Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2008, 12:06   #1
Banneling

Standaard ''Vlaamse bedrijven stellen te hoge taaleisen aan Waalse werkzoekenden''

Citaat:
''Vlaamse bedrijven stellen te hoge taaleisen aan Waalse werkzoekenden''

Tot dusver hebben amper 200 Waalse werkzoekenden een baan gevonden in Vlaanderen in het kader van een taalgrensoverschrijdend jobproject. Dat blijkt uit officiële cijfers van Forem, de Waalse dienst voor arbeidsbemiddeling.

Forem en zijn Vlaamse tegenhanger VDAB werken sinds midden vorig jaar nauw samen om Waalse werklozen te laten doorstromen naar de Vlaamse arbeidsmarkt. Door de goede conjunctuur van de voorbije jaren zitten tal van Vlaamse bedrijven met openstaande vacatures, waarvoor ze in de eigen regio geen geschikte kandidaten vinden.

Vandaar het idee om voor het opvullen van de vacatures uit te kijken naar geschikte kandidaten aan de andere kant van de taalgrens. Vlaams minister-president Kris Peeters hoopt dat Vlaamse bedrijven op termijn 50.000 werknemers in Wallonië kunnen rekruteren, bovenop de 40.000 Walen die vandaag al in Vlaanderen werken.

Maar dat blijkt een bijzonder zware klus. In de tweede helft van vorig jaar vonden slechts 140 Waalse werkzoekenden een job in Vlaanderen. In het eerste kwartaal van 2008 bleef de teller haperen op 46 mensen. "Vermoedelijk zijn er meer aanwervingen op het terrein maar niet alle bedrijven geven ons daarover informatie", relativeert Hilde Gillebert, die bij Forem het project coördineert, deze cijfers.

"Maar toegegeven, de cijfers zijn aan de lage kant." Gillebert ziet verscheidene redenen waarom de doorstroming van Waalse werkzoekenden zo traag op gang komt. "Vlaamse werkgevers stellen te hoge taaleisen. Ze vragen voor bepaalde werkposten kandidaten die perfect tweetalig zijn, terwijl de mensen op de werkvloer dagelijks nauwelijks tien woorden wisselen. Voor de meeste jobs voor laaggeschoolden zoals die van metselaar is tweetaligheid niet nodig. Zolang Franstaligen maar de instructies op de werkvloer begrijpen, dat is belangrijk."

Behalve de taalbarrière ziet de Forem-coördinator nog andere belemmeringen. Sommige Vlaamse bedrijven, vooral in Vlaams-Brabant, hebben al Franstaligen in dienst. Zij hanteren quota voor Franstalige werknemers. "Dat doen ze uit vrees voor een verfransing van hun bedrijf", zegt ze. Ook de aanwezigheid van Franse grensarbeiders in West-Vlaanderen maakt het voor Waalse werkzoekenden moeilijk om aan de bak te komen in Vlaanderen.

"De Fransen krijgen 30 procent meer in hun loonzakje, omdat ze in Frankrijk belast worden. We vragen dat dat verschil wordt weggewerkt. De lonen moeten voor iedereen gelijk zijn." Ook mobiliteit blijft een groot probleem. Een voorbeeld: een busrit van Péruwelz naar Ronse, in vogelvlucht 28 kilometer, duurt 1 uur 48 minuten. "Als je twee of drie bussen nodig hebt, duurt een verplaatsing heel lang", zegt Gillebert. En er zijn de clichés over Wallonië die leven in Vlaanderen: 'Walen zijn lui en zijn niet bereid te werken.' Gillebert: "Ik ben zelf Vlaming en ik kan getuigen. Er zijn in Wallonië heel veel mensen die willen werken." (Johan Corthouts)
23/04/08 08u49 De Morgen
Yves Leterme had dus groot gelijk toen hij zei dat franstalige Belgen intellectueel niet in staat zijn het NL te leren, of er te lui/arrogant voor zijn.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 12:28   #2
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

is eigenlijk:
"Vlaamse bedrijven stellen dezelfde taaleisen aan Waalse werkzoekenden als aan alle andere werknemers."

Misschien moeten ze bij de Forem wat extra cursussen Nederlands inlassen?

Citaat:
"Ze vragen voor bepaalde werkposten kandidaten die perfect tweetalig zijn, terwijl de mensen op de werkvloer dagelijks nauwelijks tien woorden wisselen. Voor de meeste jobs voor laaggeschoolden zoals die van metselaar is tweetaligheid niet nodig."
Het is inderdaad zo dat veel vacatures soms onrealistische eisen stellen (niet alleen over talenkennis trouwens). Maar die gelden dan toch voor iedereen, dus ik zie niet in waarom het dan specifiek voor Franstaligen moelijker zou moeten zijn.
Citaat:
"Zolang Franstaligen maar de instructies op de werkvloer begrijpen, dat is belangrijk."
Akkoord, maar dan moeten ze toch wel over enige talenkennis beschikken, niet? Tenzij men er van uitgaat dat de instructies in het Frans gebeuren
Oud 23 april 2008, 12:38   #3
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

De Vlaamse bedrijven eisen van franstaligen bijna perfecte tweetaligheid (als een franstalige het heeft over 'het stoel', dan spreekt hij geen Nederlands. Alleen, het frans van de vlamingen laat soms ook te wensen over.
Trouwens, er wordt van een franstalige arbeider geëist dat hij Nederlands spreekt, maar de Amerikaanse CEO hoeft noch Nederlands noch Frans te kennen.
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 13:07   #4
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Yves Leterme had dus groot gelijk toen hij zei dat franstalige Belgen intellectueel niet in staat zijn het NL te leren, of er te lui/arrogant voor zijn.
Dat komt immers bij cultuurimperialisten niet op.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 13:16   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze gewend zijn aan de tweetaligheidseisen die doorgaans voor Franstaligen gesteld worden kan ik me voorstellen dat ze het nu ineens een stuk moeilijker hebben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 13:25   #6
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
De Vlaamse bedrijven eisen van franstaligen bijna perfecte tweetaligheid (als een franstalige het heeft over 'het stoel', dan spreekt hij geen Nederlands. Alleen, het frans van de vlamingen laat soms ook te wensen over.
Dat laatste zal ik niet ontkennen, mijn Frans is ook maar zo-zo. De "perfecte tweetaligheid" die in vele vacatures wordt gevraagd past doorgaans echter in het plaatje van andere onrealistische verwachtingen (genre: "pas afgestudeerd met professionele kennis van SAP, CAP en weet-ik-wat"). In de praktijk betekent dit gewoon dat je je in beide talen kunt uitdrukken zonder dat er echte misverstanden ontstaan. "Het stoel" of "le voiture" zijn inderdaad fout, maar leiden niet tot misverstanden in gesproken taal.

In ieder geval: er is niets dat erop wijst dat er aan Franstaligen zwaardere eisen zouden worden gesteld dan aan andere sollicitanten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Trouwens, er wordt van een franstalige arbeider geëist dat hij Nederlands spreekt, maar de Amerikaanse CEO hoeft noch Nederlands noch Frans te kennen.
Klopt, maar die Amerikaanse CEO zit meestal toch in Amerika.
Oud 23 april 2008, 13:30   #7
luc broes

Standaard

Dat is weer eens typisch Only in Belgium.

In Vlaanderen is op school het Frans verplichte tweede taal.
In Wallonië is de keuze vrij en een minderheid kiest Nederlands, met als gevolg dat de meeste Walen geen Nederlands kennen.
Maar dat laatste mag men niet met zoveel woorden zeggen.
Je mag wel zeggen dat de Vlaamse bedrijven te hoge taaleisen stellen.
Oud 23 april 2008, 14:37   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Typisch Belgisch? Niet helemaal. Maar het is altijd hetzelfde gezever. "Te hoge taaleisen" noemen ze wat in feite evident is: leer Nederlands, punt.
Meer moet daarover niet gezegd worden, vind ik.

Mij kan het niet schelen welke talen onderwezen worden in Wallonië. Als ze hier willen komen wonen en werken, moeten ze maar Nederlands leren. Dat vraagt een inspanning, en dan?

