![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Minister
|
![]() ''Vlaamse bedrijven stellen te hoge taaleisen aan Waalse werkzoekenden''
is eigenlijk: "Vlaamse bedrijven stellen dezelfde taaleisen aan Waalse werkzoekenden als aan alle andere werknemers." Misschien moeten ze bij de Forem wat extra cursussen Nederlands inlassen? Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De Vlaamse bedrijven eisen van franstaligen bijna perfecte tweetaligheid (als een franstalige het heeft over 'het stoel', dan spreekt hij geen Nederlands. Alleen, het frans van de vlamingen laat soms ook te wensen over.
Trouwens, er wordt van een franstalige arbeider geëist dat hij Nederlands spreekt, maar de Amerikaanse CEO hoeft noch Nederlands noch Frans te kennen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat komt immers bij cultuurimperialisten niet op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze gewend zijn aan de tweetaligheidseisen die doorgaans voor Franstaligen gesteld worden kan ik me voorstellen dat ze het nu ineens een stuk moeilijker hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In ieder geval: er is niets dat erop wijst dat er aan Franstaligen zwaardere eisen zouden worden gesteld dan aan andere sollicitanten. Klopt, maar die Amerikaanse CEO zit meestal toch in Amerika.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() ''Vlaamse bedrijven stellen te hoge taaleisen aan Waalse werkzoekenden''
Dat is weer eens typisch Only in Belgium. In Vlaanderen is op school het Frans verplichte tweede taal. In Wallonië is de keuze vrij en een minderheid kiest Nederlands, met als gevolg dat de meeste Walen geen Nederlands kennen. Maar dat laatste mag men niet met zoveel woorden zeggen. Je mag wel zeggen dat de Vlaamse bedrijven te hoge taaleisen stellen.
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Typisch Belgisch? Niet helemaal. Maar het is altijd hetzelfde gezever. "Te hoge taaleisen" noemen ze wat in feite evident is: leer Nederlands, punt.
Meer moet daarover niet gezegd worden, vind ik. Mij kan het niet schelen welke talen onderwezen worden in Wallonië. Als ze hier willen komen wonen en werken, moeten ze maar Nederlands leren. Dat vraagt een inspanning, en dan? Ik heb hier op school ook nooit Baskisch gekregen. Om ginder degelijk werk te vinden, moest ik de talen leren dus heb ik gedurende drie jaar inspanningen gedaan. Van zelfstudie en taalinternaat tot volwassenonderwijs. Dat ze wat moeite doen. En dat ze anders niet zeuren.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen Milquet hen een extra premie beloofde als ze in een ander taalgebied gingen werken, had ze er vast niet bijverteld dat ze dan ook verondersteld werden die andere taal aan te leren.
Raar toch dat ze daar zelf niet opgekomen waren. Mijn dochter spreekt Nederlands, Engels, Spaans, Duits en Frans. Haar Frans is echter niet jedat.... bijna moest ze in VLAANDEREN van job veranderen omdat een franstalige klant vond dat ze toch wel een paar taalfoutjes had gemaakt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Partijlid
|
![]() Och mens, ik ben ooit eens in Wemmel naar de supermarkt geweest. Ze konden mij daar alleen in het Frans verder helpen!
Stel u eens voor dat je in Wallonië een zaak opendoet en dat jij en je personeel alleen Nederlands praten! Het zou moeilijk zijn om het hoofd boven water te houden denk ik! Begrijpen de Franstaligen nu echt niet dat wij ons ergeren aan die dubbele standaard??
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken). Zijn er nog gewone, seculiere democraten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Als zelfs de staatssecretaris Buitenlandse Zaken eentalig Waals is en zelfs geen beetje Engels verstaat, moet het ons niet verwonderen hoe het gesteld is met het voetvolk.
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Een nederlandstalig persoon die niet voldoende de franse taal beheerst vind in Vlaanderen ook moeilijk werk als bediende. Een franstalig persoon in Wallonië die geen Nederlands spreekt zal daar geen last van ondervinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
![]()
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben misschien Franstalig maar ik ben alvast geen Waal en ik heb trouwens heel moeilijk met Wallonië in het algemeen. De meeste Walen beschouwen het Nederlands als een saaie, lelijke taal en vinden dat het tot niets dient Nederlands te leren. Daarmee ga ik natuurlijk helemaal niet akkoord.
In Vlaanderen vraagt men me altijd hoe het komt dat ik "zo goed" (die "zo goed" komt van de Vlamingen die me de vraag stellen) Nederlands spreek. Ik heb gewoon altijd een gemakkelijkheid met talen op school gehad. Talen waren gewoon mijn beste en favoriete vakken op school. Naast het Frans en het Nederlands, ken ik ook Engels en ik kan mijn plan in het Duits trekken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sinds wanneer is het aan Forem of de VDAB om de eisen van een job te bepalen? Ik zou denken dat een werkgever daar toch zelf over mag beslissen?
Of gaan we binnenkort situaties krijgen waarin een bedrijf bvb een Burgerlijk Ingenieur zoekt maar ze door Forem/VDAB gedwongen gaan worden om iemand die enkel een diploma secundair onderwijs heeft aan te nemen voor die job? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
wat een belachelijke opmerking is dat nu weer, jammer dat ik dit niet eerder zag. het merendeel van de metsers zijn absoluut geen laaggeschoolden, met deze zin maakt men dit beroep totaal belachelijk. wat ook belachelijk is dat de metsers geen nederlands zouden moeten kunnen als ze in Vlaanderen werken. naast de instrukties die ze krijgen van hun baas, die eventueel wel in het frans kunnen geschieden, komen er ook nog klanten vragen stellen en zeer belangrijk: DE VEILIGHEID. als je op een werf niet iedereen kunt waarschuwen van een dreigend gevaar omdat de personen in kwestie niet begrijpen wat je bedoelt verzeil je in zeer gevaarlijke situaties.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik vrees dat u meertaligheid verwart met technologische kennis. Niet dat U daarbij op een eenzaam eilandje staat, want op school schijnt die combinatie ook te worden gemaakt. Leerlingen met een superplus talent voor technisch inzicht worden daar nog grandioos gebuisd en als "dom" geklasseerd omdat ze geen voldoende halen op de nodige talenkennis in Vlaanderland; Waar Online op doelt is dat een minimum aan Nederlandse taalkennis voldoende is om een perfect getrained technische metser een heel huis te kunnen laten bouwen. INCLUSIEF de nodige veiligheidsnormen in acht te kunnen nemen. (dit is: als men buiten technologische kennis ook nog een voldoende creatief inzicht heeft, en zich niet gedraagt als een voormiddeleeuwse Neanderthaler die de ijstijd heeft overleefd). raar genoeg vat jij dit op als een belediging.... waarom?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 26 april 2008 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
beste Circe, ik vond enkel het feit dat men in deze tekst metsers aan laaggeschoolden linkt een beledinging voor dit vak, ik bedoel hier niet mee dat laaggeschoolden geen metser kunnen worden maar wel dat je niet automatisch als metser laaggeschoold bent.
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() De arbeidsmarkt wordt nochtans nijpend in Vlaanderen. Polen lokt zijn verpleegsters, bouwvakkers en poetsdames terug met hogere lonen. Nu was het zo dat een Pool die hier een week of zes in ons landje was al een goed mondje nederlands brabbelde, maar ik denk niet dat we dat van de walen gaan mogen verwachten.