Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2008, 20:48   #1
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard 'Wij serveren hier geen joden'

ze zullen mij wel weer buitenstaander en arrogant noemen, maar dit vind ik typisch volksvlaams - onbeschoft en onwetend

Antisemitisme in Brugs café
'Wij serveren hier geen joden'

Professor Marcel Kalmann

BRUGGE - BRUSSEL - Een Amerikaanse jood heeft in Brugge te maken gekregen met antisemitisme in een café. Toen de man klacht wou indienen bij de politie vond hij geen gehoor. Dat schrijft het maandblad Joods Actueel in zijn editie die morgen verschijnt.

De Amerikaanse professor Marcel Kalmann was twee weken geleden enkele dagen in Brugge. Toen hij in een café op de Brugse markt zijn hoed af deed, kwam zijn keppeltje bloot. Toen de ober dat opmerkte, wees hij de man de deur. 'Wij serveren hier geen joden, eruit', zou de man gezegd hebben.

Daarop stapte Kalmann een andere horecazaak binnen. Hij vertelde zijn verhaal, waarna de politie gebeld werd. Er werd gezegd dat de man best naar het politiekantoor kon komen. Daar wou de man zijn verklaring in het Engels afleggen, maar dat mocht niet.

'De jonge politiebeambte maakte duidelijk dat ze zijn verhaal niet geloofde, en liet hem niet toe zijn verklaring in het Engels af te leggen', schrijft Joods Actueel. Een bijgeroepen politieman stelde vervolgens dat de Amerikaanse professor zijn verklaring in het Nederlands moest afleggen. Uiteindelijk werd geen klacht ingediend, maar werd een verhoor afgenomen.

De professor wil nu klacht indienen bij het Comité P, dat toezicht uitoefent op de politiediensten. Burgemeester Patrick Moenaert heeft de politie de opdracht gegeven om na te gaan wat zich precies heeft voorgedaan.

Hij excuseert zich tegenover Kalmann voor elk ongepast gedrag dat niet overeenstemt met de visie van het stadsbestuur op een gastvrije stad. De toeristische dienst van de stad Brugge is volgens Joods Actueel van plan een klachtendossier op te starten.

Laatst gewijzigd door gm10 : 6 februari 2008 om 20:48.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 20:52   #2
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Een geval van hysterie.
Niet veel meer dan dat.

Toevallig waren er uiteraard geen getuigen van dat schaamtelijke antisemitisme.
Enfin, doel bereikt: excuses aangeboden voor het geval dat...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 20:56   #3
Gargamel
Banneling

Standaard

Opeens verstond die dus vlaams,of sprak die ober hebreeuws ?
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 20:59   #4
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Een geval van hysterie.
Niet veel meer dan dat.

Toevallig waren er uiteraard geen getuigen van dat schaamtelijke antisemitisme.
Enfin, doel bereikt: excuses aangeboden voor het geval dat...
jaja er zijn altijd wel verklaringen, maar feit is dat de meeste vlamingen gewoon gematigd racistisch zijn
Oud 6 februari 2008, 20:59   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dus omdat het een jood was beweren jullie dat er niets van aan is, nog voor de zaak goed en wel is onderzocht? Begrijp ik dat goed?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:03   #6
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

strf vrhl...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:03   #7
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
jaja er zijn altijd wel verklaringen, maar feit is dat de meeste vlamingen gewoon gematigd racistisch zijn
Persoonlijk denk ik dat een gemiddelde Vlaming - wat dat ook moge zijn - van nature niet racistisch is. Verre van zelfs.

Antisemieten vind je uiteraard spijtig genoeg in alle lagen van de bevolking. Ook onder Brugse café-uitbaters.

De professor heeft trouwens gelijk dat hij klacht wil indienen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:04   #8
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

k sprk gn ngls... d mn vrstt gn vlms... w z wt ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 6 februari 2008, 21:05   #9
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Het was in Le Panier d'Or:

Citaat:
Marcel Kalmann is 64 jaar oud – hij werd geboren op 1 januari 1944 in het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. In dat kamp werden anderhalf miljoen Joodse mensen vermoord. Baby Kalmann wordt enkele dagen voor de bevrijding geboren. Door medegevangenen wordt hij verstopt tot aan de bevrijding van het kamp door Russische troepen. Marcel is zo de jongste persoon die Auschwitz overleeft. De bevrijding betekent echter niet het einde van alle ellende. Na de oorlog groeit Marcel op in verschillende tehuizen waar hij zwaar mishandeld wordt.

Als jongeman trekt hij naar Amerika om er een nieuw leven te beginnen. Kalmann is een joviale man die houdt van het leven, ondertussen is hij al enkele malen grootvader geworden. De verschrikkingen van de Shoah lijken ver weg. Tot een schokkende gebeurtenis in Brugge opnieuw toont dat antisemitisme en haat tegen Joden nog steeds levend en wel is. Ook in ons land.

De feiten spelen zich zo'n twee weken geleden af. Marcel Kalmann, een 64-jarige professor van Amerikaanse afkomst, bezoekt enkele dagen Brugge. Op de laatste dag van zijn verblijf stapt hij op de Grote Markt het bekende café-restaurant Le Panier d'Or binnen en bestelt er een kop koffie. Wat later neemt hij zijn hoed af waardoor zijn keppeltje zichtbaar wordt. Op dat moment is Kalmann de enige klant in de zaak, buiten hem zijn een barman en twee kelners aanwezig. Als zijn keppeltje zichtbaar wordt draait ober P.C. zich naar hem toe en blaft "wij serveren hier geen Joden, ERUIT!". De professor is totaal van de kaart, en verlaat zo snel mogelijk het café. De kelner schreeuwt hem nog na: eruit, ER UIT!

Geschokt door het voorval loopt Kalmann een nabijgelegen zaak binnen. 'Die man kwam hier met tranen in de ogen binnen' verklaarde kelner Dean Stalpaert aan Joods Actueel.'Wij boden hem onze excuses aan voor het voorval al hadden wij met de zaak niets te maken. We voelden ons verschrikkelijk slecht dat zoiets kon gebeuren in onze stad. We belden meteen de politie.’ Die wilde echter niet langskomen en maande de man aan zelf naar het politiekantoor te komen (zo'n 3 kilometer verderop). Wat dan gebeurt is te gek voor woorden. De jonge politiebeambte maakt duidelijk dat ze zijn verhaal niet gelooft en ze laat hem niet toe zijn verklaring in het Engels af te leggen alhoewel Kalmann uitdrukkelijk en meerdere malen vraagt om de feiten in deze taal te melden. Een bijgeroepen politieman (waarschijnlijk een overste) mengt zich met de zaak en begint te schreeuwen en te tieren tegen de man dat hij zijn verklaring in het Nederlands moet afleggen.
De professor vraagt om een klacht neer te leggen voor antisemitisme waarop hij krijgt te horen dat 'dit niet bestaat in België'. De politie neemt een verhoor af en laat de uitdrukkelijke vraag van de man om een klacht in te dienen links liggen. Wat later verlaat Marcel Kalmann gefrustreerd en boos het politiekantoor, doch zonder klacht te hebben neergelegd. Onder zijn arm slechts een verhoorblad waarin tevens zaken staan die hij niet heeft gezegd!
Enkele dagen later contacteert Kalmann Joods Actueel met het verzoek deze zaak op te volgen. De professor is thans van plan klacht neer te leggen bij het Comité P dat toezicht uitoefent op de politiediensten omwille van het schandelijk gedrag van de agenten. Op aanraden van een advocaat zal hij mogelijkerwijze ook terugkeren naar de zaak vergezeld van een gerechtsdeurwaarder om akte te nemen van het voorval en alsnog een klacht tegen de kelner neer te leggen. Uit onderzoek van Joods Actueel is trouwens gebleken dat de betrokken kelner nooit door de politie verhoord werd.

Joods Actueel contacteerde de man in kwestie dan zelf maar. Hij sprak niet tegen dat de man uit het restaurant werd gezet, ‘maar dat gebeurde omdat de man eigenaardig deed’ aldus de kelner. Beseffend dat er mogelijke consequenties verbonden zijn aan dit ongehoord gedrag verklaart de kelner evenwel 'zich te willen excuseren tegenover de professor indien die dat zou wensen'.

De toeristische dienst van de stad Brugge, die zelf al informatie had ingewonnen over de gebeurtenissen, liet ondertussen aan Joods Actueel weten een klachtendossier in deze zaak op te starten.
Restaurant- en barhouders in de omgeving die van het voorval kennis namen waren vooral geschokt door de exorbitante prijs die Le Panier d'Or aan professor Kalmann voor zijn koffie vroeg, namelijk €6,5 of driemaal de normale prijs. 'Dit doet ons imago als toeristenstad geen goed, zulke praktijken waarbij toeristen bedot en bestolen worden kunnen niet door de beugel' verklaarden enkele horecamensen tegenover Joods Actueel. Dat een man omwille van zijn geloof de deur werd gewezen is blijkbaar van minder belang...
Kalmann zelf is echter vastberaden te vechten voor gerechtigheid en laat zich door deze zaak niet intimideren. ‘Ik ben geboren in de hel van Auschwitz en ben opgegroeid in een hel van Jodenhaat en mishandeling. Dit voorval zal mij zeker niet op de knieën brengen. Iedereen moet weten wat er gebeurd is opdat mijn kinderen en kleinkinderen dit nooit hoeven mee te maken. Dat is al wat ik wens’.

