Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2002, 22:27   #1
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Er bestaan kennelijk twee soorten bomaanslagen:
-Slechte, gepleegd door inwoners van ontwikkelingslanden: VS-ambassade Teheran, idem Nairobi, USS-Cole, Bali...
-Goeie, gepleegd door VS of hun bondgenoten: Hamburg, Dresden, Hiroshima,Nagasaki, Korea, Vietnam,Irak(binnenkort 2 x), Joegoslavië,Afghanistan...
Welke van de twee soorten heeft het meeste slachtoffers geëist?
Wie het weet mag het zeggen.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 22:54   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja er is een zeer groot verschil tussen bomaanslagen en oorlogshandelingen.

Bij oorlogshandelingen zijn de winnaars de goeden.

Bij Bomaanslagen zijn het meestal idioten die denken dat ze iets bereiken door burgers en soldaatjes op te blazen.

Als je dan toch de opperette idialist wil uithangen ,en wil bewijzen dat je zo toegewijd bent, blaas dan echte doelwitten op, de beleidsmakers.
Oud 28 november 2002, 23:03   #3
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
-Slechte, gepleegd door inwoners van ontwikkelingslanden: VS-ambassade Teheran, idem Nairobi, USS-Cole, Bali...
-Goeie, gepleegd door VS of hun bondgenoten: Hamburg, Dresden, Hiroshima,Nagasaki, Korea, Vietnam,Irak(binnenkort 2 x), Joegoslavië,Afghanistan...
Je vergeet: Cambodia, Soedan, Nicaraqua, Jemen,Cuba, Columbia...
Ik vergeet er nu ook hoor.
Toch wil ik nog even stilstaan bij Soedan. Dat was onder Clinton. Daar is toen "perongeluk" een melkpoederfabriek gebombardeerd. Buiten de honderden burgerslachtoffers, heeft de verwoesting van de fabriek een destabilisatie van de regio veroorzaakt waarvan het land vandaag nog steeds niet hersteld is. Wanneer in zulke regio's een fabriek verdwijnt, dat kan je gewoon niet vergelijken met hier. Het sociaal-econmisch drama dat dat bombardement daar heeft aangericht is gewoon enorm. Tuurlijk worden daarvan geen beelden uitgezonden op CNN, of de rest van de wereldpers. En dan te weten waarom!!! de Amerikanen daar een bom gingen droppen. Een pure blinde wraakactie, op een aanslag tegen Amerikaanse ambassade.
Oud 28 november 2002, 23:17   #4
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Daar is toen "perongeluk" een melkpoederfabriek gebombardeerd. Buiten de honderden burgerslachtoffers, heeft de verwoesting van de fabriek een destabilisatie van de regio veroorzaakt waarvan het land vandaag nog steeds niet hersteld is.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 23:30   #5
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Daar is toen "perongeluk" een melkpoederfabriek gebombardeerd. Buiten de honderden burgerslachtoffers, heeft de verwoesting van de fabriek een destabilisatie van de regio veroorzaakt waarvan het land vandaag nog steeds niet hersteld is.

Ja ik weet het Darwin. Sommigen hier vinden oorlog en miserie van andere mensen grappig. Eigenlijk zegt dat alleen al genoeg over jezelf. Heb je geen ouders, of grootouders of zoiets, die je eens kunnen vertellen over de oorlog? Al eens een land bezocht, juist na een oorlog?
Oud 29 november 2002, 00:06   #6
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik vraag mij ook af waarom Darwin zich vrolijk maakt over het vernielen van een melkpoederfabriek in Soedan. Even denken...ja!Nu weet ik het: volgens hem werd daar het chemisch wapenprogramma van Sadam aangemaakt en maakt hij zich vrolijk over de naïviteit van D.Steve die de CNN-berichtgeving daarover in twijfel durft te trekken.
Op het ogenblik zijn ze trouwens in Irak druk bezig om te spionneren in opdracht van de VS om de doelwitten die opgeblazen moeten worden een beetje beter in kaart te brengen. Als ze wat geluk hebben vinden ze zelfs een lege confituurpot met gas onder het bed van Sadam.
Oud 29 november 2002, 01:01   #7
Darwin
Banneling

Standaard

Een kapotte melkpoederfabriek die een heel land destabiliseert.

Maak dat de ganzen wijs.

Oud 29 november 2002, 13:48   #8
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dan toch de opperette idialist wil uithangen ,en wil bewijzen dat je zo toegewijd bent, blaas dan echte doelwitten op, de beleidsmakers.
Daar kan ik me volledig in terug vinden!
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 16:56   #9
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:

Maak dat de ganzen wijs.

Wat nog maar eens bewijst dat je niet eens het minste idee hebt, van hoe het is om ergens anders te leven dan hier.
Oud 29 november 2002, 17:43   #10
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Maak dat de ganzen wijs.

Mag ik er u op wijzen dat de Amerikanen in mei '99 de Chinese ambassade in Belgrado met het personeel erin met de grond gelijk hebben gemaakt? Toen vertelden ze ons dat dat"per ongeluk"was: maak d�*t uw ganzen maar eens wijs.
Oud 29 november 2002, 17:54   #11
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat nog maar eens bewijst dat je niet eens het minste idee hebt, van hoe het is om ergens anders te leven dan hier.
Kom dan eens af met een gestaafd verhaal en niet met wat loos geblaas man.

Soedan is toch dat land waar de islamieten de C-130's met hulpgoederen wegschieten en waar in het zuiden zwarte kinderen worden gekidnapt en in moslimscholen gestopt om er moslims van te maken.

Of droom ik maar en hebben de media gecontroleerd door het ZOG me weer wat voorgelogen?

Help mama, de zwarte helicopters komen mij halen!

Oud 29 november 2002, 18:19   #12
Activist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Ge moet het verschil maken tussen :

A) conventionele oorlog
B) Terroristische oorlog .

Wat is terrorisme ?
Het (bijna UITSLUITEND) aanvallen van burgerdoelen met als doel een eis op te dringen .

Als U voor de slechte kiest ,dan bent u verkeerd bezig .
Of anders bent U een krankzinnige ...
Oud 29 november 2002, 20:44   #13
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ach man! Ga eens aan de slachtoffers van de NAVO-bombardementen vragen of ze uw subtiel onderscheid tussen oorlog en terrorisme konden appreciëren toen hun trein in brand werd geschoten door Amerikaanse(of Belgische) F-16s!
Terrorisme wordt niet door de staat gesponsord, een aanvalsoorlog wél, dat is het enige verschil.
Uw onderscheid werd ook in praktijk gebracht door de SS: in hun optiek waren onze weerstanders ook terroristen die in concentratiekampen thuishoorden.
Oud 29 november 2002, 21:26   #14
Stefanie
Minister-President

Standaard

Darwin, er stond "de hele REGIO" is gedestabiliseerd. Er zijn daar interne conflicten, dus het zou kunnen dat die melkpoederfabriek dat nog erger gemaakt heeft. Het lijdt geen twijfel dat zoiets daar erg verstrekkende gevolgen heeft.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 22:00   #15
M.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Ja ik weet het Darwin. Sommigen hier vinden oorlog en miserie van andere mensen grappig. Eigenlijk zegt dat alleen al genoeg over jezelf. Heb je geen ouders, of grootouders of zoiets, die je eens kunnen vertellen over de oorlog? Al eens een land bezocht, juist na een oorlog?
ja hoe de walen de vlamingen vernederden en mishandelden na de oorlog, dat mensen werden opgesloten (en soms terechtgesteld!!) door de belgisch (of beter gezegd waalse) regering, omdat ze trots waren op hun roots!!
M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 23:08   #16
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

quote]

ja hoe de walen de vlamingen vernederden en mishandelden na de oorlog, dat mensen werden opgesloten (en soms terechtgesteld!!) door de belgisch (of beter gezegd waalse) regering, omdat ze trots waren op hun roots!![/quote]
Het moet zijn, Belgische regering, en niet belgisch..."Hoe zoet is mijn Vlaamsche tale als ze jonstig gebezigd worde..."(copyright G.Gezelle anno 1887). Familie gehad in het leeuwenkot misschien?
Oud 30 november 2002, 19:19   #17
Esceha
Burger

