Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2008, 09:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard CD&V: 114,5 miljoen euro voor project Arsenaalsite Mechelen

Op voorstel van de ministers Hilde Crevits, Dirk Van Mechelen en Kathleen Van Brempt keurde de Vlaamse Regering de deelname in het project Arsenaalsite goed. Het project behelst het verleggen van de kleine ring rond Mechelen en de herinrichting van de stationsomgeving te Mechelen. Het gaat om een samenwerkingsverband tussen de NMBS Holding, de stad Mechelen en het Vlaams Gewest. De investeringskost van het totaalproject wordt geraamd op meer dan 255 miljoen euro. Minister Crevits maakt voor dit project bijna 100 miljoen euro vrij op de begroting openbare werken. Via het Fonds Stationsomgevingen voorziet minister Van Brempt 14,5 miljoen euro voor dit project.
*
Door het toenemende autoverkeer en de geplande ruimtelijke ontwikkelingen komt de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad Mechelen en in het bijzonder van de stationsomgeving in het gedrang. Hierdoor dreigt de stad de flessenhals van de regio te worden.
*
Het Masterplan Mechelen Mobiel was al gericht op de verbetering van de bereikbaarheid. Er wordt geopteerd voor een totaalaanpak, waarvan het project Arsenaalsite deel uit maakt. Daarbij werd een geïntegreerd project ontwikkeld, waarvoor de Vlaamse Regering vandaag een samenwerkingsovereenkomst goedkeurde met de Stad Mechelen, de NMBS-Holding NV, Infrabel NV, de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn en de NV Eurostation/NV Euro Immo Star.
*
*
Het project bestaat uit:
een weg bypass (gedeeltelijk ondergronds) vanaf Mechelen-Zuid, Brusselse Steenweg in de richting van de N26/Leuvensesteenweg en de N15/Putsesteenweg;

een nieuw trein- en busstation en de fietsenparking onder het viaduct, met een ondergrondse taxizone en afzetzone, nieuwe perrons en perronoverkapping, nieuwe roltrappen en liften;
een nieuwe ondergrondse parking (met een maximum van 2.500 parkeerplaatsen);
een nieuw stationsplein gelegen aan de centrum- en de Arsenaalzijde;
de aanleg van nieuwe stadslanen en –straten, langs de vaart en langs het spoorwegtalud.

Minister Hilde Crevits: “Om de stad Mechelen bereikbaar en leefbaar te houden zijn er grote werken gepland aan de stationsomgeving. Voor de aanpak van de Arsenaalsite wordt op de begroting Openbare Werken bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt. Het Vlaams Gewest staat in voor het verleggen van de Mechelse kleine ring en het voorzien van een nieuw busstation voor het NMBS-station.”
*
Verloop en omschrijving van het project
*
Er wordt uitgegaan van een gefaseerde aanpak:

stap 1: doortrekken van de R6 en verbeteren van het bestaande deel van de R6;
stap 2: aanleggen van een weg bypass vanaf Mechelen-Zuid, Brusselse Steenweg in de richting van de N26/Leuvensesteenweg en de N15/Putsesteenweg;
stap 3: herinrichten van de Vesten (R12).

*
De projecten voor het doortrekken van de R6 zijn in aanbesteding of in voorbereiding. De volgende stap is dus het aanleggen van een weg bypass.
*
In het kader van een efficiënte inzet van middelen en om de hinder van de werken voor de omgeving en weggebruikers zoveel mogelijk te beperken wordt de voorkeur gegeven aan de omvorming van het station en de stationsomgeving. In het bijzonder zal de aanleg van de weg bypass gelijktijdig met de aanleg van de HST bypass verlopen. Beide projecten worden in dezelfde omgeving gerealiseerd en de projectzones overlappen gedeeltelijk.
*
Na het wegviaduct in Mechelen-Zuid wordt in de Brusselsesteenweg een sleuf aangelegd. Even voorbij het kruispunt van de Europa- met de Jubellaan gaat deze sleuf ondergronds. Bovengronds wordt een rotonde voorzien.
*
Het huidige traject van de Postzegellaan wordt opgebroken ten behoeve van een groenzone en een park. Tussen de huidige Postzegellaan en de Colomalaan loopt de tunnel onder het talud van de lijnen 25 en 27 door. Het tracé van de weg bypass loopt onder het tracé van de HSL bypass.
*
Vlak naast de Vierendeelbruggen gaat de tunnel op 14 meter diepte (vloerplaat) onder de Leuvense vaart. Onder de nieuwe bypass voor de hoge snelheidslijn loopt de tunnel achter het huidige stationsgebouw door. De parking van het station zal rechtstreeks bereikbaar zijn via de tunnel.
*
Via een open sleuf langs het Arsenaal, onder de HSL bypass, gaat het richting Leuvensesteenweg. Ter hoogte van de Leuvensesteenweg wordt een derde rotonde aangelegd. De HSL loopt op een viaduct over deze rotonde en spoorlijn 53.
*
Voorbij de Leuvensesteenweg gaat de nieuwe ringweg via een kokerbrug onder spoorlijn 53 door en loopt via een nieuwe brug over de oude Dijle om vervolgens door een kokerbrug te lopen die wordt aangelegd onder spoorlijn 27. Aan het Douaneplein sluit de weg bypass via een vierde en laatste rotonde aan op de N15.
*
*
Nieuw busstation
*
*
Het station van Mechelen is een belangrijk openbaar vervoerknooppunt met een uitgebreid treinaanbod en een uitgebreid aanbod van stads- en streekvervoer. In functie van het optimaliseren van het openbaar vervoernetwerk en het beïnvloeden van de modal shift in een duurzame richting, dient in het nieuwe ontwerp van de stationsomgeving van Mechelen een nieuw busstation te komen met meer capaciteit en kwaliteit. Naast de voorzieningen voor een Lijnwinkel en sanitaire voorzieningen voor de buschauffeurs, wordt ruimte voorzien voor op- en afstapplaatsen voor minstens 20 bussen en een wachtzone voor de bussen van de buslijnen die een eindpunt hebben aan het station van Mechelen.
*
Via het Fonds Stationsomgevingen voorziet minister Van Brempt 14,5 miljoen euro voor dit project. De werken zijn gepland voor 2017-2018. Het Fonds voor Stationsomgevingen voorziet elk jaar zowel vanuit de meerjarenbegroting Mobiliteit (56,1 miljoen euro tussen 2007 en 2015) als vanuit de algemene begroting (18 miljoen euro tussen 2007 en 2015) budget voor vernieuwing van stationsomgevingen. Er waren al 25 projecten ter waarde van 70 miljoen euro gepland. Mechelen komt daar vandaag bij.
*
Het busstation is op die manier ontworpen zodat:

er een optimale overstap is tussen de verschillende vervoersmodi;
er een optimale doorstroming is voor de bussen van en naar het station;
de lay-out van het busstaion logisch en leesbaar is voor de gebruikers ervan, ondersteund door statische en dynamische reizigersinformatie;
de reizigers op een veilige manier kunnen wachten, op- en overstappen;
de reizigers op een comfortabe manier kunnen wachten, op- en overstappen, met bijzondere aandacht voor de toegankelijkheid.


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be