![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() De Britse Tories hebben zich uitgesproken pro een soort leerbon-systeem.
Het systeem van de leerbon komt erop neer dat het geld, dat thans naar de gesubsidieerde school gaat waar het kind les volgt, in de plaats daarvan naar het gezin gaat. Dat gezin kan de bon doorgeven aan een staatsschool, indien ze zo’n school kiezen voor hun kind. Maar het gezin kan met datzelfde geld ook opteren voor een privaat leerinitiatief. Op die manier zou een eerlijke concurrentie ontstaan tussen het staatsgecontroleerd onderwijs en het vrije, door de gezinnen gekozen of ingericht onderwijs. Momenteel kan het staatsgecontroleerd onderwijs zich een gigantisch gebrek aan efficiëntie permiteren, omdat ze van de machthebbers een enorme financiële voorsprong krijgen tegenover de gezinnen, die het zonder subsidie moeten rooien indien ze niet voor het staatsgecontroleerd onderwijs kiezen. Toch moeten laatstgenoemde gezinnen via de fiscaliteit meebetalen voor dat staatsgecontroleerd onderwijs. http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/3539005.stm “The schools' passport system would mean parents would be given a subsidy equivalent to per capita education spending on all local pupils. “ http://www.geocities.com/Heartland/Lake/3262/
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probleem is dat die bonnen in de praktijk nooit voldoende zullen zijn om de erg dure privé-scholen te betalen, terwijl anderzijds het staatsonderwijs een zware financiële klap zou krijgen en de kwaliteit achteruit zou gaan, zo komt met in Amerikaanse toestanden. Wat moet gebeuren zijn investeringen in het officiëel of gesubsidieerd onderwijs, zoals bij ons, zodat de kwaliteit voor iedereen vooruit gaat, niet voor enkelen. Bij ons moeten vooral inspanningen gedaan worden om meer kinderen uit arbeidersmilieus naar het algemeen vormend onderwijs te lokken, met allerlei financiële stimuli en voordelen. Nu is de keuze beroeps- technisch of algemeen onderwijs al te veel een sociale kwestie en niet het gevolg van intellectuele kapaciteiten van de individuele leerlingen. Ook zou de dominantie van het katholieke net eens moeten worden gebroken, terwijl de grote meerderheid van de Belgische bevolking ontzuild is gaan de meeste kinderen nog steeds naar katholieke scholen waar ze, met overheidsgeld, nog steeds katholieke waarden worden aangeleerd. Katholieke scholen doen het niet slecht en het verschil is niet groot, maar het is een principiële kwestie. Als men katholieke scholen blijft subsidiêren zal men hetzelfde moeten doen met moslimscholen en dat lijkt me geen goede evolutie, zelfde kansen en zelfde onderwijsnet voor iedereen lijkt me beter, in scholen waar alle meningen aan bod komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() [quote="tomm"]
Citaat:
Dat is onzin. Indien je het belastingsgeld meerekent dat naar de public schools gaat dan zijn die gewoon veel duurder dan de privéscholen, die volledig door de gezinnen zelf worden gefinancierd. http://www.rodentregatta.com/archives/005521.php http://www.cato.org/pubs/briefs/bp-025.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat verband (poen-IQ) dan oorzakelijk? Dan nog zegt dat niks over individuele gevallen, dewelke tenslotte van tel zouden moeten zijn in onderwijs.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het een prima initiatief, dat in België navolging zou moeten krijgen.
Zeker nu we zien dat er meer en meer dropouts beginnen komen. Ik vind het Belgisch systeem met netten trouwens al een stap in de goede richting, als je vergelijkt met bvb Frankrijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze krijgen nochtans véél minder steun dan het gemeenschapsonderwijs. Niet verwonderlijk trouwens als bvb je weet dat er voor elke drie leerkrachten in het Antwerps stadsonderwijs bijna een kuisvrouw voorzien is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wordt dat IQ sociaal bepaald? Wat zeker sociaal bepaald wordt is eventuele betere coaching door privé-leerkrachten, duurdere scholen met meer faciliteiten, en andere studiebevorderende omstandigheden, etc. Kan een IQ niet wijzigen? Het is eigenlijk een cijfer dat toegekend wordt aan cultureel bepaalde tests. Op Amerikaanse of anderstalige 'tests' scoor ik doorgaans lager wegens de woordenschatvragen waar ik minder vertrouwd mee ben. Tests met vaardigheden, die me minder interesseren, zullen ook al een ander beeld geven. B.v. prentjes, kleurtjes etc. Een kleurenblinde is b.v. ook al benadeeld in tests met gekleurde vakjes en vormpjes...... Maakt diens handicap een dommer mens van hem? Ben ik dan een low-IQ Amerikaan of een hoger IQ Belg als het enkel om b.v. cijferreeksen gaat? Ook in het oplossen van tests kan je trainen en vooruitgaan. Bepalen we dus deels ons IQ ook niet zelf? Dit zou dan erop wijzen dat het ook sociaal kan bepaald worden. Ik raak er niet uit. 't Mijne zal er te laag voor zijn. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
IQ-testen zijn altijd maar een proxy voor g (= algemene intelligentie). Een test meet in zekere mate ook altijd andere dingen samen met g (ondermeer ook je ‘training’ voor zo’n test). Volgens mij spelen bij g volgende factoren een rol: - klassieke genetische factoren: g is voor een groot deel erfelijk, op dezelfde manier als bv lichaamslengte - klassieke milieufactoren: zeer kleine kinderen leren door nabootsing en imitatie, vormen in functie daarvan hun hersenen. Met name een arme omgeving met deficiënte sociale contacten kan nadelig werken. - sociaal bepaalde genetische factoren: bv een maatschappelijk bepaalde tendens tot intrafamiliaal huwen, die de kinderen genetisch kan belasten, ook ivm g - genetisch bepaalde sociale factoren: indien mensen meer of minder genetische aanleg vertonen om voor hun kinderen zorgen, kan een lagere g bij die kinderen daarvan het gevolg zijn - individualiteit: in tegenstelling tot vele van mijn tijdgenoten ben ik geen materialist. Ik denk dat de individualiteit op zich een zelfstandig aspect is van de individuele menselijke verschijning. Individualiteit is niet herleidbaar tot de materiële aspecten van het menselijk organisme doch geeft integendeel mee vorm aan dat organisme. In nogal wat boeken wordt deze component als het effect van ‘toeval’ afgedaan. Volgens mij heeft het echter geen enkele zin om over toeval te praten bij een in principe éénmalig fenomeen als bv een menselijk individu. Ik denk dat het zeer moeilijk is om de bijdrage van die uiteenlopende factoren kwantitatief te meten, al bestaan er op een aantal domeinen wel schattingen.
![]() |