![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Vlaams minister van Volksgezondheid, Welzijn en Gezin Steven Vanackere ontving vandaag een delegatie van het Actieplatform Gezondheid en Solidariteit op zijn kabinet. Het Actieplatform pleit voor het gratis maken van het griepvaccin zonder rechtstreeks voorschrift en een rechtstreekse levering aan de huisarts. Minister Vanackere zal dit opnemen in de besprekingen van de interministeriële conferentie Volksgezondheid. *
De rechtstreekse levering van het griepvaccin aan de huisarts kan mogelijk gemaakt worden door Vaccinnet. Vaccinnet is een elektronisch bestelsysteem voor de vaccinatoren uit het Vlaamse en het Brusselse Gewest. Zij kunnen hierin vaccins die de Vlaamse overheid gratis ter beschikking stelt, bestellen. Bijbestellingen gebeuren op basis van de toegediende vaccins die geregistreerd worden in Vaccinnet waardoor er ook een vaccinatiedatabank ontstaat. Artsen en pediaters kunnen hierin nagaan welke vaccins en doses een patiënt heeft ontvangen. In de eerste helft van 2007 werden 585.000 vaccins besteld en 409.484 vaccins toegediend en geregistreerd in Vaccinnet. Minister Vanackere: "Deze aantallen bewijzen dat Vaccinnet werkt. Ik roep artsen die het systeem nog niet kennen op om de voordelen van het systeem te ontdekken. Naast de vaccinaties met de vaccins die we gratis geven, kunnen ook de andere vaccinaties geregistreerd worden. Hetzelfde geldt ook voor vaccinaties die in het verleden werden toegediend. Naarmate meer artsen het systeem gaan gebruiken, zal ook de databank vollediger worden, wat dan weer kan bijdragen tot een beter vaccinatiebeleid." De overheid heeft er intussen zelf voor gezorgd dat alle vaccinatiegegevens van Kind en Gezin in het systeem zijn opgenomen en geactualiseerd blijven. Vaccinatiegegevens van de CLB's worden maandelijks aan Vaccinnet toegevoegd. Minister Vanackere: "Verschillende artsen hebben mij al laten weten dat ze tevreden zijn met het systeem. Ze vragen ook een koppeling van de gegevens met het Elektronisch Medisch Dossier. Ik heb mijn administratie opdracht gegeven dit te onderzoeken." Meer informatie: www.zorg-en-gezondheid.be Bron: politics.be