![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn er hier leerkrachten middelbaar die op katholieke scholen werken?
Ik hoorde recent volgend verhaal: Een meisje loopt school op het Sint Anna Instituut Antwerpen LO. ASO Sint Anna behoort tot het katholieke net. Meisje is van Pools afkomst, dus katholiek. Wat krijgen ze in de les godsdienst: ISLAM. Dit gaat zover dat het kind (13 jaar) nu thuis aan haar ouders komt vragen welke godsdienst ze nu moet kiezen. Want blijkbaar is Allah toch beter. (uiteraard krijgen ze geen informatie of islam, maar wordt gewoon de standaard islampropaganda door de kinderen hun strot geduwd). Heeft iemand daar ervaring mee? Na de examens moet iedereen mee naar de kerk, BEHALVE de islamitische leerlingen. Uiteraard MOET iedereen tijdens het schooljaar VERPLICHT met z'n allen naar de moskee. Weet iemand hier meer van?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is normaal dat je in de lessen godsdienst in het vrije net ook andere godsdiensten behandelt. Boeddhisme, hindoëisme, islam en jodendom werden in mijn tijd al vrij uitvoerig behandeld. Daarbij werd dan steeds de vergelijking gemaakt met het katholicisme. Dat een kind zich afvraagt welke godsdienst of levensbeschouwing hem/haar het meest aanspreekt, vind ik net positief. Dat toont net aan dat het nadenkt over die zaken.
In de school van mijn moeder (leerkracht middelbaar onderwijs) moeten moslims net zo goed meegaan naar de eucharistievieringen.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ooit al eens het schoolreglement van een katholieke school gelezen. daar wordt nog steeds gezwaaid met een heilige: st-jan, st-godelieve, onze lieve vrouw en consoorten.
En die moeten als voorbeeld dienen. nog steeds. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die verhaaltjes worden nog wel eens aangedikt ...
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hou godsdienst maar weg van de scholen.
En tegen al diegenen die menen te moeten komen zeveren over hun godsdienst is deze boodschap van tel: Houdt uw religie voor uzelf, stop met mensen lastig te vallen daarmee.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ik zou zelfs verdergaan: Hou godsdienst weg uit samenleving. Sektevorming zouden ze gaan verbieden, terwijl een religie op subsidies mag rekenen. We leven in een vreemde wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer maar helaas, voor vrijgezinden zoals ik, is de Vlaamse populatie nog steeds tuk op kerktorenonderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarover heeft U het?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hem erom dat de moslimkinderen naar huis mogen en de andere kinderen verplicht mee naar de mis in de kerk moeten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Onderwijs en religie horen niet samen, alle religie moet zoveel mogelijk uit ons onderwijs gebannen worden. Dit voorbeeld toont nog maar eens aan hoeveel miserie er anders van komt !
Helaas hebben we hier nog een lange weg voor de boeg, wetende dat 70 % van ons onderwijs in handen is van het katholieke net, in se al een onverenigbaarheid met ons 'geheiligd' principe van scheiding tussen Kerk en Staat. Over de specifieke case hier kan ik me niet uitspreken, maar ik verwerp het uiteraard dat een katholiek meisje gedwongen wordt om mee te stappen in de islamrituelen. Net zoals ik het niet fijn vind als atheïst om meegesleurd te worden in de katholieke ritus. Nu goed, een louter bezoek van een gebedshuis (zij het katholiek, protestants, orthodox, moslim, joods, boedhistisch of hindoe) van een ander geloof kan voor mij wel nog als dit kadert in een soort van cultureel of historisch programma, met name om andere culturen en opvattingen te leren kennen of om kunsthistorische redenen. Zo ga ik op reis naar Spanje of Italië ook graag historische kerken en kathedralen bezoeken, maar dan louter voor hun kunst en geschiedenis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar breed maatschappelijk bekeken, houdt ze geen steek. Gans onze samenleving, gans onze cultuur zijn gebaseerd op de realiteit die ons verleden is, dus inbegrepen de invloed van het katholicisme. Gans onze samenleving is sedert de Verlichting geëvolueerd naar ons actuele model; en de evolutie is de laatste decennia in een stroomversnelling geraakt. Je moet dus alleen het onderwijs niet uit gans de samenleving pikken, om te zeggen dat hier de katholieke traditie blijft doorspelen. De traditie speelt overal, in alle domeinen; maar de rol van het katholicisme verbleekte tot bijna nul. Overal. Ook in het vrije onderwijs. Buiten de lessen godsdienst, en buiten een paar wereldvreemde leden van de "inrichtende machten', is er bijna geen invloed meer. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Schoof is al lang anti-kaloot, maar herinnert zich nog wel een paar zaken uit zijn jongens-tijd. Om de communie te mogen ontvangen, moet ge in een soort van staat van genade zijn. Moet ge oa gebiecht hebben. Als ge dus nog een doodzonde op uw zieltje gekleefd hebt hangen, dan moogt ge niet om dat koekje gaan. D�*t weten de kaloten-onderwijzers maar al te goed. Dus aan dit verhaaltje klopt iets niet. Daar zit wat teveel fantasie aan vast. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Andersom kan het makkelijker, ik ken 'kaloten' (no offense, maar het bekt zo leuk) die wel vastbenoemd geraken in een officiële school, maar ik ken praktisch geen 'vrijdenkenden' zonder katholieke achtergrond die in het 'vrij onderwijs' aan de bak geraken. Tenzij wat interimmetjes of tijdelijke contracten. Het is een zeer bizar fenomeen, slechts 5 % van de Vlamingen gaat nog regelmatig naar de kerk (heb het hier niet over huwelijksmissen, begrafenissen en doopsels), ongeveer de helft van de Vlamingen verklaart niet meer echt in een 'God' te geloven, toch niet volgens de christelijke interpretatie, veel kinderen worden tegenwoordig buiten een (kerkelijk) huwelijk geboren en zijn niet meer gedoopt, maar toch behoudt het katholiek onderwijs zijn aandeel van ca. 70 % van de leerlingenpopulatie. Dit alles zorgt ervoor dat de katholieke structuren in Vlaanderen zeer machtig blijven, zowel qua invloed als financieel. Het totale financiële vermogen van de katholieke netwerken is moeilijk in te schatten (niet enkel 'baar' geld, maar ook onroerend goed als gebouwen en gronden, kunstschatten, etc.), maar loopt volgens mij in de tientallen miljarden euro's. Voor vele zaken worden zij niet of nauwelijks belast, de overheid zou daar gerust enkele miljarden kunnen gaan halen en de 'staatsschuld' en gat in de begroting zou wederom een stuk minder zijn ! Maar dat is natuurlijk gevoelige materie en zolang de tsjeven grote invloed hebben in ons maatschappelijk weefsel en ook de politiek, zie ik daar niet direct verandering in komen. Probleem is dat het 'katholieke' netwerk een veelkoppig monster is, het valt moeilijk vanuit de overheid of de fiscus iemand aansprakelijk te stellen, want zij verschuilen zich achter bisdommen, kerkfabrieken, stichtingen, vzw's, internationale congregaties, apostolische verenigingen, ... Het is zo'n beetje als de vakbonden of de ziekenfondsen die ook talloze constructies en pseudo-zelfstandige onderverenigingen opzetten om hun vermogen en bezit te beheren, maar geloof me vrij, de belastingontwijking (of ontduiking ?) is bij hen nog ettelijke malen groter. Anekdote: een kennis van mij kreeg als belegginsadviseur van een grote bank ooit de vraag van een groep kloosterlingen (die toch de gelofte van armoede moeten afleggen ???) om hun 'spaarcentjes' te beleggen, deze 24 kloosterlingen hadden bij elkaar een vermogen van meer dan 1 miljard Belgische Franken (= 25 miljoen euro, ergens half jaren 1990) ! Moet er nog zand zijn ? Laatst gewijzigd door freespirit : 31 maart 2015 om 08:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zijn al lang niet meer de zieltjes die hen interesseren maar macht. Laatst gewijzigd door Another Jack : 31 maart 2015 om 08:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wist je trouwens dat De Kerk zelfssubsidies voor je blijft trekken als je je laat ontdopen (zoals duizenden hebben gedaan n.a.v. de pedofilieschandelen �* la Vangheluwe) ? Er komt dan wel een sterretje bij je naam in het register en dan ben je officieel 'ketter', maar men blijft wel geld voor je trekken, daar verandert niets aan ! N.B.: ik heb wel respect voor mensen die 'actief' geloven en die dat dus ook wensen te praktiseren in hun dagelijkse leven, zolang zij ook maar andere gezinten en meningen respecteren. Ik heb daar meer respect voor en mindere problemen mee dan met de grote massa die enkel maar katholiek is voor het oog van de goegemeente. Die laatsten zijn eigenlijk 'schijnheilig'. Ik benoem die als 'feestdagkatholieken'. Deze massa zorgt er mede voor dat De Kerk in Vlaanderen zoveel van heer invloed en financiële slagkracht kan behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu, ik wens zeker niet dat mijn geloof op de kinderen van andersgelovigen wordt opgedrongen, en vice versa. Zo hoop ik ook dat het pseudo-katholieke schoolnet snel verdwijnt.
![]() |