![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Daklozen, mensen die moeten bedelen om aan eten te geraken: het is geen beeld van derde wereldlanden meer, maar integendeel een dagelijkse zaak in onze grotere steden. We orden om onze oren geslagen met theoretische beschouingen, cijfermateriaal over diverse "poten" van pensioenen, minimumlonen, leeflonen en projecten om deze diverse zaken bovendien tot "welvaartvastheid" te verheffen. Wat staat er inmiddels op de programma's van diverse politieke partijen en "middelveldorganisaties" ?
& Vermits we ons ook mogen verheugen oip de aanezigheid van onze mede-grootnederlandse buren : hoe is de situatie in het rijk van de Oranje's ? Om de spits af te bijten, ziehier het officiële ABVV programma : Van inkomensgarantie naar leefbaarheidsgarantie p. 1/6 1 oktober 2007 Van inkomensgarantie Naar leefbaarheidsgarantie 1. De huidige situatie België is een land waar anno 2007 de rijken rijker worden en de armen armer. meer mensen moeten beroep doen op het OCMW en het leefloon meer mensen maken schulden door kredietopeningen meer mensen moeten beroep doen op de voedselbanken meer mensen kunnen hun energie-rekening niet betalen meer mensen hebben problemen om de huur regelmatig te betalen de inkomensongelijkheid neemt toe Alles bijeen leven in ons land 13 % van de mensen in armoede. Deze en andere gegevens ondersteunen statistieken waaruit blijkt dat België inzake sociale bescherming gedegradeerd is tot een middelmatige leerling in Europa. De armoede is ook niet gelijkmatig verdeeld: bepaalde groepen in onze samenleving hebben een verhoogd risico. Naast vrouwen, alleenstaanden en personen van nieteuropese afkomst betreft het de senioren. Zo’n 23 % of nagenoeg 1 op 4 onder hen leeft in armoede of komt erin terecht bij de minste tegenslag. Ook voor senioren die niet in armoede leven is er een probleem. De welvaartstaart wordt steeds groter, maar alleen de bevolkingsgroep die het grootste aantal jaren mee in het sociaal zekerheidssysteem geïnvesteerd heeft krijgt niets. Daar waar mensen in de leeftijdscategorie 25 – 49 jaar hun welvaart de voorbije tien jaar met 13 % zagen toenemen, was dat voor de 50 tot 64-jarigen beperkt tot 8 % en voor de 65-plussers helemaal niets. De conclusie is duidelijk: het tij moet gekeerd worden. Als we langer leven, dan mag dat niet gedegradeerd worden tot overleven. Van inkomensgarantie naar leefbaarheidsgarantie p. 2/6 2. De vereiste aanpak Armoede is een complex probleem. Je lost het niet op door de laagste pensioenen met twee procent te verhogen. Een degelijke aanpak bestaat uit zes componenten: 1. Meersporige aanpak. Bij armoede gaat het om diverse problemen die elkaar versterken: wie geen goede scholing achter de rug heeft vindt moeilijk werk; wie moeilijk werk vindt heeft een gering inkomen; wie een gering inkomen heeft moet het stellen met weinig comfortabele huisvesting die tegelijk ook duur is in energieverbruik, … Het leidt uiteindelijk tot gepensioneerden met een klein pensioen en een hoge huurlast die beknibbelen op gezondheidszorgen … Een meersporige aanpak is vanzelf ook een langdurige aanpak. Als vandaag iedereen afstudeert met een diploma dat toeleidt naar een stevige tewerkstelling, dan schakel je de meeste armoede uit tegen… 2050. 2. Lange termijn aanpak Naast de langdurige aanpak pleiten we ook voor een lange termijn aanpak: beleid moet niet afgestemd zijn op een goede score bij de volgende verkiezingen, maar op de vraag of de kleinkindgeneratie niet zal opgezadeld worden met problemen die de huidige beleidsvoerders gecreëerd hebben. Een goed seniorenbeleid is een kleinkindvriendelijk beleid. 3. Preventieve aanpak Het principe “voorkomen is beter dan genezen” geldt ook in zake armoede. Niet door ethisch onverantwoorde twijfel en onrust te zaaien over de toekomstige betaalbaarheid van de pensioenen, maar door de mensen inzicht te verschaffen over de keuzes die een armoede-vrije oude dag garanderen. 4. Geïntegreerde aanpak De middelen zijn beperkt. Losse flodders die links en rechts een voordeeltje bieden zijn dan ook uit den boze. We denken aan een benadering waarbij elk beleidsniveau – van gemeentelijk tot Europees – inspeelt op een in elkaar passend raderwerk van maatregelen. Geïntegreerde aanpak betekent ook dat we erover moeten waken dat het ene niveau de verworvenheden van het andere niveau niet vernietigt: Europa mag bvb. geen richtlijnen uitvaardigen die de verworvenheid van ons repartitiestelsel op de helling zet. 5. Wetenschappelijk onderbouwde aanpak Wetenschappelijk onderbouwde gegevens over armoede en leefbaarheid bij senioren zijn slechts in heel beperkte mate aanwezig. Op dat vlak is dan ook dringend nood aan begrijpelijke gegevens die beleidsmakers en belangenbehartigers toelaten om – met kennis van zaken – in onderling overleg prioriteiten te bepalen en een realistische planning op te stellen. 6. Door de basis gedragen aanpak Participatie is niet voldoende. We denken ook aan een interactief beleid waarbij de overheid en de belangenbehartigers van de senioren elkaar wederzijds beïnvloeden en op elkaar inwerken. Ouderen worden hierbij beschouwd als co-producenten van het beleid, als ervaringsdeskundigen, als bron van informatie en als klankbord voor eventuele bijsturing. In onze steeds complexer wordende maatschappij kan je immers alleen maar een doelmatig beleid uittekenen wanneer gebruik gemaakt wordt van de creativiteit en de talenten van alle mensen die over kennis en vaardigheden beschikken die relevant zijn voor de oplossing van een probleem. Van inkomensgarantie naar leefbaarheidsgarantie p. 3/6 3. Concrete eisen Met nagenoeg 1 oudere op vier die in armoede leeft of moet balanceren op de grens van het leefbare, zijn er een aantal in het oog springende pijnpunten die dringend om een passende oplossing vragen. 1. Maximum toegelaten aantal armen. Niemand in ons land mag in armoede te leven. Dit geldt ook voor mensen die om een of andere reden geen rechten opgebouwd hebben in de sociale zekerheid. Zij moeten kunnen terugvallen op een bijstandsregeling die een inkomensgarantie biedt welke boven de armoedegrens ligt. 2. Bijstandsregeling De bijstand die bij het ontbreken van een voldoende pensioen uitgekeerd wordt, kan best gekoppeld worden aan de evolutie van het gewaarborgd interprofessioneel minimumloon. Wij denken concreet aan een bijstand van 44,44 procent van dit minimumloon voor de samenwonende bijstandstrekker en 66,66 procent van het minimumloon voor de alleenwonende bijstandstrekker. (1) 3 Leefbaarheid Onder leefbaarheid verstaan wij iets anders dan leven op de rand van de armoedegrens. Leefbaarheid betekent over de mogelijkheid beschikken om – ministens minimaal – deel te nemen aan alle aspecten van het maatschappelijk leven. Het minimum-pensioen moet de minimum leefbaarheid waarborgen voor iedereen die de nodige afdrachten deed in de leeftijdsfase 15 – 64 jaar. Bij wijze van voorbeeld: Eens een cadeautje kopen voor de meest nabije mensen, een uitstap maken met de plaatselijke vereniging, vrienden ontvangen, over internet beschikken, kunnen instaan voor de nodige medische zorgen, dagelijks drie normale maaltijden bekostigen, zichzelf sporadisch eens verwennen, telefonische bereikbaarheid, … horen tot de algemeen gangbare elementen van het huidige maatschappelijk leven bij ons, en moeten dus minstens onder minimale vorm kunnen. De consequentie is dat veel pensioenen – zelfs van mensen die ruim meer dan 45 jaar werkten – te laag zijn. De verworvenheid van “langer leven” mag niet gedegradeerd worden tot “overleven”. 1 Volgens de Europese armoedelijn leefde in 2004 ruim 15% van de Belgische bevolking in armoede of bestaansonzekerheid. Bij die Europese armoedelijn beschouwt men als arm al wie minder heeft dan 60% van het nationale mediane gestandaardiseerde beschikbare inkomen. Dit is momenteel € 777. Dit is te weinig voor een alleenwonende. Vandaar dat wij opteren voor een iets hoger bedrag, dat verbonden kan zijn aan een vaste verhouding met het gewaarborgd interprofessioneel minimumloon. Vandaag is dat € 1234. Aldus komen wij tot: Inkomensgarantie samenwonende = 44,44 % = € 548,39 Inkomensgarantie alleenwonende = 66,66 % = € 811,33 Van inkomensgarantie naar leefbaarheidsgarantie p. 4/6 4. De nulde pensioenpijler Omdat de prijzen van de huizen jaar na jaar sneller stijgen dan de lonen, is de realisatie van een eigen woning – de nulde pensioenpijler - voor steeds meer jonge mensen onbereikbaar. Leningen op 20 jaar worden stilaan vervangen door leningen op 30 jaar. Straks evolueren we naar toestanden zoals in Japan, waar de aankoop van een huis over meerdere generaties gespreid wordt. Ook hier moet dringend het tij gekeerd worden, zodat het aantal mensen dat in staat is om een eigen woning te verwerven boven de 70 % blijft. 5. De eerste pensioenpijler De eerste pensioenpijler - het wettelijk pensioen - moet voldoende ruim zijn om de mensen toe te laten minimaal deel de nemen aan alle aspecten van het maatschappelijk leven. Deze eerste pijler is dan ook de basispijler. Pas wanneer deze basis voldoende degelijk uitgebouwd is, is er ruimte om met overheidsmiddelen te investeren in andere pijlers. Anders gezegd: aspecten van het maatschappelijk leven die in de sfeer van de leefbaarheid zitten mogen niet afgewenteld worden op andere pijlers. Wij pleiten ervoor om de eerste pijler – zowel inzake minimum als inzake maximum via een vast percentage te linken aan het gewaarborgd interprofessioneel minimumloon. 6. De maximum-pensioenen Tot de garanties om de minimum-pensioenen te behouden, hoort een politiek waarbij het ook voor mensen die meer afgedragen hebben interessant blijft om het systeem mee te helpen dragen. Er moet gestreefd worden naar een evenwicht tussen solidariteit en verzekering. En dat is er momenteel niet. 7. De tweede pensioenpijler Een tweede pijler omvat de groepsverzekering. Omdat de leefbaarheidsgarantie al vervat moet zitten in de eerste pijler, en omdat niet iedereen toegang heeft en zal hebben tot de tweede pijler, kan deze alleen maar een supplementaire functie hebben. Een extraatje dat het basiscomfort van de eerste pijler aanvult. 8. De derde pensioenpijler De derde pensioenpijler omvat het individueel sparen. Deze pijler is in de praktijk alleen maar toegankelijk voor de beperkte groep mensen die “het zich kunnen permitteren”. Vandaar dat ook deze pijler niet aangewend kan worden om in te staan voor het basiscomfort: dat moet voorzien worden door de eerste pijler. Ook voor deze pijler geldt bijgevolg dat deze alleen maar een supplementaire functie kan hebben. Een extraatje dat het basiscomfort van de eerste pijler aanvult. Wij bepleiten een transfer van de middelen die aangewend worden voor de derde pensioenpijler naar het optrekken van de maximumpensioenen in de eerste pijler. 9. Welvaartsvastheid van de pensioenen Onze definitie van “leefbaarheid” die inhoudt dat men met het minimumpensioen minimaal moet kunnen meedoen met alle aspecten van het maatschappelijk leven, houdt in dat pensioenen welvaartsvast moeten zijn. Deze welvaartsvastheid moet automatisch toegekend worden, teneinde de gevoelens van angst en onzekerheid bij nieuwe gepensioneerden te voorkomen. Van inkomensgarantie naar leefbaarheidsgarantie p. 5/6 10 Sociale correctie bij de oudste pensioenen De tijd loopt. Ook en vooral voor de mensen met de oudste pensioenen. De achterstand die de mensen opgelopen hebben sedert 1993 moet dan ook weggewerkt worden binnen de huidige legislatuur. 11. Minimumpensioen De minimumpensioenen die toegekend worden na een volledige loopbaan liggen te laag. Een minimumpensioen moet gekoppeld zijn aan een bedrag beneden hetwelk volgens de wetgever niet te leven valt: deze van het loonbeslag. Momenteel bedraagt dit € 928. 12. Toekenning van het pensioenrecht Pensioenen worden berekend op het aantal jaar dat er gewerkt werd. Een volledig pensioen vereist hierbij een loopbaan van 45 jaar. In de praktijk is het gemiddeld aantal gewerkte jaren voor mannen (in 2000) maar 36,6 jaar en voor vrouwen is dat nog lager. Van daaruit zijn gelijkgestelde periodes heel belangrijk. Wij pleiten dan ook voor een aantal wijzigingen: - Mensen die zorgtaken op zich genomen hebben, en daardoor een loon gederfd hebben, hebben prestaties geleverd die ondermeer voor de overheid kostenbesparend waren: van minder kinderkribbes tot minder bedden in de rusthuizen of de gehandicaptensector. Het vermijden van overheidsuitgaven is even waardevol als het bezorgen van overheidsinkomsten. Een passende waardering onder de vorm van gelijkgestelde dagen dringt zich hier dan ook op. - Mensen die deeltijds werkten om aan de werkloosheid te ontsnappen, moeten eveneens vlotte toegang tot het minimumpensioen hebben. Voor elk jaar waarin men minimum 156 gewerkte - of gelijkgestelde dagen - kan aantonen heeft men dan ook recht op 1/45 of 1/44 van het minimumpensioen. Voor elk jaar waarin men dit minimum niet behaalde krijgt men 1/45 of 1/44 van de inkomensgarantie. 13. Pensioenbewuste werkenden Weinig werkenden hebben zicht op de omvang van hun later pensioen. Jonge vrouwen onderbreken hun loopbaan op een manier die geen gelijkgestelde dagen voor het pensioen oplevert. Banken zaaien een mengsel van angst en onzekerheid waarmee zij klanten oogsten die een vierde pensioenspijler opbouwen. Hier tegenover moet duidelijke en juiste informatie staan, die de mensen toelaat om voor zichzelf de juiste keuze te maken. De automatische raming van het pensioen die de mensen op 55 jaar in de bus krijgen, is een zeer goed voorbeeld van een doeltreffende maatregel. 14. Voldoende sociale huur- en koopwoningen Slechts 6 procent van de huurwoningen zijn sociale woningen. Het betekent dat 94 procent van de huurders terecht komen op de privé-verhuurmarkt. Dit brengt met zich mee dat de huurprijzen de pan uitswingen. Veel huurders betalen vandaag aan huur evenveel, als het bedrag dat hun ouders veertig jaar geleden betaalden om een huis af te betalen. Er is dus een ambitieus plan nodig om het aantal sociale woningen drastisch op te drijven. Vooral van de gemeenten die in het verleden het minst inspanningen deden mogen we een “inhaalbeweging” verwachten. En de plannen moeten niet alleen groot zijn qua aantal huizen maar ook kort in termijn. Ook moet er werk gemaakt worden van de renovatie van oude sociale woningen. Prijzen van gronden kunnen dalen, wanneer de gemeente leegstand met speculatieve doeleinden belast. Van inkomensgarantie naar leefbaarheidsgarantie p. 6/6 15. Een maximumfactuur voor de huur Het zullen de mensen met de minste middelen en de minste macht zijn, die het meest geconfronteerd worden met huurprijzen die boven de 30 procent van hun inkomen uitkomen. Zij vormen de gemakkelijkste prooi voor krottenverhuurders en huisjesmelkers. Voor deze mensen is een huursubsidie nodig die gekoppeld is aan door de overheid gecontroleerde “kwaliteitsnormen”. Aldus kunnen zij betaalbaar wonen met een gegarandeerd minimaal comfort. 16. Automatische toekenning van rechten Heel wat mensen kennen hun rechten niet of ze weten niet hoe ze er aanspraak kunnen op maken. Vooral arme senioren vinden hun weg niet in de berg aan informatie en administratie die ze moeten doorworstelen om te krijgen wat hen toekomt. Vandaar dat die rechten automatisch moeten toegekend worden. 17. Hogere koopkracht door consumentenbescherming De energiemarkt werd in de voorbije jaren geliberaliseerd. Vanuit de bril van de consument betekent dit dat de energierekening gestegen is. Het enige wat duidelijk is, is dat de toestand voor de doorsnee consument – en voor sociaal kwetsbare senioren in het bijzonder – veel onduidelijker geworden is. Ondertussen zijn er mensen die schulden opgebouwd hebben bij meerdere leveranciers. Het aantal budgetmeters stijgt. Klanten die hun kaart niet kunnen opladen vallen volledig zonder stroom. Vergelijkbare toestanden en problemen heb je bij de kabel, de GSM, enz. … Passende maatregelen moeten dergelijke scenario’s onmogelijk maken. Wetgevend werk moet ervoor zorgen dat leveranciers op een begrijpelijke, eerlijke, vergelijkbare en doorzichtige manier informatie verschaffen, zodat de ouderen met kennis van zaken hun keuzes kunnen maken. 