Ik heb hier op school ook nooit Baskisch gekregen. Om ginder degelijk werk te vinden, moest ik de talen leren dus heb ik gedurende drie jaar inspanningen gedaan. Van zelfstudie en taalinternaat tot volwassenonderwijs.

Dat ze wat moeite doen. En dat ze anders niet zeuren.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 14:46   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Toen Milquet hen een extra premie beloofde als ze in een ander taalgebied gingen werken, had ze er vast niet bijverteld dat ze dan ook verondersteld werden die andere taal aan te leren.

Raar toch dat ze daar zelf niet opgekomen waren.

Mijn dochter spreekt Nederlands, Engels, Spaans, Duits en Frans. Haar Frans is echter niet jedat.... bijna moest ze in VLAANDEREN van job veranderen omdat een franstalige klant vond dat ze toch wel een paar taalfoutjes had gemaakt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 15:30   #10
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Och mens, ik ben ooit eens in Wemmel naar de supermarkt geweest. Ze konden mij daar alleen in het Frans verder helpen!

Stel u eens voor dat je in Wallonië een zaak opendoet en dat jij en je personeel alleen Nederlands praten! Het zou moeilijk zijn om het hoofd boven water te houden denk ik!

Begrijpen de Franstaligen nu echt niet dat wij ons ergeren aan die dubbele standaard??
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 16:07   #11
Confucius
Gouverneur

Standaard

Als zelfs de staatssecretaris Buitenlandse Zaken eentalig Waals is en zelfs geen beetje Engels verstaat, moet het ons niet verwonderen hoe het gesteld is met het voetvolk.
Oud 23 april 2008, 16:16   #12
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Een nederlandstalig persoon die niet voldoende de franse taal beheerst vind in Vlaanderen ook moeilijk werk als bediende. Een franstalig persoon in Wallonië die geen Nederlands spreekt zal daar geen last van ondervinden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 16:20   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Oud 23 april 2008, 17:57   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben misschien Franstalig maar ik ben alvast geen Waal en ik heb trouwens heel moeilijk met Wallonië in het algemeen. De meeste Walen beschouwen het Nederlands als een saaie, lelijke taal en vinden dat het tot niets dient Nederlands te leren. Daarmee ga ik natuurlijk helemaal niet akkoord.

In Vlaanderen vraagt men me altijd hoe het komt dat ik "zo goed" (die "zo goed" komt van de Vlamingen die me de vraag stellen) Nederlands spreek. Ik heb gewoon altijd een gemakkelijkheid met talen op school gehad. Talen waren gewoon mijn beste en favoriete vakken op school. Naast het Frans en het Nederlands, ken ik ook Engels en ik kan mijn plan in het Duits trekken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 18:33   #15
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Sinds wanneer is het aan Forem of de VDAB om de eisen van een job te bepalen? Ik zou denken dat een werkgever daar toch zelf over mag beslissen?

Of gaan we binnenkort situaties krijgen waarin een bedrijf bvb een Burgerlijk Ingenieur zoekt maar ze door Forem/VDAB gedwongen gaan worden om iemand die enkel een diploma secundair onderwijs heeft aan te nemen voor die job?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 18:51   #16
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik ben misschien Franstalig maar ik ben alvast geen Waal en ik heb trouwens heel moeilijk met Wallonië in het algemeen. De meeste Walen beschouwen het Nederlands als een saaie, lelijke taal en vinden dat het tot niets dient Nederlands te leren. Daarmee ga ik natuurlijk helemaal niet akkoord.

In Vlaanderen vraagt men me altijd hoe het komt dat ik "zo goed" (die "zo goed" komt van de Vlamingen die me de vraag stellen) Nederlands spreek. Ik heb gewoon altijd een gemakkelijkheid met talen op school gehad. Talen waren gewoon mijn beste en favoriete vakken op school. Naast het Frans en het Nederlands, ken ik ook Engels en ik kan mijn plan in het Duits trekken.
Gelukgewenst!
Oud 26 april 2008, 15:06   #17
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Voor de meeste jobs voor laaggeschoolden zoals die van metselaar is tweetaligheid niet nodig. Zolang Franstaligen maar de instructies op de werkvloer begrijpen, dat is belangrijk."

