Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2008, 11:07   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Dit is nou het morele denken van Hezbollah:

Walging om plan Hezbollah

Hassan Nasrallah, de leider van de Libanese Hezbollah, heeft aangeboden lichaamsdelen van gesneuvelde Israëlische soldaten te ruilen voor in Israël gevangen zittende leden van zijn militie.

Het ministerie van Defensie in Tel Aviv bevestigt dat Hezbollah stoffelijke resten in handen heeft van waarschijnlijk tien soldaten, maar het zegt niet te willen meewerken aan 'het slaan van winst uit de handel in lichaamsdelen'.

Nasrallah heeft al eerder vergeefs geprobeerd de lichaamsdelen uit te venten. Israël zegt dat het bereid is zeven Hezbollahstrijders vrij te laten, maar dan moeten de twee soldaten die Hezbollah op de eerste dag van de oorlog heeft ontvoerd in de transactie zijn inbegrepen.

Zaterdag richtte Nasrallah zich met afschuwelijke details rechtstreeks tot de nabestaanden, kennelijk om de druk te vergroten. "O zionisten, uw leger liegt u voor," zei hij. "Uw leger heeft lichaamsdelen van uw soldaten in onze dorpen en op ons land achtergelaten. We hebben hoofden van uw soldaten, we hebben handen, benen en zelfs een lichaam dat nog voor de helft of drie kwart compleet is."

"Het wordt tijd dat die rioolrat voorgoed in een gat verdwijnt," meende de ene minister. "Zijn optreden doet me denken aan dat van Adolf Hitler," zei een ander.

In de oorlog van 2006 sneuvelden in Libanon 119 Israëlische militairen. Het leger kon in het vuur van de strijd niet alle lijken compleet bergen, ondanks de erecode dat het geen doden en gewonden in het terrein achterlaat. De joodse godsdienst schrijft voor dat overledenen ongeschonden, of zo ongeschonden mogelijk, worden begraven. Die regel heeft in het verleden geleid tot macabere taferelen, die kennelijk de inspiratie vormden voor Nasrallahs aanbod.

In 1998, na lange onderhandelingen, konden vijftig levende en veertig dode Libanezen terugkeren naar hun vaderland, in ruil voor de stoffelijke resten van slechts drie Israëlische soldaten. Onder de dode Libanezen was Hadi Nasrallah, een zoon van de Hezbollahleider.

In oktober stuurde Israël een gevangen Hezbollahstrijder en de lichamen van twee van diens collega's naar Libanon. In ruil daarvoor ontving het het stoffelijke overschot van een burger, die voor de Israëlische kust bij het zwemmen was verdronken en daarna in Libanon was aangespoeld.

Bij het zoeken naar stoffelijke resten gaat het leger ver, volgens sommigen veel te ver. Een paar jaar geleden explodeerde in het grensgebied tussen de Gazastrook en Egypte een Israëlisch pantservoertuig als gevolg van een raketinslag. De vijf inzittenden kwamen om het leven. Uren zochten soldaten op handen en knieën het gebied af naar zelfs de kleinste lichaamsresten.

Bij die zoekoperatie openden Palestijnse militanten het vuur, waarbij een soldaat werd gedood. Hoe vertel je zoiets aan de ouders? was de volgende dag de teneur van de commentaren in de kranten.

Daar staat tegenover dat Israëlische burgers, zeker de religieuze, verwachten dat het leger er alles aan doet om hun gesneuvelde zoon zo compleet mogelijk te kunnen begraven.
Oud 21 maart 2008, 12:47   #2
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Hahaha...
Leuke provocatie van Nasrallah.
Dit is puur om Israël te pesten. Zeg nu zelf: dode kerels tegen levende vrijheidsstrijders...

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 12:59   #3
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Walging om plan Hezbollah

Hassan Nasrallah, de leider van de Libanese Hezbollah, heeft aangeboden lichaamsdelen van gesneuvelde Israëlische soldaten te ruilen voor in Israël gevangen zittende leden van zijn militie.

Het ministerie van Defensie in Tel Aviv bevestigt dat Hezbollah stoffelijke resten in handen heeft van waarschijnlijk tien soldaten, maar het zegt niet te willen meewerken aan 'het slaan van winst uit de handel in lichaamsdelen'.

Nasrallah heeft al eerder vergeefs geprobeerd de lichaamsdelen uit te venten. Israël zegt dat het bereid is zeven Hezbollahstrijders vrij te laten, maar dan moeten de twee soldaten die Hezbollah op de eerste dag van de oorlog heeft ontvoerd in de transactie zijn inbegrepen.

Zaterdag richtte Nasrallah zich met afschuwelijke details rechtstreeks tot de nabestaanden, kennelijk om de druk te vergroten. "O zionisten, uw leger liegt u voor," zei hij. "Uw leger heeft lichaamsdelen van uw soldaten in onze dorpen en op ons land achtergelaten. We hebben hoofden van uw soldaten, we hebben handen, benen en zelfs een lichaam dat nog voor de helft of drie kwart compleet is."

"Het wordt tijd dat die rioolrat voorgoed in een gat verdwijnt," meende de ene minister. "Zijn optreden doet me denken aan dat van Adolf Hitler," zei een ander.

In de oorlog van 2006 sneuvelden in Libanon 119 Israëlische militairen. Het leger kon in het vuur van de strijd niet alle lijken compleet bergen, ondanks de erecode dat het geen doden en gewonden in het terrein achterlaat. De joodse godsdienst schrijft voor dat overledenen ongeschonden, of zo ongeschonden mogelijk, worden begraven. Die regel heeft in het verleden geleid tot macabere taferelen, die kennelijk de inspiratie vormden voor Nasrallahs aanbod.

In 1998, na lange onderhandelingen, konden vijftig levende en veertig dode Libanezen terugkeren naar hun vaderland, in ruil voor de stoffelijke resten van slechts drie Israëlische soldaten. Onder de dode Libanezen was Hadi Nasrallah, een zoon van de Hezbollahleider.

In oktober stuurde Israël een gevangen Hezbollahstrijder en de lichamen van twee van diens collega's naar Libanon. In ruil daarvoor ontving het het stoffelijke overschot van een burger, die voor de Israëlische kust bij het zwemmen was verdronken en daarna in Libanon was aangespoeld.

Bij het zoeken naar stoffelijke resten gaat het leger ver, volgens sommigen veel te ver. Een paar jaar geleden explodeerde in het grensgebied tussen de Gazastrook en Egypte een Israëlisch pantservoertuig als gevolg van een raketinslag. De vijf inzittenden kwamen om het leven. Uren zochten soldaten op handen en knieën het gebied af naar zelfs de kleinste lichaamsresten.

Bij die zoekoperatie openden Palestijnse militanten het vuur, waarbij een soldaat werd gedood. Hoe vertel je zoiets aan de ouders? was de volgende dag de teneur van de commentaren in de kranten.

Daar staat tegenover dat Israëlische burgers, zeker de religieuze, verwachten dat het leger er alles aan doet om hun gesneuvelde zoon zo compleet mogelijk te kunnen begraven.

Wie is er hier gek?
Oud 21 maart 2008, 15:36   #4
Jozef Ostyn

Standaard

Herbollah zijn gewoon onmenselijke barbaren.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 23:30   #5
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Hahaha...
Dit is puur om Israël te pesten. Zeg nu zelf: dode kerels tegen levende vrijheidsstrijders...
Ik verwonder er mij niet over dat u dit leuk vind. Zelf vind ik dit gedrag bijzonder walgelijk. Echt iets voor u...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 23:48   #6
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Wat is er hier walgelijk aan? Getuigt het niet juist van groot respect en van hoffelijkheid van Hezbollah dat het bereid is de stoffelijke overschotten van Israelische gesneuvelden terug te geven?

Het kon toch evengoed elke dialoog weigeren?

Ik begrijp echt niet wat er verkeerd is aan zo'n ruil.

Ge kunt toch niet serieus verwachten dat Hezbollah zomaar, onvoorwaardelijk die resten zou teruggeven? Dat zou van een kwaadaardige naiviteit getuigen. Israel heeft Libanon gewoon vernield en meer dan 1500 mensen vermoord in de meest recente oorlog daar: vrouwen, kinderen en oude mannen.

Dan vragen om met respect behandeld te worden is echt cynisch.

Hezbollah is in deze zaak meer dan hoffelijk, me dunkt. Het is bereid dode Israeli's terug te geven, in ruil voor levende Hezbollah-soldaten. Fair deal, lijkt me.

Dat ze wat retorisch pesten is echt bijzaak. Toch? Jozef Ostyn noemt Hezbollah hier op dit forum "onmenselijke barbaren". Zo'n uitspraak is vele malen fascistischer dan wat Nasrallah zegt.

Alles in proportie dus.

Laatst gewijzigd door C2C : 21 maart 2008 om 23:51.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2008, 06:23   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als ik van de Israëlis zou zijn, dan begroef ik die gevraagde "vrijheidsstrijders" levend, goed dronken gemaakt, gewikkeld in een vers gevilde varkenshuid.

Media, niet nodig, filmpjes op Youtube werken sneller en "onpartijdiger".
Oud 22 maart 2008, 07:16   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ik van de Israëlis zou zijn, dan begroef ik die gevraagde "vrijheidsstrijders" levend, goed dronken gemaakt, gewikkeld in een vers gevilde varkenshuid.

Media, niet nodig, filmpjes op Youtube werken sneller en "onpartijdiger".
Dan loop je het gevaar zelf meegetrokken te worden in een "haat"spiraal....Op deze manier verlies je zelf het "moreel" overwicht....Dit is hetgeen al die "Midden-Oosters", in mijn ogen althans,al lang verloren hebben.....

Ze doen maar,met hun zielig handeltje,hun eigen verdomde schuld is het dat ze binnen 50 jaar nog steeds aan het vechten zullen zijn.De wereld draait ondertussen verder...

Hezbollah en zelfs Hamas en consoorten krijgen in ieder geval geen steun van de regimes uit de "omgeving",behalve van de geisoleerde sukkelaars Iran en Syrie,en Israel moet ondertussen al beseffen dat,mocht het in dodelijk gevaar verkeren, een groeiend aantal EU-burgers,en wie weet zelfs al Amerikanen,er geen reet meer om geven.....

de wereld draait verder.....

Laatst gewijzigd door kelt : 22 maart 2008 om 07:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 16:12   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kelt, "Moreel Overwicht" hebben de Israëlies al lang niet meer , zeker niet bij het kaviaarlinkse publiek uit West Europa, noch bij de "Oostblok" landen waar antisemitisme nog steeds goed ingebakken zit. Uit China krijgen ze ook geen sympatie.
Het strenger katholieke Zuid Amerika is eveneens geen toeverlaat (vergeet niet dat Argentinië en Chili een redelijke instroom van jaren 30 en 40 "duitse inwijkelingen hadden).
Alleen politiek gezien heeft Israël een grote vriend in de VS. En natuurlijk kunnen we de politieke koppen in Europa met de zeer wijde zakken niet vergeten.

Wat betreft voor de steun aan Hamas, hezbollah en andere godsdiensthypocrieten, die krijgen steun genoeg, financieel uit Europa, verdoken militair vanuit Syrië en Iran. Jordanië en Egypte weten wel beter.

Volgens mij, is de betere oplossing een enorme kaasstolp over die omgeving, en na 50 jaar gaan we eens kijken wie er gewonnen heeft.
"The winner takes all" zou je kunnen zeggen
Oud 30 maart 2008, 13:35   #10
FDM
Banneling

Standaard

In love and war all is fair
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:52   #11
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

In mijn ogen is er niks immoreels aan hompen dood vlees te ruilen tegen levende mensen.

Die Israelische soldaten werden de dood ingejaagd door hun eigen regering.
Het was Israel die Lebanon binnenviel hé, niet andersom.

Het willekeurig platbombarderen van Libanon
dat was pas een staaltje van GEWETENSLOOSHEID.

Citaat:
Wat betreft voor de steun aan Hamas, hezbollah en andere godsdiensthypocrieten, die krijgen steun genoeg, financieel uit Europa
Wat een onzin! Bron ?
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:52   #12
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij werden eerst 3 soldaten in Israel ontvoerd,raketten richting Israel geschoten en pas na enkele dagen begon Israel aan te vallen.

Maar mensen zien altijd wat ze willen zien en heb ik geen goesting tot een discussie.

On topic,dode Israeliers blikbaar belangrijker dat levende wezens.
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:25   #13
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Ik geef je gelijk Fiere Jood: soldaten kidnappen is een oorlogsdaad.

Maar wat is burgers kidnappen eigenlijk?
Dat is een misdaad tegen de menselijkheid & het internationaal recht.

De dag voor de kidnapping van de Israelische soldaten, werden 2 Palestijnse burgers ontvoerd door de Israeli's in Gaza.
Ze zitten nu samen met HONDERDEN andere Palestijnse burgers weg te rotten in een Israelische cel. Zonder enige vorm van proces!

Wat zou er nog van Israel overschieten mochten ze hetzelfde geweld toepassen tegen zichzelf voor elke ontvoerde Palestijn !

De pot verwijt de ketel !!!
Oud 31 maart 2008, 15:08   #14
Aviator
Burger

Standaard

Tssss, dat er nog mensen zijn op dit forum dat zulke praktijken goedpraten. Groot respect en hoffelijkheid van Hezbollah noemt men dat dan. Ik schaam mij in jullie plaats.

Mensenhandel is verboden. Lijkenhandel kennelijk niet.
Aviator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 15:16   #15
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Hahaha...
Al eens gedacht aan de familie en vrienden van die "dode kerels"?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 16:08   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sodomis, mijn bron voor de Financiële steun aan de Palestijnen vanuit Europa. De kranten natuurlijk.

En ik ga de vraag hier ook eens stellen.
Hoe herken je een Palestijns burger van een Palestijnse militant/soldaat?
Oud 31 maart 2008, 17:57   #17
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Sodomis, mijn bron voor de Financiële steun aan de Palestijnen vanuit Europa. De kranten natuurlijk.
"Begrijpend lezen" was natuurlijk je sterkste vak niet.
Niet Hamas, maar Abbas kreeg die steun om de overheidsinstanties verder te laten draaien...

Citaat:
Hoe herken je een Palestijns burger van een Palestijnse militant/soldaat?
Net zoals de Spaanse politie de Basken onderscheidt van de ETA.
Net zoals de Britse politie de Katholieken onderscheidt van de IRA.
...
Oud 31 maart 2008, 18:36   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
"Begrijpend lezen" was natuurlijk je sterkste vak niet.
Niet Hamas, maar Abbas kreeg die steun om de overheidsinstanties verder te laten draaien...
Wilt U dan zeggen dat die "corrupte Abbas" zijn eigen mensen benadeeld? net zoals Arafat dat voor hem deed.

Citaat:
Net zoals de Spaanse politie de Basken onderscheidt van de ETA.
Net zoals de Britse politie de Katholieken onderscheidt van de IRA.
Aangezien ook deze politiediensten regelmatig een fout maken, is dat een excuus naar de Israëlies toe.
Maar niet voor de Palestijnen, die toch perfect onderscheid kunnen maken tussen een Israëlische burger en een Israëlische soldaat of politieagent.
Toch zijn de favoriete doelwitten van de Palestijnse zelfmoordenaars drukbegane burgerdoelen.
Uw reactie zou dus ook de ongerichte Qassam vuurpijlen moeten verwerpen, want deze domme wapens die in het wilde weg afgestoken worden hebben meer kans een burger te raken dan een niet burger.

De ETA daarentegenover doet toch redelijk zijn best om burgerslachtoffers te vermijden. Bommeldingen, en als er dan toch "echt gemoord" word is het slachtoffer meestal een politicus of een ambtenaar (politie, brandweer, soldaat...)
Oud 31 maart 2008, 22:44   #19
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
In mijn ogen is er niks immoreels aan hompen dood vlees te ruilen tegen levende mensen.
Afgezien van uw formulering ('hompen dood vlees') is er inderdaad niks immoreels om de lichamen van die soldaten te willen ruilen tegen gevangen Libanese strijders. Wij graven hier nog elk jaar restanten op van soldaten uit WOII en zélfs na 60 jaar zijn de nabestaanden nog zeer gelukkig dat het lichaam van hun grootvader gevonden is.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 22:48   #20
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Volgens mij werden eerst 3 soldaten in Israel ontvoerd,raketten richting Israel geschoten en pas na enkele dagen begon Israel aan te vallen.
Zelfs uw geliefde premier Olmert (premier Israël) heeft toegegeven dat de oorlog in Libanon maanden vooraf was voorbereid. Die twee ontvoerde soldaten waren dus hooguit goed voor de propaganda.

Afgaande op het feit dat de Israëlische regering na twee jaar nog steeds weigert om de twee gevangen soldaten te ruilen tegen Libanese krijgsgevangen, komt mij over dat het lot van die twee soldaten voor de Israëlische regering niet echt een prioriteit is.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be