste biedingsronde heeft gehaald. Bovendien heeft Robelco een zaak aangespannen tegen de Belgische Staat waarbij Breevast niet direct betrokken is. We wachten rustig af wat er uit die rechtszaak komt en zien het resultaat met veel vertrouwen tegemoet’. |
![]() |
![]() |