wat een belachelijke opmerking is dat nu weer, jammer dat ik dit niet eerder zag.
het merendeel van de metsers zijn absoluut geen laaggeschoolden, met deze zin maakt men dit beroep totaal belachelijk.

wat ook belachelijk is dat de metsers geen nederlands zouden moeten kunnen als ze in Vlaanderen werken.
naast de instrukties die ze krijgen van hun baas, die eventueel wel in het frans kunnen geschieden, komen er ook nog klanten vragen stellen en zeer belangrijk: DE VEILIGHEID.
als je op een werf niet iedereen kunt waarschuwen van een dreigend gevaar omdat de personen in kwestie niet begrijpen wat je bedoelt verzeil je in zeer gevaarlijke situaties.
Oud 26 april 2008, 16:30   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
wat een belachelijke opmerking is dat nu weer, jammer dat ik dit niet eerder zag.
het merendeel van de metsers zijn absoluut geen laaggeschoolden, met deze zin maakt men dit beroep totaal belachelijk.

wat ook belachelijk is dat de metsers geen nederlands zouden moeten kunnen als ze in Vlaanderen werken.
naast de instrukties die ze krijgen van hun baas, die eventueel wel in het frans kunnen geschieden, komen er ook nog klanten vragen stellen en zeer belangrijk: DE VEILIGHEID.
als je op een werf niet iedereen kunt waarschuwen van een dreigend gevaar omdat de personen in kwestie niet begrijpen wat je bedoelt verzeil je in zeer gevaarlijke situaties.
beste mijnheer delcom,

ik vrees dat u meertaligheid verwart met technologische kennis.

Niet dat U daarbij op een eenzaam eilandje staat, want op school schijnt die combinatie ook te worden gemaakt. Leerlingen met een superplus talent voor technisch inzicht worden daar nog grandioos gebuisd en als "dom" geklasseerd omdat ze geen voldoende halen op de nodige talenkennis in Vlaanderland;

Waar Online op doelt is dat een minimum aan Nederlandse taalkennis voldoende is om een perfect getrained technische metser een heel huis te kunnen laten bouwen. INCLUSIEF de nodige veiligheidsnormen in acht te kunnen nemen. (dit is: als men buiten technologische kennis ook nog een voldoende creatief inzicht heeft, en zich niet gedraagt als een voormiddeleeuwse Neanderthaler die de ijstijd heeft overleefd).

raar genoeg vat jij dit op als een belediging.... waarom?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 26 april 2008 om 16:32.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 16:55   #19
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
beste mijnheer delcom,

ik vrees dat u meertaligheid verwart met technologische kennis.

Niet dat U daarbij op een eenzaam eilandje staat, want op school schijnt die combinatie ook te worden gemaakt. Leerlingen met een superplus talent voor technisch inzicht worden daar nog grandioos gebuisd en als "dom" geklasseerd omdat ze geen voldoende halen op de nodige talenkennis in Vlaanderland;

Waar Online op doelt is dat een minimum aan Nederlandse taalkennis voldoende is om een perfect getrained technische metser een heel huis te kunnen laten bouwen. INCLUSIEF de nodige veiligheidsnormen in acht te kunnen nemen. (dit is: als men buiten technologische kennis ook nog een voldoende creatief inzicht heeft, en zich niet gedraagt als een voormiddeleeuwse Neanderthaler die de ijstijd heeft overleefd).

raar genoeg vat jij dit op als een belediging.... waarom?

beste Circe,

ik vond enkel het feit dat men in deze tekst metsers aan laaggeschoolden linkt een beledinging voor dit vak, ik bedoel hier niet mee dat laaggeschoolden geen metser kunnen worden maar wel dat je niet automatisch als metser laaggeschoold bent.
Oud 26 april 2008, 16:56   #20
Confucius
Gouverneur

Standaard

De arbeidsmarkt wordt nochtans nijpend in Vlaanderen. Polen lokt zijn verpleegsters, bouwvakkers en poetsdames terug met hogere lonen. Nu was het zo dat een Pool die hier een week of zes in ons landje was al een goed mondje nederlands brabbelde, maar ik denk niet dat we dat van de walen gaan mogen verwachten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be