![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Er loopt een proces tegen VZW’s van een Belgische politieke partij (Vlaams Blok) wegens aanzetten tot racisme en discriminatie.
Ik dacht begrepen te hebben dat die VZW’s zijn opgericht om de fondsen van de partij in kwestie te beheren. Waarom doen dit dat? Waarom heeft een politiek partij VZW’s nodig om haar gelden te beheren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het nieuws tussen de ontelbare berichten over het proces-Dutroux: het proces in beroep tegen het Vlaams Blok. Na het proces in eerste aanleg en het proces in beroep, telkens te Brussel, buigt het Hof van Beroep in Gent zich deze week als derde rechtsinstelling over de klacht tegen de drie vzw's van het Vlaams Blok.
Zelfs in De Morgen wordt er een artikel aan besteed. Wat op het eerste zicht een vrij objectief lijkt te zijn, wordt echter gedesobjectiveerd door enkele subtiele woorden en zinnetjes. De titel bijvoorbeeld: "Derde keer, goede keer voor anti-Blok-proces?" En wij dus maar denken dat de 'onderzoeksjournalisten' van De Morgen objectiviteit aan de dag zouden leggen. Soms wel, maar niet of beter nooit ofte nimmer wanneer het over het Vlaams Blok gaat. Derde keer, goede keer? Vreemd, niet?! Blijkbaar is er voor de journalist in kwestie enkel sprake van een 'goede keer' wanneer het Vlaams Blok een veroordeling zou oplopen. Een ander deel van de titel, zijnde 'anti-Blok-proces', herleidt het proces ook tot wat het is. Dit proces gaat immers niet over zogenaamd racisme, maar over het klein krijgen van de Vlaams-nationalistische partij die dit land rijk is. Wat de traditionele partijen en bepaalde media niet konden door vuilspuiterij, intimidatie, leugens en laster, moet nu maar eens worden gedaan door de rechtbank: het doen verdwijnen van een lastige oppositiepartij. Het Vlaams Blok van zijn kant handhaaft het vertrouwen in de onafhankelijkheid van de rechtsinstellingen van dit land.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() iedere politieke partij heeft vzw's of dergelijke organisaties, die voor hen werken. Dat zijn meestal studiediensten of juridische diensten, mensen die opzoekingen verrichten, drukkerijtjes en fotocopieer, diensten allerhande...
VZW hebben fiscale voordelen... ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Want daar gaat het bij het VB toch over hé? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() De enige reden van VZW's zijn dat ze de leden en beheerders beschermen tegen schulden en burgelijke aansprakelijkheid.
Wanneer je met bepaalde hoge kapitaln begint te werken, verhoogt ook het persoonlijk risico als het eventueel misloopt. Daarom is van in de jaren 70 de "vereniging zonder winstgevend doel" in het leven geroepen om mensen persoonlijk te beschermen. Voorwaarde is wel, dat de beheerders en leden niet als personeel werken voor die VZW. Door een VZW op te richten heb je een opzichzelfstaand rechtelijk persoon. Wat je niet hebt met een feitelijke vereniging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() @De metser
De zaak is vrij eenvoudig. Om geen problemen te hebben is er geen enkele partij in België (bij mijn weten) die een rechtspersoonlijkheid aanneemt. Waarom: omdat het dan vrijwel onmogelijk is om een partij voor de rechtbank te brengen. Partijen zijn nu feitelijke verenigingen. Als je iets tegen een partij wil ondernemen voor een rechtbank moet je dus alle leden voor de rechtbank brengen. Als er geen ledenlijst is weet je dus niet wie je voor de rechtbank moet brengen. Nadeel: je kunt niet eens een bankrekening openen als partij want dan moet je je ledenlijst doorspelen aan die bank en moeten alle leden akkoord zijn om een vomacht toe te staan aan enkele leden, zoniet moeten alle leden tekenen voor iedere verrichting bij die bank. Minstens moet er dan een algemene vergadering zijn, maar stel u eens voor dat die algemene vergadering iemand aanduidt voor een handtekening op een rekening en dat die iemand niet het volle vertrouwen heeft van de top! Te gevaarlijk, dus blijven wij feitelijke vereniging. Dus: de partij richt een VZW op om te kunnen werken, maar slechts enkele partijleden zijn lid van die VZW. Zeker geen ambetanterik. Bijkomend probleem: de Kamer had beslist om de partijen te steunen. Men kan uiteraard geen overheidsgeld uit betalen aan een feitelijke vereniging want dan betaalt men in feite uit aan alle leden van de partij. Stel voor dat een meerderheid beslist om de kas te verdelen. Democratie ja, maar toch niet binnen een partij zeker. Dus: VZW oprichten en alleen wie lid is van de VZW kan meepraten. En ook beslissen wat er met het geld gedaan wordt. Een dergelijke constructie geeft de briljante Belgische pers dan volgende naam "democratische partij".
![]() |
#12 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De wet op de VZW's is van 1921. BTW: VZW=Vereniging zonder Winstoogmerk ipv zonder winstgevend doel
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de metser zoekt net zo als piano of rood valkje en anderen iets wat hij niet zal vinden...
de vzw zijn er om de struktuur van politieke partijen te ondersteunen : ook geld beheren, boekhouding, informatie verspreiden zoals folders en ander drukwerk. Dit gebeurd bij elke partij op die manier, zonder dat daar een vuiltje aan de lucht is.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nieuwe wet op de Vereniging Zonder Winstoogmerk: http://www.advocaat.be/balie_antwerp...ww/vzw-wet.htm
![]() |
![]() |
#16 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze maakten eeeeeeen reuze omzet en betaalden zelfs GEEN BTW! Dus we danken de nieuwe en strenge wet eveneens aan onze GASTEN! |
||
![]() |
![]() |