Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2008, 20:23   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Einstein's visie: religie is voor kinderen, God product van menselijke zwakte

Heel lang hebben religieuze types Einstein's woorden misbruikt om te zeggen dat ook hij wel religieus was of geloofde in een opperwezen of een goddelijke kracht.

De recent ter veiling gebrachte brief - daterende uit het jaar voor zijn dood - toont dat hij er toch anders over dacht.

Besprekingen van de brief.

Wat zegt de man:

-De Bijbel is een boek vol kinderachtige legenden
-Geloof in God is een product van menselijke zwakheden
-Joden zijn in geen enkel opzicht anders dan alle andere mensen, ze zijn niet "uitverkoren" en kunnen geen enkele aanspraak maken op deze ridicule premisse.

Was Einstein dan een totale atheïst? Jazeker.

Hij zegt in de brief:

-Het enige waar ik bewondering voor heb, is de mooie structuur van de wereld, inzoverre wij die met de wetenschap kunnen blootleggen en begrijpen.

De winnaars: Richard Dawkins en alle atheïsten die hun best doen om het misbruik van Einsteins woorden tegen te gaan.

Verliezers: Zionisten en Joden met een missie; alle andere religieuze types die geloven in een God, en alle anti-wetenschappelijk ingestelde blinden die religie boven wetenschap plaatsen als instrument om de werkelijkheid te verklaren.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 mei 2008 om 20:24.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:38   #2
morgen
Schepen

Standaard

Einstein heeft idd een gelovige periode gehad, zijn familie lachte zelfs een beetje met hem omdat hij het jodendom serieuzer nam dan zij. Maar hij heeft zich na een tijd bedacht en is 'atheïst' geworden.

Laatst gewijzigd door morgen : 14 mei 2008 om 20:38.
morgen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:38   #3
Geert C

Standaard

Toch vreemd dan dat Einstein ooit het volgende zei: "In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human understanding, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."

Vooraleer die brief te interpreteren zou ik als ik jou was wat meer lezen over Einstein's visie op geloof en religie.

Einstein had niet geen godsbeeld, hij had een ander godsbeeld. Zo anders dat zelfs Dawkins een onderscheid maakte tussen het godsbeeld van Einstein en het Abrahamitische godsbeeld. Zijn woorden worden vaak misbruikt, dat is waar, maar niet alleen door gelovigen me dunkt.

Edit: maakt het eigenlijk wel iets uit wat Einstein geloofde?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 14 mei 2008 om 20:53.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 21:10   #4
averechts
Partijlid

averechts's schermafbeelding

Standaard

Veel mensen hebben hun "personal Jesus ,Mohammed " of whatever.
De neiging om een god te schapen naar je eigen wereldbeeld en karakter is sterk aanwezig.
Bij de minste moeilijke vraag of pijnlijke waarheid beweren gelovigen onmiddelijk dat je god hebt beledigd maar hoe kan ik god beledigen?
Is zich "beledigd voelen"geen vorm van hoogmoed en eerder een negatief gevoel?
Is het niet zo dat volgens de gelovigen het opperwezen oneindig goed en barmhartig is en alles vergeeft?Hoe kan hij/zij dan beledigd worden?
Dus naar mijn bescheiden mening projecteren veel gelovigen het beeld dat zij van god hebben in hun persoonlijke leefwereld op hun opperwezen,kortweg hun personal jesus!
Oud 14 mei 2008, 21:12   #5
averechts
Partijlid

averechts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Toch vreemd dan dat Einstein ooit het volgende zei: "In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human understanding, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."

Vooraleer die brief te interpreteren zou ik als ik jou was wat meer lezen over Einstein's visie op geloof en religie.

Einstein had niet geen godsbeeld, hij had een ander godsbeeld. Zo anders dat zelfs Dawkins een onderscheid maakte tussen het godsbeeld van Einstein en het Abrahamitische godsbeeld. Zijn woorden worden vaak misbruikt, dat is waar, maar niet alleen door gelovigen me dunkt.

Idd beste GeertC who cares and gives a damn wat onze Albertje van religie vond?
Zijn relativiteitstheorie is betere lektuur
Oud 15 mei 2008, 08:10   #6
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nah
Oud 15 mei 2008, 08:40   #7
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard

Dit las ik gisteren nog op een INdiase yahoo discussiegroep.

Ik heb de bijbel en koran ook bestudeerd en heb al jaren geleden ontdekt dat de torah, de bijbel en de koran allemaal kinderboekjes zijn, geschreven door blanke seniele joden. Geloven in deze haatboeken is een schande voor het menszijn. Derhalve streef ik naar totale uitroeiing van alle abrahamitische geloofsdoctrines.

Maar, geloof is eigenlijk een natuurlijk produkt van het menselijk brein. De ontwikkeling van een eigen godsbeeld in je brein is dus niet het werk van God, maar het werk van jezelf als sterfelijk wezen. Punt is nu dat ik ontdekt heb dat er zeta entiteiten voorkomen in het brein van gelovige mensen en dat deze objecten op den duur als een soort superregelaar gaan werken in het brein. Alles hierover heb ik al uiteengezet in mijn eerste boek over Altecrea. Zoek met google om dit boek te vinden op het web.

Blanken moeten wel beseffen dat de gekleurde hindoes reeds duizenden jaren geleden een perfecte religie hadden ontwikkeld. Probleem is nu wel dat blanken eigenlijk genetisch gehandicapt zijn en de moeilijke religieuze geschriften van het gepigmenteerde hogere HIndoeras niet kunnen begrijpen. Dit toont aan dat er iets mis is gegaan met de evolutie van alle ongepigmenteerde rassen, en in zekere zin is dat ook het werk van Altecrea.

Ik zal komende jaren meer publiceren over het Dewanisme en hard werken aan de grondvesten van dit nieuwe futuristische geloof op deze arme verkrachte planeet. Wel zal ik mijn toekomstige geschriften in het Engels stellen, om vooral ook mijn 1 miljard superieure rasgenoten in India te bereiken.

Met de zegen van Altecrea

Dewanand
Hindoe fundamentalist
Holy Planet of Krishna

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 11:42   #8
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The religion of the future will be a cosmic religion. It should transcend a personal God and avoid dogmas and theology. Covering both the natural and the spiritual, it should be based on a religious sense arising from the experience of all things, natural and spiritual, as a meaningful unity. If there's any religion that would cope with scientific needs it will be Buddhism.
achja.
Oud 15 mei 2008, 12:01   #9
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
Ik heb de bijbel en koran ook bestudeerd en heb al jaren geleden ontdekt dat de torah, de bijbel en de koran allemaal kinderboekjes zijn, geschreven door blanke seniele joden.
Akoord. Lichte correctie, ze kunnen ook high geweest zijn

Citaat:
Blanken moeten wel beseffen dat de gekleurde hindoes reeds duizenden jaren geleden een perfecte religie hadden ontwikkeld.
Perfect in welke context? Om een bevolkingsgroep generatie op generatie arm te houden en er nog blij mee te zijn ook?

Citaat:
Probleem is nu wel dat blanken eigenlijk genetisch gehandicapt zijn en de moeilijke religieuze geschriften van het gepigmenteerde hogere HIndoeras niet kunnen begrijpen.
Leg eens aan een inferieur iemand als ik eens uit waarom een koe heilig zou zijn?

En Hindu is geen religie maar een ras zegt u?
Oud 15 mei 2008, 12:54   #10
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
Dit las ik gisteren nog op een INdiase yahoo discussiegroep.

Ik heb de bijbel en koran ook bestudeerd en heb al jaren geleden ontdekt dat de torah, de bijbel en de koran allemaal kinderboekjes zijn, geschreven door blanke seniele joden. Geloven in deze haatboeken is een schande voor het menszijn. Derhalve streef ik naar totale uitroeiing van alle abrahamitische geloofsdoctrines.

Maar, geloof is eigenlijk een natuurlijk produkt van het menselijk brein. De ontwikkeling van een eigen godsbeeld in je brein is dus niet het werk van God, maar het werk van jezelf als sterfelijk wezen. Punt is nu dat ik ontdekt heb dat er zeta entiteiten voorkomen in het brein van gelovige mensen en dat deze objecten op den duur als een soort superregelaar gaan werken in het brein. Alles hierover heb ik al uiteengezet in mijn eerste boek over Altecrea. Zoek met google om dit boek te vinden op het web.

Blanken moeten wel beseffen dat de gekleurde hindoes reeds duizenden jaren geleden een perfecte religie hadden ontwikkeld. Probleem is nu wel dat blanken eigenlijk genetisch gehandicapt zijn en de moeilijke religieuze geschriften van het gepigmenteerde hogere HIndoeras niet kunnen begrijpen. Dit toont aan dat er iets mis is gegaan met de evolutie van alle ongepigmenteerde rassen, en in zekere zin is dat ook het werk van Altecrea.

Ik zal komende jaren meer publiceren over het Dewanisme en hard werken aan de grondvesten van dit nieuwe futuristische geloof op deze arme verkrachte planeet. Wel zal ik mijn toekomstige geschriften in het Engels stellen, om vooral ook mijn 1 miljard superieure rasgenoten in India te bereiken.

Met de zegen van Altecrea

Dewanand
Hindoe fundamentalist
Holy Planet of Krishna
When you call yourself an Indian or a Muslim or a Christian or a European, or anything else, you are being violent. Do you see why it is violent? It is because you are separating yourself from the rest of mankind. When you separate yourself by belief, by nationality, by tradition, it breeds violence. So a man who is seeking to understand violence does not belong to any country, to any religion, to any political party or partial system; he is concerned with the total understanding of mankind.

~ J. Krishnamurthi

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 15:18   #11
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In principe maakt het niet uit dat ook Einstein een atheïst is.

Het is pas omdat de laatste hordes religieuzen Einsteins visies hebben misbruikt voor propagandistische doeleinden, dat men in het verweer moet kruipen.

Maar inderdaad, in een volwassen atheïstische samenleving zou het niet uitmaken dat Einstein gewoon de norm vertegenwoordigt van het opgegroeide mensdom.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be