![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Op vrijdag 18 april ontving Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel Bert Anciaux op zijn kabinet een delegatie van Koerdische schrijvers. Hun verblijf in Brussel kadert binnen de tweedaagse ‘Focus op Koerdische literatuur’ die in opdracht van de minister wordt gepresenteerd door de literaire organisatie Het beschrijf en het Koerdisch Instituut Brussel.
De minister geeft hiermee uiting aan zijn solidariteit met het Koerdische volk. “Mijn steun aan de Koerden past binnen mijn visie over de “Vlaamse gemeenschappen”. In Vlaanderen moet élke gemeenschap alle kansen krijgen om haar culturele identiteit te beleven. Het spreekt voor zich dat ik extra aandacht heb voor culturen die daarbij verhinderd worden. Dit geldt voor de Koerden maar evenzeer voor de Tibetanen of voor Afrikaanse culturen die dreigen te verdwijnen,” aldus de minister. De auteurs, Şahînê Bekirê Soreklî, Ibrahim Selman, Helîm Yûsiv, Konê Res, Hêvi Berwarî, Abdal Nouri, Khari Bozani en Hasan Silevani, ondertekenden hun gezamenlijke “Brief aan Europa uit Koerdistan”, gericht aan Ján Figel’, Europees commissaris bevoegd voor Cultuur. Met deze brief vragen de auteurs aan de Europese Unie en de verschillende regeringen om erop toe te zien dat de Koerdische taal en cultuur in het Midden-Oosten worden gerespecteerd. Derwich Ferho, directeur van het Koerdisch Instituut Brussel, benadrukte het belang van acties in Europa rond Koerdische taal en cultuur. Sigrid Bousset, directeur van Het beschrijf, gaf een korte toelichting bij de publieksprogramma’s op 18 en 19 april in literatuurhuis Passa Porta, Dansaertstraat 46, 1000 Brussel: Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() uiteraard , Koerden eerst
|
![]() |
![]() |