Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 05:47   #1
Crochettie
Banneling

Standaard Waarom nog gaan stemmen?

Het is nog maar begin 2008 en iedereen is al bezig over de komende verkiezingen van 2009.

Toch vraag ik mij af, waarom ik nog zou gaan stemmen ?
De laatste verkiezingen hebben ons duidelijk gemaakt dat een stem uitbrengen totaal onzinnig is.

Over duidelijke winst voor CD&V en nog steeds geen regering ( na 9 maanden)
Wij Vlamingen, gingen nu eens korte metten maken met BHV en wat blijft er nog van over ?

Wij Vlamingen is misschien verkeerd uitgedrukt - Het zijn de partijvoorzitters die meer en meer de grootste prietpraat beginnen uit te kramen.

Gaan stemmen heeft totaal geen zin meer, daar men ofwel een boycot instelt ofwel gaat men coalities aan met anderen die je juist nu niet kan rieken.

Wat heeft de laatste kiezing ons opgebracht ?
NIETS
Alle parijen komen aan bod uitgezonderd SPA,VB en LDD
Waarom geen kiessysteem zoals in de USA? - 2 Strekkingen met eerst kiesstelsels onderling en daarna man tegen man (of vrouw)

Bij ons gaat het zo
- VB ? Kies er maar op, ze mogen toch niet mee doen
- Ik wordt buiten gegooid? OK, ik maak een eigen partij ( LDD)
- Wij halen waarschijnlijk de kiesdrempel niet ? Geen probleem, we maken een coalitie.(NVA enz...)
-We moeten een regering vormen? OK - ALLEMAAL rond de tafel.

Allemaal ??? en onze stemmen dan ????

Kort besluit : WIJ ZITTEN MET TEVEEL PARTIJEN

Teveel partijen wil zeggen in het stemhokje --> Versplinstering door de kiezer.

Teveel partijen wil zeggen bij regeringsvorming --> Alles terug bij mekaar gooien.

Eigenlijk goed bekeken : Iedereen heeft zijn gedacht mogen uitbrengen en later gooit men alles terug op 1 hoop ( de zotten (kiezers) zijn wederom content).

Blijven de mensen nu achterlijk of wat?
Ik in ieder geval nietmeer - In 2009 kuis ik met dat oproepingsbriefje mijn gat af.
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 09:58   #2
barfo
Banneling

Standaard

ons "verborgen" 2 partijen systeem omzetten naar een openlijk 2 partijen systeem?
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 10:25   #3
Crochettie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
ons "verborgen" 2 partijen systeem omzetten naar een openlijk 2 partijen systeem?
Ja dat is nog beter uitgederukt
Oud 17 maart 2008, 10:25   #4
delcom
Burgemeester

Standaard

ik begrijp uw frustatie Crochettie maar eigenlijk zouden ook de kiezers beter moeten weten.
uiteindelijk stonden bij de verkiezingen van 2007 verschillende partijen met onhaalbare beloftes klaar om toch maar de meeste stemmen te bemachtigen. als je als kiezer eerst het volledige programma van elke partij analiseert zul je zien dat velen in een wanhoopspoging om toch maar een postje te kunnen pakken zichzelf gaan overroepen.
eigenlijk zouden de politici die hun valse beloften niet waarmaken verplicht moeten worden af te treden gedurende X-aantal tijd.
Oud 17 maart 2008, 10:27   #5
Gargamel
Banneling

Standaard

Gaan stemmen,sja,de schone schijn moet toch hooggehouden worden
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 10:45   #6
Crochettie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik begrijp uw frustatie Crochettie maar eigenlijk zouden ook de kiezers beter moeten weten.
uiteindelijk stonden bij de verkiezingen van 2007 verschillende partijen met onhaalbare beloftes klaar om toch maar de meeste stemmen te bemachtigen. als je als kiezer eerst het volledige programma van elke partij analiseert zul je zien dat velen in een wanhoopspoging om toch maar een postje te kunnen pakken zichzelf gaan overroepen.
eigenlijk zouden de politici die hun valse beloften niet waarmaken verplicht moeten worden af te treden gedurende X-aantal tijd.
Delcom, groot gelijk en ik ga zelfs nog verder.
U weet evengoed, wanneer je in de prive een faling hebt, je persoonlijk verantwoordelijk wordt gesteld (meeste gevallen)
Indien je in de prive een flater van jewelste begaat, kan je voor de schade opdraaien en zelfs verbod krijgen om gedurende 5 jaar geen enkel zelfstandig beroep uit te oefenen.

