Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 december 2003, 21:56   #1
blankenberge
Burger

Standaard

Dit jaar herdenkt men 55 jaar universele Rechten van de Mens. Dit Jaar herdenken wij de 59 ste verjaardag van de Belgische schending van diezelfde universele Mensenrechten. Een Belgische schending die maar blijft voortduren.
Want een amnestiewetgeving in verband met Vlaamse mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog politiek "fout" zouden zijn geweest is tot op de dag van vandaag in België nog steeds totaal onmogelijk. Andere landen rondom ons hebben al lang amnestie verleend. Wanneer wordt dit grote onrecht eindelijk eens te niet gedaan in België?
Ook niet met Kerstmis?
blankenberge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:07   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

NOOIT!

Nog een prettige feestdag verder.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:18   #3
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blankenberge
Dit jaar herdenkt men 55 jaar universele Rechten van de Mens. Dit Jaar herdenken wij de 59 ste verjaardag van de Belgische schending van diezelfde universele Mensenrechten. Een Belgische schending die maar blijft voortduren.
Want een amnestiewetgeving in verband met Vlaamse mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog politiek "fout" zouden zijn geweest is tot op de dag van vandaag in België nog steeds totaal onmogelijk. Andere landen rondom ons hebben al lang amnestie verleend. Wanneer wordt dit grote onrecht eindelijk eens te niet gedaan in België?
Ook niet met Kerstmis?
Kan iemand mij alstublief uitleggen waarom we mensen die andere mensen mee de dood hebben ingejaagd opeens moeten vergeven? Neem nu een Vlaming die aan de nazi's de schuilplaatsen van Joden verklikte, waarom zou die nu amnestie moeten krijgen?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:31   #4
blankenberge
Burger

Standaard

Omdat kinderen van zogeheten collaborateurs nog altijd de gevolgen dragen van de repressie hoewel zij helemaal geen uitstaans hebben met wat toen gebeurd is en louter en alleen gestraft worden omdat ze in een Vlaams Nationalistisch gezin geboren zijn.
blankenberge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:38   #5
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat kinderen van zogeheten collaborateurs nog altijd de gevolgen dragen van de repressie hoewel zij helemaal geen uitstaans hebben met wat toen gebeurd is en louter en alleen gestraft worden omdat ze in een Vlaams Nationalistisch gezin geboren zijn.
Nope, ik begrijp het niet. Uitleg misschien?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 25 december 2003, 22:43   #6
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:

da begrijp ik goed , da gij da niet snapt ......... wist je trouwens dat het in de tijd na de oorlog ook makkelijk was om van je lastige buurman vanaf te geraken juist zeggen dat ie met de duitserts zou hebben meegeheuld
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:51   #7
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ook niet met Kerstmis?
Kan iemand mij alstublief uitleggen waarom we mensen die andere mensen mee de dood hebben ingejaagd opeens moeten vergeven? Neem nu een Vlaming die aan de nazi's de schuilplaatsen van Joden verklikte, waarom zou die nu amnestie moeten krijgen?
Mijn voorbeeld staat nog steeds overeind. Waarom zou deze persoon amnestie moeten krijgen?
Oud 25 december 2003, 22:52   #8
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Ook niet met Kerstmis?
Je gaat uit van het meest extreme om een algemene maatregel te verwerpen.

Laat ik enkele andere voorbeelden geven:
-Moet een man die als 16-jarige snotneus, die door Kerk en Orde opgehitst naar het Oostfront is getrokken, op 80-jarige leeftijd nog steeds als een staatsgevaarlijk individu zonder burgerrechten behandelt worden?
-Moet een man die zonder veroordeling toch een bestraffing kreeg tegen alle wetten en principes van justitie in na vijftig jaar niet het recht krijgen op kwijtschelding van straf?

Als amnestie werkelijk zo'n enorme stap is, waarom hebben onze buurlanden dan na een tiental jaren reeds algemene amnestie doorgevoerd, toen de oorlogswonden nog veel dieper waren dan vandaag?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:54   #9
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:

Mijn voorbeeld staat nog steeds overeind. Waarom zou deze persoon amnestie moeten krijgen?
Omdat zijn veroordeling werd uitgesproken in een context van hysterie en revanchisme, waarbij de Belgische justitie bewust een aantal maal uit de bocht ging om een algemen woede te koelen op een aantal individuen...
Oud 25 december 2003, 22:54   #10
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Staat je voorbeeld nog altijd overeind na deze?
Half misschien. Misschien ook niet.
whoisy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 22:56   #11
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

Belgie is het land van de haat, je zal daar nooit een antwoord op krijgen.
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 23:01   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
NOOIT!

Goe gezegd!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 23:03   #13
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen amnestie voor gruweldaden begaan tijdens de Tweede Wereldoorlog...

Maar ik vind het wel erg als de kinderen erop gepakt worden, zij kunnen er niks aan doen...
Oud 25 december 2003, 23:05   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
NOOIT!

Goe gezegd!
Van jou is dat geen compliment. Toch een fijne feestdag.
Oud 25 december 2003, 23:16   #15
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Omdat zijn veroordeling werd uitgesproken in een context van hysterie en revanchisme, waarbij de Belgische justitie bewust een aantal maal uit de bocht ging om een algemen woede te koelen op een aantal individuen...
Ik heb het over zij die terecht veroordeeld zijn. Waarom zouden zij amnestie moeten krijgen?
Oud 25 december 2003, 23:19   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:

Goe gezegd!

Omdat ik bij de bub was?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2003, 23:24   #17
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Ik heb het over zij die terecht veroordeeld zijn. Waarom zouden zij amnestie moeten krijgen?
Hoe weet je überhaupt dat hij terecht veroordeeld werd als die veroordeling werd uitgesproken in de sfeer die ik zonet geschetst heb?

