![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een in België gehost forum heeft nieuwe beveiligingsmaatregelen ingevoerd. Hierbij worden alle potentiële gebruikers die niet in België of Nederland wonen, al bij voorbaat geweerd en kan men als men reeds geregistreerd is, niet posten als men zich buiten West-Europa bevindt.
Het gaat nog verder: mensen die zoals velen een webmail adres als hotmail of jahoo gebruiken, worden al bij voorbaat geweerd. Ook wie zich ooit met zo een adres heeft ingeschreven, moet meer met een provider adres afkomen. Probleem is dat veel mensen hun provider adres nooit gebruikt hebben en zelfs niet meer kennen. Daarnaast worden ook mensen die geen eigen computer hebben en beroep doen op openbare en dus geen provider e-mailadres hebben, ook uitgesloten. Nederlandstaligen, die zich elders van de Benelux bevinden, mogen ook niet meedoen. Het betreffende forum is wel een privé onderneming, maar ik vraag me af of een administrator zomaar op basis van een e-mailadres iemand kan weigeren, als je bedenkt dat hij toch de IP nummers heeft van iedereen die zich wil registreren. Ik snap dat spambots de boel kunnen verzieken, maar ik denk dat men zo het kind met het badwater weggooit. Er is een forumreglement en wie het overtreedt, santioneren, tot daar toe, maar mensen al op voorhand weigeren omwille van een e-mailadres, vind ik te vergaand. Mag ik er ook al de aandacht op wijzen dat bij die forum het gandse moderatie team er al de brui aan gegeven heeft. Dat lijkt me ook een slecht teken aan de wand. Nee, ik noem de naam van het forum niet, vermits ik enkel wil weten of deze dingen legaal zijn. Meer hoef ik niet te weten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lijkt me perfect legaal.
Maar ik vind het wel een slechte beslissing.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil niet dat er mensen in mijn huis komen die Jaap heten.
Ben ik nu strafbaar?
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Maar als je een publiekelijke zaak uitbaat en je weigert er iemand om de niet objectieve reden dat hij Jaap heet, weet ik het niet. Er zijn al zaken veroordeeld omdat ze mensen weigerden, vooral migranten. Dus stel ik me de vraag of men daar legaal bezig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat er eigenlijk niet om of ik Jaap binnenlaat, wel of ik hem binnen laat als hij sportschoenen aan heeft. Iedereen mag binnen op dat forum eh, je moet je gewoon op de juiste plaats bevinden en een geschikt emailadres hebben. Je kan dat oneerlijk vinden, maar van discriminatie lijkt me geen sprake.
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Trouwens: ik heb ontdekt dat deze maatregel erg dom is om twee redenen:
1) heel veel providers leveren ook webmail. Ik kan me bv ook aanmelden met een @provider adres, dat via het web aangemaakt is. 2) hotmail bv is eigendom van MSN en kan ook in Outlook (Express) gebruikt worden. Daarnaast worden deze adressen door veel mensen Met andere woorden: aan een e-mailadres kan je eigenlijk niet oordelen of iemand een correcte gebruiker is of niet. Met andere woorden: deze maatregel gaat enkel mogelijke, correcte gebruikers weren en minder spambots, want wie handig is, maakt ook een provider extentie om te knoeien. Ik geloof dat men mensen eerder de kans moet geven op basis van hun gedrag op het forum en zien of dat conform de regels is. Als er bv iemand plots posts in een andere taal, of commercieel getint doet, kan men die er toch zo uithalen als spambot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Klagen over een al dan niet vermeend onrecht is iets, maar betreft het politics.be of politics.info.net? rendezvous.be? Jurgenverstrepen? (ken de url niet uit het hoofd) Belgacom? Een forum van een krant, Een datingforum? Door wat is die huisregel ingegeven, wordt dat ergens vermeld?
Mogelijk dat het een forum is van een internet provider die liefst zijn abonnees bedient? (kwestie van adressenverkoop voor spam) Het is moelijk en vooral arbeidsintensief, de trollers van een forum weg te houden: wil jij mod spelen om 04:00? ik niet: als men trolls of hun uitwerpselen schrapt zijn er altijd wel drie semi-trols die hard beginnen te janken en brullen over censuur en daarmee direct gehoor krijgen bij pubers. Laatst gewijzigd door filosoof : 21 maart 2008 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Die indruk krijg ik dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is toch niet erg?
Er zijn nog wel dingen waarvoor je eerst lid moet worden voor je mag meedoen...
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() volgens mij kennen we die "bepaalde mensen".
![]() |
#12 |
|
![]() Ik weet niet. Het is geen politiek forum. In ieder geval: ze doen maar. Ik heb zo de indruk dat we hier toch een wildgroei van forums aan het krijgen zijn, die stilaan allemaal maar 2 man en een paardenkop trekken en daarom doodbloeden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Vraag eens de opinie van een mod hier
![]() (en hier wordt alleen gejankt als een troll of iemand die zijn Tourette niet kan beheersen wordt geband, maar ik ken fora waar het kot dan te klein is, waar men threads start omwille van strafpunten of een geknipte zin -liefst tussen 01:00 en 05:00 uiteraard...) Ik ken ook fora waar men een ernstige waarschuwing krijgt bij de eerste of tweede off topic post en waar niemand er over reclameert. Daar wordt nauwelijks geband trouwens. Laatst gewijzigd door filosoof : 21 maart 2008 om 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Vraag eens de opinie van een mod hier
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Is die iets speciaal waard misschien, zo'n modopinie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN