Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2008, 17:50   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard IJzerbedevaart... dood.

Citaat:
IJzerbedevaart wordt 'Diksmuide IJzersterk'

DIKSMUIDE - In de IJzertoren in Kaaskerke bij Diksmuide is zondagmiddag de nieuwe naam van de IJzerbedevaart bekendgemaakt. Met 'Diksmuide IJzersterk' hoopt het IJzerbedevaartcomité de bedevaart nieuw leven in te blazen. Ook werd de overzichtstentoonstelling '80 jaar IJzerbedevaart' zondagmiddag officieel geopend.
De nieuwe IJzerbedevaart 'Diksmuide IJzersterk' op zondag 31 augustus, de 81ste editie, moet een breder publiek aanspreken.

'De dag begint met een wandeling en een fietstocht langs de historische plaatsen, monumenten en bezienswaardigheden in de stad', zegt Walter Baeten, de voorzitter van het IJzerbedevaartcomité. 'De traditionele eucharistieviering op de weide aan de IJzertoren blijft natuurlijk ook. ’s Middags is er een straattheaterfestival en een herdenking van de Eerste Wereldoorlog met oldtimervliegtuigen. In de namiddag is er dan de IJzerbedevaart met een bloemenhulde en muziek van het 60-koppig Vlaams Symfonisch Orkest met Willem Vermandere. Er wordt afgesloten met een zangspektakel ’Vlaanderen zingt’.'

Ook op de nieuwe IJzerbedevaart wil het IJzerbedevaartcomité de boodschap van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid in de wereld voor de toekomst bewaren en vrijwaren.

Overzichtstentoonstelling

Zondagmiddag werd eveneens de overzichtstentoonstelling '80 jaar IJzerbedevaart' officieel geopend. De tentoonstelling belicht de geschiedenis van de bedevaarten volledig, objectief en kritisch. Ook de donkere bladzijden uit de geschiedenis, zoals de niet-erkende oorlogsbedevaarten, komen aan bod.

'Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de IJzerbedevaarten fascistisch', zegt Baeten. 'De collaboratie werd aangemoedigd. Ook deze zwarte bladzijden gaan we niet uit de weg.'

De eerste IJzerbedevaart vond in 1920 plaats in Steenkerke, aan het graf van Joe English. De jaren dertig waren de meest succesvolle jaren. Toen kwamen tot 100.000 bedevaarders naar Diksmuide. In 1946 werd de IJzertoren opgeblazen. Van 1951 tot 1965 werd gebouwd aan een nieuwe toren, maar de bedevaarten bleven wel plaatsvinden.

Eind jaren negentig, onder een nieuwe voorzitter, werd de gedachte vernieuwd tot vrede, vrijheid en verdraagzaamheid. Die vernieuwing leidde halfweg de jaren negentig tot hevige rellen. Sindsdien komt er steeds minder publiek naar de IJzerbedevaart. Met 'Diksmuide IJzersterk' wil het IJzerbedevaartcomité de lage opkomst weer ombuigen.
Wat willen ze nog uitvinden? Clowns op de bedevaart? Een rondreizend circus onder de naam "bedevaart @ home"? Misschien een strip-act op de weide of zo? Je weet nooit of een dikke berta eens lekker gaat paaldansen met de nieuwe IJzertoren als paal.

Het is zo zonneklaar... De IJzerbedevaart waar vroeger de politici met knikkende knietjes naartoe gingen is dood. Spirit heeft er een zootje van gemaakt en nu is het zo doods dat het door de door de Vlaams Belang georganiseerde IJzerwake meer volk trekt dan de IJzerbedevaart.

Ik denk dat de echte Vlaamse beweging die toren en weide weer moet gaan opeisen en al die speelgoedvlamingen eens tonen wat een mooie eer zou zijn aan die weide waar de mensen van velerlei afkomst liggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 18:00   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wat willen ze nog uitvinden? Clowns op de bedevaart? Een rondreizend circus onder de naam "bedevaart @ home"? Misschien een strip-act op de weide of zo? Je weet nooit of een dikke berta eens lekker gaat paaldansen met de nieuwe IJzertoren als paal.

Het is zo zonneklaar... De IJzerbedevaart waar vroeger de politici met knikkende knietjes naartoe gingen is dood. Spirit heeft er een zootje van gemaakt en nu is het zo doods dat het door de door de Vlaams Belang georganiseerde IJzerwake meer volk trekt dan de IJzerbedevaart.

Ik denk dat de echte Vlaamse beweging die toren en weide weer moet gaan opeisen en al die speelgoedvlamingen eens tonen wat een mooie eer zou zijn aan die weide waar de mensen van velerlei afkomst liggen.
Mensen die het allemaal niet hebben meegemaakt moeten op een ander manier worden aangesproken. En inderdaad, misschien wel iets softer. De harde taal van "nooit meer" werkt niet meer op de huidige generatie. Maar ik begrijp de nostalgie.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 18:05   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Nostalgie is voor losers.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 18:21   #4
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Nostalgie is voor losers.

De Ijzerwake heeft op zich weinig te maken met nostalgie , eerder met respect voor zij die toen sneuvelden ........... maar het woord respect staat niet in uw woordeboek zeker !!!!!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 18:34   #5
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
De Ijzerwake heeft op zich weinig te maken met nostalgie , eerder met respect voor zij die toen sneuvelden ........... maar het woord respect staat niet in uw woordeboek zeker !!!!!
Zo kunnen we véél mensen herdenken.
Liefst herdenk ik niemand, of toch geen mensen die ik persoonlijk niet kende.
Dat referentiekadergedoe toch altijd... Als het aan u lag (MAW moest gij god zijn) dan was er een verplichte schooluitstap naar zeker?

Laatst gewijzigd door Bhairav : 16 maart 2008 om 18:36.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 19:25   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zo kunnen we véél mensen herdenken.
Liefst herdenk ik niemand, of toch geen mensen die ik persoonlijk niet kende.
Dat referentiekadergedoe toch altijd... Als het aan u lag (MAW moest gij god zijn) dan was er een verplichte schooluitstap naar zeker?
Laat ons zeggen dat sinds het symbolisch Vlaams-nationalistisch karakter van de toren verzwakt er al eens een iets meer pedagogisch cachet wordt aan gegeven, met of zonder AVV-VVK. De woede-jaren zijn voorbij.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 19:26   #7
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

het is zonneklaar dat het volgende dat wordt geschrapt, de eucharistieviering is. Vervolgens zullen de speechen verdwijnen. Tenslotte zal het evenement worden omgedoopt tot "Rock IJzertoren", wanneer er enkel nog de optredens zullen zijn.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 19:30   #8
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik pleit als inwoner van Diksmuide al jaren voor, om de IJzerbedevaart, desnoods met harde hand opnieuw over te nemen. Ik vind dat de strijd van de jaren 90 opnieuw moet herleven.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 19:47   #9
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik pleit als inwoner van Diksmuide al jaren voor, om de IJzerbedevaart, desnoods met harde hand opnieuw over te nemen. Ik vind dat de strijd van de jaren 90 opnieuw moet herleven.
als de IJzerwake de IJzerbedevaart kan versmachten, dan neemt de IJzerwake hem gewoon over, geweld is dan zelfs niet nodig.
Oud 16 maart 2008, 20:07   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De IJzerbedevaart is al een hele tijd niet meer wat de bedevaarders ervan verwachtten. Zij zakken langzaam maar zeker af naar wat wél nog is wat ervan verwacht wordt: de IJzerwake.
Van de IJzerbedevaart probeert men, met de medewerking van minister van 'Vlaamse' cultuur Bert Anciaux, een multicultureel evenement te maken dat financieel nog winstgevend is ook.
Oud 16 maart 2008, 20:24   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De IJzerbedevaart is al een hele tijd niet meer wat de bedevaarders ervan verwachtten. Zij zakken langzaam maar zeker af naar wat wél nog is wat ervan verwacht wordt: de IJzerwake.
Van de IJzerbedevaart probeert men, met de medewerking van minister van 'Vlaamse' cultuur Bert Anciaux, een multicultureel evenement te maken dat financieel nog winstgevend is ook.
De ijzerwake. Als dat de afspiegeling moet zijn van een toekomstig Vlaanderen. Arm Vlaanderen...
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 20:37   #12
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De ijzerwake. Als dat de afspiegeling moet zijn van een toekomstig Vlaanderen. Arm Vlaanderen...
ochgottekes, ze zien es een paar jongeren in uniform en ze gaan al panikeren.
Oud 16 maart 2008, 20:39   #13
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
De ijzerwake. Als dat de afspiegeling moet zijn van een toekomstig Vlaanderen...
...waarom dan nog wachten?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 20:50   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ochgottekes, ze zien es een paar jongeren in uniform en ze gaan al panikeren.
Panikeren? Neen. Maar mädchen in uniform, doen me altijd denken aan Ilsa, Fraulein...
Oud 16 maart 2008, 20:51   #15
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Panikeren? Neen. Maar mädchen in uniform, doen me altijd denken aan Ilsa, Fraulein...
Mij ook, kinky hé
Oud 16 maart 2008, 21:02   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij ook, kinky hé
Maar van een moreel laag gehalte.
Oud 16 maart 2008, 21:05   #17
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Maar van een moreel laag gehalte.
who cares anyway?
Oud 16 maart 2008, 21:09   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
who cares anyway?
Not many people, indeed.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 21:10.
Oud 16 maart 2008, 21:13   #19
Den Ardennees

Standaard

zeg nu zélf

Oud 16 maart 2008, 21:27   #20
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
word jij de Vlaamse BUB-versie die mensen indeelt in goede en slechte Vlamingen?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be