Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2008, 23:20   #1
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard vraagje omtrent accu's

Hoe zit dat eigenlijk met de accu's van laptops, gsm's ed?

Ik laat die nooit leeglopen, en laadt die op wanneer het mij best past of wanneer ik er aan denk, of die nu halverwege is, of bijna leeg.

Feit si dat ze bijna nooit leeg zijn.

Maar, sommigen beweren dat de accu praktisch altijd leeg moet zijn alvorens ze weer op te laden, omdat, indien ze nooit geledigd wordt, het onderste verhard, en de accu zo alsmar minder en minder volume heeft?

Anderen beweren dan dat de accu nooit leeg mag zijn?

Nu is de vraag: hoe zit dat nu eigenlijk? Moet de accu telkens helemaal leeg, of mag ze nooit leeg?

Dankuwel voor het antwoord.
Oud 21 januari 2008, 23:31   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Krezimanzowije plasidon vallieje kraazjije maklos "akkoe" mijeli partije szamboriwiezic traloedi traloeda maka pinta strombawalli.

(DOLKIJEMIR, Allessis Makorovijev, Akkusissestemijes globaljewic w doemmies. Eksplikatoriewic mi krais-siberiesk, Omsk: Dijalubarg Puta Putin Press, 2007, 1065.)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 23:38   #3
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

hangt af van type, ik heb bv (denk ik) lithium batterij, best altijd opgelade me oude is dit dan weer omgekeerd
en natuurlijk ook rekening houde met lombas zijn opmerkingen

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 23:49   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht

Ik laat die nooit leeglopen, en laadt die op wanneer het mij best past of wanneer ik er aan denk, of die nu halverwege is, of bijna leeg.

Maar, sommigen beweren dat de accu praktisch altijd leeg moet zijn alvorens ze weer op te laden, omdat, indien ze nooit geledigd wordt, het onderste verhard, en de accu zo alsmar minder en minder volume heeft?

Nu is de vraag: hoe zit dat nu eigenlijk? Moet de accu telkens helemaal leeg, of mag ze nooit leeg?

GSM : laat die maar zo leeg lopen als je kan voor je die oplaadt.

Auto: laat die nooit leeglopen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 23:50   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Krezimanzowije plasidon vallieje kraazjije maklos "akkoe" mijeli partije szamboriwiezic traloedi traloeda maka pinta strombawalli.

(DOLKIJEMIR, Allessis Makorovijev, Akkusissestemijes globaljewic w doemmies. Eksplikatoriewic mi krais-siberiesk, Omsk: Dijalubarg Puta Putin Press, 2007, 1065.)

Moesje nie spreeknie raarnie als goedertienie vraagsnje worditoerdie gesteldieweldi wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 23:50   #6
MaGNiFiCaT

Standaard

Ik hoop dat hier ook nog enige leesbare en vooral zinnige antwoorden komen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 21 januari 2008 om 23:51.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 23:54   #7
MaGNiFiCaT

Standaard

Tja, ik mag dan wel een Russische overgrootmoeder gehad hebben: ik kan géén Russisch. (Trouwens, ik heb haar nooit Russisc oren praten. Ze was al uit Rusland vertrokken enkele jaren voor de Octoberrevolutie. Gelukkig voor haar, en voor mij!)
Oud 21 januari 2008, 23:54   #8
MaGNiFiCaT

Standaard

Ze was 106 jaar toen ze stierf.
Oud 22 januari 2008, 00:23   #9
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een accu mag je nooit laten leeglopen. Gelukkig vind je die dingen niet in laptops en gsm's. Moderne Lithium-ion en Lithium-mangaan batterijen hebben niet echt last van geheugen effect en kun je dus opladen wanneer je wil. Minderen de prestaties van de batterij, dan is het goed om die eens te hercalibreren door hem volledig leeg te laten en dan volledig terug op te laden. Gebruik je de batterij voor lange tijd niet, dan kun je hem best bewaren met een goei 30% spanning.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 00:42   #10
MaGNiFiCaT

Standaard

Ik wil zeggen: de batterijen die zich in de laptops en gsm's bevinden? En indien je deze even niet gebruikt (van de loptop dan), moeten ze dan leeg of vol of halfleeg bewaard worden?

Waar kan ik info vinden erover?
Oud 22 januari 2008, 00:53   #11
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil zeggen: de batterijen die zich in de laptops en gsm's bevinden? En indien je deze even niet gebruikt (van de loptop dan), moeten ze dan leeg of vol of halfleeg bewaard worden?

Waar kan ik info vinden erover?
Ongeveer voor 30% opladen om ze te bewaren.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 01:06   #12
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

http://www.dell.com/content/topics/g...=19&l=en&s=dhs

Ik las ergens dat 't er niet op aan komt hoe je de batterij behandelt of mishandelt, gezien de korte levensduur van laptops

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2008 om 01:10.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 07:42   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ok, Batterijen 101.

Primaire batterijen zijn de niet oplaadbare versies . Alkaline, Carbon/zink; Lucht Zink etc etc.

De oplaadbare batterijen.

De Lood-zuur accu, met al haar variantes.
De ouderwetse ,gevuld met accuzuur en de hervul dopjes. Vind je nog terug in vorklifts enzo.
De Onderhoudsvrije accu, dezelfde technologie, maar zonder hervul dopjes.
De Gel Cell en de AGM cell Sealed Lead Acid batterij. In deze accu's is het zuur in vaste vorm. Of in de vorm van Gel, of geabsorbeerd in glasvezelmatten.
Het beste voorbeeld van dit soort accu is het merk Ultima.
Voordelen van deze accu's zijn de simpele fabrikatie, goeie recyclatie, goede verhouding opgeslagen amperes/interne weerstand, en een gegarandeerde levensduur van 4 jaar. Met uitschieters tot 10 jaar mits goede laders. Nadelen, efficiencie en gewicht. Loodzwaar. Letterlijk.

Nikkel cadmium en nikkel zink. Deze oplaadbare batterijen waren gezien als de opvolgers van de loodaccu. Betere gewichtsverhouding qua ampere opslag en afgifte. Nadeel, het geheugen-effect. Laad ontlaad deze niet volgens een rigoreus regime en je kan je accu's na een paar laadbeurten weggooien. Dit is de reden voor de uitleg om de accu volledig te ontladen vooraleer terug te laden.
Bij NiCd is dat noodzakelijk. met als bijkomend nadeel, ontlaad te ver, en ze zijn ook voor de vuilbak.

Nikkel metaalhydride. De opvolger van de NiCd en NiZn. NiMH. Tot nog niet zo lang geleden de betere accu qua opslag , maar minder qua hoog vermogens afgifte. Dit is in de laatste jaren sterk verbeterd. Net een slagje duurder dan de NiCd. Maar op dit moment de "betaalbare accutechnologie" voor de betere prestaties.
En geen geheugeneffect van noemenswaardig belang, als de juiste laders gebruikt worden.

Lithium Ion en Lithium Polymer. Met als Moderne variantes Lithium mangaan en de accu waar ik van kwijl, de LithiumFerronanofosfaat.
Voordelen, licht in gewicht, grote opslagcapaciteit voor gewicht en volume, milieuvriendelijk. Nadelen, slechter in afgifte , en de oudere types zijn explosief.
De A123's LiFeNanoF zijn niet explosief, hebben een goeie afgifte en beloven de toekomst te zijn. Maar helaas even duur als hun broertjes.

Ook deze hebben geen geheugeneffect, maar net zoals de meeste accu's, reken op 1000 herlaadbeurten of 4 jaar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be