Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is antwerpen Bokrijk
ja, Antwerpen loopt vol geiten anyway 9 45,00%
nee, 't stad is nog steeds de metropool 7 35,00%
Watteuh ? 4 20,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2010, 20:12   #1
Jedd
Banneling

Standaard Antwerpen is Bokrijk niet ?

In antwerpen heeft het fantastische muziekcafé Bar Mondial de deuren moeten sluiten omdat de klachten van één (ja één) buurtbewoner over geluidsoverlast voor een niet te overziene stroom van PV's zorgden.

Maandag jongstleden werd er actie gevoerd voor de Antwerpse gemeenteraad onder de slogan "Antwerpen is Bokrijk niet"

Wat is jullie mening : moet een stad toelaten dat mensen zich durven amuseren binnen de stadsgrenzen, of moet alles kapot gereglementeerd worden ?

Laatst gewijzigd door Jedd : 2 mei 2010 om 20:27.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 21:48   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
In antwerpen heeft het fantastische muziekcafé Bar Mondial de deuren moeten sluiten omdat de klachten van één (ja één) buurtbewoner over geluidsoverlast voor een niet te overziene stroom van PV's zorgden.

Maandag jongstleden werd er actie gevoerd voor de Antwerpse gemeenteraad onder de slogan "Antwerpen is Bokrijk niet"

Wat is jullie mening : moet een stad toelaten dat mensen zich durven amuseren binnen de stadsgrenzen, of moet alles kapot gereglementeerd worden ?
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant mag de stad natuurlijk wat bruisen. Anderzijds gaat Bar Mondial niet dicht door overreglementering, maar door het feit dat de uitbater zijn zaak niet kan/wil isoleren. Het is allemaal gemakkelijk gezegd dat iedereen maar wat toleranter moet zijn, maar als het daar elke avond bal is tot een kot in de nacht, dan kan ik me best voorstellen dat buurtbewoners daarover klagen.

Het klopt trouwens wel dat de meerderheid van de klachten van een buurtbewoner komen, maar het klopt niet dat andere buurtbewoners niet blij zijn dat Bar Mondial verdwijnt.

Het argument dat "je daar maar tegen moet kunnen als je in de stad woont" snijdt ook geen hout. Dat geldt wel voor het algemene stadslawaai (mensen die vanuit hun dorp hierover commentaar menen te moeten geven, moeten maar eens een weekje gaan logeren in de Nationalestraat of zo, als je dat niet gewoon bent, dan doe je geen oog dicht) of voor het occasionele evenement, niet om permanent uit je slaap gehouden te worden.

Stadsbewoners (en het is toch de bedoeling jonge gezinnen weer in de steden te krijgen, zodat je geen enorme slaapsteden rond die steden krijgt) hebben het sowieso al hard te verduren. Lawaai, parkeerellende (binnenkort begint de Sinksenfoor hier weer. Ik mag dan kiezen: een parkeerplaats huren of mijn auto bij vrienden buiten de stad gaan parkeren en dit zes weken lang), elke donderdag en elk weekend troepen zatte mensen op straat, de hele zomer toeristen ... Voor mij is de afweging momenteel nog positief, maar als het café over mijn deur (iedere zomeravond terras buiten tot een �* twee uur) er nog maar over zou denken om boxen buiten te zetten, dan bel ik ook elke avond de politie. Sommige mensen, ook zij die in de stad wonen, moeten 's morgens uit hun bed om te gaan werken.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 21:55   #3
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De cafés goede beglazing en de omwonenden ook, dan kom je al heel ver.
Oud 2 mei 2010, 23:11   #4
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant mag de stad natuurlijk wat bruisen. Anderzijds gaat Bar Mondial niet dicht door overreglementering, maar door het feit dat de uitbater zijn zaak niet kan/wil isoleren. Het is allemaal gemakkelijk gezegd dat iedereen maar wat toleranter moet zijn, maar als het daar elke avond bal is tot een kot in de nacht, dan kan ik me best voorstellen dat buurtbewoners daarover klagen.
bar mondial heeft het aanvangsuur van zijn optredens vervroegd zodat optredens ten laatste om 11u gedaan zijn. qua schappelijk uur kan dat tellen me dunkt.

Citaat:
Het klopt trouwens wel dat de meerderheid van de klachten van een buurtbewoner komen, maar het klopt niet dat andere buurtbewoners niet blij zijn dat Bar Mondial verdwijnt.
wie onder een luchthaven gaat wonen moet niet mekkeren dat er een vliegtuig overvliegt

wie aan een suikerrui gaat wonen moet niet mekkeren dat de mondiale beats je tegemoet zoemen

Citaat:
Het argument dat "je daar maar tegen moet kunnen als je in de stad woont" snijdt ook geen hout. Dat geldt wel voor het algemene stadslawaai (mensen die vanuit hun dorp hierover commentaar menen te moeten geven, moeten maar eens een weekje gaan logeren in de Nationalestraat of zo, als je dat niet gewoon bent, dan doe je geen oog dicht) of voor het occasionele evenement, niet om permanent uit je slaap gehouden te worden.

