Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2008, 18:37   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Concert besprekingen

Wat moet erin?
1)Groep
2)Locatie
3)Datum
4)Prijs ticket
5)Bespreking van het optreden.

Alle concerten lekker overzichtelijk in enen draad, het lijkt wel een droom...
Oud 3 maart 2008, 18:40   #2
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Zou ik het al verknoeien door te vragen of het toekomstige concerten moeten zijn, of al gepasseerde
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 18:57   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik zal zelf maar aftrappen dan;
Queens of the stone age
Lotto Arena Antwerpen
2/3/08
34,5€

De Queens live is altijd een beetje afwachten vind ik. Ze spelen als ze willen een allesverpletterende 'best of'-set, maar dat moet je er niet van verwachten.
Hier ook een mengeling van enerzijds krakers en anderzijds minder bekende liederen. En nu ben ik niet echt een voorstander van 'best of'-setjes maar let's face it; de zaal begint pas dan echt te koken. De Queens zijn op hun best als ze gewoon rechtdoor rocken. Dat deden ze gelukkig al vrij snel met Go with the flow, maar toen zat de sfeer er nog niet echt in de zaal reageerde vrij gemoedelijk. Daar was het voorprogramma zeker mee schuldig aan. De naam ontgaat me nu even (en ineens maar voor de rest van mijn leven hoop ik) maar het was echt 'gene vette'.
Andere schuldige voor het wat makke begin was het geluid. Nu stond ik niet echt op de ideale plaats als je perfect geluid wil (rechts vooraan op de pakweg vijfde rij), maar zelfs daar had ik toch gehoopt iets van zang te horen. Ik gok op 1 vergeten knopje ofzo want tijdens het allerlaatste (!) nummer was de zang plots wel te horen. Het was overigens gaandeweg al wel stilletjes aan verbeterd.
Ook had het geluid best wat harder mogen staan, van rock moeten je broekspijpen wapperen.
Toch bleven nummers als Turning of the screw, Feel good hit of the summer (een hele zaal ondersteboven met welgeteld 1 akkoord; chapeau!) en Little Sister ondanks de ongelukkige geluidmix, moeiteloos overeind. In het late journaal gisteren noemde men de Queens de opvolgers van groepen als Led Zeppelin en The Stooges. Ik vond dat nog niet zo'n verkeerde vergelijking. Gewoon recht-toe recht-aan rocken met hier en daar een haakje. Altijd leuk tijdens een optreden.

Tijdens een wat lang uitgesponnen tussenstuk met wat ge-slide-gitaar zakte de sfeer dan echter weer als een pudding in elkaar.

Qua show-element had men boven ieder groeplid iets gehangen wat op een snel in elkaar gecrosjteerde luster moest lijken. Die hadden ze beter thuisgelaten. De Queens zijn volgens mij op hun best met gewoon een viertal lampjes, die op de gepaste moment eens aan en uit gaan. Meer moet dat niet zijn.

Kortom; concert met dubbele gevoelens, bij wijlen geniaal, bij wijlen heel gewoontjes. Toch blij dat ik geweest ben.
Oud 3 maart 2008, 18:57   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vond hier op mijn harde schijf nog een bespreking terug van een keigoed optreden uit 2005. Lang geleden, ik weet het, maar omdat dit het beste optreden was dat ik dat jaar gezien heb, heeft het voor mij nog steeds een speciale waarde. Aangezien het wegens omstandigheden nooit ergens anders gepubliceerd werd, maken we dit na al die tijd toch nog even goed.

Citaat:
Testament, Lääz Rockit, Stormrider
Effenaar, Eindhoven
06/05/2005

Dynamo Open Air stond dit jaar helemaal in het teken van de nostalgie. Niet alleen werd de affiche voor een deel gevuld door artiesten die in het verleden al geschiedenis schreven op het festival, ook een aloude traditie van weleer werd dit jaar opnieuw in ere gehouden: de zogenaamde ‘Dynamo pre-party’, waarop de avond voor het festival enkele bands alvast een warm-up show ten beste gaven. Vroeger gebeurde dit traditiegetrouw in de legendarische Dynamo, anno 2005 diende dit noodgedwongen in de Effenaar te gebeuren. Deze ook al legendarische plaats vindt binnenkort een onderkomen in een nieuw, aangrenzend gebouw; op het moment dat je deze regels leest, is de oude zaal wellicht zelfs al gesloopt. Hierdoor zal het optreden van deze avond ook de geschiedenisboekjes ingaan. Vrijdagavond stond de oude Effenaar er echter nog steeds, en dit voor twee namen die konden tellen: Lääz Rockit en Testament, beiden in hun bezetting waarmee ze in de jaren tachtig hoge ogen gooiden.

