Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2008, 18:48   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Levenslang of generatie doppen: de rekords

Pleidooi om werkloosheidsvergoedingen niet eeuwig te laten duren ...

maar waar ligt het probleem?

GVA
Binnenland

04/04 Waalse 'recordhouder' al 36 jaar aan de dop

Twee Walen leven al 36 jaar van een werkloosheidsvergoeding. En nog eens vier al 35 jaar. In Wallonië leven zo'n 23.753 mensen al meer dan tien jaar van een werkloosheidsvergoeding. In Vlaanderen zijn er dat maar 5.216.

'In Vlaanderen is de kans veel kleiner dat er mensen zijn die al zo lang werkloos zijn,' zegt de woordvoerder van minister Frank Vandenbroucke. 'De VDAB heeft de langdurig werklozen de voorbije vier jaar immers heel streng gecontroleerd. Bovendien is er in Vlaanderen een regeling waarbij werklozen die niet willen werken, gestraft kunnen worden.'

Hoe lang de Vlaamse 'recordhouder' al zonder werk zit, is niet duidelijk. De VDAB houdt immers nog maar 10 jaar lang statistieken bij over de uitbetalingen van werkloosheidsvergoedingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 20:18   #2
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Mijn buurman heeft in zijn hele leven ongeveer 1 jaar gewerkt. Hij heeft al zeker meer dan 40 jaar werkloosheid. Misschien heeft hij ondertussen al zijn pensioen. Ik moet wel zeggen dat hij een heel laag IQ heeft. Eigenlijk is hij niet bekwaam om te werken in een normaal bedrijf. Hoogstens een beschermde werkplaats.
Oud 4 april 2008, 21:10   #3
FDM
Banneling

Standaard

generationele werkloosheid is dan ook uitgevonden in kwallonië
__________________________________________________ __
'frans is niet moeilijk want alle baardapen spreken het '
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 21:40   #4
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, hier in Wallonië zijn er families waar ze aan de derde generatie werklozen zitten!!

Persoonlijk ken ik iemand die twintig jaar geleden werd afgedankt als poetsvrouw, omdat die dienst geprivatiseerd werd en nog steeds aan de dop staat!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 21:48   #5
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Pleidooi om werkloosheidsvergoedingen niet eeuwig te laten duren ...

maar waar ligt het probleem?

GVA
Binnenland

04/04 Waalse 'recordhouder' al 36 jaar aan de dop

Twee Walen leven al 36 jaar van een werkloosheidsvergoeding. En nog eens vier al 35 jaar. In Wallonië leven zo'n 23.753 mensen al meer dan tien jaar van een werkloosheidsvergoeding. In Vlaanderen zijn er dat maar 5.216.

'In Vlaanderen is de kans veel kleiner dat er mensen zijn die al zo lang werkloos zijn,' zegt de woordvoerder van minister Frank Vandenbroucke. 'De VDAB heeft de langdurig werklozen de voorbije vier jaar immers heel streng gecontroleerd. Bovendien is er in Vlaanderen een regeling waarbij werklozen die niet willen werken, gestraft kunnen worden.'

Hoe lang de Vlaamse 'recordhouder' al zonder werk zit, is niet duidelijk. De VDAB houdt immers nog maar 10 jaar lang statistieken bij over de uitbetalingen van werkloosheidsvergoedingen.
Wel grappig dat die van de VDAB zegt de kans in vlaanderen veel kleiner is. Ondertussen kan hem wel geen cijfer geven van de vlaamse recordhouder?! Cijfers willen we zien ja, geen flauwe smoezen gedrenkt in chloroform aub.
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 21:59   #6
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Ja de vlamingen worden weeral eens naar het werk geschopt(waar ik geen probleem mee heb)en de walen hangen weer es de luien duvel uit.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 22:11   #7
Yoda
Banneling

Standaard

Er staat nergens in dat artikel dat er geen vlamingen zijn die even lang of wel al langer aan den dop zitten.
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 22:11   #8
PeterC
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik vraag me af wat die mensen dan de hele dag doen. Persoonlijk zou ik dat niet kunnen, zo godganse dagen thuis zitten zonder bezigheden. Ben uiteraard blij dat het week-end is maar heb nooit problemen met 's maandags gewoon weer te gaan werken.

Ik ken hier ook wel mensen in de buurt die al meer dan 10 jaar thuis zitten. Ik constateer enkel dat deze mensen veel drinken en veel ruzie maken met elkaar als het koppels zijn. Of ze staan aan de ingang van één of andere supermarkt met een blik bier in hun hand.

Ook hebben de meesten schulden, maar ze hebben allemaal een GSM, een computer, een LCD-TV en noem maar op.

Onlangs werden sommigen van rond de 50 opgeroepen om een cursus te volgen bij de VDAB. Totaal tegen hun zin, ongemotiveerd. Ook hebben reeds enkele een brief van de RVA gekregen om naar een facilitator te gaan. Daar krijgen ze dan een bepaalde periode de tijd om aan te tonen dat ze op zoek zijn naar werk. Bij een volgende uitnodiging (tussen de 4 en 6 maanden nadien), volgt een tweede evaluatie. Indien wordt vastgesteld dat er onvoldoende gezocht wordt, volgt een eerste sanctie. Een deel van het 'dopgeld' wordt verminderd.

Na 4 maanden worden de betrokkenen met negatieve beoordeling nogmaals uitgenodigd en indien weer een onvoldoende volgt een definitieve schorsing. Maar dan zeggen ze: dan gaan we naar 'den OCMW' want we hebben RECHT op een minimumloon. Of ze worden plots ziek voor enkele maanden en trekken van het ziekenfonds.

Voor mij zijn dat gewoon luie mensen (degenen die kunnen dus maar niet willen) die ze 2 maanden maximum zouden moeten geven om intensief te zoeken naar werk. En indien blijkt dat dit niet goed genoeg was: schorsing en geen OCMW. Ze zullen wel moeten zoeken.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 22:17   #9
PeterC
Lokaal Raadslid

Standaard

Mensen die niets te doen hebben beginnen zich te vervelen. En mensen die zich vervelen steken gemakkelijker domme dingen uit.

Ik doel echter op de categorie: 's morgens staan ze op, TV aan, met moeite naar de winkel gaan, drinken en ruzie maken. Het is die luiheid die verschrikkelijk afstotend is. Die mensen zijn gezond en mankeren niks. Maar ze willen niet gaan werken.
PeterC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 22:32   #10
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Iedereen die dopt elke dag in een lokaal zetten en elke dag terug hun stempelke laten halen ,laat ze iets terug doen voor de maatschappij de straten vegen enz...Als was het maar twee dagen in de week!Nu liggen ze in hun bed en een ander moet voor die ulderen dop gaan werken!Het komt gewoon op de rekening ,krijg die nog maar eens aan het werk he!Trouwens er is toch iets grondig mis he dat je zolang kunt profiteren van den dop en intussen ook nog van alle verminderingen kunt genieten.Sjongejonge wat een paradijs voor de luie luizen!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 23:49   #11
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Er staat nergens in dat artikel dat er geen vlamingen zijn die even lang of wel al langer aan den dop zitten.
Men ziet wat men wil mijn beste Yoda...
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 23:57   #12
Adrian
Vreemdeling

Standaard

Juul Kabas zei het al, enkele jaartjes geleden:

'T zijn zotten die werken.
Adrian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 08:27   #13
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian Bekijk bericht
Juul Kabas zei het al, enkele jaartjes geleden:

'T zijn zotten die werken.
waarom zouden we nog werken.
de werkmens wordt op zijn klein loon de helft afgehouden, om de dikke profiteurs te spekken.
en het andere gedeelte wordt door de btw nog gebruikt om de asielzoekers en andere sociale profiteurs van vreemde origine te onderhouden.
dus beter ook profiteren van die linkse werkmensen die nog nog werken he!
had ik dat maar vroeger ingezien!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 08:32   #14
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Pure Germaanse superioriteit is dat.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 23:20   #15
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Verplichten om te werken!!Maar als baas zou ik zo iemand niet moeten hebben, die helpen meer naar de vaantjes dan ze opbrengen!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 10:49   #16
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk bericht
Ik vraag me af wat die mensen dan de hele dag doen. Persoonlijk zou ik dat niet kunnen, zo godganse dagen thuis zitten zonder bezigheden. Ben uiteraard blij dat het week-end is maar heb nooit problemen met 's maandags gewoon weer te gaan werken.

Ik ken hier ook wel mensen in de buurt die al meer dan 10 jaar thuis zitten. Ik constateer enkel dat deze mensen veel drinken en veel ruzie maken met elkaar als het koppels zijn. Of ze staan aan de ingang van één of andere supermarkt met een blik bier in hun hand.

Ook hebben de meesten schulden, maar ze hebben allemaal een GSM, een computer, een LCD-TV en noem maar op.

Onlangs werden sommigen van rond de 50 opgeroepen om een cursus te volgen bij de VDAB. Totaal tegen hun zin, ongemotiveerd. Ook hebben reeds enkele een brief van de RVA gekregen om naar een facilitator te gaan. Daar krijgen ze dan een bepaalde periode de tijd om aan te tonen dat ze op zoek zijn naar werk. Bij een volgende uitnodiging (tussen de 4 en 6 maanden nadien), volgt een tweede evaluatie. Indien wordt vastgesteld dat er onvoldoende gezocht wordt, volgt een eerste sanctie. Een deel van het 'dopgeld' wordt verminderd.

Na 4 maanden worden de betrokkenen met negatieve beoordeling nogmaals uitgenodigd en indien weer een onvoldoende volgt een definitieve schorsing. Maar dan zeggen ze: dan gaan we naar 'den OCMW' want we hebben RECHT op een minimumloon. Of ze worden plots ziek voor enkele maanden en trekken van het ziekenfonds.

Voor mij zijn dat gewoon luie mensen (degenen die kunnen dus maar niet willen) die ze 2 maanden maximum zouden moeten geven om intensief te zoeken naar werk. En indien blijkt dat dit niet goed genoeg was: schorsing en geen OCMW. Ze zullen wel moeten zoeken.
Hey.

Draai je eens om, en zet je vooroordelen eens uit. Probeer eens met een andere blik naar de dingen te kijken. Wat je nu denkt en weet is namelijk nergens op gebaseerd. Aan de ene kant zeg je dat je niks tegen werken hebt, aan de andere kant neem je het andere mensen kwalijk dat ze niet willen werken. Dat spoort niet helemaal. Mensen die niet willen werken zouden in vroeger tijden dood zijn gegaan. Door de maatschappij waarin we nu leven worden ze in leven gehouden. Daar kunnen zij toch niks aan doen? Dat zijn de mensen schuld die werken en de niet werkenden onderhouden. Maar dat jij niets tegen werken hebt, wil niet zeggen dat andere mensen niet het recht hebben om er WEL iets tegen te hebben. Eigenlijk probeer je die mensen gewoon te laten doen wat JIJ wilt en doet. Een slaaf van de samenleving maken. Wat nou vrijheid?

Voor de mensen die net in de bijstand komen zijn er (in Nederland) programma's om ze aan het werk te helpen. Puur om te weten hoe het er daar aan toegaat en wat voor mensen er rondlopen zou je je er eens voor in moeten schrijven. Er lopen mensen van alle leeftijden, met allerlei problemen, maar ook met allerlei dromen. Het is heus niet zo dat ze allemaal niet willen werken. Ze willen gewoon iets dat bij ze past, dat ze respecteert en dat niet overal een specifiek diploma voor vraagt met vijf jaar werkervaring op het relevante gebied. Er zitten heel veel doorstromers, mensen die tijdelijk iets anders gaan doen en die gewoon een periode moeten overbruggen. Er zitten mensen zonder opleiding, maar er zitten ook veel mensen met HBO of WO. Er zitten denk ik ook gewoon veel mensen die leiding nodig hebben, omdat ze geen keus kunnen maken. Maar allemaal zijn het mensen die wel gewoon hulp nodig hebben. Als jij die mensen na twee maanden op straat wilt zetten, ben je gewoon een beest.

Ohja, en over wat ze de hele dag doen: wat een prachtige generalisatie maakte je eventjes. Ik heb zelf ook veel thuis gezeten (tijdens mijn studie), en in die tijd zoop ik heel veel bier en keek ik alleen maar TV. FOUT. Ik besteedde tijd aan mijn hobbies, aan nadenken over het leven, aan wikipedia uitpluizen, aan muziek, aan van alles, kortom aan het ontwikkelen van mijn persoonlijkheid. Ik ken 23-jarige afgestudeerde meisjes die minder inhoud hebben dan een pak melk. Ik ken 35-jarigen die altijd alleen maar gewerkt hebben en minder ontwikkeld zijn dan Kenya.

Persoonlijk geloof ik in het goede van de mens. Bij alle mensen in de bijstand die ik zie, denk ik aan wat die mensen kunnen zijn of hadden kunnen worden. Het is de taak van de maatschappij om die mensen te helpen. Maar de maatschappij maakt er zich een beetje van af door die mensen maar gewoon bijstand te geven en de verantwoordelijkheid bij henzelf te leggen. Behalve dat die mensen geen echte hulp krijgen, worden ze door mensen zoals jij ook nog eens niet geaccepteerd. Dat maakt het eigenlijk dubbel kwalijk.
Oud 6 april 2008, 14:44   #17
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga jij nooit eens zinnige praat verkopen?
Kijk nog eens naar het aantal Vlaamse werklozen met 60 procent van de bevolking en het aantal Waalse/Brusselse werklozen met 40 procent van de bevolking! In het kader daarvan: wat maakt het uit dat er ergens één Vlaming al 40 jaar aan den dop zit?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 18:01   #18
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wel grappig dat die van de VDAB zegt de kans in vlaanderen veel kleiner is. Ondertussen kan hem wel geen cijfer geven van de vlaamse recordhouder?! Cijfers willen we zien ja, geen flauwe smoezen gedrenkt in chloroform aub.
Wel grappig dat yoda eenvoudige cijfers niet kan zien. Daarom nog eens herhalen:
In Wallonië leven zo'n 23.753 mensen al meer dan tien jaar van een werkloosheidsvergoeding. In Vlaanderen zijn er dat maar 5.216.

(geen flauwe smoezen gedrenkt in chloroform)

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 april 2008 om 18:01.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 19:36   #19
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wel grappig dat yoda eenvoudige cijfers niet kan zien. Daarom nog eens herhalen:
In Wallonië leven zo'n 23.753 mensen al meer dan tien jaar van een werkloosheidsvergoeding. In Vlaanderen zijn er dat maar 5.216.

(geen flauwe smoezen gedrenkt in chloroform)
De VDAB zou volgens hetzelfde artikel nog maar 10 jaar lang statistieken bijhouden. Vanwaar komen dan die Vlaamse cijfers?
Sinds juli 2004 heeft de RVA 3.600 werklozen definitief uitgesloten omdat ze niet actief naar werk zochten. 8.900 werden om die rede tijdelijk geschorst. Voor slechts één op veertig verdachten werd hun misdaad werkelijk bewezen, en de andere kregen geen schadevergoeding wegens tergend valse beschuldigingen. De werklozen werden al 609 000 keer naar bewijzen gevraagd, die ze op enkele uitzonderingen na allemaal konden leveren. Dat gekoeioneer moet dus maar eens langzaam gedaan zijn.
Voila, daar heb je een beeld van het totaal aantal werkonwilligen, voor geheel België: de RVA, dat is namelijk de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 19:42   #20
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Gewoon de werkloosheid beperken tot 5 jaar in uw professioneel leven. Daarna worden het natura cheques. Helaas zijn de beschermheiligen van de leeghangers, ACV en ABVV, almachtig.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be