Stadsbewoners (en het is toch de bedoeling jonge gezinnen weer in de steden te krijgen, zodat je geen enorme slaapsteden rond die steden krijgt) hebben het sowieso al hard te verduren. Lawaai, parkeerellende (binnenkort begint de Sinksenfoor hier weer. Ik mag dan kiezen: een parkeerplaats huren of mijn auto bij vrienden buiten de stad gaan parkeren en dit zes weken lang), elke donderdag en elk weekend troepen zatte mensen op straat, de hele zomer toeristen ... Voor mij is de afweging momenteel nog positief, maar als het café over mijn deur (iedere zomeravond terras buiten tot een �* twee uur) er nog maar over zou denken om boxen buiten te zetten, dan bel ik ook elke avond de politie. Sommige mensen, ook zij die in de stad wonen, moeten 's morgens uit hun bed om te gaan werken.
er is een verschil tussen 't stad en de kernstad waar amusement de hoofdbestemming is
Oud 3 mei 2010, 00:49   #5
Steve_M

Standaard

Citaat:
bar mondial heeft het aanvangsuur van zijn optredens vervroegd zodat optredens ten laatste om 11u gedaan zijn. qua schappelijk uur kan dat tellen me dunkt.
Dat wist ik niet. Dat is inderdaad schappelijk.

Citaat:
wie onder een luchthaven gaat wonen moet niet mekkeren dat er een vliegtuig overvliegt
Bar mondial is daar wel nog maar een jaar of twee. Veel kans dat de klagers daar toen al woonden.

Citaat:
er is een verschil tussen 't stad en de kernstad waar amusement de hoofdbestemming is
Dit probleem stelt zich op verschillende plaatsen in de stad. Google anders eens "overlast + Luikstraat", dat is hier om de hoek.
Oud 3 mei 2010, 08:26   #6
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Richten tot het midden.
Oud 3 mei 2010, 18:17   #7
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Bar mondial is daar wel nog maar een jaar of twee. Veel kans dat de klagers daar toen al woonden.
daarvoor is er o.a. het swingcafé geweest.
De suikerrui is geen woonstraat en is het ook nooit geweest. itt tot de Luikstraat
Oud 3 mei 2010, 18:32   #8
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er wonen mensen in Antwerpen. Die hebben recht op rust en stilte.

Wie die mensen zijn speelt geen rol.
Wie de rust en stilte verstoort speelt geen rol.

Met Bokrijk heeft dat niks geen zak te maken.

Of zijn hier van die guitig fuivende studentjes die voorlopig geen idee hebben hoe het is om na wat uurtjes nachtlawaai om 6 uur naar hun werk te vertrekken? Van die pubers die vinden dat "wie iemand anders 's nachts geen lawaai laat maken gewoon bekrompen is en ouderwets en niet weet wat plezier maken is"?

Vaak mensen met bierverwijzingen in hun avatar me dunkt...

Laatst gewijzigd door Goldband : 3 mei 2010 om 18:32.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 19:46   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Nachtlawaai is terreur van de bovenste plank.

Ofwel isoleert die uitbater zijn zaak beter (forse investering) ofwel is het gedaan ermee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 21:45   #10
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Tjah, als ik ooit een dancing zou openen is dat mijn eerste investering hoor.
Isoleren tegen geluid. En zo duur is dat werkelijk niet als je kan besparen op de werkuren.

Dat zijn van die geribbelde golfplaatjes van mouse overal opnieten. Goed overlappen in de hoeken dat je alles meehebt.
De gecompliceerde aspecten laat ge uiteraard door vakmannen doen. Maar ge kunt werkelijk veel van hun uren remmen op de rekening door mee te helpen (werken ze gelijk door; want de klant/jij kijkt toe) en hetgeen ge zelf kunt, zelf te doen.
Oud 3 mei 2010, 21:52   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Luide muziek is vervelend.
En mensen die daar maar wat staan te wippen op die muziek zijn ook vervelend. Leeghoofden of zatte marteko's.
Dus beter van te sluiten.
Oud 4 mei 2010, 08:50   #12
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Luide muziek is vervelend.
En mensen die daar maar wat staan te wippen op die muziek zijn ook vervelend. Leeghoofden of zatte marteko's.
Dus beter van te sluiten.
Dus wippen is vervelend , laten we alle muziek in cafe's maar ineens verbieden?
Ik was er die maandag.
Het mag zo niet zijn dat de klachten van EEN bewoner voldoende zijn een cafe te laten sluiten.
Dit moet objectief worden gemeten.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 09:01   #13
Tick
Lokaal Raadslid

Tick's schermafbeelding

Standaard

Jij weet misschien niet hoeveel lawaai er wel niet is in bokrijk?
Al die vogels, herten, vossen konijnen en bijen kunner er ook wat van zenne....
Tick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 09:19   #14
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Nachtlawaai is zeer storend en is nefast voor de gezondheid. Verschillende onderzoeken tonen overigens aan dat nachtlawaai een enorm onderschat probleem vormt, dit zou zelfs één van de voornaamste oorzaken van vroegtijdig overlijden kunnen zijn. Het was te verwachten dat deze situatie weer op het conto van de 'verzuurde Antwerpenaar' wordt geschreven. De zagende en klagende sinjoor, die bovendien ook nog eens racistisch is en een arrogantie tentoon spreidt. Als inwoner van de koekenstad weet ik uiteraard wel beter. Ik nodig al die mensen die 'ons' bekrompen vinden en dat we niets kunnen verdragen, eens uit om uit hun villa's en verkavelingen in het groen te komen en zelf eens plaats te nemen boven een stadscafé of dancing. De meesten zullen dan wel anders piepen.

Ik vraag me overigens af waarom de muziek in vele van die cafés zo luid moet zijn of waarom vele van die keten geen goede geluidsisolatie hebben. En wat betreft nachtlawaai op straat: het zou aan de (dans)cafés moeten zijn om daar ook voor hun drempel een oogje in het zeil te houden. Als men binnen mensen vol sterke drank en anders giet, dan moet de uitbater ook de verantwoordelijkheid op zich nemen ook de rust in de buurt te houden. In verschillende van onze buurlanden, toch de grotere steden, valt dit integraal onder de verantwoordelijkheid van de horeca-zaken. In Antwerpen proberen deze zich ervan af te maken. De inwoners moeten dit allemaal maar verdragen.

Ik ben absoluut geen paterke of zo en ga ook graag uit in Antwerpen zelf, maar ik probeer ondanks mijn occassionele zatte kop, toch buiten mijn manieren wat te houden en m'n volume wat te temperen. En dit lukt me vrijwel altijd, al ben ik nog zo zat als 'honderduizend man'. Teken dat zulk anti-sociaal gedrag eerder in het karakter zit dan in de alcohol, laatste is vaak slechts een excuus voor onbeschoft gedrag.

Dus nee, Antwerpen is zeker Bokrijk niet, die rol laten we over aan Brugge, waar men binnenkort waarschijnlijk een glazen stolp over de binnenstad wil plaatsen, om toch maar de onvermijdelijke moderniteit buiten te houden.

Laatst gewijzigd door freespirit : 4 mei 2010 om 09:20.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 16:24   #15
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Er wonen mensen in Antwerpen. Die hebben recht op rust en stilte.

Wie die mensen zijn speelt geen rol.
Wie de rust en stilte verstoort speelt geen rol.

Met Bokrijk heeft dat niks geen zak te maken.

Of zijn hier van die guitig fuivende studentjes die voorlopig geen idee hebben hoe het is om na wat uurtjes nachtlawaai om 6 uur naar hun werk te vertrekken? Van die pubers die vinden dat "wie iemand anders 's nachts geen lawaai laat maken gewoon bekrompen is en ouderwets en niet weet wat plezier maken is"?

Vaak mensen met bierverwijzingen in hun avatar me dunkt...
nogmaals : het gaat om een zaak die gelegen is een straat waar niet "wonen" maar "horeca" de primaire invulling is en die zijn optredens om 11u laat stoppen. niks meer dan dat
Oud 4 mei 2010, 16:37   #16
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Ooit nog naast een frietkot gewoond waar ze tot laat in de nacht buiten stonden te mekkeren of met hun moto's een Ferrari trachten te imiteren. Ik heb de meeste sympathie met de omwoners, al ga ik ook graag fuiven, maar meestal is dat in ondergrondse nachtclubs met professionele isolatie. Alleen als de deur opengaat, hoort ge dat er muziek is.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 16:43   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom een stad niet zou toelaten dat iemand zich amuseert.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 16:52   #18
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom een stad niet zou toelaten dat iemand zich amuseert.
Tot zolang niemand er last van heeft: doe maar op.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 22:25   #19
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Dus wippen is vervelend , laten we alle muziek in cafe's maar ineens verbieden?
Ik was er die maandag.
Het mag zo niet zijn dat de klachten van EEN bewoner voldoende zijn een cafe te laten sluiten.
Dit moet objectief worden gemeten.
Met café's zit het zo : wie er het eerst was mag klagen. Als jij ergens boven/ naast een café gaat wonen, en dan je beklaagt over lawaai , heb je ongelijk.
Als jij in een rustige buurt woont, en dan komt er éne een luidruchtig nachtcafé open doen naast u, mag je je beklagen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 00:51   #20
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Met café's zit het zo : wie er het eerst was mag klagen. Als jij ergens boven/ naast een café gaat wonen, en dan je beklaagt over lawaai , heb je ongelijk.
Als jij in een rustige buurt woont, en dan komt er éne een luidruchtig nachtcafé open doen naast u, mag je je beklagen.
Het gaat niet over gelijk of ongelijk hebben, het gaat erom dat je als burger door de wet beschermd bent tegen nachtlawaai. Dat betekent dat je vanaf tien uur 's avonds recht hebt op een rustige woonomgeving. In dit geval heeft Jedd wel een punt (want het is blijkbaar niet zo laat en het is de Suikerrui), maar in de fond komt het er toch op neer dat de uitbater heeft gekozen ermee te stoppen, liever dan de nodige isolatie te voorzien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be