![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Kinderen van mijn schoonzus zijn 4 en 7 en zitten in het Fr onderwijs ergens in Wallonië.
Mijn schoonzus zou graag terug in het Leuvense komen wonen en zou haar kinderen dan natuurlijk Nederlandstalig onderwijs willen laten lopen. Mss heeft iemand hier op het forum daar al wat ervaring mee gehad... Wat zijn de risico's voor de kinderen ivm schoolachterstand aangezien ze maar een vrij beperkte basis Nederlands bezitten? Nederlands vreemd zijn ze nu ook niet, maar ja die kinderen hebben tot nu toe altijd in Wallonië gewoond en hun leefwereldje is natuurlijk hoofdzakelijk Franstalig. Enkel hun moeder spreekt er Nederlands tegen. (vader is een Waal) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelf werk ik met kinderen, dit al zo'n 18 jaar lang. Voornamelijk anderstaligen.
Mijn mening hierover: hoe jonger het kind, hoe vlugger het een "vreemde" taal zal leren. Heel veel kans dus dat de 4-jarige sneller Nederlands zal begrijpen/spreken dan de 7-jarige. Het is eigenlijk verbazingwekkend maar: indien ze dagelijks blootgesteld worden aan het Nederlands, is het slechts kwestie van enkele weken en reeds dan begrijpen ze het merendeel van wat er gezegd wordt. Na een 3-tal maanden beginnen ze ook daadwerkelijk Nederlands te praten. Als volwassene kan ik daar alleen maar jaloers op zijn!! ![]() Wat uw vraag over "schoolachterstand" betreft: indien de kinderen (vooral de 7-jarige) niet onmiddellijk in een NL-talige school worden geplaatst; best kan de moeder intussen zoveel mogelijk - en IEDERE dag- Nederlands praten met die kleintjes. Dan hoeft er helemaal geen leerachterstand te zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoort eigenlijk niet in k en k deze vraag.
Een belangrijke vraag gewoon. Onder de 12 jaar nergens druk over maken is de algemene regel. En idd kinderen van 5 gaan een stukje harder dan oudere kinderen. Vanaf 13 jaar wordt het precairder. Het duurt significant langer en een accent blijft vaak aanwezig. Mooi voorbeeld: De Duitstalige Henry Kissinger die op 14 jarige leeftijd van Dld naar de VS verhuisde. |
![]() |
![]() |