Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 23:31   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard 'boze' arbeiders willen 30000 liter zoutzuur in Maas lozen: alle grenzen voorbij

Lees bron:

http://www.pzc.nl/algemeen/buitenlan...n-zoutzuur.ece

Voor mij is zulke actie totaal onaanvaardbaar en met niets goed te praten. Het is elke ethische grens voorbij en de actie dreigt in België een nooit geziene milieuramp met zich teweeg te brengen. Zoals in het artikel staat, zijn Franse arbeiders uit die regio niet aan hun proefstuk toe, wat betreft deze manier van chantering. Ik ben op zich niet tegen arbeidersverzet en stakingen als ze gerechtvaardigd ziijn, maar deze methode is elke redelijkheid voorbij.

Ik vind dat de overheden nog zeer laks reageren, dat burgemeester Fournoux van Dinant met dat krapuul nog een 'beschaafd' gesprek wil voeren ! Ik zou het wel weten: als overheid manu militari ingrijpen, desnoos een luchtbestorming van parachutisten op poten zetten om die dolgedraaide leeghoofden te verhinderen hun waanzinnig plan uit te voeren (bombarderen is mischien een andere optie, als men de tonnen zoutzuur niet raakt). Als bij zulke acties dan enkele tientallen arbeiders worden gedood, dat is dan spijtig. Ze hebben het zelf gezocht ! Ik vraag mij trouwens af - met veel cynisme - of de vernietiging van een strook van tientallen kilometers rivierfauna en - flora kan bijdragen tot de heropening van de fabriek, die door de veranderende economsiche structuur reeds lang gedoemd was te verdwijnen?

Ben ik de enige die zo'n hard oordeel heeft voor die arbeiders of ondersteunen hier anderen dit ook nog? Of is het goed van de burgemeester van Dinant als hij op 'subtiele' wijze probeert te onderhandelen? Wat zou het meeste uithalen (begrip of keiharde repressie)?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 23:52   #2
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

De vraag is: wat heeft deze arbeiders zo woest en radeloos gemaakt dat ze met zulke zware bedreigingen moeten afkomen?

In alle geval, met geweld en repressie dreigen, zoals gij doet, heeft geen zin. De geschiedenis heeft immers bewezen dat ge dan toch verliest. Vergeet niet: de machtelozen en de armen zijn nog altijd krachtiger dan het krapuul dat ze hun baas noemen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 23:53   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Dit is geen staking meer, dit is terrorisme, en moet op die manier behandeld worden. Het dumpen van zoutzuur in de maas is een serieuze misdaad.

Speciale interventie eenheden op af sturen, met rubberkogels de arbeiders neerleggen als ze tegenspruttelen. Gewoon het zoutzuur op militaire wijze vrijwaren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 23:55   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De vraag is: wat heeft deze arbeiders zo woest en radeloos gemaakt dat ze met zulke zware bedreigingen moeten afkomen?

In alle geval, met geweld en repressie dreigen, zoals gij doet, heeft geen zin. De geschiedenis heeft immers bewezen dat ge dan toch verliest. Vergeet niet: de machtelozen en de armen zijn nog altijd krachtiger dan het krapuul dat ze hun baas noemen.
Een misdadiger die het doet uit wanhoop, of radeloosheid, is nog steeds een misdadiger C2C, en moet op die manier behandeld worden. Nadien bij de strafbepaling kan er wel rekening mee gehouden worden, maar op dit moment moeten deze heren zo snel mogelijk gestopt worden. Over onderhandelen kan geen sprake meer zijn.
Oud 18 maart 2008, 00:02   #5
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Uit een andere bron heb ik vernomen dat men al meer dan vijf weken actie voert zonder succes.
Mij lijkt dit dan ook een finale wanhoopsdaad om aandacht te krijgen voor hun situatie aangezien ecologische rampen fel gehoor krijgen,
maar of het echt zal komen tot het ten uitvoer leggen van hun dreigementen wil ik daarom nog wel betwijfelen (de schadevergoedingen aan hun adres zouden immens zijn) al neemt dit niet het lugubere karakter van hun daad weg en betreur ik het gegeven dat zulke kwalijke drukkingsmiddelen moeten aangewend worden om aandacht te krijgen voor hun zaak.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 00:05   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Uit een andere bron heb ik vernomen dat men al meer dan vijf weken actie voert zonder succes.
Mij lijkt dit dan ook een finale wanhoopsdaad om aandacht te krijgen voor hun situatie aangezien ecologische rampen fel gehoor krijgen,
maar of het echt zal komen tot het ten uitvoer leggen van hun dreigementen wil ik daarom nog wel betwijfelen (de schadevergoedingen aan hun adres zouden immens zijn) al neemt dit niet het lugubere karakter van hun daad weg en betreur ik het gegeven dat zulke kwalijke drukkingsmiddelen moeten aangewend worden om aandacht te krijgen voor hun zaak.
Citaat:
In 2000 deed zich in de stad eenzelfde situatie voor. Toen dumpten werknemers van een failliete zijdespinnerij vijfduizend liter zwavelzuur in een zijtak van de Maas. De brandweer wist op het nippertje te voorkomen dat grote hoeveelheden van de giftige stof in de rivier terechtkwamen. In België werd destijds groot alarm geslagen. Uiteindelijk gingen de werknemers van Cellatex akkoord met een sociaal plan.
Ik woon in de buurt van de maas, dank u. Er is nu een beetje leven in die rivier, tis al geen compleet open riool meer. Een dumpage van zoveel zoutzuur zou dat zelfs al om zeep helpen. Fuck die arbeiders en hun arbeidsvoorwaarden dan maar. Als ze dit zelfs al overwegen, kunnen ze de pot op.
Oud 18 maart 2008, 00:07   #7
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

"In 2000 deed zich in de stad eenzelfde situatie voor. Toen dumpten werknemers van een failliete zijdespinnerij vijfduizend liter zwavelzuur in een zijtak van de Maas. De brandweer wist op het nippertje te voorkomen dat grote hoeveelheden van de giftige stof in de rivier terechtkwamen."

Dit gaat er serieus over, hoe rechtmatig hun eisen ook mogen zijn. Hier mag keihard tegen worden opgetreden.

Overigens is het dringend tijd voor klasseverzoening in plaats van klassestrijd. Dat laatste leidt namelijk enkel tot catastrofale situaties als deze.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 00:10   #8
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik woon in de buurt van de maas, dank u. Er is nu een beetje leven in die rivier, tis al geen compleet open riool meer. Een dumpage van zoveel zoutzuur zou dat zelfs al om zeep helpen. Fuck die arbeiders en hun arbeidsvoorwaarden dan maar. Als ze dit zelfs al overwegen, kunnen ze de pot op.
Akkoord, om gehoor te krijgen kunnen wel betere (minder radicale) technieken worden aangewend dan deze vorm van chantage.
Het lijkt dan ook ineens duidelijk waar ze de boter vandaan hebben gehaald, ze speculeren waarschijnlijk op de hysterie die de actie heeft teweeggebracht.
Oud 18 maart 2008, 00:12   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ze kunnen misschien ook een kleuterklas gijzelen om gehoor te krijgen voor hun gezaag ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 00:12   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Akkoord, om gehoor te krijgen kunnen wel betere (minder radicale) technieken worden aangewend dan deze vorm van chantage.
Het lijkt dan ook ineens duidelijk waar ze de boter vandaan hebben gehaald, ze speculeren waarschijnlijk op de hysterie die de actie heeft teweeggebracht.

Ze kunnen de normale procedure volgen. Schijnbaar gaat het toch allemaal niet zo vlotjes in frankrijk....
Oud 18 maart 2008, 00:21   #11
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ze kunnen de normale procedure volgen. Schijnbaar gaat het toch allemaal niet zo vlotjes in frankrijk....
Daar lijkt het zo op. Ik vraag me dan ook af waarom een sociaal plan zo lang op zich laat wachten. Uit de aard van de dreigementen verdenk ik dat er een hoop mensen zijn die in financiële problemen zitten, al blijft dit speculatief en kan dit nooit leiden ter goedkeuring van hun manier van handelen.
Oud 18 maart 2008, 00:38   #12
De Groene Chinees
Burger

De Groene Chinees's schermafbeelding

Standaard

Ik kan begrip voor de woede van de werknemers opbrengen, maar dit is volstrekt ontoelaatbaar en derhalve moet er op een gunstig ogenblik manu militari ingegrepen worden.
De Groene Chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 00:42   #13
Geert C

Standaard

Dit is gewoon terrorisme.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 00:48   #14
De Groene Chinees
Burger

De Groene Chinees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Precies. Men kan het moeilijk iets anders noemen.
De Groene Chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 01:56   #15
willem1940NLD

Standaard

Ik weet niet boven welke verdunning in water zoutzuur slecht of gevaarlijk is.

30.000 liter is ongeveer de inhoud van een grote tankwagen.
Oud 18 maart 2008, 02:19   #16
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En als dat dient het ook behandeld te worden. Opsluiten van de mensen die hiermee hebben gedreigd. Dit soort daden mogen nooit getolereerd worden.
Oud 18 maart 2008, 03:10   #17
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mietjes.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 08:48   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Moet kunnen...

En dat men niet probeert de macht van de vakbonden te beperken... Want vakbonden zijn heilig...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 09:00   #19
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik weet niet boven welke verdunning in water zoutzuur slecht of gevaarlijk is.

30.000 liter is ongeveer de inhoud van een grote tankwagen.
Concentratie is gewoonlijk iets van een 30 % (huishoudelijk) tot 37% (oververzadigd) HCl.

voor sterke zuren:
pH = -log[H+] (concentratie in mol/L ; 1 mol HCl = 36,47 g/mol)

We nemen aan dat we met een standaard zoutzuur-oplossing van een concentratie van 30% te maken hebben.

d(HCl 30% opl.) = 1.1493 dus 30000 l * 1.1493 = 34479 kg HCl 30% opl.

34479 kg * 0,3 = 10343,7 kg HCl beschikbaar

dit is gelijk aan 10343700 g HCl / 36,47 g/mol = 283622,16 mol HCl of [H+]

aantal mol/l : 283622,16 mol / 30000 l = 9,45 mol/l = 9,45 M HCl

Nu mogen we gerust aannemen dat water met een pH van 2 te zuur is om leven in stand te houden, dit geldt voor de meeste fauna en flora. Ter vergelijking, keukenazijn heeft een zuurtegraad van pH 2,4. Ik zou dat niet durven zuiver bij m'n planten gieten, laat staan er een goudvis in steken.

pH = -log[0,01 mol/l H+] = 2

m1 * V1 = m2 * V2 <==> (m1 * V1) / m2 = V2

9,45 M * 30000 l = 0,01 M * V2

<==> V2 = 28350000 l water nodig

Conclusie:

Wanneer die tanker met zoutzuur zich vermengd met 28,350,000 liter water heeft het een zuurtegraad van pH 2 en is de resulterende oplossing nog altijd dodelijk voor de meeste levende organismen.

We kunnen nu nog eens verder uitrekenen hoeveel nodig is om het geheel relatief onschadelijk te maken. Zure regen heeft een gemiddelde pH van rond de 5.

pH = -log [0,00001] = 5

9,45 M * 30000 l = 0,00001 M * V2

<==> V2 = 28,350,000,000 liter water nodig om dit onschadelijk te maken !

Om de totale impact te berekenen is het van belang te weten wat het huidige niveau van de waterstand van de Maas is, daar er een enorm verschil is bij laagwater of bij hoogwater, variërend van 30 tot 3 miljoen liter per seconde stroomsnelheid.

Sowieso zal de ecologische impact enorm zijn voor hele stukken Maasgebied, en kan er hier m.i. gerust van terrorisme gesproken worden.

PS : Ik heb de ecologische impact van 283622,16 mol Cl- ionen hier buiten beschouwing gelaten.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 09:01   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Moet kunnen...

En dat men niet probeert de macht van de vakbonden te beperken... Want vakbonden zijn heilig...
de vakbonden veroordelen deze dreigementen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be