Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2008, 17:59   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard Vlamingen buiten - Brussel Frans - Vlaams verboden!

Staat ons dat te wachten?

Net zoals het onderwerp: Walen Buiten => Frans Verboden

Komt er een volksopstand of een rex...volutie
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 18:42   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Och het is een illusie te denken dat een toename van de spanningen in rand ook niet zal zorgen voor een toename van de spaningen in Brussel.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 18:48   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Vlamingen buiten - Brussel Frans - Vlaams verboden!

Is dat dan iets nieuws misschien?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 19:01   #4
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Nu al bezig hé:

http://www.votrejournal.be/article/m...les/73956.aspx
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 19:04   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Goh, ik dacht nu even dat je hier een fotootje ging posten van Franstaligen ten tijde van de marsen op Brussel met bordjes waarop te lezen stond 'Flamands dehors' of 'Vlamingen, keer terug naar uw dorp'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 19:07   #6
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Is dat dan iets nieuws misschien?
Goed gezegd.

Nochtans, ondanks alle gepalaver van het voorbije jaar, merk ik zelf geen Vlaming-onvriendelijkheid in Brussel, zelfs niet wanneer ik voet bij stuk hou.

1 keer heb ik iemand horen fulmineren tegen de Vlamingen, dat was een zatlap in de metro tegen een meisje.
En in de Vendôme-cinema spreken ze ook alleen maar Frans en daar staat altijd een trutteke dat drinkgeld vraagt. Toen ik zei dat ze van mij drinkgeld kreeg op de dag dat ze me dat in het Nederlands zou vragen, zei ze dat ze Nederlands zou spreken als ik eerst Frans spreek. Op het einde van haar zin zat ik echter al lang in de filmzaal.

Voor de rest zijn het allemaal vriendelijke mensen
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 20:05   #7
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Goed gezegd.

Nochtans, ondanks alle gepalaver van het voorbije jaar, merk ik zelf geen Vlaming-onvriendelijkheid in Brussel, zelfs niet wanneer ik voet bij stuk hou.

1 keer heb ik iemand horen fulmineren tegen de Vlamingen, dat was een zatlap in de metro tegen een meisje.
En in de Vendôme-cinema spreken ze ook alleen maar Frans en daar staat altijd een trutteke dat drinkgeld vraagt. Toen ik zei dat ze van mij drinkgeld kreeg op de dag dat ze me dat in het Nederlands zou vragen, zei ze dat ze Nederlands zou spreken als ik eerst Frans spreek. Op het einde van haar zin zat ik echter al lang in de filmzaal.

Zet eens uw oogkleppen op, dan zult ge wel Vlaming-onvriendelijke mensen tegenkomen in Brussel.
Of beter: blijf weg uit Brussel. Vanuit Vlaanderen kun je beter de toestand in Brussel inschatten en zal je vooroordeel zeker niet door de feiten worden tegengesproken.
Oud 3 mei 2008, 21:09   #8
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Zet eens uw oogkleppen op, dan zult ge wel Vlaming-onvriendelijke mensen tegenkomen in Brussel.
Of beter: blijf weg uit Brussel. Vanuit Vlaanderen kun je beter de toestand in Brussel inschatten en zal je vooroordeel zeker niet door de feiten worden tegengesproken.
Kom kom, niet overdrijven! Natuurlijk zijn er "Vlaming-onvriendelijke" mensen in Brussel, maar de overgrote meerderheid valt heus wel mee hoor!
Ik zie ook niet in hoe je in vlaanderen de toestand in Brussel beter kan inschatten? Dan laat je je volgens mij gewoon leiden door wat er geschreven staat, en geef toe, dat zijn toch de grootste oogkleppen die je kan hebben...
yvanwalle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 22:05   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Goed gezegd.

Ik merk inderdaad eerder een omgekeerde beweging in Brussel. Een paar jaar geleden was men er veel onvriendelijker tegenover Vlamingen dan vandaag. De laatste tijd doen sommige Franstaligen zelfs moeite om Nederlands te praten. Ze zijn immers bang voor de toekomst, ze willen de gemoederen bedaren om het leven van hun belgique te rekken.

Te weinig, te laat, natuurlijk.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:15   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik merk geen verschil. Tegen mij zijn ze altijd vriendelijk geweest ook al is mijn Frans geen vetten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 06:54   #11
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was ironisch bedoeld.
Oud 4 mei 2008, 06:55   #12
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik merk inderdaad eerder een omgekeerde beweging in Brussel. Een paar jaar geleden was men er veel onvriendelijker tegenover Vlamingen dan vandaag. De laatste tijd doen sommige Franstaligen zelfs moeite om Nederlands te praten. Ze zijn immers bang voor de toekomst, ze willen de gemoederen bedaren om het leven van hun belgique te rekken.

Te weinig, te laat, natuurlijk.
Net wat ik zeg. Inschikkelijk zijn is een domme strategie van de Franstaligen. De teerlingen zijn geworpen. In hun plaats zou ik het been stijf houden.
Oud 4 mei 2008, 08:04   #13
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net wat ik zeg. Inschikkelijk zijn is een domme strategie van de Franstaligen. De teerlingen zijn geworpen. In hun plaats zou ik het been stijf houden.
misschien wordt het hoogtijd dat de Vlamingen dezelfde strategie gaan toepassen als de Franstaligen. Per slot van rekening zijn ze ver in de meerderheid, werden ze al 175 jaar door vele Franstaligen als derderangspersonen beschouwd, werden ze voortdurend gekleineerd, werd hun 'grondgebied' aangetast door Franstaligen die weigerden zich aan te passen... Het enige wat ze van de Vlamingen acceptabel vonden/vinden is hun ontwikkelingshulp..

Maar de tijden veranderen... Gisteren verklaarde de fractieleider van de CD&V in het Vlaamse Parlement dat de oude CVP niet meer bestaat en dat de tijd van toegevingen om de macht voorbij is...

Willen de Franstaligen België niet gesplitst zien is het misschien niet onverstandig dat ze met de nieuwe CD&V rekening houden...
De rijke Franstaligen (meestal Brusselaars of innemers van de Vlaamse Rand) zullen waarschijnlijk wel blijven pokeren... Per slot van rekening zullen zij niet de verliezers zijn, maar wel een pak Walen en arme Brusselaars (ingeval Brussel onverwacht niet Vlaanderen als thuisbasis zou kennen)...

CD&V go go
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 08:25   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Staat ons dat te wachten?

Net zoals het onderwerp: Walen Buiten => Frans Verboden

Komt er een volksopstand of een rex...volutie

Kijk, die opmerking is nu wel erg dikke zever.
Ga eens s'ochtends tijdens de spits in één van de drie stations (Noord, Sentral, Zuid) en kijk wat die treinen uit Antwerpen en Gent uitbraken aan pendelaars (honderden per minuut, gedurende een spits van bijna twee uren ...) , en bedenk dan eens dat die zouden moeten zwijgen,of wegblijven ....

Nu voor de rest wordt in deze draad gezeverd over de vriendelijkheid van sommige franstaligen tegenover de Vlamingen in Brussel.

Ik heb (lang geleden, okee) in Brussel gewoond. Nu kom ik er nog geregeld voor mijn werk.
Voorbeeldje:
Mocht ik met mijn klikken en met mijn klakken van de trappen van de metro op mijn kop donderen, en ik kom terecht in één van die ziekenhuizen aldaar, wel ik mag zeggen dat mijn (gesproken) Frans, zelfs in een situatie dat ik wat grogie ben door vb. de val, volstaat om iets behoorlijks gezegd te krijgen aan de dokters en de verpleegsters. Want vergeet het in de overgrote meerderheid der gevallen dat in die openbare ziekenhuizen je een franstalige tweetalige dokter of verpleegster zal ontmoeten. En beeld je maar in hoe plezant dat is voor (zelfs voor een universitair) die zijn Frans verwaarloosd heeft sedert zijn humaniora.

Til het voorbeeldje nu op naar de toepassing van de taalwetgeving in Brussel, en je uitkomst is "nada".
Zak dan van die taalwetgeving wat af naar "taalhoffelijkheidsakkoorden", en ... je uitkomst blijft "nada".

Ge hebt het door: toen ik in Brussel woonde, ben ik overtuigd flamingant geworden. Op basis van eigen ervaringen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 mei 2008 om 08:27.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 09:15   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Hetgeen mij mateloos stoort aan die Franstalige Brusselaars is dat ze geen SMOS kennen.

Wie kent dat nu niet? Ongelofelijk.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 11:51   #16
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

[quote=De schoofzak;3402250]Kijk, die opmerking is nu wel erg dikke zever.
Ga eens s'ochtends tijdens de spits in één van de drie stations (Noord, Sentral, Zuid) en kijk wat die treinen uit Antwerpen en Gent uitbraken aan pendelaars (honderden per minuut, gedurende een spits van bijna twee uren ...) , en bedenk dan eens dat die zouden moeten zwijgen,of wegblijven ....

Nu voor de rest wordt in deze draad gezeverd over de vriendelijkheid van sommige franstaligen tegenover de Vlamingen in Brussel.

Ik heb (lang geleden, okee) in Brussel gewoond. Nu kom ik er nog geregeld voor mijn werk.
Voorbeeldje:
Mocht ik met mijn klikken en met mijn klakken van de trappen van de metro op mijn kop donderen, en ik kom terecht in één van die ziekenhuizen aldaar, wel ik mag zeggen dat mijn (gesproken) Frans, zelfs in een situatie dat ik wat grogie ben door vb. de val, volstaat om iets behoorlijks gezegd te krijgen aan de dokters en de verpleegsters. Want vergeet het in de overgrote meerderheid der gevallen dat in die openbare ziekenhuizen je een franstalige tweetalige dokter of verpleegster zal ontmoeten. En beeld je maar in hoe plezant dat is voor (zelfs voor een universitair) die zijn Frans verwaarloosd heeft sedert zijn humaniora.

Til het voorbeeldje nu op naar de toepassing van de taalwetgeving in Brussel, en je uitkomst is "nada".
Zak dan van die taalwetgeving wat af naar "taalhoffelijkheidsakkoorden", en ... je uitkomst blijft "nada".

Ge hebt het door: toen ik in Brussel woonde, ben ik overtuigd flamingant geworden. Op basis van eigen ervaringen.[/QUOT]

I had a dream!

En dat kunnen wij allemaal.
Maar kunnen wij ze werkelijk verplichten?
Is dat nog van deze tijd?

Zouden wij het aanvaarden indien wij verplicht zouden zijn een taal te spreken?

Allemaal ergens "nonsens"!

Misschien moeten wij de mensen vrij laten.

En als zij het niet spreken, kunnen wij ze niet verstaan of wel?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 12:26   #17
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk, die opmerking is nu wel erg dikke zever.

Voorbeeldje:

Ge hebt het door: toen ik in Brussel woonde, ben ik overtuigd flamingant geworden. Op basis van eigen ervaringen.
toen
Oud 4 mei 2008, 18:19   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen ?

Toen ik destijds in Brussel woonde, ben ik flamingant geworden.
Nu kom ik nog geregeld in Brussel, zeg éénmaal per maand voor het werk en een tot twee maal per jaar als toerist.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 mei 2008, 18:31   #19
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toen ?

Toen ik destijds in Brussel woonde, ben ik flamingant geworden.
Nu kom ik nog geregeld in Brussel, zeg éénmaal per maand voor het werk en een tot twee maal per jaar als toerist.
Te weinig om een stad te blijven kennen.

Groot verschil tussen centrum, ukkel en schaarbeek bijvoorbeeld.
Oud 4 mei 2008, 19:08   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te weinig om een stad te blijven kennen.

Groot verschil tussen centrum, ukkel en schaarbeek bijvoorbeeld.
Dat weet ik ook wel, dat dat te weinig is om een stad te blijven kennen.
Ik heb dan ook nergens beweerd dat ik de stad nog zou kennen.

Ik heb enkel willen illustreren wat ik vond van de mening in de openingspost, en terzijde daarmee geïllustreerd hoe ik flamingant geworden ben.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be