http://www.joodsactueel.be/p1h.html
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:06   #10
Yoda
Banneling

Standaard

Hoewel ik zulke zaken veroordeel denk ik niet dat er een stukje in Joods actueel staat over een vriend van mij die uit een joodse winkel in Antwerpen werd gekieperd. De man in kwestie is geen arabier maar heeft wel dat uiterlijk. Ik moet hem eens vragen of hij onlangs een restaurant in brugge heeft geopend.
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:07   #11
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dus omdat het een jood was beweren jullie dat er niets van aan is, nog voor de zaak goed en wel is onderzocht? Begrijp ik dat goed?
NEEN !

wie zei wat en wie verstond wat ?

sprak die ober Nederlands, Bruughs of Engels ?

wat heeft die Amerikaan er van verstaan en wat heeft hij er van gemaakt ?

PS Toch niet in de Kastelein zeker ?
Oud 6 februari 2008, 21:13   #12
Gargamel
Banneling

Standaard

Ik beweer hier hoegenaamd niks.Aan hun klederdracht kan je sowieso zien welk man je voor zich hebt.Moest daarvoor zijn hoed niet afnemen.En weet dat we nog niet in het hoogseizoen zitten,de obers die nu werken,zijn bijna allen in vaste dienst,en uitgelezen.Die hebben het nodig van te werken.Ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is,maar lijkt me overdreven.
Als deze man zijn hoed afnam en keppel eronder,was het zo een lange manteldrager,gezien hij de attributen van zijn geloof aan heeft.Orthodoxe Jood dus.Dus,dat konden ze zien op voorhand.
Oud 6 februari 2008, 21:15   #13
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Ik beweer hier hoegenaamd niks.Aan hun klederdracht kan je sowieso zien welk man je voor zich hebt.Moest daarvoor zijn hoed niet afnemen.En weet dat we nog niet in het hoogseizoen zitten,de obers die nu werken,zijn bijna allen in vaste dienst,en uitgelezen.Die hebben het nodig van te werken.Ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is,maar lijkt me overdreven.
Als deze man zijn hoed afnam en keppel eronder,was het zo een lange manteldrager,gezien hij de attributen van zijn geloof aan heeft.Orthodoxe Jood dus.Dus,dat konden ze zien op voorhand.
Dus uit het feit dat hij een keppel droeg onder zijn hoed meen jij te kunnen afleiden dat hij een orthodoxe jood is en ook de klederdracht droeg die daarmee geassocieerd wordt? Je moest eens weten hoeveel niet-orthodoxe joden ook een keppel dragen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 februari 2008 om 21:15.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:15   #14
Gargamel
Banneling

Standaard

Voor dezelfde prijs kon die ober gezegd hebben...Wa gi vraagt emme joat joat..(wat jij vraagt hebben we,ja ja..)
Oud 6 februari 2008, 21:16   #15
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Misschien is het een misverstand, en wilde die ober iets anders zeggen, maar kon hij zijn zin niet afmaken:

wij serveren hier geen joden... maar wel frieten met mosselen of paling in 't groen, ook spaghetti wordt hier geserveerd.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:16   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

op de Brugse grote markt durven ze inderdaad schandalige prijzen vragen voor om het even wat !! Ik was er toevallig ook eens een vijftal jaar geleden en betaalde toen al 4 euro voor een koffie... en een warme cola met één ijsblokje. 't Strafste van al : 't was nog met een koppel Hollanders die trakteerden en betaalden met een zuur gezicht. Ze waren er drie dagen niet goed van !

Indien het verhaal klopt van Thomas uit de Joodse krant is het inderdaad zeer grof... Maar het lijkt er woord tegen woord te gaan... dus moeilijk te bewijzen zonder getuigen.

Tenzij je natuurlijk 6,5 euro voor een koffie diefstal noemt. Zou ik ook doen ! Maar er dan ook niets gaan drinken !
Oud 6 februari 2008, 21:19   #17
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

We kennen maar één bron. Maar het is niet gepast als het zo gebeurd is.

Laatst gewijzigd door De Garde : 6 februari 2008 om 21:19.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:21   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Er gaan geruchten dat het incident een gevolg was op de reactie van de Jood dat de prijs van de koffie buitensporig hoog was. Als we weten dat “Jood” wel eens gebruikt wordt in de betekenis van “gierig iemand” werpt dat een ander licht. Enfin, we wachten het onderzoek af.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:23   #19
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
yep
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:24   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus omdat het een vlaming was beweert u dat er iets van aan is, nog voor de zaak goed en wel is onderzocht? Begrijp ik dat goed?[/quote]
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be