18. Fiscale premie tegenover fiscale aftrek Van het plaatsen van zonnepanelen tot het aankopen van dienstencheques: het levert fiscale aftrek op. Maar als je inkomen zo gering is dat je niet eens belastingen hoeft te betalen, dan kan je van zo’n aftrek niet genieten. De arme bejaarde die een klusjesman nodig heeft, omdat hij het zelf niet meer kan, zal meer betalen dan zijn rijke gebuur die zo’n klusje wel zelf kan uitvoeren, maar via de dienstencheque “tijd voor zichzelf” koopt. 19. Alleenwonenden. Alleenwonenden, hebben het moeilijker vanwege het feit dat zij alleen moeten instaan voor alle vaste kosten. Een speciale tegemoetkoming of premie kan dit probleem beperken. Ook als 1 partner in een rusthuis verblijft moet de financiële leefbaarheid van de thuisblijver gegarandeerd zijn. 20. Maatschappelijke dienstverlening De OCMW’s moeten in alle gemeenten een gelijkwaardige dienstverlening verzorgen. Zij moeten hiervoor voldoende middelen van de federale overheid ontvangen. Elke gemeente moet ook over een sociaal huis beschikken dat door elke inwoner gekend is als de plaats waar hij passende en begrijpelijke informatie ontvangt, welke toelaat om een volgende stap te zetten bij het afhandelen van zijn problemen. --==ooOoo==--
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Hetzelfde ABVV publiceert hierbij de resultaten van een onderzoek over het formaat van de "eerste pijler" van de pensioenen, met de nodige commentaar :
De Leuvense professor Jos Berghman voerde hierover een onderzoek. Hij komt voor alle Belgen samen op een gemiddeld rustpensioen van 1.170 euro Er zitten grote verschillen in de pensioenen op drie vlakken: - naargelang het stelsel - naargelang het geslacht - naargelang de regio Wat het stelsel betreft komt hij op een gemiddeld pensioen van 925 euro voor een werknemer, 2.112 euro voor een ambtenaar en 493 euro voor een zelfstandige. Jammer genoeg voegt de studie geen "analyse" toe aan die cijfers. Voor de zelfstandigen geldt bij voorbeeld dat de afdrachten evenreidg moeten zijn met de uitbetaling. De studie houdt ook geen rekening met de aanvullende pensioenen die wel voor werknemers bestaan maar niet voor ambtenaren. Ook het feit dat ambtenaren niet aan "marktcomforme salarissen" werken en via hun pensioen eigenlijk een "uitgesteld loon" krijgen, De equal pension day tussen mannen en vrouwen is in elk geval ook nog niet voor morgen: Voor mannen bedraagt het gemiddeld pensioen 1188 euro. Voor vrouwen is dat nog 830. Inzake de regio's tenslotte is er ook duidelijk een verschil. De laagste pensioenen worden uitbetaald in Vlaanderen: gemiddeld 1006 euro. Dat is 5,2 procent minder dan de Waalse en zelfs 8,2 procent minder dan de Brusselse collega. Een deel van de verklaring zal wellicht te maken hebben met hogere lonen die in het verleden uitbetaald werden in Brussel en Wallonië. Het is duidelijk dat een verregaande harmonizering geen slecht idee zou zijn - met als leidprincipe een waardig minimum voor iedereen & een differentiatie tot aan een "plafond" in functie van de afdrachten. Een maandelijkse afdracht van 100,- zou in alle gevallen moeten leiden tot een gelijk pensioen, maak het "uitgestelde loon" gewoon zichtbaar : een jongere ambtenaar heeft er absoluut niets aan om nu, terwijl hij zijn loon nodig heeft om bv. de aankoop van een huis te financieren te paaien met het feit dat hij later een aanzienlijk pensioen zal opstrijken
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
|
![]() Wanneer gaat men eens afstappen van het cliché dat ambtenaren niet aan "marktcomforme salarissen" werken en via hun pensioen eigenlijk een "uitgesteld loon" krijgen…
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
|
![]() Als het ABVV vroeger zou aangedrongen hebben op een snellere activering van de werklozen, dan zouden er al pakken minder armen zijn...
Maar ja, waarom dat dit niet gebeurd is, hebben we gisteren kunnen lezen en horen... ![]() Dat 13-15% van onze bevolking arm zou zijn, dat gelooft geen kat en zeker geen spitsmuis... ![]() Trouwens wat is arm... Iemand die 3.000 euro netto per maand verdient, maar 4.000 euro kosten heeft, is die rijk of arm?... En iemand die werkloos is en bijklust aan 17 euro netto per uur, is dat een arme of een rijke? Laatst gewijzigd door Chipie : 16 januari 2008 om 14:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Uit het verkiezingsprogramma vvan SPa/Spirit :
· 05-05-2007 · Als iedereen werkt, werkt alles beter Werk voor iedereen is ons eerste uitgangspunt. Werk zorgt voor zelfontplooiing en meer werk zorgt voor meer sociale zekerheid. Meer werk betekent niet alleen meer jobs, maar ook meer mensen die jobs kunnen invullen. Dus meer opleiding, meer begeleiding, vlugger ingrijpen. Bedrijven creëren jobs maar de overheid vormt mensen. Ons uitgangspunt is eenvoudig: iedereen heeft recht op werk. Maar ook de plicht zich in te zetten om aan werk te geraken. De overheid moet ofwel een passende job, ofwel een passende opleiding aanbieden en moet dit vlugger doen dan nu het geval is. Wie op geen van beide wil ingaan heeft geen recht op een werkloosheidsuitkering. Ten gronde willen we een Vlaamse versie van ‘flexicurity’: meer zekerheid op werk, dankzij meer bereidheid tot veranderen, meer opleiding, en een aangepaste maar betere sociale bescherming. Ons stelsel was lange tijd gebaseerd op lage werkloosheidsuitkeringen, een terughoudend arbeidsmarktbeleid en een lakse geen kansen krijgt. Hogere studietoelagen, vanaf het lager onderwijs, voor 4 keer zoveel kinderen als nu, is een duidelijk engagement. ... Is dit nu ontkennen dat er armen en daklozen zijn ? Of een theorie volgens dewelke de huidige genertie maar opgegeven moet worden,want de volgende zal voldoende geschoold zijn om aan een job te geraken. Ik noem dit een realisme dat de maakbaarheid van de samenleving volledig ontkent en de (wereld)economie verkiest te ondergaan. SPa op het gebied van armoedebestrijding als neoliberaal bekritizeren is el terecht.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 16 januari 2008 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat de kameraden hierop een duidelijk antwoord geven, overigens is "activering" eerst dan mogelijk als er effectief werk is.. de periode dat er effectief te weinig jobs waren ligt nog niet zo ver achter ons.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() De kameraden van de PS zijn at radikaler, hun voorstellen zijn elisaar afgestemd met de SPa,maar door het onderschrijven van een gemeenschappelijk SPa-Spirit verkiezingsprogramma lijkt dit radikaal socialistische programma aan SPa zijde at afgezwakt
(een regeringsdeelname met blauw-oranje zal van dit programma eerder een lege doos maken) : ·In het kort : de PS wil geoon de bestaande uitkeringen drastisch verhogen.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Het VB heeft een sociale zekerheids- en armoedeprogramma waarbij het aspect voor en door Vlaanderen vanzelfsprekend centraal staat, los daarvan heeft het el degelijk een oog voor de meer vergeten groep van de bankroetende kleine ondernemer :
m armoede te bestrijden is een meervoudige benadering vereist, want armoede heeft vele facetten. Er moeten hierbij inspanningen gebeuren op het vlak van herverdeling, toegankelijke zorg en Justitie, werkgelegenheid, huisvesting, onderwijs, vorming, schuldbemiddeling en kansen tot sociale participatie. Doorslaggevend blijft een toereikend inkomen en een sterke sociale zekerheid met menswaardige uitkeringen. Bijzondere aandacht verdient het lot van kleine zelfstandigen die vaak failliet gaan na jarenlang zwoegen en zware investeringen, door tegenslagen of onverwachte omstandigheden waarop zij geen vat hebben. Is het rechtvaardig deze mensen de rest van hun leven met de stempel van het bankroet op te zadelen en te veroordelen tot de bedelstaf? Het Vlaams Belang vindt alvast van niet. ... Het zou alleszins een schitterend idee zijn voor iedereen een systeem uit te werken van "faillissement" waarbij een categorie onbetaalbare schulden juridisch kwijtgescholden worden.. Maar dus niet alleen voor de kleine zelfstandige, maar ook voor de ongelukkige werkloze.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Cd&V heeft diverse programma punten die als men il "armoede-gerelateerd" zijn maar ik heb het niet als een "centraal thema" kunnen terugvinden.