Om het publiek alvast in de stemming te brengen, mocht de coverband Stormrider het gebeuren openen. Geheel in de stijl van de rest van de avond stonden ook in het halfuurtje van dit gezelschap de jaren tachtig centraal, met prima uitgevoerde coverversies van o.a. Death Angel (“Seemingly Endless Time”), Annihilator (“The Fun Palace”), Angelwitch (“Angelwitch”), Accept (“Fast As a Shark”), Iron Maiden (“Wasted Years”) en Metal Church (“Fake Healer”).

De toon was meteen gezet voor wat zou volgen. En dat was vooraleerst Lääz Rockit. We hebben de laatste jaren al veel reünies gezien, maar dit moet zowat de meest onwaarschijnlijke van allemaal zijn: vijf muzikanten uit San Francisco die in deze bezetting voor het laatst samenspeelden in 1989 en speciaal weer bij elkaar komen om twee optredens te doen in Nederland! De rest van Europa was er dus aan voor de moeite, waaruit nogmaals blijkt wat voor een bofkonten we hier soms zijn in de Lage Landen. Sommige bezoekers waren dan ook van heinde en verre afgezakt; zo werd op de parkeerplaats rechtover de Effenaar zelfs een wagen met Oostenrijkse nummerplaat aangetroffen. En het talrijk opgekomen publiek – het concert was al een tijdje van te voren uitverkocht – kreeg waar voor zijn geld. Opener “Fire In The Hole” bracht de zaal meteen tot het kookpunt en de sfeer zou er de hele set in blijven zitten. Het vijftal bleek dan ook bijzonder goed op dreef; op geen enkel moment leek het alsof deze band jaren uit elkaar geweest was. Het hoge stemmetje van zanger Mike Coons is doorheen de jaren iets lager gaan klinken, maar voor de rest werd het publiek getrakteerd op superstrakke en puntgave uitvoeringen van een hele rits klassiekers, zoals daar waren “Prelude”, “Mob Justice”, “Say Goodbye”, “Shot To Hell”, “Bad Blood”, “Forced To Fight”, de epische tracks “Most Dangerous Game” en “Spared From The Fire” en natuurlijk de ultieme prijsnummers “Last Breath” en “Euroshima”. De muzikanten hadden er duidelijk plezier in na al die jaren nog eens samen op het podium te staan en zorgden dan ook voor een leuke interactie met de toeschouwers. Bassist Willy Langenhuizen herinnerde de fans met enkele krachttermen nog even aan zijn Nederlandse roots en zanger Mike maakte de trip naar het verleden compleet door in de toegiften “City’s Gonna Burn” en “Backbreaker” een onwaarschijnlijke jaren tachtig-pruik op te zetten. Een optreden waar vele bands van vandaag nog een puntje kunnen aan zuigen, al zat het ongedwongen karakter van het geheel er wellicht ook wel voor een groot deel tussen. Velen hadden wellicht graag nog wat extra songs gehoord, maar de koek bleek voor vanavond op; dus de Dead Kennedys-cover “Holiday In Cambodia” en “The Omen” (misschien wel de beste thrash metalballad ooit) bleven helaas in de kast.

