![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hopen dat Ierland neen zegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Democratie is een complexe onderneming. In principe moeten de burgers ergens mee kunnen instemmen. Maar soms moeten de bestuurders doorzetten. Als de bestuurders niet hadden doorgezet, dan was de euro er nog niet gekomen. De burger kijkt in het algemeen niet ver vooruit: als het goed is wat we nu hebben, zal het in de toekomst ook goed zijn. De bestuurder echter is verplicht wat verder in de toekomst te kijken, daarvoor wordt hij gekozen, en wordt er bijvoorbeeld niet geloot, omdat dat de eerlijkste representatie van het volk zou opleveren. Mijn kinderen kennen niet anders dan de euro. Ze kijken soms naar de verschillende oude munten van Europa en vragen zich af waarom mensen zo ingewikkeld deden met allerlei verschillende munten. Ze vinden die verschillende munten wel leuk, maar ook praktisch stom. Het verdrag van Lissabon is niet best. Daar kunnen we het makkelijk over eens worden. Maar het is het hoogst bereikbare wat blijkbaar mogelijk was. Laten we het verdrag zien als een stapje op weg. Op weg naar een democratische samenleving, waar we niet alleen in naam invloed hebben, maar ook in de praktijk. Met alleen in naam bedoel ik, dat er wel formeel democratie bestaat, maar dat we in de praktijk worden geregeerd door de wetten van grotere landen. Net zoals nu in Zwitserland gebeurt, dat in theorie onafhankelijk is, maar in de praktijk 80% van zijn wetgeving heeft geconformeerd aan de EU-standaarden. Zwitserland heeft zijn bankgeheim nog. Maar dat bankgeheim komt hoe langer hoe meer onder vuur te liggen. En als het aan mij ligt, wordt het liever vandaag dan morgen afgeschaft. In het topic over Liechtenstein heb ik over het bankgeheim al het één en ander over geschreven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Vond het ook interessante tekst, had hem een tijdje geleden gelezen...