NV-A heeft ongeveer hetzelfde ideologische verhaal als SPa-Spirit (sic) Het streven van de sociale zekerheid moet tweevoudig blijven. Enerzijds moet het systeem mensen beschermen tegen sociale uitsluiting en armoede en anderzijds moet het zoveel als mogelijk een gelijke levensstandaard waarborgen bij ouderdom, ziekte of werkloosheid. Het geheel aan maatregelen en regels moet congruent zijn en opgebouwd volgens de basisgedachten van transparantie, legitimiteit en arbeidsgerichtheid. Het systeem moet helder zijn, gebaseerd op een basislogica die voor iedereen duidelijk is. Zonder dit kan men nooit komen tot een stelsel dat door de bevolking wordt gedragen. De basis van het stelsel kan niets anders zijn dan het streven van iedereen om zelf in zijn eigen inkomsten te voorzien. Iedereen die gezond is en niet te jong of te oud, heeft het recht –en de plicht- voor zijn onderhoud te werken.. Zonder deze bereidheid kan een systeem dat gebaseerd is op solidariteit niet blijven functioneren. Om deze bereidheid maximaal te stimuleren moet het systeem als rechtvaardig worden beschouwd. Dit wil zeggen dat het systeem niet alleen verstaanbaar moet zijn voor iedereen, maar ook dat het duidelijk moet zijn dat eerlijkheid loont en fraude wordt bestraft. Sociale rechtvaardigheid heeft ook te maken met gelijke kansen, gelijkwaardigheid en het bestrijden van armoede. Een modern, welvarend Vlaanderen kan enkel een sociaal en warm Vlaanderen zijn. Armoedebestrijding moet een permanente doelstelling zijn. Centraal in het aanpakken van armoedebestrijding staat het creëren van jobs. Werk hebben is immers de beste garantie om niet in armoede verzeild te geraken én om er weer uit te geraken. Een werkgericht armoedebeleid moet uiteraard geflankeerd worden door andere ondersteunende maatregelen. Want armoede heeft ook te maken met onderwijs, gezondheidszorg, woonbeleid, … Ook wat betreft de gelijkheid van vrouwen en mannen, is het doel nog niet bereikt. Vrouwen worden nog te vaak geconfronteerd met plafonds die (te) moeilijk doorbroken kunnen ... Maar ja : het is een beetje zoals bij religieuze bijbel of koran-teksten ze zijn voor interpretatie vatbaar, aar de enen veel fraude zien en de nood aan fraudebestrijding prioritair stellen, zijn de anderen misschien at bezorgder ivm met het "activeren" 2 zaken die gelijkaardig overkomen maar het in wezen niet zijn.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Dat de "Open VLD" in zijn programma ook vooral heil ziet in "activering" is een open deur intrappen. Merkaardig is el het volgende standpunt over het vaststellen van de inkomensgrens die men hanteert om vast te stellen ie er nu in feite "arm" is :
Stijgende “armoede” door… meer werkenden 28 februari 2007 - Vorige week waarschuwde voormalig CD&V-senator Bea Cantillon ervoor dat de armoede in ons land stijgt. “Onze sociale zekerheid is een schrale zekerheid geworden”, zo zegt ze in een opiniestuk. Eén dag later dient het voormalige hoofd van de ACV-studiedienst – een onverdachte bron dus – haar van antwoord: de uitkeringen werden de voorbije jaren verhoogd, maar zijn relatief gedaald omdat er meer werkenden zijn (met een hoger inkomen) die bovendien profiteerden van de belastingverlagingen. Kortom: er is dus meer “armoede” omdat meer mensen, dankzij het beleid van lastenverlagingen en belastingverminderingen, het beter hebben. Gilbert De Swert, voormalig hoofd van de ACV-studiedienst, spaart zijn kritiek op de conclusies van Cantillon niet. “Er is de afgelopen tien jaar geen enkele besparing doorgevoerd bij de sociale uitkeringen, wel integendeel. Het minimumpensioen voor zelfstandigen steeg bijvoorbeeld met 19 procent.” De achteruitgang die Bea Cantillon opmerkt, moet volgens De Swert daarom verklaard worden door de maatstaf. Armoede wordt door haar gedefinieerd als een inkomen lager dan 60 procent van het mediaan inkomen. Dat is het inkomen dat bepaald wordt doordat exact de helft van de Belgen meer verdient en de helft minder. Door die relatieve maatstaf is de stempel armoede niet alleen afhankelijk van de hoogte van de uitkeringen (het inkomen van de armen), maar ook van de inkomens van de andere Belgen. “En die andere Belgen zijn er de afgelopen jaren goed op vooruitgegaan”, zegt De Swert. “Zo zijn er meer werkenden, waardoor meer mensen een hoger inkomen hebben. De werkenden hebben bovendien geprofiteerd van de belastingverlaging.” Kortom: de uitkeringen zijn in absolute termen gestegen, maar relatief gedaald door de verbeterde positie van de werkenden. De Swert ontkent ook dat er geen financiële marge meer is voor de sociale uitkeringen, door de lage werkgelegenheidsgraad. “Er zijn nooit meer werkenden geweest dan nu.” En deze goede cijfers zijn volgens De Swert geen toeval. “De lastenverlagingen voor werknemers en bedrijven werpen hun vruchten af. De werkgelegenheid stijgt.”