Indien je in de prive een zaak opstart, moet je over de daarvoor geschikte diplomas beschikken of het ballonetje gaat niet op.

In de politiek ???????????????
RIEN DE KNOTS
Valt een regering, krijgen de ministers dan een sanctie ?? NEEN MET ONS GELD GAAN ZE DAN NOG EENS CAMPAGNE VOEREN VOOR DE VOLGENDE.

Indien een minister of een parlementarier een grote fout begaat ten nadele van de bevolking of belastingsgeld - Wat doen ze ?? Ze zetten een stap opzij ( mooi niet ?) en de kous is af. (zie willy Claes) ( Gans de SP was gedagvaard, maar toevallig moesten ze verschijnen NA verjaringsdatum)

Hoeveel onbekwame parlementariers zitten er niet in een parlement zonder kennis van zaken - hiermede bedoel ik Politieke rechten ?

Voor het VB heeft zelfs (Staf Neel) gezeteld in het nationaal parlement met een diploma van lager onderwijs of lager middelbaar) ( en zo waren meerderen)

Wil je in de politiek, moet je ook hiervoor je diplomas halen ( evengoed zoals die beenhouwer en die bakker die een winkel op houden)

Nu mag je nog dokter zijn,dan moet je je maar herscholen naar Politieke wetenschappen of Politiek recht)

Stop met onberkwamen die over ons land moeten regeren.

Een parlementslid moet kunnen aaschouwd worden als een erkend vol beroep en niet zoals nu een bijberoep.
Dit zou al veel oplossen en de losers en profiteurs ziften

Laatst gewijzigd door Crochettie : 17 maart 2008 om 10:50.
Oud 17 maart 2008, 11:08   #7
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie Bekijk bericht
In de politiek ???????????????
RIEN DE KNOTS
Valt een regering, krijgen de ministers dan een sanctie ?? NEEN MET ONS GELD GAAN ZE DAN NOG EENS CAMPAGNE VOEREN VOOR DE VOLGENDE.

Indien een minister of een parlementarier een grote fout begaat ten nadele van de bevolking of belastingsgeld - Wat doen ze ?? Ze zetten een stap opzij ( mooi niet ?) en de kous is af. (zie willy Claes) ( Gans de SP was gedagvaard, maar toevallig moesten ze verschijnen NA verjaringsdatum)

Hoeveel onbekwame parlementariers zitten er niet in een parlement zonder kennis van zaken - hiermede bedoel ik Politieke rechten ?

Voor het VB heeft zelfs (Staf Neel) gezeteld in het nationaal parlement met een diploma van lager onderwijs of lager middelbaar) ( en zo waren meerderen)

Wil je in de politiek, moet je ook hiervoor je diplomas halen ( evengoed zoals die beenhouwer en die bakker die een winkel op houden)

Nu mag je nog dokter zijn,dan moet je je maar herscholen naar Politieke wetenschappen of Politiek recht)

Stop met onberkwamen die over ons land moeten regeren.

Een parlementslid moet kunnen aaschouwd worden als een erkend vol beroep en niet zoals nu een bijberoep.
Dit zou al veel oplossen en de losers en profiteurs ziften
En bekijk ook eens wat er zich op gemeentelijk vlak allemaal afspeelt
Ze zijn met ong. 30.000....
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 11:19   #8
Crochettie
Banneling

Standaard

Op gemeentelijk vlak zou ik dit nog kunnen aanvaarden omdat het hier meestal gaat over "enkele stenen die losliggen" Bosduiven schijten het standbeeld van wijlen mijnheer pastoor van immerzeken vol" enz...

Wil je hoger op, kan je avondschool volgen in politieke wetenschappen gedurende die 6 jaar, zo niet moet je maar verder blijven lullen over schijtende duiven.