Voor Testament werd de lat aldus meteen vrij hoog gelegd om nog beter te doen en al snel werd duidelijk dat dit vanavond in elk geval niet zou lukken. Ook de band rond de immer imposante Chuck Billy is momenteel aan een trip richting verleden bezig in de bezetting van de platen uit de jaren tachtig, met naast vaste waarden Chuck en gitarist Eric Peterson dus ook bassist Greg Christian, gitarist Alex Skolnick en drummer Louie Clemente. Overigens kwam laatstgenoemde vreemd genoeg pas halverwege het optreden in actie, want Testament bleek ook de latere slagwerker John Tempesta voor deze toer opgetrommeld te hebben. Waar Lääz Rockit er perfect in slaagde de sfeer van de oude dagen terug op te roepen, bleek dit bij Testament evenwel niet te lukken. Het vijftal werkte zich eerst en vooral vrij routineus en op automatische piloot door zijn set, waarbij vooral de statische houding van Alex Skolnick – die duidelijk wat verleerd was hoe het is om in een pure metalband te spelen – opviel. Het nogal vrij rommelige geluid zou de hele set nooit helemaal optimaal worden, wat eveneens een lichte afknapper was. Meest teleurstellende aan het optreden echter was wellicht de setlist. In de wetenschap dat Testament in 1987 metalgeschiedenis schreef op Dynamo Open Air, op een moment dat het legendarische debuut “The Legacy” vers in de (toen nog) platenbakken lag, rekende menigeen wellicht op een hele reeks oude krakers. Jammer dan ook dat er deze avond slechts een drietal songs uit deze prachtplaat passeerden: het onvermijdelijke “Over The Wall”, “The Haunting” en “Raging Waters”. Voor de rest hoofdzakelijk materiaal uit “The New Order” en uit de latere platen “Practice What You Preach”, “Souls Of Black” en “The Ritual”, drie schijven die indertijd toch wat lauw onthaald werden door het publiek. In plaats van dat het hoopvol gestemde publiek nog eens op “Alone In The Dark”, “C.O.T.L.O.D.”, “Apocalyptic City” of de oerklassieker “Reign Of Terror” getrakteerd werd, diende het zich tevreden te stellen met songs als “Practice What You Preach”, “Sins Of Omission”, “The Legacy” (jawel), “Electric Crown” en “Let Go Of My World”. Een beetje een gemiste kans, met andere woorden.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 maart 2008 om 18:58.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 18:58   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Zou ik het al verknoeien door te vragen of het toekomstige concerten moeten zijn, of al gepasseerde
Gij moogt zoiets altijd vragen zolang ge maar niet verwacht dat wij er ook op gaan antwoorden.
Oud 3 maart 2008, 19:12   #6
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Gij moogt zoiets altijd vragen zolang ge maar niet verwacht dat wij er ook op gaan antwoorden.
Ik verschiet al dat er reactie komt

Mijn laatste concert was op 10/02 met Dismember, Hatesphere en Fall of Serenity in de Biebob

Aangezien mijn kort geheugen al totaal tot moes gezopen is, kan ik me niet meer herinneren wie de 4de groep was, en hoeveel inkom ik moest betalen.

Wat ik nog wel weet is dat de eigenlijke warm-up-band Fall Of Serenity heel goed meeviel en naar mijn bescheiden mening zelfs het beste van die avond, Hatesphere moet mij niet meer verwachten als toeschouwer en Dismember was maar zus en zo...

Buiten FOS, eigenlijk dus een dag om te vergeten

De week daarvoor (02/02) was ik dan weer in Hof Ter Lo naar Holy Moses en Obituary geweest

Holy Moses verwonderd mij altijd maar opnieuw, omdat hun studio-opnamen in mijn oren het typische 13-in-een-dozijn-metaal is. Obituary had ik zowat gemengde gevoelens: als oldskool deathmetal verwacht je eigenlijk rustigere deuntjes, maar ze speelden een beetje versnelt... mij hoor je dan zeker niet klagen, maar zo is obituary toch niet voor de 100% zou ik zeggen.

Zo! Dit moet zowat mijn langste post zijn hier op p.be
Oud 3 maart 2008, 19:17   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verschiet al dat er reactie komt

Mijn laatste concert was op 10/02 met Dismember, Hatesphere en Fall of Serenity in de Biebob

Aangezien mijn kort geheugen al totaal tot moes gezopen is, kan ik me niet meer herinneren wie de 4de groep was, en hoeveel inkom ik moest betalen.

Wat ik nog wel weet is dat de eigenlijke warm-up-band Fall Of Serenity heel goed meeviel en naar mijn bescheiden mening zelfs het beste van die avond, Hatesphere moet mij niet meer verwachten als toeschouwer en Dismember was maar zus en zo...

Buiten FOS, eigenlijk dus een dag om te vergeten

De week daarvoor (02/02) was ik dan weer in Hof Ter Lo naar Holy Moses en Obituary geweest

Holy Moses verwonderd mij altijd maar opnieuw, omdat hun studio-opnamen in mijn oren het typische 13-in-een-dozijn-metaal is. Obituary had ik zowat gemengde gevoelens: als oldskool deathmetal verwacht je eigenlijk rustigere deuntjes, maar ze speelden een beetje versnelt... mij hoor je dan zeker niet klagen, maar zo is obituary toch niet voor de 100% zou ik zeggen.

Zo! Dit moet zowat mijn langste post zijn hier op p.be
Hé, ik heb mijn langste post ooit ook al in deze draad gepost!
Oud 3 maart 2008, 19:21   #8
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hé, ik heb mijn langste post ooit ook al in deze draad gepost!
maar daar kan ik niet aan tippen!
Oud 3 maart 2008, 19:28   #9
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Motorhead, ergens in Europa in de laatste dertig jaar.

Lemmy komt op, "We are Motorhead, and we are rock and roll!"

Of, "We are Motorhead, and we're gonna kick your ass!"

BOOOOM!!!

Tevreden naar huis met oren die fluiten voor de volgende veertien dagen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 19:29   #10
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Motorhead, ergens in Europa in de laatste dertig jaar.

Lemmy komt op, "We are Motorhead, and we are rock and roll!"

Of, "We are Motorhead, and we're gonna kick your ass!"

BOOOOM!!!

Tevreden naar huis met oren die fluiten voor de volgende veertien dagen.

... en dit moet zowat de kortste concertbespreking zijn van deze draad
Oud 3 maart 2008, 19:30   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... en dit moet zowat de kortste concertbespreking zijn van deze draad
Dat is dan ook de essentie van een Motörhead-optreden.
Oud 3 maart 2008, 19:34   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Morgen gaat mijn dochter naar Tokyo Hotel.
Totale kosten inclusief kapper zo'n 220 Euro. (wie mag dat betalen....?)
Mijn laatste concert was in 2004 van Brainbox in mijn oude jeugdhonk de Tagrijn.
Kosten: 25 Euro en 20 Euro voor de CD die daarvan is uitgebracht.
Brainbox was ook de eerste popgroep die ik als 17-jarige zag, ook in de Tagrijn, maar die heette toen nog (1970) het Provadja-theehuis Utopia.
Kosten toen: 10 Gulden (pakweg 5 Euro) en blokje Zwarte Afghaan.

Vorig jaar brande de Tagrijn helemaal af....

Brainbox 1969:

Brainbox 2004:

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 3 maart 2008 om 19:37.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 19:36   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Morgen gaat mijn dochter naar Tokyo Hotel.
Totale kosten inclusief kapper zo'n 220 Euro. (wie mag dat betalen....?)
Mijn laatste concert was in 2004 van Brainbox in mijn oude jeugdhonk de Tagrijn.
Kosten: 25 Euro en 20 Euro voor de CD die daarvan is uitgebracht.
Brainbox was ook de eerste popgroep die ik als 17-jarige zag, ook in de Tagrijn, maar die heette toen nog (1970) het Provadja-theehuis Utopia.
Kosten toen: 10 Gulden (pakweg 5 Euro) en blokje Zwarte Afghaan.

Vorig jaar brande de Tagrijn helemaal af....

Is er nu echt helemaal niets uit jouw jeugd dat overeind blijft staan?
Oud 3 maart 2008, 19:48   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er nu echt helemaal niets uit jouw jeugd dat overeind blijft staan?
Ik wil niet voor niets weg uit dit schapendorp.

Nee, vrijdagnacht is de haan van de Vitus afgewaaid!

De Grote Kerk brande ook al 4 keer af!
Het laatst in 1971.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 3 maart 2008 om 19:50.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 19:50   #15
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij bezit Derk duistere krachten
Oud 5 maart 2008, 10:03   #16
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Mijn laatste concert viel nogal tegen:

-23 november 2007
-Lotto Arena
-Chemical Brothers
-ongeveer €30,00

Ik had ze al een keer of 4 op festivals gezien en dat is telkens uitgedraaid op een stevig feestje. De laatste keer was in de stromende regen op de wei van Werchter.
In de Lotto Arena bleef het feestje echter uit. De klank was niet al te best, veel sfeer zat er niet in... Qua lichtspektakel zat het wél snor, maar alleen daarvoor ga je dus niet naar een concert.

Meest memorabele concert ooit:
-ergens in 1995
-Vorst Nationaal
-Slayer (support act: Machine Head)
-nen euro of 20

Support acts worden gewoonlijk nogal lauwtjes onthaald, maar de zaal zat al propvol toen Machine Head opkwam. Hun debuut-CD "Burn My Eyes" was nog maar een paar maanden uit, maar ze werden (terecht) al onthaald als de hele groten. Hun sound was dan ook anders dan de grote metalbands van die tijd, en in mijn ogen hebben zij de weg geëffend voor groepen als Korn...

En dan Slayer... Zij kwamen hun CD "Divine Intervention" voorstellen. Achter de drums zat niet Dave Lombardo (die uit de groep gezet/gestapt was; ik ben het even kwijt), maar wel ene Paul Bostaph; qua stijl minder brutaal als Lombardo, maar technisch angstaanjagend perfect. Een geweldige greatest hits-set was het, met tussendoor enkele "nieuwe" nummers, zoals opener Killing Fields, 213, Mind Control en Dittohead. Zaten ook in de setlist: War Ensemble, Dead Skin Mask, Chemical Warfare, Raining Blood, Captor of Sin en uiteraard ook Angel of Death.

Twee weken na het concert had ik nog steeds last van suizende oren...

Laatst gewijzigd door Djiezes : 5 maart 2008 om 10:03.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 10:10   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
Meest memorabele concert ooit:
-ergens in 1995
-Vorst Nationaal
-Slayer (support act: Machine Head)
-nen euro of 20

Support acts worden gewoonlijk nogal lauwtjes onthaald, maar de zaal zat al propvol toen Machine Head opkwam. Hun debuut-CD "Burn My Eyes" was nog maar een paar maanden uit, maar ze werden (terecht) al onthaald als de hele groten. Hun sound was dan ook anders dan de grote metalbands van die tijd, en in mijn ogen hebben zij de weg geëffend voor groepen als Korn...

En dan Slayer... Zij kwamen hun CD "Divine Intervention" voorstellen. Achter de drums zat niet Dave Lombardo (die uit de groep gezet/gestapt was; ik ben het even kwijt), maar wel ene Paul Bostaph; qua stijl minder brutaal als Lombardo, maar technisch angstaanjagend perfect. Een geweldige greatest hits-set was het, met tussendoor enkele "nieuwe" nummers, zoals opener Killing Fields, 213, Mind Control en Dittohead. Zaten ook in de setlist: War Ensemble, Dead Skin Mask, Chemical Warfare, Raining Blood, Captor of Sin en uiteraard ook Angel of Death.

Twee weken na het concert had ik nog steeds last van suizende oren...
9 december 1994.

En Paul Bostaph speelde voor Slayer bij Forbidden en Testament. Nadien nog bij Exodus en nu weer bij Testament.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 5 maart 2008 om 10:12.
Oud 5 maart 2008, 10:14   #18
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
9 december 1994.

En Paul Bostaph speelde voor Slayer bij Forbidden en Testament. Nadien nog bij Exodus en nu weer bij Testament.

Was het toch nog in '94? Ik twijfelde... Was jij er ook toen?
Oud 5 maart 2008, 10:22   #19
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
Was het toch nog in '94? Ik twijfelde... Was jij er ook toen?
Nee.

Heb Slayer en Machine Head ondertussen wel al meer dan één keer aan het werk gezien. Slayer voor het eerst al in 1990, op de 'Clash Of The Titans'-tour in de Limburghallen in Genk, een soort van minifestival met Suicidal Tendencies, Testament en Megadeth. Een regelrechte topaffiche voor die dagen. Later heb ik ze nog genoeg gezien op festivals als Graspop, Dour... en bij zaaloptredens in de Brabanthal in Leuven (de laatste keer was eind 2006).
Oud 5 maart 2008, 10:30   #20
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee.

Heb Slayer en Machine Head ondertussen wel al meer dan één keer aan het werk gezien. Slayer voor het eerst al in 1990, op de 'Clash Of The Titans'-tour in de Limburghallen in Genk, een soort van minifestival met Suicidal Tendencies, Testament en Megadeth. Een regelrechte topaffiche voor die dagen. Later heb ik ze nog genoeg gezien op festivals als Graspop, Dour... en bij zaaloptredens in de Brabanthal in Leuven (de laatste keer was eind 2006).

"Clash of the Titans"!!! Daar was ik zoooo graag bijgeweest indertijd! Ik was toen 16, en ik mocht niet gaan van m'n ouders...
ST heb ik nooit live gezien, en dat zal er helaas ook niet meer van komen. Hetzelfde geldt voor Pantera...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be