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Tot slot onze vrienden van LDD :
LDD wil in Vlaanderen een écht sociale politiek voeren. Dat betekent dat mensen die het werkelijk nodig hebben, meer geholpen worden dan vandaag, maar dat misbruiken van ons sociaal systeem hard worden aangepakt. Krachtig & eenvoudig ! In het programma wordt een en ander verduidelijkt : men il naar een door de staat gecentralizeerde SZ, de bedienden van de diverse vakbonden en ziekenkassen die momneteel voor de uitbetalingen, sociaal dienstbetoon instaan moeten ma overbeheveld orden naar een centrale staatsdienst, die door de schaalvoordelen efficiënter kan werken
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
|
![]() Amai Roger, veel tekst,
geld is niet belangrijk, als je maar gezond zijt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
|
![]() en teksten kunnen armen niet eten
en socialistische theorietjes die ons in de praktijk nog armer maken en die onze armoede institutionaliseren daar zijn we ook niets mee
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2008 om 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() we hadden recent een boekje geghostschreven door de "dakloze" van het Astridplein (die inmiddels leefloon krijgt en een OCMW woning betrekt)
& de reportage door en over de journaliste die een weekje dakloze speelde in Brussel. Tot daar de praktijk : waarom eens niet de officiële theorie van onze politieke en syndicale wereld daar eens tegenover zetten (en misschien ook een paar academische stukjes) Misschien geraken we in het rijke deel van de wereld wel zo ver dat diegenen die arm zijn dat vrijwillig zijn (zoals bedelmonikken)...
__________________
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 16 januari 2008 om 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
|
![]() helpt ons allemaal niks roger
kunt mss beginnen met ons gewoon als volwaardige mensen te proberen zien (niet alleen in theorie maar dus ook in praktijk ) dat zou al heel veel zijn en dan zou je ons kunnen helpen maar eerst de pretentie opgeven dat je het beter weet want over alles kan jij het beter weten maar over armoede kunnen wij niet anders dan het beter weten ![]()
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
|
![]() wij gunnen jouw dat je beter met geld weet om te gaan dan wij
gun ons dat we beter weten met armoede om te gaan we zitten dan elks op ons eigen terrein maar pas dan zijn we gelijkwaardig ( als we onze verschillen kunnen bagateliseren dus en gelaten kunnen nemen en elkaar erin kunnen respecteren ) in alle andere gevallen acht je je beter dan ons en blijft je gelijkheidstheorie iets uit de rode boekjes smijt die boekjes dus weg en ga babbelen met die dakloze op het astridplein als je ons niet alleen in theorie wilt helpen ![]()
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2008 om 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Citaat:
Vertel geen onzin : ik heb effectief mensen "uit" de armoede gehaald. Ik respecteer overigens dat er mensen zijn die absoluut "in" de armoede willen blijven, voor de anderen moet er een weg "uit" zijn - zo simpel is dat.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
|
![]() en voor alle duidelijkheid - ik weet meer dan wie ook over armoede en ben inzake dé autoriteit nr 1 in vlaanderen
![]() maar daarom ben ik niet meer dan jullie - ik wordt er net gelijk door en verhef me daarmee alleen maar uit de marginaliteit en zeg daarmee niet meer of niet minder dan hey ik ben wel arm mss maar ben ook ergens goed in want iedereen blinkt ergens in uit - zelfs een arme luis als ik dus is gelijk en in een open samenleving vind iedereen zijn plekje, zijn terrein in een echte open samenleving is iedereen eigenlijk koning of koninging op zijn of haar terrein - zoals het destijds ook was in vogelvrijstad
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
|
![]() Citaat:
je kan onmogelijk ooit iemand uit de armoede hebben gehaald ( dat kan iedereen alleen zelf ) en als je dat zou gedaan hebben is dat volstrekt zinloos want acuut hooguit kan je een paar tips gegeven hebben aan iemand die nuttig geweest gebleken zijn en als je echt iets om daklozen zou geven dan zou je er in de eerste plaats mee voor willen zorgen dat ze niet door jouw uit de armoede moeten worden gehaald maar enfin je bent hardnekkig en er valt niks met je aan te vangen je blijft de pretentie hebben beter te weten wat voor ons goed is dan wijzelf - en zo n volk daar werkt het vws niet mee samen - maar dat wist je uiteraard al ![]()
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 januari 2008 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
|
![]() Men zou luizen moeten leren zich te ontluizen...
Dit in het belang van die luizen, maar vooral van de mensen, die zich onvrijwillig in de armoede bevinden... |
![]() |
![]() |