Als ze wisten wie terecht en wie onterecht was veroordeeld was het simpel geweest natuurlijk.
Nu is het na vijftig jaar onmogelijk om dat allemaal opnieuw te doen, dus is de beste oplossing te besluiten dat na vijftig jaar de schuldigen genoeg gestraft werden en de onschuldigen wel stilletjesaan mogen worden ontheven van hun onterechte straffen...
Oud 25 december 2003, 23:35   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Omdat ik bij de bub was?
Nee, omdat je een rechtse BuB bent.
Oud 25 december 2003, 23:48   #19
giserke
Banneling

Standaard

Aan al die klootzakken van de witte bende die ervoor gezorgd heeft dat mijn grootvader onschuldig 6 jaar in den bak heeft gezeten, we zullen best nekeer het boekske opendoen.

Hij was geen lid van de toenmalige VU / VNV of een of andere nationalistische organisatie, maar was wel Vlaams gezind

Mijn grootvader was bakker en was verplicht brood te leveren aan de gelegerde in onze gemeente. In ruil kreeg hij als eens gemakkelijker grondstoffen als bloem, gist en boter los.
Hij heeft wekelijks 100 broden gebakken met die gekregen grondstoffen die hij onder tafel weghaf aan gezinnen met kinderen.
In dezelfde gemeente was er nog een bakker die zogezegd lid was van de witte bende, (allee de laatste 3 weken voor de bevrijding).
Groot verschil was dat mijn grootvader veel meer klanten had dan die andere bakker. Natuurlijk was dat geweten in gans de gemeente dat mijn vader verplicht was brood te bakken voor de Duitsers. Die andere bakker is erin geslaagd den plaatselijke baron in onze gemeente op te jutten om hem na den oorlog op te pakken. Die bakkerij huurde mijn grootvader van den baron.

Die klootzak van dien anderen bakker is erin geslaagd om gans de witte bende van onze gemeente te laten getuigen tegen mijn grootvader.
Interessant gegeven om te weten, in onze gemeente zijn officieel 4 verzetstrijders gekend.
Tijdens de bevrijding waren er 175 die beweerden verzetstrijder te zijn. En maar paraderen met een wit kostuum na den oorlog!

Ze hebben mijn grootvader en grootmoe op het marktplein gesleurd, mijn grootmoe’s haar afgeknipt. Mijn grootmoe hoorde nog net de vrouw van dien andere bakker zeggen "nu heb ik u liggen" De plaatselijke zusterorde "de zusters van liefde" hebben de 6 kinderen meegenomen en in een instelling gestoken in afwachting dat een familielid hen kwam ophalen. (En hoe liefdevol ze die kinderen hebben behandeld, echt een toonbeeld van christelijke liefde)

Al die getuigen duidelijk onder leiding van den baron zaten daar te liegen voor de krijgsauditeur dat het geen gezicht had.
Ze konden niet direct een bewijs van collaboratie vinden (want hij had niemand overgedragen, heeft geen handel gedreven met de bezetter maar moest brood leveren).
In afwachting hebben ze hem toch maar opgesloten een vader van 6 kinderen. Den baron heeft de rest van het gezin uit hun huis gezet.

Hij heeft 6 jaar in den bak gezeten zonder vonnis, mijn grootmoe kwam na een week al terug vrij.
Toen hij na 6 jaar terug voor het tribunaal kwam waren ze zelfs zijn dossier kwijt, en wisten zelfs niet waarvoor hij werd aangeklaagd.
Er was plotseling geen enkele getuige meer te vinden omdat enkele rijke zelfstandigen en anderen er serieus werk van gemaakt heeft de getuigen die hen vals hadden beschuldigd juridisch aan te pakken. Waren ze plotseling niet meer zo zeker van hun stelling? of hadden ze plots geheugenverlies?
Mijn grootvader kon dat niet want hij had geen rooie cent.

De het tribunaal moest hem vrijspreken, (dus niet onschuldig verklaren) omdat er geen dossier meer was.
Wat hebben ze wel gedaan, den auditeur zij wel dat hij ervoor zou zorgen dat mijn grootvader nergens kon van genieten. In de rechtspraak zeggen ze daar "Burgerdood" tegen.
Tot op vandaag heeft hij zijn burgerrechten nog niet terug! Hij heeft zijn bakkerij wel kunnen heropstarten op een andere plaats. Maar toch heeft dat zeer diepe wonden geslagen, Zelfs bij mijn moeder die het als klein meisje van 4 heeft meegemaakt.

Wij willen terug de zaak terug openen en alle nog levende getuigen die toen hebben gelogen terug voor de rechter slepen. En ook om zijn burgerrechten terug te geven, en schadevergoeding van de staat te eisen. Probleem is dat geen enkele advocaat het dossier wil aannemen. En deze die het wel willen vragen bedragen die niet te betalen zijn.
Mijn moeder is advocaat maar mag als betrokken partij geen advocaat zijn van haar grootouders.

Dus aan al degene die daar uitspraken willen doen over amnestie, ook het Vlaams Blok, Als ge het niet hebt meegemaakt, of ge zijt geen betrokken persoon! KLEP DICHT!!!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2003, 00:08   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja de rol van de middenstand en de adel in de landelijke gebieden van Vlaanderen in de jaren 40, in combinatie met de Kerk. We zullen daar eens een boekje over open doen. Die uitzuigers.

Nu het aantal voorbeelden van middenstanders die van de situatie gebruik hebben gemaakt om elkaar te kloten, tijdens en na de oorlog is legio.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be