Esceha's schermafbeelding

Standaard

Geachte Heer Wouters,

.....(citaat) "Wie het weet mag het zeggen".

Ik wilde mij permitteren via een reaktie op te merken "dat IK het wel weet". Geachte "Maddox" heeft u echter reeds in glasheldere bewoording te kennen gegeven dat ook hij een realistische kijk op zaken heeft.

Cor Schorel.
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 19:24   #18
Esceha
Burger

Standaard

Geachte "democratsteve"

.....(citaat) "Heb je geen ouders, of grootouders of zoiets, die je eens kunnen vertellen over de oorlog? Al eens een land bezocht, juist na een oorlog?
Ik besef dat u met "je" geachte "Darwin" bedoelt. Niettemin reageer ik even op de vraag. Antwoord: Ja. IK!! Ik bezit namelijk een leeftijd dat ik "de oorlog heb meegemaakt" en met wat meer besef ook de tijd na die oorlog. Vandaar dat ik er alles aan wil doen en pleeg te doen, om te bewerkstelligen dat mijn oude moeder dit niet nòg een keer meemaakt en het mijn kleindochter bljjft bespaard.

Ook ik heb in mijn jonge jaren achter de pacifisten aangehuppeld. Verstand komt echter met de jaren. Ook bij u..... Op mijn advies moet u toch eens nadenken dat geachte "Darwin" tussen de regels mede bedoeld te zeggen dat de enorme bedragen voor ontwikkelingshulp, al daar worden omgezet in wapens in plaats van voedsel. Hij spreekt terecht de woorden uit "Een kapotte melkpoederfabriek die een heel land destabiliseert. Maak dat de ganzen wijs".

Zelf schrijft u (citaat) "Wat nog maar eens bewijst dat je niet eens het minste idee hebt, van hoe het is om ergens anders te leven dan hier".
Het zal nog maar kort duren, dat dit anders wordt. Denkt u daar ook maar eens over na..... Met geachte "Darwin" zeg derhalve ook ik "Kom dan eens af met een gestaafd verhaal en niet met wat loos geblaas man".

Opa Cor Schorel
Oud 30 november 2002, 22:41   #19
Darwin
Banneling

Standaard

Dank u beste Sint, dat u eveneens democratsteve met drang vraagt met een gestaafd verhaal op de proppen te komen.

Omdat ik echter vrees dat steve deze verhalen misschien niet zo gemakkelijk kan vinden, heb ik om hem een beetje te helpen zelf al het een en ander over die melkpoederfabriek opgezocht.

Eerst en vooral vond ik dat het niet handelde om een melkpoederfabriek, maar om een farmaceutisch bedrijf dat sinds het begin van de jaren 1990 was opgestart om goedkope medicijnen voor de uitgebreide veestapel van Soedan aan te maken. Toen heette het bedrijf "Vet-Pharma". Enkele jaren later kwamen er afdelingen bij die medicijnen tegen tropische ziekten (malaria) en tuberculose moesten aanmaken. Het werd dan Al Shifa genoemd. In maart 1998 kocht de succesvolle Soedanees-Saudische zakenman Salah Idris de fabriek.

Begin augustus van datzelfde jaar voerde Al-Qaida bomaanslagen uit op de Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania. Als vergelding legden de Amerikanen de fabriek van Salah Idris in de as, "omdat er volgens hen een produkt werd gemaakt voor de aanmaak van zenuwgas" en omdat er banden leken te bestaan met Osama Bin Laden. Bij de raketaanval kwam één man om en werd een ander zwaar verbrand.

Het bleek als snel dat in de fabriek, de Janssen Pharmaceutica van Soedan om het zo maar te stellen, helemaal geen chemicaliën voor zenuwgassen werden gemaakt.

En hier stopt eigenlijk het verhaal en beginnen de speculaties.

Was het een miskleun van de Amerikanen? Weinig waarschijnlijk, want de fabriek stond er al een hele tijd en haar producten waren in heel Soedan te verkrijgen. Ze werd ook niet extra beveiligd naar het schijnt (wat je zou verwachten als er echt gevaarlijke stoffen werden geproduceerd).

Waarom moest die fabriek dan tegen de grond?

De terroristen als Osama Bin Laden waren immers al gevlogen uit Soedan.

Moesten de Soedanezen arm blijven zoals hieronder beweerd wordt?

Of was het een ruggesteuntje voor de Amerikaanse Pharma-industrie die nu van een opkomende concurrent verlost werd?

Of was het een kwestie van spierballentaal? Zo van "Kijk eens wat ervan komt als je terroristen huisvest! Denk nog maar eens goed na voor je er opnieuw aan begint!"

Het was echter niet Papa Bush of Baby Bush die de raketten liet vertrekken, maar integendeel wel democratbill ...

Excerpted from Bay Guardian Op Ed, by Richard Becker, the Western Regional Co-Coordinator of the International Action Center.

…Why had the world’s superpower launched a surprise attack on a country with the meagerest of resources, destroying its main source of life-saving pharmaceutical drugs?

…Dedicated in 1997, Al-Shifa was the flagship of Sudan’s health system. Heads of state and ambassadors from several countries attended opening ceremonies. Far from being a secret "chemical weapons-related facility," as President Clinton described it, Al-Shifa was a frequent stop for visiting dignitaries, and groups of Sudanese schoolchildren. …The plant had raised the Sudan’s self-sufficiency in pharmaceuticals from 3% to 50%. It was producing 60-90% of the country’s drugs for treating the seven leading causes of death. The list is topped by malaria and tuberculosis, both of which have resurged in recent years. Al-Shifa produced all of the country’s veterinary medicines. The Sudan’s large herds of camels, cattle, goats and sheep – critical to the food supply - are plagued by treatable infestations of parasites. It was also an important exporter of human and veterinary drugs to other African and Middle Eastern countries, and was recently contracted by the UN Sanctions Committee to ship medical supplies to Iraq.

…One person was killed and others terribly burned–one of whom we visited in Khartoum Teaching Hospital–in the missile attack. In the coming months and years, thousands more will die due to the lack of medicines Al-Shifa would have produced.

The bombing of Al-Shifa was neither a mistake nor an "intelligence failure." It was instead part of an on-going war against the Sudan. U.S. arms are fueling a devastating civil conflict that has made more than 10% of the country’s 28 million people refugees. U.S. economic sanctions block the acquisition of insulin, sutures, blood derivatives, and countless other medical supplies. This war is largely hidden here, but it is a daily reality for the Sudanese people.…No single act could have been more devastating to the health of the Sudanese people than the destruction of the Al-Shifa plant.

http://www.oz.net/~vvawai/sw/sw37/nb-sudan.html

http://www.sudmer.com/The%20destruct...in%20Sudan.htm

Zo Sint, hiermee hebt u kunnen zien dat ik braaf ben geweest. Ik heb dan ook vol verwachting mijn schoentje maar al klaargezet.

Oud 1 december 2002, 04:10   #20
Esceha
Burger

Standaard

Wat krijgen wij nu?

Ik heb als "Sint" een gedichtje geplaatst in de sectie Binnenland en daarvoor mijn profiel gewijzigd. Blijken opeens alle foto's van die knappe oude Opa Cor te zijn veranderd in Sintjes.
Zal ik binnenkort wel weer even "terugzetten".

Cor Schorel
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be