![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Europa bemoeit zich veel te veel met het besteden van ons belastinggeld.
citaat Volkskrant Nederlands schoolboek extreem duur AMSTERDAM - In Nederland wordt per scholier in het voortgezet onderwijs veel meer geld uitgegeven aan schoolboeken dan in omliggende landen. Hier gaat het om gemiddeld 308 euro per scholier per jaar, maar in Frankrijk, Duitsland en Engeland wordt niet meer dan enkele tientjes per scholier aan boeken gespendeerd. Dit blijkt uit een rondgang langs uitgeversorganisaties in Engeland, Duitsland, Frankrijk en België. In geen van deze landen wordt meer dan 80 euro per leerling aan schoolboeken uitgegeven, terwijl dat in Nederland op 308 euro ligt. Dat is des te opmerkelijker omdat de scholenorganisatie VO-raad zegt dat de 308 euro niet toereikend is. De organisatie schrijft dat het zeker 380 euro zou moeten zijn. De 308 euro is door het ministerie van Onderwijs vastgesteld omdat het kabinet wil dat de scholen vanaf volgend jaar de boeken kopen en die gratis aan de leerlingen ter beschikking stellen. Tot nu toe zijn het meestal de ouders die de boeken kopen. Door de wetswijziging zullen de scholen de aanschaf van boeken Europees moeten aanbesteden. Daarover is onrust ontstaan in het onderwijs en in de Tweede Kamer. De scholen dreigen grip te verliezen op de samenstelling van hun boekenlijst omdat ze straks de boeken moeten nemen die uit de aanbestedingsprocedure als goedkoopste naar voren komen. Uit de inventarisatie blijkt dat scholen elders nergens de aanschaf van hun boeken via een Europese aanbesteding regelen. In sommige landen, zoals sommige Duitse deelstaten en Denemarken, doet de gemeente een Europese aanbesteding, niet de school. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 maart 2008 om 09:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je dan student bent dan kom je niet toe met 380 euro op jaarbasis. Het dubbel lijkt mij meer realistisch dan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() In Wallonie gebruiken ze geen schoolboeken ,zij gebruiken copieen, las ik vanmorgen. Wat zullen ze een geld over houden ![]() Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 maart 2008 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik had met een tussenruimte van 12 jaar, 2 maal 3 kinderen tegelijk in het vervolg-onderwijs.
Werkelijk gruwelijk, die boekenprijzen in Nederland, dankzij het "gedoogd kartel" Vereniging ter Behartiging van de Belangen des Boekhandels; jaarlijks bepalen tot hoeveel maal de gemiddelde Europese prijs men mag opdrijven. Daarbovenop het techniekje van de "herziene drukken"; een futiele wijziging of correctie van een typefout en ziedaar, de herziene druk waardoor een boek in een volgend jaar vervangen moet worden, geen kans meer op de 2e-hands-markt. Het kan mij niet schelen op welke manier, maar opengebroken moet dat. http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 6 maart 2008 om 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Quote
Ik had met een tussenruimte van 12 jaar, 2 maal 3 kinderen tegelijk in het vervolg-onderwijs. Werkelijk gruwelijk, die boekenprijzen in Nederland, dankzij het "gedoogd kartel" Vereniging ter Behartiging van de Belangen des Boekhandels; jaarlijks bepalen tot hoeveel maal de gemiddelde Europese prijs men mag opdrijven. Daarbovenop het techniekje van de "herziene drukken"; een futiele wijziging of correctie van een typefout en ziedaar, de herziene druk waardoor een boek in een volgend jaar vervangen moet worden, geen kans meer op de 2e-hands-markt. Het kan mij niet schelen op welke manier, maar opengebroken moet dat. unquote De schoolboekenmafia bestaat al tientallen jaren. Vooral wat de herdrukken betreft. Er wordt aan een schoolboek meer verdiend dan aan een bestseller. Redenen waarom etc.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 6 maart 2008 om 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() [quote=D'ARTOIS;3289102]
Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 6 maart 2008 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn kinderen hebben het middelbaar onderwijs al lang achter de rug 2 van hen staan dus als leerkracht in het Middelbaar onderwijs - ik zal eens navraag doen wat tegenwoordig de kost van leerboeken hier is. Dat koorekties na 2 jaar reeds een aanschaf op een 2de handsmarkt onmogelijk zou maken lijkt me sterk. Vroeger werd er op school een 2de handsmarkt georganizeerd en op die dag kocht bijna iedereen zijn schoolboeken, een atlas en een geschiedkundige atlas werd gewoonlijk nieuw gekocht omdat die de volle 6 jaar meeging.
In Antwerpen is er een voortdurend streven om de schoolboeken gratis voor de leerlingen te maken of toch in ruime mate te subsidiëren, vandaar dat een gemeentelijk georganizeerde "Europese aanbesteding" me wel een goede zaak lijkt.
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...mport&where=nl http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/uitputting/ Op de schoolboekenlijsten van mijn kinderen stond steeds erbij: "niet ouder dan ..... zoveelste druk" en die was dan zeer recent.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 6 maart 2008 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |