![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar het voor mij nogal actueel is, zou ik eens willen vragen, wie van jullie zat er ooit op een steinerschool, of kent er iemand die er ging/gaat.
Wat is er eigenlijk tegen op zo'n school ? Zijn die zo slecht of net goed ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en heb gehoord dat er een paar in een molen moesten werken. nooit begrepen voorwat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het enige wat ik ervan weet is dat ik van 2 verschillende personen gehoord heb dat hun kind, tot het jaar ervoor op een steiner-basisschool, in het gangbare middelbare onderwijs de grootste moeite hadden om te kunnen volgen. Teveel achterstand klonk het daar.
Ik weet niet of dat iets met die steiner te maken heeft of niet, maar dat is de enige ervaring die ik er mee heb. Verder zelf nooit last gehad van steinerscholen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Steinerscholen zijn op zich niet beter of slechter dan andere scholen. Of een Steinerschool "goed" of "slecht" is voor een kind, hangt vooral af van de persoonlijkheid van het kind.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want wat ik lees op sites, is dat ze zich gewoon houden aan het leerplan van andere scholen, wettelijk verplichte leerstof, en dat ze het enkel op andere manier aanbrengen. Het zou voor mijn zonen waarschijnlijk een oplossing zijn. Maar ik stuur ze niet gelijk ff naar een andere school zonder info genoeg te hebben erover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat die acherstand betreft: Het is zeker niet aan te raden een kind het 1ste leerjaar op een Steinerschool te laten volgen en daarna (dus voor het 2de leerjaar) een andere school te kiezen. Want het leren lezen en schrijven verloopt op een Steinerschool wel gemiddeld langzamer dan op andere scholen.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij zit nu al in het 5de leerjaar, ik denk dat in zijn geval er geen probleem meer zal zijn met lezen en schrijven. Ik heb vandaag te horen gekregen van het CLB dat hij een hoogsensitief kind is met iq redelijk hoger dan bij zijn leeftijdsgenoten. Het CLB raadde me aan hem naar zo'n school te sturen. Vandaar dat ik er echt wel meer info over vind, en op hun sites natuurlijk enkel positieve dingen hé! Vandaar dat ik mijn vraag ook eens hier stelde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Zover ik er iets over ken:
de steinerscholen stellen het individu centraal, niet het leerplan. Ieder evolueert zo'n beetje op eigen tempo. Ik hoorde inderdaad al dat, indien een kind van een steinerschool naar een andere school overstapt, hij/zij inderdaad wat minder goed mee kan wat betreft het volgen van de leerplannen. Anderzijds zijn ze meestal wel assertiever, socialer dan de gemiddelde leerling op een andere school. Als voorbereiding voor bijvoorbeeld een sociaal beroep is de Steinerschool een ideale basis. (maar het is dan ook van horen zeggen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
Locatie: Post-Industrial Zero-Growth Control Grid Society of the NWO-One-World-Government Global Police State
|
![]() Ik studeer journalistiek aan een hogeschool.Er zitten er 3 in mijn groep die van een Steinerschool komen.Ik heb niet de indruk dat ze achter zitten.Ze lijken me gemiddeld en 1 van de 3 lijkt me eerder één van de betere van de klas.
Ze zijn wel alledrie heel slecht in Frans. Kan toeval zijn,ik ken er die nog slechter hun Frans kennen en die niet van Steiner komen. Ofwel worden ze op Steiner minder goed Frans aangeleerd,ofwel hadden ze een slechte leraar in het middelbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Van dat mandenvlechten enz is waar. Wat moesten wij nog doen koperslaan, boetseren, schrijnwerken, tekenen, schilderen enz 3 uur muziek per week. Het werd me allemaal een beetje te veel en ik ben het dan maar afgetrapt. De reden waarom al deze kunstzinnige vakken worden gegeven is omdat men je hele persoonlijkheid wil laten evolueren. Koperslaan werd bijvoorbeeld gedaan om je geduldig met iets bezig te kunnen laten zijn en ook iets hard maar aan de andere kant heel gevoelig te behadelen. Klinkt allemaal heel raar voor een buitenstaander maar deze aspecten worden tijdens de lessen dan ook NIET aangehaald, het proces gebeurt zonder het te beseffen en de kennis die ik nu heb is door toevallig eens met de leerkracht te praten. ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Als ik toch een markant feit wil aanhalen is het de hoeveelheid huiswerk die je krijgt. Op een steinerschool wordt gezegd dat het in andere scholen heel zwaar is en dat je er pakken huiswerk krijgt, niets is minder waar. Dit jaartje heb ik echt gefreelanced. Op de steinerschool zou ik het denk ik niet hebben uitgehouden als ik zo mijn ex-klasgenoten hoor. ![]() Wat wel waar is, is dat je in de lagere school amper tot geen huiswerk krijgt. Je krijgt de volle mogelijkheid om kind te zijn wat ook de bedoeling van dat is.
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() ik zou zeggen staar u niet blind op al die mooie theorieen maar bezoek de school en praat met de mensen. De ene steinerschool is de andere niet! Staan de mensen u aan en ziet uw kind het zitten om sandalen te knopen en duimpiano's te lijmen, ga er dan gewoon voor.
oops, merk net dat die raad veel te laat komt. en Duupje? is het een steinerschool geworden? Laatst gewijzigd door bosstraat5 : 16 juli 2007 om 03:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben erg gewonnen voor dat soort scholen, maar niet per sé voor het model Steiner.
Ooit heb ik eens een meisje bijles fysica moeten geven toen ze overschakelde in het vierde middelbaar, en ze moest voor alles bijlessen volgen. Ze heeft het vierde twee keer moeten doen, hoewel ze in de Steinerschool wel altijd goede punten had. Ik voel meer voor andere vormen van vrij onderwijs, laat ik het zo zeggen.
Laatst gewijzigd door lombas : 16 juli 2007 om 07:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat is dan eigenlijk een Freinetschool?
Edit: nevermind http://www.geocities.com/trappenhuis...el/t_art26.htm Laatst gewijzigd door DaBlacky : 16 juli 2007 om 08:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik heb hem wel naar andere school gestuurd al, doordat ik verhuisd ben ondertussen. Ik vond hier een school waar de waarden die worden meegegeven nogal dicht bij de onze aanleunen en waar het kind vooral centraal staat, niet enkel de prestaties. Voorlopig zal hij hier nog volgend schooljaar doen en dan zie ik wel verder. Ik blijf me goed informeren ondertussen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pas op, en ik ben afgestudeerd aan het middelbaar met 49% voor fysica eh.
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |