![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Vlaanderen investeert elk jaar in de organisatie van topsportevenementen. Dit jaar kan ook de motorcross met de GP Flanders voor het eerst op steun rekenen. Na 50 jaar neemt Lommel de fakkel over van Namen voor de organisatie van de enige Grote Prijs van België die meeteelt voor het wereldkampioenschap. De beslissing om de GP Flanders te steunen kadert in het Vlaams motorcrossbeleid van minister Anciaux waarbij hij ook intensief op zoek gaat naar permanente terreinen voor het beoefenen van gemotoriseerde sporten. Naast de Grand Prix steunt de Vlaamse Gemeenschap ook de Rookie Cup, een crosswedstrijd voor jongeren.
Uit onderzoek bleek dat er een tekort is aan het aantal permanente oefen- en wedstrijdterreinen voor gemotoriseerde sporten. In december 2005 werden daarom vier terreinen als ‘permanent’ aangeduid (Lommel:terrein Heeserbergen, Neeroeteren-Maaseik: terrein Waterloos, Kaulille-Bocholt: terrein Op Het Broek en Westerlo: terrein Rooiveld) en in december 2007 werden er daar nog eens drie aan toegevoegd (Balen: terrein Hondapark, Brecht: terrein Kraaienhorst en Genk: terrein Horensbergdam). Naast die zeven omlopen wil de Vlaamse minister van Sport ook in Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen op zoek gaan naar minimaal één extra terrein per provincie. Bij de zoektocht naar nieuwe terreinen worden militaire domeinen, brownfields en bedrijventerreinen in overweging genomen. Zonder die inplanting van vaste oefenlocaties is het gevaar voor milieu- en natuurschade zeer groot, omdat beoefenaars dan gewoon in de vrije natuur gaan ‘wildcrossen’. Het aantal oefen- en wedstrijddagen op zulke terreinen wordt in samenspraak met de omwonenden en rekening houdend met de ecologische impact vastgelegd.Ook voor de jonge motorcrossbeoefenaars zijn recent nieuwe regels uitgezet. Na een grondige studie is door een team van experten inzake medisch verantwoord sporten en van de Vlaamse Trainersschool, in nauw overleg met de motorcrossfederaties, een regelgeving uitgewerkt die een kwalitatief en competitief jeugdsportbeleid nu ook in de motorcross mogelijk maakt. Sinds 2006 mogen jongeren vanaf 12 jaar (voorheen 15 jaar) deelnemen aan motorcrosswedstrijden. Er zijn daarom normen vastgelegd met betrekking tot de veiligheid, de wedstrijdomstandigheden, gekwalificeerde trainers en kwaliteitsvolle opleidings- en trainingsprogramma’s. De Rookie Cup is een mooi voorbeeld van hoe tegemoet kan gekomen worden aan die eisen. Op termijn zullen ook nog meer inspanningen geleverd worden om het niveau van de trainers op te trekken en ook om ex-toppers meer te betrekken bij het detecteren en opleiden van jonge talenten.Bert Anciaux: “Vlaanderen bewijst vandaag dat het de motorcross niet in de steek laat. De samenwerking tussen overheid en sector kan beschouwd worden als een vruchtbare kruisbestuiving en de organisatie van de GP Flanders is daar een mooi voorbeeld van. De GP is een topevenement waarop alle nationale en internationale toppers aanwezig zullen zijn. Ook de jongeren zullen er met de Rookie Cup de kans krijgen om ervaring op te doen.” Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |