Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2008, 16:51   #1
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard NMBS verkiest Siemens boven Bombardier

Citaat:
De raad van bestuur van de NMBS heeft de 1.4 miljard euro vrijgegeven, voor de bestelling van 305 treinen voor het Gewestelijk Expresnet van Brussel(GEN) aan de Duitse constructeur Siemens.
Ze verkiezen dus een buitenlandse firma boven een Vlaamse firma, niettegenstaande Vlaanderen het grootste deel moet betalen.

Nu weten we waarom Madame NON zo erg gekant was tegen een vertegenwoordiger van Vlaanderen in de raad van bestuur.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:05   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Ze verkiezen dus een buitenlandse firma boven een Vlaamse firma, niettegenstaande Vlaanderen het grootste deel moet betalen.

Nu weten we waarom Madame NON zo erg gekant was tegen een vertegenwoordiger van Vlaanderen in de raad van bestuur.

En moest Bombardier Brugge (of de Brugeoise zoals we hier zeggen) een Waals bedrijf geweest zijn dan had je gezegd dat de goekoopste moest winnen o.a omdat "Vlaanderen" het grootste deel moet betalen. (Overigens zullen Vlaamse pendelaars ook veruit de grootste gebruikers zijn van het GEN)

En bon over Vlaamse vertegenwoordiging gesproken. Alle Vlaamse politiekers (op misschien VB na om opportunistische redenen) hebben aanvaard dat dit soort contracten internationaal uitbesteed moeten worden en hebben de NMBS de ruimte gegeven om dit soort beslissingen te nemen. Die Vlaamse politiekers weten dit maar al te goed en zwijgen dan ook.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 april 2008 om 17:09.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:06   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Ze verkiezen dus een buitenlandse firma boven een Vlaamse firma, niettegenstaande Vlaanderen het grootste deel moet betalen.

Nu weten we waarom Madame NON zo erg gekant was tegen een vertegenwoordiger van Vlaanderen in de raad van bestuur.
Als een buitenlandse firma betere voorwaarden/kwaliteit biedt, dan zou ik ook voor de buitenlandse firma kiezen hoor.
Gewoon zeggen "er zijn twee firma's, één ervan is Vlaams dus moet het die Vlaamse firma zijn die het contract krijgt" lijkt me geen goed idee.
Dus als je die beslissing wil bekritiseren, dan zul je toch met iets straffers voor de dag moeten komen.

En wat dat van die Vlaamse vertegenwoordiger hiermee te maken heeft ontgaat me...
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 april 2008 om 17:09.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:09   #4
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En moest Bombardier Brugge ...........
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:10   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...ombardier.html

Een andere visie op het huidig probleem.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:12   #6
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...ombardier.html

Een andere visie op het huidig probleem.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:13   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Ze verkiezen dus een buitenlandse firma boven een Vlaamse firma, niettegenstaande Vlaanderen het grootste deel moet betalen.

Nu weten we waarom Madame NON zo erg gekant was tegen een vertegenwoordiger van Vlaanderen in de raad van bestuur.
Er valt niet te kiezen. Dit is een voorbeeld van openbare Europese aanbesteding die volgens de regels van de kunst werd geëvalueerd. Dus geen eigen volk uit de achtertuin eerst.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:15   #8
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er valt niet te kiezen. Dit is een voorbeeld van openbare Europese aanbesteding die volgens de regels van de kunst werd geëvalueerd. Dus geen eigen volk uit de achtertuin eerst.
Ze hebben gekozen zoals TEC koos om geen Van Hool bussen te moeten bestellen.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:15   #9
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Als Siemens een betere prijs/kwaliteit bied dan Bombardier dan vind ik dat een correcte beslissing.

Bombardier is trouwens niet Vlaams maar Canadees.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:16   #10
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Als Siemens een betere prijs/kwaliteit bied dan Bombardier dan vind ik dat een correcte beslissing.

Bombardier is trouwens niet Vlaams maar Canadees.
De werkgelegenheid in Canada krijgt het dus moeilijk.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:22   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.574
Standaard

Op kanaal-Z vertelde de voorzitter van de NMBS dat de kost/passagier voor de Siemens-oplossing serieus goedkoper is dan van de concurrenten.
Overigens,overeenkomstig de gunningsprocedure krijgen alle aanbieders de omstandige motivering van de NMBS-beslissing en zelfs nog een paar weken tijd om een eventuele onrechtvaardigheid of onjuistheid aan te vechten....Deze procedure is "naakt",volgens Europese regels verlopen!

De NMBS moet altijd de beste prijs/kwaliteit van het moment kiezen,van alle deelnemers aan de procedure weet men dat ze duizenden wagons rondrijden hebben op de planeet,aan hun techniek en kwaliteit algemeen zal het niet liggen,er kan er op een gegeven moment echter maar één de beste zijn....