Maar wat is het nu ??
DIEGENEN DIE 12 JAAR GELEDEN AL DIE SCHIJTENDE DUIVEN EENS GING BESTRIJDEN STAAT NU IN HET PARLEMENT DE HOOGSTE NOOT TE ZWAAIEN OVER KERNENERGIE

Mensen, dit kan toch nietmeer of ben ik nu zo mis ?????
Oud 17 maart 2008, 11:27   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Geef mij maar e-Voting op zijn zwitsers

met maandelijks voor de belangrijke thema's een referendum
http://www.e-voting.cc/static/evotin...xperiences.pdf

bizar dat technologie zo evolueert en dat de politieke sekte of kaste zodanig gehecht is aan zijn status dat ze voor zichzelf niet in staat zijn zichzelf weg te cijferen tot wat ze zijn: gewone mensen die een groep mensen vertegenwoordigen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:32   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie Bekijk bericht
Op gemeentelijk vlak zou ik dit nog kunnen aanvaarden omdat het hier meestal gaat over "enkele stenen die losliggen" Bosduiven schijten het standbeeld van wijlen mijnheer pastoor van immerzeken vol" enz...

Wil je hoger op, kan je avondschool volgen in politieke wetenschappen gedurende die 6 jaar, zo niet moet je maar verder blijven lullen over schijtende duiven.

Maar wat is het nu ??
DIEGENEN DIE 12 JAAR GELEDEN AL DIE SCHIJTENDE DUIVEN EENS GING BESTRIJDEN STAAT NU IN HET PARLEMENT DE HOOGSTE NOOT TE ZWAAIEN OVER KERNENERGIE

Mensen, dit kan toch nietmeer of ben ik nu zo mis ?????
Je zit er idd deftig naast.

Nu kan een pol en soccer, minister van volksgezondheid worden, zonder ook maar enige medische kennis, een agalev militant minister van energie en transport en een activist van mensen zonder papieren regeringscommissaris voor immigratie.

Of beter gezegd, we zitten met een airhostess, dus iemand die geleerd heeft om koffie en eten uit te delen als minister van sociale zaken.
Met een pol en soccer als minister van cultuur, met een advocaat als minister van onderwijs en huismoeder als minister van begroting.

En wees dan nog blij, want zelfs een mislukte zangeres kan hier partijvoorzitter worden als ze voldoende stemmen behaald.

Als morgen J.M. Paff kandidaat voor het vlaamse parlement is en de meeste stemmen haald, dan mag hij zelfs ministerpresident spelen.

De voorwaarden om minister te kunnen worden zouden minsten de eis tot het behaald hebben van een diploma uit die sector moeten zijn.

Minister van finacien en begroting dus minstens boekhouders, minister van economie ministens bedrijfseconomie en niet meer na elke verkiezing of juist voor elke verkiezing van postjes verwisselen, wie in de gemeenteraad zit, zit in de gemeenteraad en kan niet opkomen voor de federale verkiezingen.
Geen 20 postjes meer voor 1politicus, maar elke politicus op de plaats waar hij verkozen is en waar hij zijn mandaat moet uitvoeren.
En niet eerste minister zijn en dan nog zetelen in de gemeenteraad van een stad, dat is belangenvermenging.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 12:39   #11
Guust
Partijlid

Standaard

Het Zwitzers systeem is idd veel beter. Nu leven we in een schijndemocratie. De traditionele partijen staan in dienst van de banken en de grootindustrie. Hun kopstukken zitten in allerlei beheerraden hiervan, vandaar dat we in heel de Eu nu privatiseringen en liberaliseringen zien. Over belangrijke zaken zoals b.v immigratie of het verdrag van Lissabon heeft de burger geen inspraak. Verhofstad beloofde zijn kiezers met zijn burgermanifest het tegenovergestelde wat ze kregen toen hij verkozen was.
In het Zwitzers systeem met volksraadpleging en bindend referendum is de kiezer veel meer bij de politiek betrokken omdat hij weet dat zijn stem echt een verschil kan maken, dit in tegenstelling tot onze verkiezingen waar er enkel nuanceverschillen zijn tussen de traditionele partijen. De reden dat het Zwitzers systeem bijna nergens anders bestaat is dat politieke partijen hun macht niet willen delen met het volk.
Guust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 15:06   #12
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guust Bekijk bericht
In het Zwitzers systeem met volksraadpleging en bindend referendum is de kiezer veel meer bij de politiek betrokken omdat hij weet dat zijn stem echt een verschil kan maken, dit in tegenstelling tot onze verkiezingen waar er enkel nuanceverschillen zijn tussen de traditionele partijen. De reden dat het Zwitzers systeem bijna nergens anders bestaat is dat politieke partijen hun macht niet willen delen met het volk.
Zijn de verschillen tussen de "traditionele partijen" in Zwitserland dan groter dan bij ons?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be