Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2008, 15:20   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Annemie Neyts (Open VLD): Samenvallen van verkiezingen: denk eens aan de kiezers.

Premier Leterme wil parlementsverkieziingen liefst zien samenvallen. Yves Desmet is er ook voorstander van; ik eveneens; de CD&V fractieleiders van Kamer en Vlaams Parlement zijn tegen; politoloog Bart Maddens blijft zich fel kanten tegen zo'n samenvallen, terwijl wijsgeer Bart Engelen er niet meteen een gevaar voor de democratie in ziet.

Vorig jaar betoogde ik in een blogje van .. mei dat zestien verkiezingscampagnes in zesentwintig jaar me hadden geleerd dat de kiezers geen rekening houden met het verschil in bevoegdheden tussen het federale niveau enerzijds en het Vlaamse anderzijds. Mijn woorden waren amper een dag oud of een mevrouw in Ternat vroeg me waarom haar kinderen niet mogen bouwen op een stuk landbouwgrond van de familie. Natuurlijk zou die mevrouw zich niet laten paaien met het argument dat ik campagne aan het voeren was voor het federale niveau dat nu eenmaal niet bevoegd is voor ruimtelijke ordening.

Het omgekeerde gebeurt natuurlijk ook. Vragen over politie tijdens een deelstatelijke campagne bijvoorbeeld. Domme kiezers? Helemaal niet. De kiezers zien politici campagne voeren en leggen hen hun politieke zorgen en vragen voor zonder zich te bekommeren over bevoegdheidsverdelingen. Dan kun je die even goed afschaffen stelt Maddens of minstens een van de parlementsniveaus.

Je kunt de verkiezingen ook hergroeperen, dunkt me : alle parlementsverkiezingen op een dag, en de gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen op een ander moment. Zo'n hergroepering zou begrijpelijk en samenhangend zijn.

Eerst moeten dan wel de federale legislaturen van vier op vijf jaar worden gebracht, om ze samen te doen vallen met de deelstatelijke en Europese legislaturen.

Ik pleit er niet voor om die hervorming nog voor juni 2009 door te voeren om er niet van verdacht te worden de regering Leterme slechts een kort bestaan toe te wensen. Men kan ook besluiten de volgende federale legislatuur ( die normaal gesproken in 2011 begint ) met een jaar in te korten, tot 2014 dus, en meteeen vastleggen dat vanaf die datum de federale legislaturen vijf jaar zullen duren. Op die manier kunnen de federale, vlaamse en europese parlementsverkiezingen vanaf de tweede zondag van juni 2014 samenvallen.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 15:42   #2
FDM
Banneling

Standaard

samenvallende verkiezingen is best ok , maar nu even niet
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 15:47   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Samenvallende verkiezingen zijn een anomalie in federaties. Het bewijst enkel dat Belgique een abnormaal land is dat zich alle mogelijke, en vooral onmogelijke, middelen veroorlooft om zichzelf toch maar in stand te kunnen houden.
Oud 5 april 2008, 15:52   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Samenvallende verkiezingen zijn een anomalie in federaties. Het bewijst enkel dat Belgique een abnormaal land is dat zich alle mogelijke, en vooral onmogelijke, middelen veroorlooft om zichzelf toch maar in stand te kunnen houden.
Ik kan het niet beter verwoorden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be