Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2008, 08:22   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard En daarom hoort Turkije niet bij de EU:

Turks parlement steunt opheffing verbod hoofddoek
Uitgegeven: 7 februari 2008 00:20
Laatst gewijzigd: 7 februari 2008 00:22

AMSTERDAM - Het Turks parlement heeft zich woensdag uitgesproken voor opheffing van het verbod op hoofddoekjes in de universiteit. Met overgrote meerderheid werd daartoe een grondwettelijke amendement aangenomen.
http://www.nu.nl/news/1424966/21/Tur...hoofddoek.html

Het moge duidelijk zijn: Turkijke hoort niet in de EU.
Oud 7 februari 2008, 08:36   #2
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht

AMSTERDAM - Het Turks parlement heeft zich woensdag uitgesproken voor opheffing van het verbod op hoofddoekjes in de universiteit. Met overgrote meerderheid werd daartoe een grondwettelijke amendement aangenomen.

In welke EU landen zijn de hoofddoekjes wel verboden in de universiteit ?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 7 februari 2008 om 08:37.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 09:45   #3
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Er zijn heel veel - en fundamentele redenen - waarom Turkije niet thuis hoort in de EU. Maar dit is er niet één van.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 09:48   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dit is een voorbode van een hoofddoekgebod!
Oud 7 februari 2008, 18:33   #5
wouter_vp
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het opleggen van de hoofddoek kan nu eenmaal niet in een Europa waar de macht van de kerk en de staat gescheiden is. De enige partijen die dat dan zouden kunnen zijn religie (die geen enkele wettelijke macht heeft), of eventueel modeblaadjes (wat mij zelfs realistischer lijkt). Uw reactie lijkt mij eerder een uitvlucht om xenofoob gedrag te verklaren, ipv een degelijk inhoudelijk debat te voeren. Turkije doet in deze zaak niets wat geen enkel Europees land zou doen.
wouter_vp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 21:02   #6
brontosaurus
Burgemeester

brontosaurus's schermafbeelding

Standaard

De dag dat er sprake was op de media dat turkije lid zou worden van de eu,is dezelfde dag dat turkije lid geworden is.Al die praatjes achteraf zijn propaganda en volksvermaak om de massa bezig te houden.Waarom werd de vorige bilderbergconverentie in turkije gehouden denk je,en hoeveel turkse afgevaardigden hebben de vorige bijeenkomsten al bezocht.Laten we allen niet naief zijn en accepteer turkije nu maar bij de eu.Dit gaat zich om politieke en financiele transacties en heeft helemaal niets met sociaal europa te maken.Daar draait het ook helemaal niet om.Of dacht je dat het volk nu echt belangrijk is voor dat stelletje ongedierte.
brontosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 13:00   #7
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waar staat dat dan? Precies, nergens. U ziet weer eens spoken, of boerka's, die twee hou ik nooit uit elkaar.
Oud 8 februari 2008, 18:09   #8
sus antigoon
Banneling

Standaard

Wat zullen de depressieve Vlamingen nog te zeggen hebben in dat groot Europa ?

60 miljoen Turken, here we come
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 18:15   #9
Geert C

Standaard

Het is misschien niet helemaal relevant, maar omdat ik geen zin heb om er een apart topic over te openen...

Dit is wat Shimon Peres zei in een interview met Wikinews over de Turkse toetreding:
"I am sure that the reasons for war are over, even though still there are wars which are an inertia from the past, a continuation that doesn’t make sense. I’m answering your question. The problem is how to enable the whole world to enter the new future, including the Arabs. And there are already Arabs who did it. Look at Turkey, who is knocking on the doors of the united Europe. Why? It's not a geographic endeavor, it is an intellectual endeavor. They say you can be Muslim and modern."
(BRON)

Een interessante manier om naar de Turkse toetreding te kijken, vind ik persoonlijk.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 20:06   #10
Gargamel
Banneling

Standaard

Was ik van Turkije,zou opassen voor de Gentse -Belgische-Turken-Moslim,die wachten op de achterlijken om hen leeg te zuigen.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2008, 21:14   #11
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Dat Turken zich hier niet integreren, merken we dagdagelijks. Tot in de vierde generatie wordt er enkel Turks gesproken. Ik heb nog NOOIT jongeren van Turkse origine onder elkaar Nederlands horen praten (in tegenstelling tot Marokkaanse jongeren die wel vaak Nederlands spreken met elkaar).
Bovendien zijn in Antwerpen de ultra extreemrechtse Grijze Wolven actief, die erop tooezien dat Turkse inwoners zich hier NIET integreren.

Een aantal jaren geleden werden er brandbommen binnen gegooid in een Antwerps restaurant, uitgebaat door een Turkse man en zijn Vlaamse vrouw. Het restaurant boerde goed en kreeg vooral Vlaamse mensen over de vloer. De restauranthouder kreeg echter bedreigingen van de Turkse Grijze Wolven omdat 'hij zich te veel integreerde'. Toen hij in Turkije was met zijn gezin, werden zijn restaurant en huis vernield door de Grijze Wolven. De man is nooit durven terug keren naar zijn huis en restaurant en de daders, de Grijze Wolven die de bommen gooiden, werden NOOIT gestraft of aangehouden.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 01:45   #12
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Turkije is duidelijk nog niet ontwikkeld genoeg.
De ontwikkelingen in een achtergebleven land verlopen volgens een vast patroon.

In de eerste fase is er een leider die bemerkt dat zijn land achterloopt bij het Westen. De leider is vaak dictator. Om de achterstand in te lopen voert hij hervormingen in, bijvoorbeeld secularisme, en soms zelfs een zekere mate van democratie, maar niet zoveel dat zijn positie wordt bedreigd.

