![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat vind jij de grootste klassieke componist? Waarom? Wat kun je specifiek appreciëren (gebruikte instrumenten, thema's, teksten, &c.).
Luister je er veel naar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Opus A Satana van Emperor is een mooi klassiek stuk ja
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Er was een tijd dat ik véél klassieke muziek beluisterde en dan in het bijzonder de romantische periode: Grieg, Dvorak, Sibelius, Liszt,... In het bijzonder Grieg en Sibelius konden mij bevallen. Die twee klonken voor mij gewoon apart.
Tsjaikovski kan me ook bevallen. Ik heb nog een LP met een uitvoering met een enorm orkest, koren en begeleiding door kerkklokken en artillerie van de '1812'. M�*n, wat zou ik dat eens graag in levende lijve meemaken. Dat moet gewoon machtig zijn. Qua dirigent hou ik toch nog altijd van Herbert Von Karajan: 't is toch altijd nét iets anders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() DE grootste: Beethoven.
(maar da's natuurlijk persoonlijk). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Hé! Dit is niet de dlemlddoptvi! Wéééég!
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles is de dlemlddoptvi-draad
![]()
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 28 januari 2008 om 22:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Toegeven is de eerste stap
![]()
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nee, serieus, ik lust wel wat Rachmaninov. Zijn piano concerto's vind ik (met mijn evenwel gebrekkige kennis van klassiek) mee van de meest meeslepende stukken.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() J.S. Bach -- Goldberg Variaties (BWV 988) Glenn Gould interpretatie
De essentie van muziek. (een wiskundige geest apprecieert dit op een heel eigen manier; een gevoelsmens hoort er iets totaal anders in; pure perfectie, het ultieme Godsbewijs) ![]()
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 28 januari 2008 om 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da is eh... het is trouwens lang geleden dat er een draad volledig verknoeit wordt door gelul
![]() Bij deze... ![]()
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat mijzelf betreft, ik vind luister naar een allegaartje van Middeleeuwse tot hedendaagse klassieke muziek, en tamelijk frequent. Het is jammer dat je zo blijft "steken" op de meest beroemde namen, maar in het geval van klassieke muziek bevatten zij zo'n pracht aan muziek, dat zoiets niet jammerlijk is. Mijn componist-boven-alles is Henry Purcell. De man zijn muziek, gezien zijn korte levensduur en ongelofelijke standing, verbluft me telkens weer. Uit ongeveer die periode onthoud ik eveneens Nicola Porpora (Orlando, heerlijk), Gregorio Allegri (wiens Miserere me rillingen geeft), Monteverdi, Lully, Georg Muffat, Bach en Handel natuurlijk. Ik heb een cd met allemaal Nederlandse componisten zoals Hellendaal en U.W. van Wassenaer waar ik eveneens veel rust en lichtzinnigheid uit put. En dan gaat het verder met wat De Garde reeds aangaf: een ferme portie Romantische componisten (Sibelius :hart ![]() Wat hedendaagse componisten betreft, ik vrees dat ik er nog niet echt toe gekomen ben. Laatst gewijzigd door lombas : 28 januari 2008 om 22:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() overdosis klassiek gehad in m'n jeugd.
Let's rock 'n' roll baby ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() uiteraard.
Seg, Lombas... wij moeten dringend eens een avondje oude muziek savoureren bij een stevige Brunello. In the mean time, een paar luistertips: Orlando Di Lasso -- Il Canzoniere Di Messer Francesco Petrarca (****) Orlando Di Lasso - Lagrime di San Pietro (*****) Thomas Tallis -- Spem in Alium (*****) Byrd, William -- Mass for Four Voices - Motets (*****)
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() pfff... muziek uit de jaren stillekes.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=lombas;3230208]Heb je Severin Svendsen al eens geprobeerd?
Nope. Zal er eens aan denken bij gelegenheid. Maar die Scandinaven hebben toch iets melancholisch wat ik nergens teruggevonden heb. Maar mijn 'klassieke' periode ligt al een tijdje achter mij, hoewel de 'neo'-klassieke dingen als filmmuziek me wel nog boeien, vooral LOTR heeft prachtige stukken muziek op klassiek stramien. Of 'Legends of the Fall'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geef jullie maar mee dat in het verleden er in Gent bij Sint-Jacobs 'De Trollenkelder' was: een café met uitgelezen bierkaart én alleen klassieke muziek in een combinatie van bruin café en middeleeuwse kelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() idd, liever wat meer jump
der zijn kei veel klassieke liekes waar ze nu jumpliekes van gemaakt hebben das veeeeeel beter ! ![]()
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |