Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2008, 21:43   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Briefgeheim?

Ooit bestond er ergens bij ons briefgeheim, dus alles wat in een envelop zat met adres en zo op mocht men niet lezen of opendoen zonder gerechtelijke goedkeuring; huiszoekingsbevel dus.

Een vb; ik kreeg een pv voor te snel te rijden, ergens anoniem in god weet waar reed ik x te veel. Dus afschrift pv.

Tussendoor hebben ze elektronisch kunnen nagaan dat ik over tijd was met mijn autokeuring en hopla, een tweede bekeuring.
Vroeger zou dat niet gemogen hebben, men zou het mij persoonlijk moeten vragen hebben of een gerechtelijk bevel nodig gehad hebben.
Immers het is niet omdat je in overtreding bent dat dit een vrijbrief is om mijn persoonlijke gegevens zomaar op te vragen zonder mijn toestemming.

Nu tegenwoordig is al wat ooit op papier stond en vertrouwelijk was ook elektronisch en dus is mijn vraag waar begint briefgeheim en waar stopt het nu feitelijk?
Oud 21 april 2008, 21:50   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat een bekeuring krijgen wegens telaat op de controle gelijk staat met schending van het briefgeheim.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 21:52   #3
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Niet zeuren als je te snel reed. Betalen.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 21:54   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik denk niet dat een bekeuring krijgen wegens telaat op de controle gelijk staat met schending van het briefgeheim.
Is dat wel zo?

Dat wil dus zeggen dat ze gewoon door de straten kunnen rijden, de nr platen intikken en iedereen vervolgens een pv kunnen sturen die over datum zijn.

Nu de keuring is wel het minst erge vind ik, maar langs de andere kant zie ik hun niet te mogen gaan aanbellen en iedereen zomaar eens te onderwerpen aan een grondig onderzoek allerhande.

Dus wat mij betreft, hebben ze persoonlijke gegevens zonder mijn toelating zomaar gekregen.
Wat toch briefgeheim of privacy is?
Oud 21 april 2008, 21:56   #5
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht

Snel rijden is geen probleem zolang er geen slachtoffers zijn.

En ik neem aan dat Mambo noch mensen overhoop heeft gereden noch door iemands gevel is gevlamd.

Weg met die belachelijke boetes. Veilig verkeer komt van verantwoordelijk rijden en situaties leren inschatten, niet van boetes rondstrooien zodat de staatskas wat gespijst kan worden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 22:00   #6
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is dat wel zo?

Dat wil dus zeggen dat ze gewoon door de straten kunnen rijden, de nr platen intikken en iedereen vervolgens een pv kunnen sturen die over datum zijn.

Nu de keuring is wel het minst erge vind ik, maar langs de andere kant zie ik hun niet te mogen gaan aanbellen en iedereen zomaar eens te onderwerpen aan een grondig onderzoek allerhande.

Dus wat mij betreft, hebben ze persoonlijke gegevens zonder mijn toelating zomaar gekregen.
Wat toch briefgeheim of privacy is?
Ergens gaan aanbellen gaat niet zonder huiszoekingbevel. Uw plaat intikken als u op de openbare weg rijdt is/behoort tot de bevoegdheid van de verkeers - en federale politie. Zij sturen u daarvoor een bekeuring - ik zou ze aanvechten op de rechtbank, de maximumstraf is tenslotte 100 €uro als ik me goed herinner. Dus wat kan je verliezen?

Verschaeve
Oud 21 april 2008, 22:01   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wat kan mij dat schelen. Daarom rijd ik meestal ook te snel.

Maar het gaat er mij om dat ze dus zomaar andere gegevens kunnen opvragen zonder dat ik het weet.

Onder het mom van verkeersveiligheid ik weet het.
Maar dan kunnen ze evengoed nagaan wie bv een medisch dossier heeft en zijn verzekering betaald en wie dat betaald en dan vervolgens die ook natrekken.

Waar begin je en waar stop je?
Oud 21 april 2008, 22:03   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ergens gaan aanbellen gaat niet zonder huiszoekingbevel. Uw plaat intikken als u op de openbare weg rijdt is/behoort tot de bevoegdheid van de verkeers - en federale politie. Zij sturen u daarvoor een bekeuring - ik zou ze aanvechten op de rechtbank, de maximumstraf is tenslotte 100 €uro als ik me goed herinner. Dus wat kan je verliezen?
Voila daar zijn we.
Aanbellen en zomaar gegevens gaan opvragen gaat niet zeg je.
In principe kan je dus aanbellen van al wie op straat geparkeerd staat, want als het elektronisch kan, waarom dan niet mondeling?

t' is dat wat ik bedoel.
Oud 21 april 2008, 23:08   #9
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila daar zijn we.
Aanbellen en zomaar gegevens gaan opvragen gaat niet zeg je.
In principe kan je dus aanbellen van al wie op straat geparkeerd staat, want als het elektronisch kan, waarom dan niet mondeling?

t' is dat wat ik bedoel.
Neen, het is niet hetzelfde. Zomaar controleren mag niet, er moet een aanleiding voor zijn. Een snelheidsovertredeing is zo een aanleiding.

Verschaeve
Oud 21 april 2008, 23:51   #10
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit bestond er ergens bij ons briefgeheim, dus alles wat in een envelop zat met adres en zo op mocht men niet lezen of opendoen zonder gerechtelijke goedkeuring; huiszoekingsbevel dus.

Een vb; ik kreeg een pv voor te snel te rijden, ergens anoniem in god weet waar reed ik x te veel. Dus afschrift pv.

Tussendoor hebben ze elektronisch kunnen nagaan dat ik over tijd was met mijn autokeuring en hopla, een tweede bekeuring.
Vroeger zou dat niet gemogen hebben, men zou het mij persoonlijk moeten vragen hebben of een gerechtelijk bevel nodig gehad hebben.
Immers het is niet omdat je in overtreding bent dat dit een vrijbrief is om mijn persoonlijke gegevens zomaar op te vragen zonder mijn toestemming.

Nu tegenwoordig is al wat ooit op papier stond en vertrouwelijk was ook elektronisch en dus is mijn vraag waar begint briefgeheim en waar stopt het nu feitelijk?

Big Brother is watching you ! Dacht je nu echt dat je voordien al niet gecontroleerd werd? In alle drukke straten hangen camera's die je voortdurend filmen, als je formulieren moet invullen worden je gegevens vaak doorverkocht aan derden (zelfs zonder toelating), zelfs je warenhuisketen pluist aan de hand van je aankopen en rekening uit wat voor profiel je gezin heeft. Om nog maar te zwijgen van de opheffing van briefgeheim en/of privacy op internet en allerhande debiele blogsites. Ik zeg niet dat ik al deze praktijken goed keur, maar het is een feit en een onwrikbaar gegeven geworden dat we constant bespied en beloerd worden en er vaak een loopje wordt genomen met onze privé. Ik vrees dat dit niet valt los te koppelen van de verderschrijdende informatisering van onze maatschappij. Deze informatisering heeft vele voordelen, maar uiteraard een pak nadelen wanneer ze in foute handen terechtkomen.

Ik heb onlangs nog aan den lijve ondervonden hoe makkelijk privacy geschonden kan worden. Een ex-klasgenoot bij ons, die nu bij de politie werkt, heeft - onder het mom van de organisatie van een oud-leerlingenavond (je moet dus adressen hebben), de namen van alle klasgenoten door de politiecomputer gehaald. En dan aan mij (als medeorganisator) gegeven. Dit met alle details erbij. Ik kon dus perfect zien van al die personen wie bv. boetes had voor dronken rijden, wie iets op z'n kerfstok had, gezinssituatie, klachten, enz. Op de manier waarop sommige politiemensen met onze gegevens omspringen (zoals in dit geval ze lichtzinnig afdrukken en dan doorgeven aan 'derden'), daar maak ik mij dus ook zorgen over. Moest al die info in foute handen terechtkomen ...

Mambo, ik deel dus je (terechte) bezorgdheid, maar ik was al lang niet meer zo naïef om te denken dat briefgeheim en privacy in België zo'n absolute gegevens waren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 10:19   #11
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

En ik neem aan dat Mambo noch mensen overhoop heeft gereden noch door iemands gevel is gevlamd.

Weg met die belachelijke boetes. Veilig verkeer komt van verantwoordelijk rijden en situaties leren inschatten, niet van boetes rondstrooien zodat de staatskas wat gespijst kan worden.
'Snel rijden is geen probleem zolang er geen slachtoffers zijn'! Vallen is ook geen probleem zolang je de grond niet raakt hoor.