In de tweede fase is de bevolking verder ontwikkeld door de inspanningen van de leider. Maar de bevolking voelt zich de veranderingen opgelegd door imperialisme. De leider is/was een stroman. De burgers gaan op zoek naar een eigen identiteit. Die identiteit zoeken ze in het verleden, waardoor oude achterlijke waarden weer opgewaardeerd worden.

Pas in de derde fase, nadat voor de burgers ook is gebleken dat de die eigen identiteit achterlijkheid inhoudt, kan een bevolking een sprong vooruit maken.

Turkije zit tussen de tweede en derde fase in. In Istanbul zitten ze al in de derde fase, maar in veel streken op het platteland nog in de tweede fase. Het duurt nog even voordat het platteland voldoende ontwikkeld is om de waarden van democratie volledig te appreciëren.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 08:33   #13
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Dat Turken zich hier niet integreren, merken we dagdagelijks. Tot in de vierde generatie wordt er enkel Turks gesproken. Ik heb nog NOOIT jongeren van Turkse origine onder elkaar Nederlands horen praten (in tegenstelling tot Marokkaanse jongeren die wel vaak Nederlands spreken met elkaar).
Bovendien zijn in Antwerpen de ultra extreemrechtse Grijze Wolven actief, die erop tooezien dat Turkse inwoners zich hier NIET integreren.

Een aantal jaren geleden werden er brandbommen binnen gegooid in een Antwerps restaurant, uitgebaat door een Turkse man en zijn Vlaamse vrouw. Het restaurant boerde goed en kreeg vooral Vlaamse mensen over de vloer. De restauranthouder kreeg echter bedreigingen van de Turkse Grijze Wolven omdat 'hij zich te veel integreerde'. Toen hij in Turkije was met zijn gezin, werden zijn restaurant en huis vernield door de Grijze Wolven. De man is nooit durven terug keren naar zijn huis en restaurant en de daders, de Grijze Wolven die de bommen gooiden, werden NOOIT gestraft of aangehouden.
Ik vind de Turken persoonlijk geen probleem. Het zijn de Marrokanen die voor onrust zorgen, kijk maar naar het potenrammen in Amsterdam. Turkije is al decennialang Amerikaans- en Westengezind. Ze hebben veel Amerikaanse marines daar zitten op legerbasissen en veel Amerikaanse zenders op TV. Islam is er niet zo belangrijk. Desondanks vind ik niet dat het land mag toetreden tot de EU.

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 14 februari 2008 om 08:34.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 09:39   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vreemd, want ik heb de indruk dat het net andersom is, turken die zich beter aangepast hebben dan de marokkanen. Althans in mijn mijngemeente.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 11:13   #15
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Ik vind de Turken persoonlijk geen probleem. Het zijn de Marrokanen die voor onrust zorgen, kijk maar naar het potenrammen in Amsterdam. Turkije is al decennialang Amerikaans- en Westengezind. Ze hebben veel Amerikaanse marines daar zitten op legerbasissen en veel Amerikaanse zenders op TV. Islam is er niet zo belangrijk. Desondanks vind ik niet dat het land mag toetreden tot de EU.
Juist om hun militaire macht te bestendigen ,vindt de VS dat Turkije bij de EU moet komen.
Europa heeft niet zoveel te vertellen.
Oud 14 februari 2008, 11:18   #16
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
vreemd, want ik heb de indruk dat het net andersom is, turken die zich beter aangepast hebben dan de marokkanen. Althans in mijn mijngemeente.
Als je in Marokko bent, merk je dat Marokkanen dichter bij het Westen staan ,dan Arabieren van andere landen.
Waarschijnlijk omdat er veel Berbers wonen en omdat het een Franse kolonie is geweest.
Alleen als ze naar Nederland of Belgie komen dan verandert dat, omdat ze dan het leed van de hele Arabische wereld op hun nek dragen.
Oud 14 februari 2008, 13:37   #17
Abdelkader
Lokaal Raadslid

Abdelkader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Point, set & match. Nog nooit gezien hoe iemand zo snel intellectueel gevloerd wordt. Maar ja, wie noemt zich ook Drek de Tweede?
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 16:37   #18
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot in de vierde generatie wordt er enkel Turks gesproken. Ik heb nog NOOIT jongeren van Turkse origine onder elkaar Nederlands horen praten (in tegenstelling tot Marokkaanse jongeren die wel vaak Nederlands spreken met elkaar).
Ik denk dat er hier een heel logische verklaring voor bestaat, die weinig te maken heeft met integratie-wil. De meeste Marokkanen hier spreken onder elkaar Nederlands omdat de enen thuis Arabisch spreken en de anderen één van de 3 Berbertalen. Dus kiezen ze voor een lingua franca, in dit geval Nederlands (of de lokale dialectvorm hiervan). De Turken spreken allemaal Turks thuis (tenzij het eigenlijk Koerden zijn natuurlijk, maar soit)

Ik denk niet dat je hier iets kan uit afleiden ivm een grotere wil tot integratie bij Marokkanen dan bij Turken, zeker niet als je merkt dat alle andere indicatoren juist in de tegenovergestelde richting wijzen (deelname aan het politieke leven, werkloosheidscijfers,...)
Oud 14 februari 2008, 17:49   #19
alex2018
Partijlid

alex2018's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet direct voorstander van een een toedreding van Turkije. Vooral niet nu. Als Turkie bij de komt grenst Europa aan Irak. De EU moet eerst zorgen dat ze op een lijn komen. Als ze Turkije en gaan bijnemen komt die fameuze Europese grondwet er echt nooit.
alex2018 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 20:16   #20
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Dat is volgens mij de algehele tendens: Turken doen het beter dan Marocs.
De Grijze Wolven zijn natuurlijk een geval apart.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be