Overigens is de kans heel reeel dat de Siemens groep,om logistieke- en produktie-redenen alsnog een deel van het contract zal uitbesteden aan Bombardier Brugge... !

Laatst gewijzigd door kelt : 12 april 2008 om 17:22.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:22   #12
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als een buitenlandse firma betere voorwaarden/kwaliteit biedt, dan zou ik ook voor de buitenlandse firma kiezen hoor.
Gewoon zeggen "er zijn twee firma's, één ervan is Vlaams dus moet het die Vlaamse firma zijn die het contract krijgt" lijkt me geen goed idee.
Dus als je die beslissing wil bekritiseren, dan zul je toch met iets straffers voor de dag moeten komen.

En wat dat van die Vlaamse vertegenwoordiger hiermee te maken heeft ontgaat me...
Indien de buitenlandse firma iets betere kwaliteit zou geven en iets goedkoper zou zijn, zou ik toch de Belgische kiezen. Kwestie van werkgelegenheid in Vlaanderen en zo. Ik zou wel eens willen weten waarom Siemens zo veel beter is.

Laatst gewijzigd door system : 12 april 2008 om 17:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:22   #13
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Een maand of 2 geleden staakten ze in Brugge terwijl de onderhandelingen over dit contract aan de gang waren. Om het op z'n Brugs te zeggen: "Ik heb er mijn kot in dat ze de bestelling niet hebben gekregen." Weer een goede les voor iedereen die nog gelooft in de goede bedoelingen van de vakbonden.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:49   #14
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.526
Standaard

Er kan begrip voor opgebracht worden dat bestellingen door de belastingbetaler te betalen moeten rekening houden met de beste kwaliteit/prijs verhouding...
Of de Walen daar ook zo rekening mee houden als het in hun voordeel kan uitkomen, dat vraag ik me toch af!

Ik denk hierbij aan de "kanonnen" die op legervoertuigen moesten gemonteerd worden, waar ze kozen voor een model dat nergens anders gbruikt wordt en toevallig "in de achtertuin" van Flahaut gefabriceerd werd...
Hoe is die zaak verder afgelopen na de "regeringswissel"?

Wat ook niet kan is dat de franstaligen weer de scepter zwaaien over wat wel en niet en waar gebeurt bij de NMBS... terwijl het de Vlamingen wel zullen zijn die voor het grootste deel van de kosten opdraaien...
En dat allemaal dank zij de kl...ken van onze bende "democratische" ministers!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:51   #15
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Als Siemens een betere prijs/kwaliteit bied dan Bombardier dan vind ik dat een correcte beslissing.

Bombardier is trouwens niet Vlaams maar Canadees.
Is wel zo maar speelt geen rol: het gaat hier over tewerkstelling in Brugge...
Of het in Walenland er ook zo aan toe gaat is nog maar de vraag... als er iets in hun belang moet gebeuren. Het is en blijft een apenland: splitsen dat zootje!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:55   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard Siemens mag treinen leveren

Voor de tegenstanders: toch effe letten op het prijsverschil.


Siemens mag treinen leveren

(c) De Standaard 12/04/08






BRUSSEL - De NMBS koopt 305 nieuwe treinen bij het Duitse Siemens. Mogelijk wordt een deel daarvan toch bij Bombardier in Brugge gebouwd.

Politieke druk van West-Vlaamse parlementsleden heeft de spoorwegmaatschappij NBMS niet van mening kunnen doen veranderen. Het contract voor de levering van 305 nieuwe treinen voor de NMBS is toegewezen aan de Duitse producent Siemens, en niet aan het Canadese Bombardier, met productievestiging in Brugge.

De voorkeur van de NMBS voor Siemens was vorige maand al duidelijk geworden, toen er exclusieve contractonderhandelingen met de Duitsers werden aangeknoopt. Gisteren heeft de raad van bestuur van de NMBS de toewijzing van de bestelling aan Siemens bevestigd. Het gaat om een order van 1,4 miljard euro, de grootste bestelling ooit van de Belgische spoorgwegmaatschappij.

De eerste treinen zullen in 2011 rijklaar moeten zijn, de laatste tegen 2016. Ze zullen vooral gebruikt worden voor het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel, voor extra piekuurtreinen met pendelaars vanuit de randregio's rond de hoofdstad. Door de aankoop van 305 nieuwe treinen gaat het totale aantal zitplaatsen op de NMBS-treinen omhoog, van de huidige 280.000 naar 365.000. De nieuwe treinen zullen extra grote deuren hebben, om grote aantallen reizigers vlot in- en uit te laten stappen.

Het gaat niet om dubbeldekstreinen. 'In treinen met twee zitniveaus is de sociale controle kleiner en kan er een groter gevoel van onveiligheid zijn', aldus gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker. 'Bovendien is het er door die trappen ook moeilijker om vlot in- en uit te stappen.'

Descheemaecker verdedigde gisteren met vuur de toewijzing aan Siemens. 'Het was veruit het beste aanbod, in combinatie van technische en comfortvereisten en prijs.'

De prijs omgerekend per zitplaats telde voor 60 procent mee bij de gunning van het contract, de technische en comfortcriteria (300 in aantal) voor 40 procent. Technisch waren er weinig verschillen, maar tussen tussen het goedkoopste en duurste aanbod was er liefst 40 procent verschil. Het Siemens-contract kost 16.695 euro per zitplaats.

De voorkeur van de NMBS voor Siemens veroorzaakte vorige maand veel commotie bij het personeel van concurrent Bombardier. Daar werd en wordt gevreesd voor de impact op de werkgelegenheid in de fabriek in Brugge.

Gisteren was de sfeer er veleer gelaten, zegt ABVV-vakbondsverantwoordelijke Freddy Ramon. 'Dit is geen verrassing meer. We geloofden niet dat de NMBS nog van mening zou veranderen. Nu hopen we op zoveel mogelijk compensaties, dus op productie in onderaanneming. We weten dat beide bedrijven al aan het onderhandelen zijn. Maar over hoeveel en wat soort productie en bijbehorende jobs weten we nog niets.'

Volgens Descheemaecker was het niet de taak van de NMBS om de keuze te laten afhangen van de lokale werkgelegenheid. 'Wij krijgen belastinggeld toegewezen door de overheid. Dat moeten we als een goede huisvader besteden en dus kiezen voor het beste prijs-kwaliteitsaanbod.'
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:55   #17
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er valt niet te kiezen. Dit is een voorbeeld van openbare Europese aanbesteding die volgens de regels van de kunst werd geëvalueerd. Dus geen eigen volk uit de achtertuin eerst.
Misschien weer een voorbeeld van wat "Europa" echt voor ons en een ander betekent...
Stel dat de meeste producten in lage-loon-landen goedkoper kunnen gemaakt worden: dus daar maar bestellen en hier alles (ik overdrijf nu een beetje, maar toch...) failliet laten gaan en duizenden mensen de werkloosheid injagen, want "Europa" heeft het gezegd?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:58   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Er kan begrip voor opgebracht worden dat bestellingen door de belastingbetaler te betalen moeten rekening houden met de beste kwaliteit/prijs verhouding...
Of de Walen daar ook zo rekening mee houden als het in hun voordeel kan uitkomen, dat vraag ik me toch af!

Ik denk hierbij aan de "kanonnen" die op legervoertuigen moesten gemonteerd worden, waar ze kozen voor een model dat nergens anders gbruikt wordt en toevallig "in de achtertuin" van Flahaut gefabriceerd werd...
Hoe is die zaak verder afgelopen na de "regeringswissel"?

Wat ook niet kan is dat de franstaligen weer de scepter zwaaien over wat wel en niet en waar gebeurt bij de NMBS... terwijl het de Vlamingen wel zullen zijn die voor het grootste deel van de kosten opdraaien...
En dat allemaal dank zij de kl...ken van onze bende "democratische" ministers!


De Crem is aan het kijken om het contract van die 90MM kanonnen te annuleren. De 90MM munitie was nog niet besteld door Flahaut. Nu het beste 105MM kanon en de beste 105MM munitie wordt vandaag in ....Wallonië gemaakt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 17:59   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Is wel zo maar speelt geen rol: het gaat hier over tewerkstelling in Brugge...
Of het in Walenland er ook zo aan toe gaat is nog maar de vraag... als er iets in hun belang moet gebeuren. Het is en blijft een apenland: splitsen dat zootje!
Je spreekt jezelf tegen. Je opteert voor het zogezegde Waalse voorbeeld van aanbesteden en toch zou je het land willen splitsen. Neen, Vlaanderen geeft juist het goede voorbeeld. Daar kan je toch niets op tegen hebben.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2008, 18:03   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Misschien weer een voorbeeld van wat "Europa" echt voor ons en een ander betekent...
Stel dat de meeste producten in lage-loon-landen goedkoper kunnen gemaakt worden: dus daar maar bestellen en hier alles (ik overdrijf nu een beetje, maar toch...) failliet laten gaan en duizenden mensen de werkloosheid injagen, want "Europa" heeft het gezegd?
Geef mij dan eens één goeie reden waarom de Belgische belastingbetaler 40% meer zou moeten betalen voor het contract. Let op de kostprijs per zitplaats.

Kosten en baten beste Andev.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be