Mijn post 'niet zeuren over boetes' is niet specifiek op Mambo bedoeld. Ik krijg gewoon het schijt van de vele mensen die (terecht!) voor meer blauw op straat pleiten en voor een strengere aanpak, maar als ze dan een boete krijgen voor te snel rijden dan krijg je gezeur.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Oud 22 april 2008, 10:22   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

leve de anarchie!!
Oud 22 april 2008, 10:27   #13
Nefertete
Lokaal Raadslid

Nefertete's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

Ik heb onlangs nog aan den lijve ondervonden hoe makkelijk privacy geschonden kan worden. Een ex-klasgenoot bij ons, die nu bij de politie werkt, heeft - onder het mom van de organisatie van een oud-leerlingenavond (je moet dus adressen hebben), de namen van alle klasgenoten door de politiecomputer gehaald. En dan aan mij (als medeorganisator) gegeven. Dit met alle details erbij. Ik kon dus perfect zien van al die personen wie bv. boetes had voor dronken rijden, wie iets op z'n kerfstok had, gezinssituatie, klachten, enz. Op de manier waarop sommige politiemensen met onze gegevens omspringen (zoals in dit geval ze lichtzinnig afdrukken en dan doorgeven aan 'derden'), daar maak ik mij dus ook zorgen over. Moest al die info in foute handen terechtkomen ...

Hiermee is die flik wel stevig zijn boekje te buiten gegaan. Als dit ooit moet uitkomen kan hij het schudden, zeker weten.
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 10:29   #14
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

welkom in de informatie maatschappij met de gekoppelde databanken. Wees blij dat je niet in engeland woont waar ze rfid nummerplaten hebben(?)/gaan krijgen.

De gouden 30's komen stilaan zurück
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 10:52   #15
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
...

Ik heb een gelijkaardig verhaal over iemand die bij een bank werkt en die alle mensen die hij kende (en die klant waren bij die bank wat toch aardig veel was) hun dossier had opgevraagd. Naar het schijnt zijn zo'n dingen schering en inslag. Je zou verbaasd zijn wat de bank allemaal van jou weet (vooral financiële zaken natuurlijk zoals je loon en je schulden, maar ook of er ruzie in de familie is door een erfenis, de medische vragenlijst die je moest invullen voor de verzekering, je zwart geld of gewoon het geld dat je vrouw niet weet dat je hebt. Soms moeten er ook uitgaven in bordelen van de rekening gehaald worden als een dommerik met zijn kaart betaald heeft. Mevrouw krijgt de rekeninguittreksels immers ook te zien. En ga zo maar door.)

Leuk om te zien wat de mensen die je kent bereikt hebben (of juist niet).

Oud 22 april 2008, 12:54   #16
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Big Brother is watching you ! Dacht je nu echt dat je voordien al niet gecontroleerd werd? In alle drukke straten hangen camera's die je voortdurend filmen, als je formulieren moet invullen worden je gegevens vaak doorverkocht aan derden (zelfs zonder toelating), zelfs je warenhuisketen pluist aan de hand van je aankopen en rekening uit wat voor profiel je gezin heeft. Om nog maar te zwijgen van de opheffing van briefgeheim en/of privacy op internet en allerhande debiele blogsites. Ik zeg niet dat ik al deze praktijken goed keur, maar het is een feit en een onwrikbaar gegeven geworden dat we constant bespied en beloerd worden en er vaak een loopje wordt genomen met onze privé. Ik vrees dat dit niet valt los te koppelen van de verderschrijdende informatisering van onze maatschappij. Deze informatisering heeft vele voordelen, maar uiteraard een pak nadelen wanneer ze in foute handen terechtkomen.

Mambo, ik deel dus je (terechte) bezorgdheid, maar ik was al lang niet meer zo naïef om te denken dat briefgeheim en privacy in België zo'n absolute gegevens waren.

ondanks het feit dat je je er zelf zorgen om maakt werk je er aan mee, wie is op het idee gekomen om via de politiecomputer de gegevens op te zoeken?
zelfs al was het een idee van uw vriend, als je met een zuiver geweten wil rondlopen kon je de gegevens geweigerd hebben maar blijkbaar was de nieuwsgierigheid groter dan de wijsheid.
Oud 22 april 2008, 13:44   #17
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ondanks het feit dat je je er zelf zorgen om maakt werk je er aan mee, wie is op het idee gekomen om via de politiecomputer de gegevens op te zoeken?
zelfs al was het een idee van uw vriend, als je met een zuiver geweten wil rondlopen kon je de gegevens geweigerd hebben maar blijkbaar was de nieuwsgierigheid groter dan de wijsheid.
Ik ben niet te beroerd toe te geven dat ik hier wel degelijk een 'ethische' fout heb gemaakt door de gegevens aan te nemen Maar het idee kwam inderdaad van mijn vriend en het was toen gewoon makkelijk om direct die adressen in m'n bezit te krijgen. Ik vond het ook niet van loyaliteit getuigen om mijn goede vriend te gaan aangeven voor schending van de privacy, die had minstens een zware blaam en een (minstens) tijdelijke schorsing opgelegd gekregen. Maar blijkbaar zijn zulke praktijken bij de politie schering en inslag. Ik heb die vriend wel duidelijk gemaakt dat ik niet meer op die wijze wilde 'werken' en dat ik door hem voor 'het blok' gezet werd. De gegevens in kwestie heb ik, op de adressen na, door de papierversnipperaar gehaald en er niets van achtergehouden, eerlijk waar ! (ik kan hier uiteraard liegen en veel beweren, maar toch is't zo !).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 21:01   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Snel rijden is geen probleem zolang er geen slachtoffers zijn'! Vallen is ook geen probleem zolang je de grond niet raakt hoor.

Mijn post 'niet zeuren over boetes' is niet specifiek op Mambo bedoeld. Ik krijg gewoon het schijt van de vele mensen die (terecht!) voor meer blauw op straat pleiten en voor een strengere aanpak, maar als ze dan een boete krijgen voor te snel rijden dan krijg je gezeur.

Ik zal wel de laatste zijn die achter meer blauw zal zeuren.

Maar het gaat me over de koppeling van bepaalde persoonlijke gegevens.
En nu vraag ik me gewoon af, wat valt er nog onder briefgeheim of privacy en wat niet.

T' is hopelijk toch niet omdat het elektronisch is dat er andere regels beginnen te gelden.

Ik vind mijn vraag dus maatschappelijk verantwoord.
Oud 22 april 2008, 22:36   #19
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik zal wel de laatste zijn die achter meer blauw zal zeuren.

Maar het gaat me over de koppeling van bepaalde persoonlijke gegevens.
En nu vraag ik me gewoon af, wat valt er nog onder briefgeheim of privacy en wat niet.

T' is hopelijk toch niet omdat het elektronisch is dat er andere regels beginnen te gelden.

Ik vind mijn vraag dus maatschappelijk verantwoord.
Jouw vraag is zeker maatschappelijk verantwoord. Maar ik denk dat je minder en minder privacy gaat hebben hoor. In de V.S. behandelen ze je al als een crimineel als je binnenkomt: vingerafdrukken en foto! Terwijl dit van geen kanten een terroristische infiltratie kan tegenhouden!!

Ten eerste zijn de Amerikaanse grenzen te groot om te beveiligen (vooral de Noordgrens).

Ten tweede kan iemand een blanco strafblad hebben en kan het ongeweten zijn dat hij een fundamentalistisch moslim is. Hoe ga je die nu tegenhouden door vingerafdrukken te nemen?? Het enige nut is dat je achteraf het ondersteunend netwerk kan ontrafelen. Maar dan is het al te laat.

Tobback in Leuven is nog zo iemand die zijn gat veegt aan privacy. Langs de andere kant is het veiliger. Het heeft dus voor- en nadelen. Ik denk dat mensen door de toegenomen onveiligheid - en dat er niemand afkomt dat het om 'perceptie' gaat (wij beelden ons die misdaden niet in!!) - steeds meer en meer bereid zijn om hun privacy op te geven.

Nog iets wat wij aan het crapuul te danken hebben.

Oud 22 april 2008, 22:46   #20
FDM
Banneling

Standaard

de flikken tonen es wat ze kunnen : mensen die die ambetante controle vergeten opsporen ;

maar gestolen wagens opsporen ?? watte ? gestolen ? wagens ??
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be