Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2003, 17:38   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

België betaalt netto zo'n 327 miljoen euro aan Europa. Vlaanderen neemt hier ruimschoots onderschat zo'n 2/3 van voor zijn rekening, laat ons zeggen 200 miljoen, van de 18 miljard netto geldstromen in Europa.

Vlaanderen betaalt ook jaarlijks 8,2 miljard euro aan Wallonië, via SZ, belastingen,... Vlaanderen is dus solidair met de rest van Europa voor maar liefst 8,4 miljard euro. Hiervan gaat er 98% naar Wallonië en 2% naar de rest van de EU.

Eerste bedenking: wat heeft Wallonië meer dan de rest van Europa dat ze durven beslag leggen op zo'n onevenredig bedrag? Dit is absoluut geen solidaire houding tov andere netto-ontvangers zoals Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal,... Vlaanderen als lidstaat zou, met het goed belegde geld en een eigen dynamisch economisch beleid waartoe men dan de handen helemaal vrij zal hebben, makkelijk 2 tot 3 miljard kunnen bijdragen aan de Europese solidariteit, meer dan tien keer zoveel als nu. Vlaanderen is nu eenmaal een van de rijkste regio's en dat effect zal zijn weerslag hebben op de EU. Ter vergelijking: Duitsland draagt 9 miljard bij van de 18.

Tweede bedenking: die andere landen hebben met het Europees geld uit die pot van 18 miljard, hoe klein eigenlijk ook in vergelijking met absolute geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië (en zeker ook ivm de relatieve, dat is nog spectaculairder als je weet dat Spanje bv 40 miljoen inwoners, Wallonië 3 miljoen telt), inspanningen gedaan en hun economie vooruit geholpen. Vooral in Ierland werd dit voelbaar. Na zovelen miljarden heeft de Waalse economie nog altijd geen dynamische wending genomen, en het dringt ook tot meer en meer "Belgische" Vlaamse politici door dat de transfers zinloos zijn.

Derde bedenking: Wallonië is niet solidair met Europa, maar is het ook voorheen en nu solidair geweest met Vlaanderen, in financiën en op andere gebieden? Een regelmatig terugkerende leugen is dat vroeger de geldstromen van zuid naar noord liepen. Prof Juul Hannes heeft dit al ontkracht, en zelfs meer: zelfs in de periode van Arm Vlaanderen liepen ze van noord naar zuid. Financieel is Wallonië dus nooit solidair geweest, niet met Vlaanderen, niet met Europa. Sociaal zijn ze enkel solidair om mee te staken met Vlaamse arbeiders, indien dit hun regionale belangen mee ten goede komt. Voor de rest kun je weinig solidariteit zien in de interventies van de Vlaamse regering over o.a. de tijdskredieten.
Oud 7 mei 2003, 17:46   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

"Antwerpen betaalt jaarlijks miljarden euro aan de rest van Vlaanderen, via SZ, belastingen,... Antwerpen is dus solidair met de rest van Europa voor miljarden euro. Hiervan gaat er 90% naar de rest van Vlaanderen en 10% naar de rest van de EU.

Eerste bedenking: wat heeft Vlaanderen meer dan de rest van Europa dat ze durven beslag leggen op zo'n onevenredig bedrag? Dit is absoluut geen solidaire houding tov andere netto-ontvangers zoals Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal,... Antwerpen als lidstaat zou, met het goed belegde geld en een eigen dynamisch economisch beleid waartoe men dan de handen helemaal vrij zal hebben, makkelijk 2 tot 3 miljard kunnen bijdragen aan de Europese solidariteit, meer dan tien keer zoveel als nu. Antwerpen is nu eenmaal een van de rijkste regio's en dat effect zal zijn weerslag hebben op de EU. Ter vergelijking: Duitsland draagt 9 miljard bij van de 18. "

Zo kan je alles splitsen.
Maar de Vlamingen en de Walen zijn en blijven Belgen!
Hoeveel de kortzichtige Vlaams-nationalen ook zeuren over hun eigen nationaal-egoïstische geldzak.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2003, 17:52   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goed dat dit eens kort en leesbaar wordt samengevat. Mét cijfermateriaal bovendien!

Dat degenen die zich steevast beroepen op de solidariteit (of het gebrek daaraan!!!) van Vlaanderen tegenover Walonië zich nu maar eens voor één keertje diep schamen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2003, 17:57   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[ b]Maar de Vlamingen en de Walen zijn en blijven Belgen![/b]

Hoeveel de kortzichtige Vlaams-nationalen ook zeuren over hun eigen nationaal-egoïstische geldzak.
Wat goed toch dat Vlamingen en Walen Belgen BLIJVEN.

Kunnen de vooruitziende Belgisch-nationalen lekker blijven zeuren over de egoistische geldzak van één welbepaald deel van die BELGEN.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2003, 18:05   #5
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
"Antwerpen betaalt jaarlijks miljarden euro aan de rest van Vlaanderen, via SZ, belastingen,... Antwerpen is dus solidair met de rest van Europa voor miljarden euro. Hiervan gaat er 90% naar de rest van Vlaanderen en 10% naar de rest van de EU.
Hoeveel keer gaan we nog moeten aantonen dat economisch, politiek, cultureel, taalkundig... Vlaanderen en Wallonië overduidelijk COMPLEET verschillende regio's/staten zijn, terwijl dat voor Antwerpen/Limburg en de rest van Vlaanderen volledig niet het geval is?
Maar ja, als je maar één argument kan bedenken moet je dat wel blijven uitknijpen totdat het iederéén zijn strot uitkomt.

Dat we uiteraard allemaal Belgen zijn, hebben we uiteraard gezien op de massale opkomst voor de betoging van vorige zondag...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2003, 18:07   #6
Tantist

Standaard

Citaat:
Dat vragen we toch ook niet? We willen enkel komaf maken met ondemocratische, contraproductieve structuren, en de entiteiten afbakenen die een goed beleid kunnen garanderen en een culturele garantie geven aan de inwoners.

Antwerpen is niet contraproductief (haven) is economisch/structureel gelijk aan de rest van Vlaanderen (plaats daar de overheidseconomie van Wallonië tegenover en je foefje over Antwerpen verbleekt als een overbelicht fotonegatief en doet je het schaamrood op je kaken komen als een Schot met een zonneslag), zijn verkozenen moeten rechtstreeks of onrechtstreeks (via de partijen) verantwoording afleggen aan de kiezers, en over wat de culturele garantie betreft, daar is het toch ook wel duidelijk dat de Antwerpenaren zeker van zijn. Terug naar af dus, BUB...

Citaat:
Niet lang meer hoor... Her en der hoor je al subnationaliteit en confederalisme en als het van ons afhangt, moeten we gewoon progressief durven zijn en die oudbollige nutteloze contraproductieve structuren afschaffen. Point final.

Citaat:
Gezien de intellectuele onderbouw die uit al uw oneliners tevoorschijn komt (ahum), hoef ik me niet druk te maken over uw holle belediging met kortzichtigheid. 't Is wel duidelijk wie er hier kortzichtig is.

Ik vind het ook ronduit jammer dat u weer afkomt met de verlaten denkpiste van gevallen engel Ludo Dierickx over het egoïsme, ik had u graag iets horen zeggen over de Waalse solidariteit, en die hoeft niet financieel te zijn. Dat u daar in alle talen over zwijgt, spreekt boekdelen.
Oud 7 mei 2003, 18:13   #7
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Goed dat dit eens kort en leesbaar wordt samengevat. Mét cijfermateriaal bovendien!
In mijn haast ben ik wel de bronvermelding vergeten van die cijfers. Snel doen voor ze ons daarop kunnen pakken.

http://europa.eu.int/comm/budget/pdf...ort2000_en.pdf(laatse pagina)

http://www.vvb.org/doorbraak/pdf/0305.pdf (pagina 10)
Oud 12 juli 2003, 21:45   #8
Tantist

Standaard

Hmmm, die zat blijkbaar keihard...
Oud 13 juli 2003, 14:12   #9
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Dat vragen we toch ook niet? We willen enkel komaf maken met ondemocratische, contraproductieve structuren, en de entiteiten afbakenen die een goed beleid kunnen garanderen en een culturele garantie geven aan de inwoners.
Komaf met de gewesten en behoud taalgemeenschappen? Ja, die zit!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 17:02   #10
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Mag ik uit die tekst afleiden dat ANTWERPEN de rest van "Vlaendren" subsidieert? Verdienen Limburg, West- en Oost-Vlaanderen dat wel?

Brabant staat anders ook wel sterk op economisch vlak: van Diest naar Leuven over Brussel tot Nijvel en Waver !

En als de Brabanders die solidariteit met de Vlamingen eens stopzetten? Vergeet niet dat we uw hoofdstad in onze macht hebben ! Braaf blijven, hè !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 17:06   #11
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

En, Tantist, wat maakt u op uit de laatste pagina van uw document? Ik zie daar alleen een "Operational Budgetary Balance" (after UK correction) (p. 126) met een verdeling per lidstaat. Veel landen staan op negatief, Duitsland incluis.
Oud 13 juli 2003, 17:08   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, uw leugenachtige, opgeblazen transfers werden al lang door het VBO en de BUB weerlegd. En toch blijft u maar verder liegen. 't Zit er blijkbaar ingebakken.
Oud 13 juli 2003, 19:28   #13
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:

Antwerpen is niet contraproductief (haven) is economisch/structureel gelijk aan de rest van Vlaanderen (plaats daar de overheidseconomie van Wallonië tegenover en je foefje over Antwerpen verbleekt als een overbelicht fotonegatief en doet je het schaamrood op je kaken komen als een Schot met een zonneslag), zijn verkozenen moeten rechtstreeks of onrechtstreeks (via de partijen) verantwoording afleggen aan de kiezers, en over wat de culturele garantie betreft, daar is het toch ook wel duidelijk dat de Antwerpenaren zeker van zijn. Terug naar af dus, BUB...

Citaat:
Niet lang meer hoor... Her en der hoor je al subnationaliteit en confederalisme en als het van ons afhangt, moeten we gewoon progressief durven zijn en die oudbollige nutteloze contraproductieve structuren afschaffen. Point final.

Citaat:
Gezien de intellectuele onderbouw die uit al uw oneliners tevoorschijn komt (ahum), hoef ik me niet druk te maken over uw holle belediging met kortzichtigheid. 't Is wel duidelijk wie er hier kortzichtig is.

Ik vind het ook ronduit jammer dat u weer afkomt met de verlaten denkpiste van gevallen engel Ludo Dierickx over het egoïsme, ik had u graag iets horen zeggen over de Waalse solidariteit, en die hoeft niet financieel te zijn. Dat u daar in alle talen over zwijgt, spreekt boekdelen.
Hoe lang denkt u dat dat overwicht uit vlaanderen zal blijven komen?
Wat de Walen daar mee recht op geeft? DAT ZE IN HETZELFDE LAND WONEN. DAT HET OOK BELGEN ZIJN. Vlaanderen geeft juist niks.. de nederlandstalige Belgen geven iets. Vlaanderen is maar de streek waar deze wonen.
Jongens toch..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 23:12   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen, ja, vooral West- en in mindere mate Oost, worden gesubsidieerd door Antwerpen en Brabant !
Oud 14 juli 2003, 05:41   #15
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Vlaanderen, ja, vooral West- en in mindere mate Oost, worden gesubsidieerd door Antwerpen en Brabant !
Ik wijs u graag op artikel 5 van de Belgische grondwet. Toen u rechten studeerde, bent u er vast mee in aanraking gekomen, maar blijkbaar bent u het bestaan ervan rats vergeten.

Artikel 5. Het Vlaamse Gewest omvat de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Het Waalse Gewest omvat de provincies Henegouwen, Luik, Luxemburg, Namen en Waals-Brabant.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 13:13   #16
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Her en der hoor je al subnationaliteit
Zoals in de USSR Dat had ik niet verwacht van u,Tantist. 8)
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 15:58   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u cijfermateriaal om dit te staven?

U bent trouwens niet de eerste die hier met dit fabeltje komt aandraven, alleen heeft nog niemand de cijfers naar voorgeschoven om die stelling te onderbouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 16:00   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Ik wijs u graag op artikel 5 van de Belgische grondwet. Toen u rechten studeerde, bent u er vast mee in aanraking gekomen, maar blijkbaar bent u het bestaan ervan rats vergeten.
De arme jongen was toen ernstig ziek, en overmand als hij was door een opstoot van acute Vlamingfobie werd hij toen eentalig verspleegd in een Brussels ziekenhuis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 16:08   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Trouwens, uw leugenachtige, opgeblazen transfers werden al lang door het VBO en de BUB weerlegd. En toch blijft u maar verder liegen. 't Zit er blijkbaar ingebakken.
De BUB heeft die weerlegd? De BUB heeft heel het boeltje letterlijk van de Morgen gekopieerd, dus tooi u niet met de pluimen van de anderen. Afin, pluimen... Zeg maar dons.

De VVB heeft de cijfers van de VBO al lang weerlegd in haar blad Doorbraak. Wat het VBO deed was enkel de cijfers aanhalen van de sociale zekerheid. Daar waren niet bij gerekend: de transfers door het belastingbeleid én op de rentelast. Dan kom je aan 8,5 miljard. U weet dit, en toch blijft u van kromme haas gebaren. Waarom? Bent u dan zo verblind door uw waanzin?
Oud 14 juli 2003, 16:09   #20
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Komaf met de gewesten en behoud taalgemeenschappen? Ja, die zit!
Dat is de meest zwakke, wanhopige reply die ik al van je gezien heb. Blijkbaar zat ie zo hard dat je zo'n gefrustreerde posting moest maken...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be