Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2008, 15:30   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard CD&V: Hardnekkig spijbelen? Time-out!

In de Nederlandstalige scholen van het Brussels Gewest zijn er 1,5% hardnekkige spijbelaars, dat is meer dan dubbel zoveel als in de provincie Antwerpen en een viervoud van Vlaams-Brabant. Spijbelen is gelinkt met kansarmoede wat natuurlijk meer voorkomt in een grootstad dan op het platteland.
*
“Dat wil niet zeggen dat we deze cijfers zomaar moeten aanvaarden”, zegt Brigitte De Pauw. “Natuurlijk is het belangrijk dat er op de eerste plaats een warme schoolomgeving is met een goede leerlingenbegeleiding. De school moet streng optreden tegenover leerlingen die elke dag te laat komen en na enkele berispingen, moeten de ouders er worden bijgeroepen. Als dat echter niet lukt is er voor de hardnekkige spijbelaars het time-outproject. Leerlingen met leer-en/of gedragsproblemen worden gedurende enkele weken buiten de school begeleid, met individuele gesprekken, maar ook door samenwerken en leren communiceren in groep.” Time-out verhindert dat leerlingen blijven spijbelen en de brui geven aan hun schoolcarrière. Het is een adempauze voor de leerling, maar ook voor de school.
*
“Time-out” ging vorig jaar van start en toen al was de vraag groter dan het aanbod. De Pauw vraagt dus ook dat er naar volgend schooljaar toe meer leerlingen kunnen begeleid worden. De Pauw wil ook dat dit mogelijk wordt voor kortere periodes: “Een schorsing voor enkele dagen haalt meestal niets uit. Integendeel, de jongeren die geschorst worden brengen die tijd vaak op straat door, wat hardnekkig spijbelen zelfs nog in de hand kan werken.”
*
Brigitte De Pauw: “We moeten dringend iets doen om het spijbelen in Brussel aan te pakken. Voor hardnekkig spijbelen is time-out een goede oplossing. We moeten er dan ook voor zorgen dat dit project niet bij een project blijft en dat het op de maat van Brussel verder wordt uitgewerkt.”

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 17:56   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Klinkt weer zo soft allemaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 18:01   #3
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Klinkt weer zo soft allemaal.
Ja, hé? Laat ons de lijfstraffen terug invoeren...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 18:29   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ja, hé? Laat ons de lijfstraffen terug invoeren...
Dat is jouw ideetje.

Persoonlijk zie ik meer heil in het tijdelijk inhouden van het kindergeld bij hardnekkig spijbelen. De ouders zullen snel bezorgd zijn om de toekomst van kindlief. Tenslotte is opvoeden de taak van de ouders en niet van weer een golf straathoekwerkers en andere begeleiders.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 8 februari 2008 om 18:30.
Oud 8 februari 2008, 23:30   #5
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk zie ik meer heil in het tijdelijk inhouden van het kindergeld bij hardnekkig spijbelen.
Goed ideetje; dit ben ik niet gewoon van jou.
Oud 9 februari 2008, 00:20   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is jouw ideetje.

Persoonlijk zie ik meer heil in het tijdelijk inhouden van het kindergeld bij hardnekkig spijbelen. De ouders zullen snel bezorgd zijn om de toekomst van kindlief. Tenslotte is opvoeden de taak van de ouders en niet van weer een golf straathoekwerkers en andere begeleiders.
Waarom geen pakket van mogelijke maatregelen waaruit een geïndividualiseerde aanpak kan gekozen worden?

Je voorstel gaat nihil invloed hebben op ernstige gedragsproblemen en leerlingen met ongediagnosticeerde ontwikkelingsproblemen.

Je zou er trouwens ook van schrikken hoeveel ouders gewoon met hun handen in het haar zitten en zelf niet meer weten wat gedaan. Waar ook hulpverleners niet meer weten wat ze nog meer kunnen doen. Zo'n time-out gaat niet werken daarbij, maar kindergeld afnemen nog veel minder.
Oud 9 februari 2008, 08:33   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Je voorstel gaat nihil invloed hebben op ernstige gedragsproblemen en leerlingen met ongediagnosticeerde ontwikkelingsproblemen.
Vraag is hoe groot die groep is in het totale aantal spijbelaars. Moet ik hieruit besluiten dat ernstige gedragsproblemen eigen zijn aan Brussel?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 9 februari 2008, 08:45   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Goed ideetje; dit ben ik niet gewoon van jou.
We zullen ooit nog wel eens overeen komen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 9 februari 2008, 09:02   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag is hoe groot die groep is in het totale aantal spijbelaars. Moet ik hieruit besluiten dat ernstige gedragsproblemen eigen zijn aan Brussel?
Het gaat om hardnekkige spijbelaars. Dat zijn niet de jongeren die eens beslissen een snipperdagje te nemen, vaak zonder medeweten van de ouders.
Hardnekkig spijbelen is meestal geen geïsoleerd probleem eh, het zit over het algemeen in een context van andere problemen.
Als ik het geïndividualiseerd bekijk, dus kijk naar de 'gevallen' van hardnekkig spijbelen die ik beroepsmatig ben tegengekomen en nog tegenkom, dan kan ik me niet voorstellen dat het afnemen van kindergeld dat probleem gaat oplossen. In een tweetal gevallen kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar dat zijn dan de ouders die sowieso al proberen te zoeken naar hulp. En dan op problemen botsen als "wachtlijsten" enzo. Of op het probleem botsen dat zowel de psychiatrie als de bijzondere jeugdzorg vaak de neiging heeft om bij ernstige probleemgedrag jongeren gewoon buiten te zetten. Dan kunnen ze weer naar huis en is het helaas wachten tot de politie eens moet komen interveniëren. Die dan op hetzelfde plaatsgebrek botsen.
Oud 9 februari 2008, 14:23   #10
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Het gaat om hardnekkige spijbelaars. Dat zijn niet de jongeren die eens beslissen een snipperdagje te nemen, vaak zonder medeweten van de ouders.
Hardnekkig spijbelen is meestal geen geïsoleerd probleem eh, het zit over het algemeen in een context van andere problemen.
Als ik het geïndividualiseerd bekijk, dus kijk naar de 'gevallen' van hardnekkig spijbelen die ik beroepsmatig ben tegengekomen en nog tegenkom, dan kan ik me niet voorstellen dat het afnemen van kindergeld dat probleem gaat oplossen. In een tweetal gevallen kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar dat zijn dan de ouders die sowieso al proberen te zoeken naar hulp. En dan op problemen botsen als "wachtlijsten" enzo. Of op het probleem botsen dat zowel de psychiatrie als de bijzondere jeugdzorg vaak de neiging heeft om bij ernstige probleemgedrag jongeren gewoon buiten te zetten. Dan kunnen ze weer naar huis en is het helaas wachten tot de politie eens moet komen interveniëren. Die dan op hetzelfde plaatsgebrek botsen.
OK softy, maar dit is allemaal wel een beetje naast de kwestie. Om kinderbijslag te ontvangen moet uw kind o.a. een regelmatige student zijn. Is hij of zij dat niet, is het niet meer dan logisch dat er bepaalde sancties m.b.t. die bijslag (kunnen) volgen.

En er is waarschijnlijk ook veel kans dat die sancties, direct of indirect, invloed zullen hebben op het spijbelgedrag van bepaalde jongeren.
Oud 9 februari 2008, 14:26   #11
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
We zullen ooit nog wel eens overeen komen.
God sta me bij...

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be